Sivu 2/2

Lähetetty: 1.3.2006 15:49
Kirjoittaja destor
Onhan ne kestävempiä akkuja, itse lähinnä kuolasin optiman starttiakkua (punaista) koska en tarvitse syväpurkausominaisuuksia. Vielä houkuttelevampi vaihtoehto oli bannerin vastaava starttiakku, kaippa nekin ovat lähes yhtä hyviä kuin optimat vaikka maksavatkin jonkin verran vähemmän.

Lakitekstiä en onnistunut löytämään akun sijoituksesta ja tuuletuksen järjestämisestä, onkohan tässäkin asiassa konttorikohtaisia eroja yhtä paljon mitä niitä laitoksia tässä maassa on? Pitää tuolla venekotelolla koittaa inssin mielipidettä kun tulee tilaisuus.

Lähetetty: 1.3.2006 17:02
Kirjoittaja lada 1300s
Mulla kahto vaan että akku pysyy kiinni hyvin. Takakontissa kahdella lattaraudalla ja 4:llä 10millin rassilla on kiinni. Eikä oo mitään tuuletuksia tai koteloita.

Keltainen Optima

Lähetetty: 1.3.2006 18:30
Kirjoittaja Jyrki-boy
Kaverilla on Jeepissä, täyskokosessa Cherokeessa tommonen akku. Pari vuotta sitten auto oli kalliolla erimieltä siitä minne ollaan menossa. Jeeppi putosi kalliolta pers edellä kiveen. Akun kiinnitykset repesi ja se pyöri irtonaisena konehuoneessa. Savu pelmahteli ohjaamoon. Auton sisuksissa oli päävirtakytkin, jonka avulla savuaminen loppui, mutta konepellin auetessa akku hitsaili kipinäryöppyjä. Akku kondikseen ja kiinni irtohihnoilla. Auto vinssillä pois pälkähästä. Varovasti pääkytkin uudelleen päälle. Ei savua, valot palaa. Auto starttaa ja akku ei ole moinenkaan tuosta kohtelusta. Tavallinen virtalähde olisi räjähtänyt. Optima on hyvä akku ja siihen kannattaa pistää rahua kiinni.

Jyrki-boy

Lähetetty: 1.3.2006 20:22
Kirjoittaja Stefa
Lisättäköön että akun kiinnityksen on sitten kestettävä tulipalo, eli mikään kuormaliina ei kelpaa.

Lähetetty: 1.3.2006 22:42
Kirjoittaja samovaari
Lakitekstiä akusta ei varsinaisesti ole. Kirjasta löytyy yleislause, jossa edellytetään auton olevan turvallinen ja tarkoituksenmukainen. Tällä katetaan ne kohdat joita ei käytännössa voi erikseen määritellä.
Tulisi entistäkin paksumpi opus jos kaikki mahdolliset asiat kirjoitettaisiin kohta kohdalta säännöiksi. Direktiivien myötä siihenkin valitettavasti ollaan menossa.
Tuuletuksen järjestäminen on sellaista "perimätietoa", joka ei aina ja kaikkialla ilmeisesti tavoita uusia sukupolvia. Voihan kyseessä olla myös "asiakasystävällisyys".

Lähetetty: 2.3.2006 9:39
Kirjoittaja Jusu
Minulla oli vanhassa liteacessa akku tavaratilan vasemmassa etunurkassa ilman mitään koteloita parista latanpätkästä tehdyillä kiinnikkeillä kiinni. Tuuletuskin pelasi varmasti kun autossa ei ollut väliseinääkään eli siinä kuskin selän takanahan tuo nökötti.

En tiedä oliko tuota esitystä sitten koskaan katsastusmiehelle näytetty, mutta katsastettuna minä sen auton ostin.
No eipä sillä enää ole mitään merkitystä kun kottero meni jollekin virolaiselle jobbarille.

Ilmeisesti tuossakin katsastaja käyttää omaa harkintaansa.

Lähetetty: 2.3.2006 23:28
Kirjoittaja Stefa
Monasti noissa erikseen määrittelemättömissä turvallisuusjutuissa kurkistetaan jotain autourheilulajin sääntökirjaa. Jos täyttää ne säännökset niin menee läpi varmasti. Ja miksi huonommin pitäisi edes tehdä?

Lähetetty: 4.3.2006 18:51
Kirjoittaja Jallu
Mulla oli 100A:ssa akku takaluukussa kun vei 1.4 tekniikka tilaa konehuoneesta, ja ei ollu muutakuin lattarauta akun ympäri ja katsastusmies ei edes katsonut asennusta. hyvin leimattiin monta kertaa... Toi Bilteman akkukotelo on varmaan helpoin tapa pistää akku muualle :D