Kuolleita automerkkejä

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

Overland, Hanomag, oli myös h-auto vm 1956, Pegaso Barchetta, Spatz, Salmson sekä Minerva.
Kyllä lähtee..!
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

Eka Suomessa tais olla ennen Korvensuuta, Benz Velo Comfortable vm.1900, Leyland Princess 1800, Bugatti, Riley Elf vm.-66, Glas Gt vm.-66, AC..britti-auto jälkituotu, Reliant, Matra, eka Toyota oli Toyopet Tiara..sit oli joku AC Cobra, en muista oliko jonkun merkin alla.Niin ja niitä Hinoja oli myös h-autoina, esim. Contessa. Malisen nimelläkin löytyy malli> omavalmiste,hyvä päättää tähän ainakin oma pähkäily, ellei löydy uutta?
Kyllä lähtee..!
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

Siata Spring, Osca Cabriolet, Lanchester, La Salle, Dual Ghia, Lea-Francis, Karmann Ghia, eiks tää ole Folkkarin tekniikalla, mutta oma merkkinsä? Niin ja se Cord oli oma merkki.
Kyllä lähtee..!
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Mitenkäs tuo Leyland Princess pääsikin unohtumaan, minusta Karmann Ghiaa myytiin Volkkarina. Tuo AC oli alunperin tosiaan englantilainen sportti, mutta jenkit tekivät sitä sitten Fordin kasitekniikkaan perustuvan Cobran.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

Morgan Plus, International, Autobianchi, Corvair oli myös oma merkkinsä > Corvair Monza Spyder, TVR Vixen, MGB GT, Berkeley Sports, Fuldamobil, Kleinschittger, Renault Alpine oli kylläkin, mutta oliks Alpine A110 oma merkki?
Kyllä lähtee..!
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

Joo, kyllä se Alpine oli oma merkkinsä. Muutama vielä; Rene Bonnet vm 63, Metropolitan 1500 Convertible sekä Innocenti Spider.
Kyllä lähtee..!
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

Neljä vielä; Hotchkiss, Crosley, Jenssen-Healey sekä Sachsenring S 240
Kyllä lähtee..!
Avatar
pena
Viestit: 207
Liittynyt: 14.10.2003 8:58
Paikkakunta: Pine Ridge (Mäntyharju); Vantaa

Syrena (pl)

Viesti Kirjoittaja pena »

Aiemmin kerrotiin Puolan autoteollisuudesta ja Warszawasta. Tehtaan nimi FSO (=Fabryka Samochodów Osobowych) on suomeksi sananmukaisesti "henkilöautojen tehdas".

Puolasa valmistattiin 50-luvun alkupuolelta vuoteen 1983 saakka myös Syrena-merkkistä autoa. Nimi tarkoittaa sireeniä, mutta myös seireeniä, merenneitoa, joka oli Varsovan kaupungin vaakunassa.

Autossa oli kaksitahtimoottori, se oli Trabantia suurempi ja Wartburgia pienempi. Suomen teillä sitä tuskin näkyi edes matkalijoilla.

Syrenat samoin kuin Warszawat taisivat pysyä kotimaisessa käytössä. Ilmiö olisi aika erikoinen nykymaailman autoteollisuudessa. Olisikohan montakaan automerkkiä, jota ei juurikaan käytetä valmistusmaan rajojen ulkopuolella? Tosin muuan venäläinen merkki taitaa olla myynnissä vain Venäjällä, mutta on sitä matkailijoilla Suomessakin näkynyt
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

Muistaakseni oli vielä Lotus Espirit, paljon on pyörinyt merkkejä päässä, monta edesmennyttä Fordia ja Letukkaa eri malli-nimillä. Kyllä maailmaan on mahtunut hirveästi eri malleja ja merkkejä. Suomessakin on myyty "Mossen" pick-up mallia Moskvitshin merkillä, vaikka auto on IZh-27151, valmistettu Izhevskji Avtomobilnyj Zavod nimisellä tehtaalla. Britti sähköautokin on tuotu Suomeen, Enfield nimeltään. Steyer on ollut myös merkki ilman Puch takaliitettä. Lotus Europa oli Suomessa myynnissä v.2001. Ahvenistolla radoilla on olleet myöskin Lola T120, Abarth 2000 SP ja chervon merkkiset rata-autot.
Kyllä lähtee..!
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

vuonna 2002 Suomeen ostettiin takavetoiseen Lada 2107:kaan perustuva ranta-auto, Boshe-merkkinen.
Kyllä lähtee..!
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

Kaksi vielä, Graham Paige, ollut taksina Lohjalla joskus 30-luvulla ja sitten vielä Facel-Vega, kanttiautoja tietenkin. Etsin vielä jos löytäis. alkaa olla itsellekin jo haaste. Viikonloppuja vaan kaikille!
Kyllä lähtee..!
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

Wehe, Sitta, Continental Beacon, Hebbel, LLR-Special, Flyer, Seems, Möller-Special, Moretti, Lorraine Dietrich, Rockne, La Fayette ja Victory Six... nytten pitää jo mun etsii tosissaan.. Moi!
Kyllä lähtee..!
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Corvairr oli Letukka, MG. Lotus jaTVR porskuttavat edelleen ja kyllä minä tuota Alpineakin Relluksi väittäisin. Paljon olet kuitenkin löytänyt vaikka oltiin jo sitä mieltä, että kaikki alkavat olla kasassa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
FSO
Viestit: 235
Liittynyt: 1.7.2005 21:39
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Syrena (pl)

Viesti Kirjoittaja FSO »

pena kirjoitti:Aiemmin kerrotiin Puolan autoteollisuudesta ja Warszawasta. Tehtaan nimi FSO (=Fabryka Samochodów Osobowych) on suomeksi sananmukaisesti "henkilöautojen tehdas".

Puolasa valmistattiin 50-luvun alkupuolelta vuoteen 1983 saakka myös Syrena-merkkistä autoa. Nimi tarkoittaa sireeniä, mutta myös seireeniä, merenneitoa, joka oli Varsovan kaupungin vaakunassa.

Autossa oli kaksitahtimoottori, se oli Trabantia suurempi ja Wartburgia pienempi. Suomen teillä sitä tuskin näkyi edes matkalijoilla.

Syrenat samoin kuin Warszawat taisivat pysyä kotimaisessa käytössä. Ilmiö olisi aika erikoinen nykymaailman autoteollisuudessa. Olisikohan montakaan automerkkiä, jota ei juurikaan käytetä valmistusmaan rajojen ulkopuolella? Tosin muuan venäläinen merkki taitaa olla myynnissä vain Venäjällä, mutta on sitä matkailijoilla Suomessakin näkynyt
Mielenkiintoisena knoppina on hyvä todeta Syrenan moottorin olleen modifioitu paloauton vesipumpusta. Myöhemmin tilalle tuli Wartburgista sovellettu moottori.

Syrena suunniteltiin 1950-luvulla kansan autotarpeeseen. Warszawa oli liian kallis kansanautoksi, joten täten rakennettiin Syrena, joka oli eräänlainen Puolan Trabant. Autossa käytettiin mahdollisimman paljon Warszawan osia, ensimmäisissä prototyypeissä oli jopa Warszawan etulokasuojat, joka teki autosta sangen erikoisen näköisen. Viimeiset Syrenat tehtiin 1983, jolloin FSM 126p:n tuotannolle kaivattiin kapasiteettia FSM:n tehtaalta, ja vanha Syrena siirrettiin historiaan. 1970-luvulla Syrenan valmistus siirtyi FSO:lta FSM:lle.
Daewoo-FSO Polonez Atu Plus 1.4 GLI 16V | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.6 SLE ja kauden mukaan vaihtuvia huumoriautoja

1980-luvun EdustusPoloneesi.
Entistäkin enemmän katetta hinnalleen.
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

nivailija kirjoitti:Ei ole ihan basic merkki, mutta hieno: Armstrong Siddeley, tuollainen näin myynnissä jossain autolehdessä kesällä. Noita siis liikkuu Suomessakin.
Armstrong-Siddleley Shapphire malleja tuotiin Suomeen 80 kpl:tta. Viitisentoista autoa jonkinlaisissa kuosissaan, ajokuntoisia 2-3, yksi museorekisterissä..aikasen harvinainen näin nykyoloissa. Jälkituotuja ei ole tilastoitu tarkemmin.Armstrongia tehtiin vuosina 1953-60 7969kpl:tta, taitaa olla harvinainen jo muuallakin.
Kyllä lähtee..!
Vastaa Viestiin