Sivu 2/2
Lähetetty: 13.1.2004 21:53
Kirjoittaja veli alexei
En nyt mitenkään yleistä mutta siis juuri tommosia vikoja vois olettaa pappojen vanhoihin autoihin tulevan. Meinaan eihän ne ehkä niillä kaahaa ja sillai revitä mutta sitten ne huudattaa konetta kun ne lähtee liikkeelle ja luistattaa kytkintä nii että hirvittää. On meinaan tämmösestä Lada-papasta havaintoja ihan itelläkin.
Lähetetty: 13.1.2004 21:59
Kirjoittaja jasu35
Toi hypähtäminen eteen päin kytkin pohjassa on selvä merkki siitä mitä mä epäilinkin, eli sulla jumittaa se kytkin. Valitettavasti paras apu siihen on kytkinpaketin vaihto.

Kytkin paketti täydellisenä maksanee esim. Motonetissa n.50-60e.Vaihto jossain korjaamolla varmaankin n.50-100e.
Luistatus
Lähetetty: 13.1.2004 22:06
Kirjoittaja Jankos
Niin tuota luistattamista lähtiessä juuri tarkoitan, kun vaarit vaihtaa jossain vaiheessa vaikka 1200l:n samaraan niin kierrokisa säädetään samarassakin melun perusteella ja kuitenkin sammara on aikalailla hiljaisempi...
Epäilisn että syy miksi ei irroita kylmänä on kuluneessa kytkinlevyssä ja läpiporaamattomissa niiteissä. Se levy tekee niittien koloihin alipaineen ja ei sen takia irroita. Ufojuttu mutta niin olen muutamassa tapauksessa kuullut ja nähnyt tapahtuvan.
Mutta vaihtakaa nyt ensin laatikon öljyt mutta en usko auttavan.
Lähetetty: 13.1.2004 23:48
Kirjoittaja tsenobiili
Älkää nyt noin hankalia neuvoja tytölle antaka! Mielestäni levy ei voi olla loppu,koska silloinhan se Kytkin luistaisi eikä auto mihinkään pomppaisi jos vaihde päällä startataan ja kytkin on pohjassa. Kuvaillut oireet vaikuttaisi siltä,että kytkytin ei jostakin syystä irroita kunnolla mikä varmaankin johtuu kytkinvaijerin säädöstä,tai jostakin muusta kuluneisuudesta vivustossa.Henk kohtaisesti en jaksa millään uskoa tohon alipaine teoriaan,mikä todellakin kuullostaa enemmänkin aprillipäivän jutuilta,koska eihän se kytkinlevy puristu kasaan niin ei millään pysty muodostumaan niin kovaa alipainetta että levy ei irtoaisi vauhtipyörästä,kun startataan autoa käymään,ja vaikka alipainetta olisikin niin,että muka pitäisi niin kovin kiinni että auto pomppaisi eteenpäin tuskin.Melkeinpä Ainon kantsii viedä auto korjaamolle vielä uudestaan tutkittavaksi ennen kun purkaa sitä kytkintä kokonaan lihoiksi.

Lähetetty: 13.1.2004 23:53
Kirjoittaja Nonnis
Tsenobiilin kanssa samaa mieltä. Elikkä kytkinvaijeria säätämään. Eikä siihen ees korjaamoa tarvii.
tsenobiili kirjoitti:Älkää nyt noin hankalia neuvoja tytölle antaka! Mielestäni levy ei voi olla loppu,koska silloinhan se Kytkin luistaisi eikä auto mihinkään pomppaisi jos vaihde päällä startataan ja kytkin on pohjassa. Kuvaillut oireet vaikuttaisi siltä,että kytkytin ei jostakin syystä irroita kunnolla mikä varmaankin johtuu kytkinvaijerin säädöstä,tai jostakin muusta kuluneisuudesta vivustossa.Henk kohtaisesti en jaksa millään uskoa tohon alipaine teoriaan,mikä todellakin kuullostaa enemmänkin aprillipäivän jutuilta,koska eihän se kytkinlevy puristu kasaan niin ei millään pysty muodostumaan niin kovaa alipainetta että levy ei irtoaisi vauhtipyörästä,kun startataan autoa käymään,ja vaikka alipainetta olisikin niin,että muka pitäisi niin kovin kiinni että auto pomppaisi eteenpäin tuskin.Melkeinpä Ainon kantsii viedä auto korjaamolle vielä uudestaan tutkittavaksi ennen kun purkaa sitä kytkintä kokonaan lihoiksi.

Alipaine
Lähetetty: 14.1.2004 7:38
Kirjoittaja Jankos
Kuten totesin tuo levyn jämähtäminen vauhtipyörään on uskomatonta mutta totta!
Ei se levy mitenkään rutistu vaan alipaine muodostuu kun lämpötila vaihtuu lämpimästä kylmään ja siellä vauhtipyörän ja levyn välissä on sopivasti levystä muodostunutta likaa mikä tiivistää ne hyvin yhteen.
Samaa ongelmaa on ollut myös kuparilevyissa kun niiteissä ei ole reikiä.
Mutta nimenomaan kannattaa ensin ne öljyt vaihtaa ja säätää kytkintä!
Lähetetty: 14.1.2004 8:09
Kirjoittaja jasu35
Joo, ei siinä mitkään säätämiset todennäköisesti auta,omasta kokemuksesta saabissa se kytkin vaan jumittuu vaikka olis muuten kuinka hyvässä kunnossa. Toi jankosin teoria on aika hyvä, toinen mitä itse saabissa silloin mietin oli että kun auto seisoo pitkään niin ruoste/hapettuminen "liimaa" asetelman levyyn kiinni. Kun vaihteen saa väkisin rykäistyä päälle niin usein kytkin "paukahtaa" irti ja toimii sen päivän ihan hyvin mutta seuraavana aamuna voi olla taas jumissa. Vika voisi korjaantua kun ajee autolla mahdollisimman paljon esim. kaupunkiajoa pari päivää.

Testattu
Lähetetty: 14.1.2004 9:24
Kirjoittaja Jankos
Kyllä siitä on joskus tehty testikin kun oli noita oireita niin porasi reiät levyn niitteihin ja kaikki samat tavarat takaisin(putsailematta) niin eipä ongelmaa ollut enää.
Lähetetty: 14.1.2004 18:09
Kirjoittaja Aino
Kiitosta kaikille vastanneille!

Täytyypä viedä lata kiltisti korjaamolle. Kytkintä siis pitäisi säätää ja vaihdelaatikon öljyjä tarkistaa? Ette arvaakaan, missä kunnossa auto kohta olisi, jos minä sitä itse rupeaisin säätämään ja poraamaan...

Tosin olisi kyllä ihan mielenkiintoista opetella.
Tuolla vanhan papan hyvällä huolenpidolla tarkoitin tosiaan lähinnä kaikkien mahdollisten ja mahdottomien huoltojen tekoa juuri ajallaan ja siistiä kuntoa. Ajotyylistä en sitten tiedä...
Tyhmä kysymys: Tarkoittaako kytkimen luistatus sitä, että antaa jalan olla koko ajan vähän kytkimellä myös ajon aikana, vai mitä? Itse en tähän toki syyllisty.
Tänään ropponen on taas aamustartin jälkeen toiminut kuin enkeli. Kokeilin aamulla vaihteita ennen käynnistystä: menivät ihan normaalisti päälle. Otin sen kuitenkin vapaalle, kun pelkäsin hyppyä. Kun sitten moottori käynnissä yritin vaihdetta, niin eipä taas heti onnistunut.

Nyt auttoi kytkimen nosto ja sitten uusi yritys.
Edelleen saa kommentoida, mitä tarttis tehrä. Korjaamolle täytyy varmaan viedä kuitenkin.

Lähetetty: 14.1.2004 18:59
Kirjoittaja tsenobiili
No kyllä sit varmaan Jankosta täytyy uskoa tossa alipaine jutussa vaikka ei mulle eikä kellekkään tutuille asentajille ole moista ilmiötä eteen tullut.Mut voiko se a.paine tosissaan pitää niin lujaa kiinni et auto hypähtää eteenpäin kässäri päällä???? Ja Aino olit oikeassa sen kytkimen luistatuksen kanssa esim liikkeelle lähtiessähän luistatetaan kytkintä,ja jos luistoa tapahtuu ajon aikana niin se kytkin kuumenee kitkan vaikutuksesta ja "palaa" paskaks.Kytkin voi luistaa just sen takia että pidetään jalkaa kytkinpolkimella.
Lähetetty: 30.1.2004 12:25
Kirjoittaja Aino
Nyt latukka kävi sitten "lääkärissä", ja homma selvisi.
Kytkimestä oli kokonaan katkennut jokin jousi, joka pyöri kytkimessä irtoimenaan. Välillä se sitten oli tiellä ja esti irrottamisen, välillä ei.
Ladaan vaihdettiin koko kytkinpaketti ja laitettiin uudet vaihdeöljyt. Nyt toimii erinomaisesti.
Edelleen kiitos kaikille neuvoneille!
T: Aino