kokemuksia liikenteestä
Saabissa (ainakin 99/90) on peruutusvalokytkin siten, että keppi täytyy vain viedä sinne peruutusvaihteen loveen että valo syttyy, eli vaihdetta ei täydy laittaa päälle. Sillä saa kanssa peloteltua.pressa kirjoitti:mutta sehän ei saisi palaa muuta kun silloin kun peruutusvaihde on päällä

Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
*Huoh* eilen jollain samara kuskilla oli taas liikenne säännöt hallussa... ensinnäkin liikenne ympyrässä tämä kuski pysähtyy antamaan tietä ympyrään tulevalle volvolle... sitten kun on risteys mistä pääsee ilman valoihin pysähtymistä kääntymään oikealle kun siinä on kaksi kaistaa niin tämä pysähtyy siihen risteykseen odottamaan että autojono menee ohi vaikka käytössä oli kaksi kaistaa
noo siitä seurasi se että serkulla palo käämit ja mitsu läksi kumin ulvomana liikkeelle ja tuli siinä ohitettua samara torvisoiton ja keskisormen kera... oli joku nainen ratissa...
EDIT: muttei ehkä kannattaisi silti kuitenkaan noin helposti hermostua

EDIT: muttei ehkä kannattaisi silti kuitenkaan noin helposti hermostua

kulkineet:
Lada 2104 1200cc '90
Yamaha yz 80cc '01
Derbi senda x-race 80cc Malossi MHR Racing '05
mopoauto aixam 500 480cc '03 ''thyyning''
Lada 2104 1200cc '90
Yamaha yz 80cc '01
Derbi senda x-race 80cc Malossi MHR Racing '05
mopoauto aixam 500 480cc '03 ''thyyning''
Tuossa keskiviikkona tuli ekat muiden osapuolten tieaggressiot havaittua ladaillessa.
Ensin tuli kuudenkympin alueelle kahdeksankympin alueelta joku MB Vito tms. perään roikkumaan, eikä oikein tykännyt hiljentää, vaan roikkui puoliksi sulkualueella ihan puskurissa kiinni. Ajattelin, että varmaan koukkaa vastaantulijoiden ryhmitysalueen yli ohi, mutta ei sentään, varsinainen ohitus sujui ihan kohtuullisella järkevyydellä. Mahtoikohan ajatella, että kiihdytän johonkin kauheaan lentoon ylämäkeen tuolla 1200-kuutioisella kun 80:n alue alkaa uudestaan ja sitten ei pääse pakettiautolla enää ohi vaikka mieli tekisi?
Sitten sainkin ajella kymmenisen kilometriä ihan rauhassa, kunnes jäin ajelemaan jonon perässä 40km/h viidenkympin rajoituksella tietäen että kohta tulee ympyrä. Taas joku mersukuski katsoi parhaaksi lähteä ohitse, mutta ei päässytkään enää ennen ympyrää takaisin kaistalle, vaan jäi odottamaan vastaantulijan kaistalle että jono tulee uudestaan ohi ja pääsee perään. Tuo oli kyllä jo kohtuullisen vaarallista.
Eipä silti Ladalle tunnuta sen enemmän hermostuvan kuin muillekaan ohjastamilleni autoille, enemmän tuntuu haittaavan se, että koittaa ajaa nopeusrajoitusten mukaan.
Ensin tuli kuudenkympin alueelle kahdeksankympin alueelta joku MB Vito tms. perään roikkumaan, eikä oikein tykännyt hiljentää, vaan roikkui puoliksi sulkualueella ihan puskurissa kiinni. Ajattelin, että varmaan koukkaa vastaantulijoiden ryhmitysalueen yli ohi, mutta ei sentään, varsinainen ohitus sujui ihan kohtuullisella järkevyydellä. Mahtoikohan ajatella, että kiihdytän johonkin kauheaan lentoon ylämäkeen tuolla 1200-kuutioisella kun 80:n alue alkaa uudestaan ja sitten ei pääse pakettiautolla enää ohi vaikka mieli tekisi?

Sitten sainkin ajella kymmenisen kilometriä ihan rauhassa, kunnes jäin ajelemaan jonon perässä 40km/h viidenkympin rajoituksella tietäen että kohta tulee ympyrä. Taas joku mersukuski katsoi parhaaksi lähteä ohitse, mutta ei päässytkään enää ennen ympyrää takaisin kaistalle, vaan jäi odottamaan vastaantulijan kaistalle että jono tulee uudestaan ohi ja pääsee perään. Tuo oli kyllä jo kohtuullisen vaarallista.
Eipä silti Ladalle tunnuta sen enemmän hermostuvan kuin muillekaan ohjastamilleni autoille, enemmän tuntuu haittaavan se, että koittaa ajaa nopeusrajoitusten mukaan.
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Itselläni on Ladassa mittarivirhettä kohtuullisen paljon, ja jos varsinkin ajelee 60 alueella tasan 60, niin jonoa alkaa kertyä.
Mutta näin kun ajelee niin menee suhteellisen hyvin;
60 -- 65
70 -- 75
80 -- 85
100 -- 105-107
120 -- 130
Mutta näin kun ajelee niin menee suhteellisen hyvin;
60 -- 65
70 -- 75
80 -- 85
100 -- 105-107
120 -- 130

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Juu, mullakin oli kyllä varmaan lähemmäs 70 mittarin mukaista, mutta ei tuntunut kelpaavan. Sama noilla muilla autoilla, joiden mittarivirheestä on tarkempaa käsitystä. Ladaa ei ole nopeusnäyttötauluun tullut testattua kun veivät sen ainoan reittieni varrella olleen pois muutama viikko sitten.Jokari kirjoitti:Itselläni on Ladassa mittarivirhettä kohtuullisen paljon, ja jos varsinkin ajelee 60 alueella tasan 60, niin jonoa alkaa kertyä.
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle
Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)
Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään
Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)
Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään
Jaakkima kirjoitti:Toimii vaan taajama-alueella ja 50 km/h ja alle, mikäli olet bussilla liikenteessä.Lada-Jussi kirjoitti:hoksasin tänään uuden liikennesäännön: kolmion takaa saa tulla eteen kun ensin koukataan bussipysäkille ja vasta siitä eteen
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys..
Aiheuttaa muuten joskus lievää kauhua, kun linja-autopysäkki on juuri ennen jakajaa, ja kun pääsee puoliksi ohi pysähtyneestä autosta, kuski lyö vilkun vasemmalle ja lähtee puskemaan kaistalleLara-Mies kirjoitti:Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle
Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)
Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään

Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Juu, viisi kertaa on melko sopiva määrä. Mutta kun kaikki vilkuttavat korkeintaan kerran jos sitäkään ja yleensä vasta käännyttyään, niin on hankala arvioida, että mitä seuraavaksi tapahtuu. Yleensä tuollalailla puolitiessä ohitusta joutuu hidastelemaan, kun ohittavassa autojonossa joku jää odottamaan vasemmalle kääntymistä, tuon kun näkisi ajoissa niin voisi jäädä linja-auton taakse odottelemaan. Mutta mitäs sitä turhaan polttimoita kuluttamaan...Lara-Mies kirjoitti:Mä pidän sellaisen säännön että kun vilkku on vilahtanut 4-5 kertaa niin ei kun pois pysäkiltä...jos joku on niin hölmö että ei väistä niin siinähän jää alle....
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
joo, mut mun tapauksessa oli siis kolmion takaa ajavasta henkilöautosta kyse, joka käytti bussipysäkkiä "kiihdytyskaistana" ja alueella 80 km/h rajoitusLara-Mies kirjoitti:Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle
Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)
Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetäänJaakkima kirjoitti:Toimii vaan taajama-alueella ja 50 km/h ja alle, mikäli olet bussilla liikenteessä.Lada-Jussi kirjoitti:hoksasin tänään uuden liikennesäännön: kolmion takaa saa tulla eteen kun ensin koukataan bussipysäkille ja vasta siitä eteen
noitten bussien kans on ikävää, kun niistä ei koskaan tiedä lähestyttäessä, että lähteekö vai ei. jossai 60 km/h rajoitukselle näkee bussin pysäkillä, se saattaa a) seistä siinä parkissa b) olla lähdössä tielle näyttäen vilkkua ennen lähtöä tai c) olla lähdössä näyttäen vilkkua vasta kun lähtee. viimeiseessä tapauksessa saattaa tulla jo hyvin kiire kun vauhtia on 60 km/h. hitaammilla alueilla saatat olla jo bussin vierellä ohittamassa kun se päättää että nyt vilkkupäälle ja äkkiä ton ohiajavan päälle. vähän voisi jotkut bussikuskit katsoakin näissä tapauksissa.

Joo onhan meitä Bussikuskejakin joka lähtöön..Tarkoitukseni oli korjata tuo Jaakkiman virheellinen 50km/h mikä on todellisuudessa 60km/h ja muistuttaa että 2 viereistä kaistaa on velvollisia väistämään pysäkiltä lähtevää Bussia....(uuden tieliikennelain mukaan) johtuen Bussien koon kasvamisesta) Että silleen.....
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys..
Jep, tuo muu bussiasia tuli vaan muuten mieleenLara-Mies kirjoitti:Joo onhan meitä Bussikuskejakin joka lähtöön..Tarkoitukseni oli korjata tuo Jaakkiman virheellinen 50km/h mikä on todellisuudessa 60km/h ja muistuttaa että 2 viereistä kaistaa on velvollisia väistämään pysäkiltä lähtevää Bussia....(uuden tieliikennelain mukaan) johtuen Bussien koon kasvamisesta) Että silleen.....

Tuota molempien kaistojen väistämisvelvollisuutta en tiennytkään, täytyypä pitää mielessä kun joskus tulee moisten pysäkkien ohitse kuljettua, koskaan ei tosin tähän mennessä ole ollut autoa pysäkillä yhtäaikaa.
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110