Kuolleita automerkkejä
-
- Viestit: 581
- Liittynyt: 6.10.2005 20:21
- Paikkakunta: Kymi
-
- Viestit: 581
- Liittynyt: 6.10.2005 20:21
- Paikkakunta: Kymi
Eka Suomessa tais olla ennen Korvensuuta, Benz Velo Comfortable vm.1900, Leyland Princess 1800, Bugatti, Riley Elf vm.-66, Glas Gt vm.-66, AC..britti-auto jälkituotu, Reliant, Matra, eka Toyota oli Toyopet Tiara..sit oli joku AC Cobra, en muista oliko jonkun merkin alla.Niin ja niitä Hinoja oli myös h-autoina, esim. Contessa. Malisen nimelläkin löytyy malli> omavalmiste,hyvä päättää tähän ainakin oma pähkäily, ellei löydy uutta?
Kyllä lähtee..!
-
- Viestit: 581
- Liittynyt: 6.10.2005 20:21
- Paikkakunta: Kymi
-
- Viestit: 581
- Liittynyt: 6.10.2005 20:21
- Paikkakunta: Kymi
-
- Viestit: 581
- Liittynyt: 6.10.2005 20:21
- Paikkakunta: Kymi
-
- Viestit: 581
- Liittynyt: 6.10.2005 20:21
- Paikkakunta: Kymi
Syrena (pl)
Aiemmin kerrotiin Puolan autoteollisuudesta ja Warszawasta. Tehtaan nimi FSO (=Fabryka Samochodów Osobowych) on suomeksi sananmukaisesti "henkilöautojen tehdas".
Puolasa valmistattiin 50-luvun alkupuolelta vuoteen 1983 saakka myös Syrena-merkkistä autoa. Nimi tarkoittaa sireeniä, mutta myös seireeniä, merenneitoa, joka oli Varsovan kaupungin vaakunassa.
Autossa oli kaksitahtimoottori, se oli Trabantia suurempi ja Wartburgia pienempi. Suomen teillä sitä tuskin näkyi edes matkalijoilla.
Syrenat samoin kuin Warszawat taisivat pysyä kotimaisessa käytössä. Ilmiö olisi aika erikoinen nykymaailman autoteollisuudessa. Olisikohan montakaan automerkkiä, jota ei juurikaan käytetä valmistusmaan rajojen ulkopuolella? Tosin muuan venäläinen merkki taitaa olla myynnissä vain Venäjällä, mutta on sitä matkailijoilla Suomessakin näkynyt
Puolasa valmistattiin 50-luvun alkupuolelta vuoteen 1983 saakka myös Syrena-merkkistä autoa. Nimi tarkoittaa sireeniä, mutta myös seireeniä, merenneitoa, joka oli Varsovan kaupungin vaakunassa.
Autossa oli kaksitahtimoottori, se oli Trabantia suurempi ja Wartburgia pienempi. Suomen teillä sitä tuskin näkyi edes matkalijoilla.
Syrenat samoin kuin Warszawat taisivat pysyä kotimaisessa käytössä. Ilmiö olisi aika erikoinen nykymaailman autoteollisuudessa. Olisikohan montakaan automerkkiä, jota ei juurikaan käytetä valmistusmaan rajojen ulkopuolella? Tosin muuan venäläinen merkki taitaa olla myynnissä vain Venäjällä, mutta on sitä matkailijoilla Suomessakin näkynyt
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
-
- Viestit: 581
- Liittynyt: 6.10.2005 20:21
- Paikkakunta: Kymi
Muistaakseni oli vielä Lotus Espirit, paljon on pyörinyt merkkejä päässä, monta edesmennyttä Fordia ja Letukkaa eri malli-nimillä. Kyllä maailmaan on mahtunut hirveästi eri malleja ja merkkejä. Suomessakin on myyty "Mossen" pick-up mallia Moskvitshin merkillä, vaikka auto on IZh-27151, valmistettu Izhevskji Avtomobilnyj Zavod nimisellä tehtaalla. Britti sähköautokin on tuotu Suomeen, Enfield nimeltään. Steyer on ollut myös merkki ilman Puch takaliitettä. Lotus Europa oli Suomessa myynnissä v.2001. Ahvenistolla radoilla on olleet myöskin Lola T120, Abarth 2000 SP ja chervon merkkiset rata-autot.
Kyllä lähtee..!
-
- Viestit: 581
- Liittynyt: 6.10.2005 20:21
- Paikkakunta: Kymi
-
- Viestit: 581
- Liittynyt: 6.10.2005 20:21
- Paikkakunta: Kymi
-
- Viestit: 581
- Liittynyt: 6.10.2005 20:21
- Paikkakunta: Kymi
Re: Syrena (pl)
Mielenkiintoisena knoppina on hyvä todeta Syrenan moottorin olleen modifioitu paloauton vesipumpusta. Myöhemmin tilalle tuli Wartburgista sovellettu moottori.pena kirjoitti:Aiemmin kerrotiin Puolan autoteollisuudesta ja Warszawasta. Tehtaan nimi FSO (=Fabryka Samochodów Osobowych) on suomeksi sananmukaisesti "henkilöautojen tehdas".
Puolasa valmistattiin 50-luvun alkupuolelta vuoteen 1983 saakka myös Syrena-merkkistä autoa. Nimi tarkoittaa sireeniä, mutta myös seireeniä, merenneitoa, joka oli Varsovan kaupungin vaakunassa.
Autossa oli kaksitahtimoottori, se oli Trabantia suurempi ja Wartburgia pienempi. Suomen teillä sitä tuskin näkyi edes matkalijoilla.
Syrenat samoin kuin Warszawat taisivat pysyä kotimaisessa käytössä. Ilmiö olisi aika erikoinen nykymaailman autoteollisuudessa. Olisikohan montakaan automerkkiä, jota ei juurikaan käytetä valmistusmaan rajojen ulkopuolella? Tosin muuan venäläinen merkki taitaa olla myynnissä vain Venäjällä, mutta on sitä matkailijoilla Suomessakin näkynyt
Syrena suunniteltiin 1950-luvulla kansan autotarpeeseen. Warszawa oli liian kallis kansanautoksi, joten täten rakennettiin Syrena, joka oli eräänlainen Puolan Trabant. Autossa käytettiin mahdollisimman paljon Warszawan osia, ensimmäisissä prototyypeissä oli jopa Warszawan etulokasuojat, joka teki autosta sangen erikoisen näköisen. Viimeiset Syrenat tehtiin 1983, jolloin FSM 126p:n tuotannolle kaivattiin kapasiteettia FSM:n tehtaalta, ja vanha Syrena siirrettiin historiaan. 1970-luvulla Syrenan valmistus siirtyi FSO:lta FSM:lle.
Daewoo-FSO Polonez Atu Plus 1.4 GLI 16V | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.6 SLE ja kauden mukaan vaihtuvia huumoriautoja
1980-luvun EdustusPoloneesi.
Entistäkin enemmän katetta hinnalleen.
1980-luvun EdustusPoloneesi.
Entistäkin enemmän katetta hinnalleen.
-
- Viestit: 581
- Liittynyt: 6.10.2005 20:21
- Paikkakunta: Kymi
Armstrong-Siddleley Shapphire malleja tuotiin Suomeen 80 kpl:tta. Viitisentoista autoa jonkinlaisissa kuosissaan, ajokuntoisia 2-3, yksi museorekisterissä..aikasen harvinainen näin nykyoloissa. Jälkituotuja ei ole tilastoitu tarkemmin.Armstrongia tehtiin vuosina 1953-60 7969kpl:tta, taitaa olla harvinainen jo muuallakin.nivailija kirjoitti:Ei ole ihan basic merkki, mutta hieno: Armstrong Siddeley, tuollainen näin myynnissä jossain autolehdessä kesällä. Noita siis liikkuu Suomessakin.
Kyllä lähtee..!