Sivu 2/2

Lähetetty: 31.12.2005 0:34
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Joskus laskettiin noita asioita eli vaihtipyörän jne pyörivien kappaleiden painoja ja moottorin vääntöä milläkin alueella mutta ajan hammas on nakertanut muistikampaa sen verran ettei nyt asia palaudu kirkkaana mieleen. Kannatta siis kaivaa fysiikan kirja ja kunnon taulukkokirja esiin. Niillä pääsee alkuun kyllä.

Lähetetty: 31.12.2005 0:51
Kirjoittaja erkkimalinen
kapa kirjoitti:Ei se vauhtipyörän massa vaikuta moottorin tehoon/vääntöön. Vaan siihen millä kierroksilla nämä on käytössä missäkin suuruudessa.
Suoraa lainausta Volgan testikuljettajalta; Moottoria on melkein mahdoton saada vahingossa sammumaan, ei kylläkään voi kierros-herkäksi sanoa. Moottorissa on käytetty niin raskasta vauhtipyörää kuin vaan on mahdollista.Eli vääntö oli aika rankkaa tavaraa.. :wink: polttoaineen kulutus oli kohdillaan, n. 12 litraa satasella, auto painoi tyhjä-painona n.1500 kg, siis aika taloudellinen peli aikanaan.

Huomionarvoista

Lähetetty: 31.12.2005 8:15
Kirjoittaja Jyrki-boy
Kun tein kajakin konetta tiukemmaksi, niin kierrosherkkyyttä tuli lisättyä vaihtamalla niitä osia, jotka vaihtavat 180 astetta suuntaa auton käydessä.

Männät, kiertokanget, duralumiininen venttiilikoneisto jne.

Auton moottorin kevennyskeskustelussa unohtuvat usein nämä tilpehöörit.

Jyrki-boy

Lähetetty: 31.12.2005 10:36
Kirjoittaja IL02
Suurella vauhtipyoralla se ei vahingossa sammu niin herkasti jos kytkinta kasittelee huolimattomasti liikkeellelahdossa, koska suuri massa ei pysahdy niin helposti kuin pienempi, mutta ei se mitaan alakierrosvaantoa kasvata. Sanoohan sen jo jarkikin.

Ei sammu

Lähetetty: 31.12.2005 12:57
Kirjoittaja Jyrki-boy
Jos on tapana sammuttaa mootoria vahingossa, niin pyöräytäppä tyhjäkäynniksi 2500 kierrosta, niin ei sammu.

Jyrki-boy

Re: Ei sammu

Lähetetty: 31.12.2005 13:13
Kirjoittaja IL02
Jyrki-boy kirjoitti:Jos on tapana sammuttaa mootoria vahingossa, niin pyöräytäppä tyhjäkäynniksi 2500 kierrosta, niin ei sammu.

Jyrki-boy
Kannattaako se saataa ennemmin siita tyhjakayntiruuvista vai kaasuvivustosta? Varmaan bensankulutuskin laskis kun vois ajella vitosella jo kaupunkinopeuksissa. Valilla ehka tarvis aina vahan liirailla kytkinta jos menee liian kovaa.

Lähetetty: 31.12.2005 15:25
Kirjoittaja 'aatee'
tollanen kevennetty vauhti pyörä ois varmaa hyvä jäärata ladaani :shock: