Sivu 8/10
Lähetetty: 8.8.2007 12:41
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Mosse-Aksu kirjoitti:No eikös se lähinnä armeija ja kolhoosi käyttöön ole tehtykin.
Keskustelin tässä KuljetusMajuri EVP:n kanssa UAZeista. Hänellähän niitä juttuja olisi riittänyt. Sain häneltä paljon sellaisten UAZ-Miesten yhteystietoja, jotka eivät tietojaan Internetissä huutele.
Hän kertoi UAZavotan insinöörin käyneen Kouvolan 3. Erillisen Autokomppanian vieraana taannoin 80-luvulla. Paljon oli kuulemma kysymyksiä Kappareilla. Tulkki oli toki välissä.
Insinööri oli seisonut auditoriossa kaikkien tuijotuksen kohteena ja kuunnellut kysymyksiä. Venäjällähän, kuten monessa muussa Ulkomaassa on tapana, että tulkki pehmentää kysymykset ja vastaukset suuntaan sekä toiseen. Kuitenkin kysymystulvan edessä insinööri oli alkanut myrtyä, vaivautua, vähän ärtyäkin. Tulkin tulkkauksesta kumpaankaan suuntaan välien kiristymistä ei voinut havaita. Tulkkau oli neutraalia. Ilmeet puolin ja toisin kertoivat kaiken. Kappareillahan nyt tietysti täytyy olla PerusIlme aina naamallaan.
No, lopulta insinööri kyllästyi kysymyksiin tyyliin: "Miksi tämäkin on näin heikko? Miksi tätäkin täytyy kokoajan rassata? Miksei tämäkään kestä? Miksi aina ruikittava rasvoja? Eikö voisi vähemmälläkin.... , jne.
Insinööri oli pitänyt pitkän kiivaan pajatuksen kuin suuttuneena tulkkiin. Hän oli tuijottanut vihaisena tulkkia ja paasannut venäjäksi. Kaikki olivat seuranneet kohtausta jännittyneinä. Olipa insinööri tainnut löysäillä ravaattiaankin. No, hihoja ei kääritty.
Tuli hiljaista ja tulkki katseli hämillisenä ympärilleen. Mitään ei tapahtunut. Kukaan ei uskaltanut rikkoa hiljaisuutta. Joku lähti pois salin takaosasta. Tulkki heräsi tähän.
Hän aloitti: "Tuossa tuli niin paljon tuota tärkeää asiaa, että minun on lyhennettävä tuo vataus. Poimin siitä vain pääkohdat." Ensinnäkin tehtaamme on hyvin työllistetty. Meillä on paljon tilauksia. Tuotantolinjoja on rajallinen määrä. Toiseksi Me valmistamme ajoneuvomme pääasiassa Neuvostoliiton Armeijan tarpeisiin. Toki niitä myydään muuallekin, kuten teille. Saamme käskymme lähes suoraan armeijalta. Armeija kertoo meille paljonko se ajoneuvoista maksaa. Tällä hinnalla meidän on tavara toimitettava ja se on toimitettava silloin kun armeija haluaa. Kolmanneksi. Osaisimme tehdä ajoneuvot täyttämään länsimaiset standardit, mutta niistä ei meille maksettaisi länsimaiset standardit täyttävää hintaa. On siis tyydyttävä kompromissiin. Ja sen kompromissin määrää Neuvostoliiton Armeija tai jokin muu HyvinKorkeaTaho! Tässä vastaus kaikkiin teidän kysymyksiinne. Davai!
Re:
Lähetetty: 12.8.2007 11:41
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Lada-Jussi kirjoitti:noista mosse-aksun kuvista
mielestäni tuossa 432:ssa (eli 403 "skandinavian" pakettimalli) on C-pilarit suorat pystyt eli ei suoraa pellitetty farmari, kuten taas taisi olla 430 eli 407:n pakettiautossa. ainakin tuollaisen 432 auton olen nähnyt.
noi lyhyet Duet versiot löytyy ihan mossetehtaan sivuiltakin, paljonkohan mahtoi valmistua kun silloin alkoi koko tehdas ryytyä.
Clio Symbol oli tietääkseni alunperin turkkilainen mallimuunnos ja se on ollut hyvin suosittu venäjällä. toi kuvateksti selvästi viittaa johonkin muuhun moskovalaiseen autotehtaaseen kuin entinen mossetehdas, mutta olihan Mosse tehtaalla tota reno yhteistyötä, kun noissa uusissa malleissa oli valinnaisena Rellun koneet.
Hitto, minä luulin kadottaneeni tämän viestin ja nyt huomasin, että sehän kuuluukin tähän ketjuun.
Tottakai Jussi olet oikeassa noissa Mosse fakuissa. Kyllä se meni juuri noin, että Skandinaviassa oli suora pilari. Se vain ei ollut jäänyt mieleeni. Noita Skandinavia farmareita näki vähemmän sekä kuvina että autoina. Tuotantokausikin oli lyhyempi.
Clio Symbolia tehtiin Moskovassa ainakin aluksi Turkista tuoduista osista. Moskvitsh oli siis kokoonpanotehdas tässä mielessä. En muista enää, oliko tarkoitus aloittaa myös osien valmistus. Siitä oli pieni juttu TM:n autouutisissa silloin, kun asia oli ajankohtainen. Joka tapauksessa konkurssi lopetti kaiken tuotannon.
Re: kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)
Lähetetty: 16.8.2007 15:07
Kirjoittaja Warreossi
Hauska kuva vuodelta 1967 Konelan autonäyttelystä,jossa juhlittiin 75.000 maahantuotua autoa.Siinä on UAZ:ia ja RAF:iakin.

Re: kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)
Lähetetty: 25.9.2007 7:33
Kirjoittaja Lada-Jussi
Kiitokset Allulle, minulla on nyt RAF-977DM:n ja myös uudemman RAF-2203:n venäjänkieliset käyttö- ja huolto-ohjekirjat
Re: kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)
Lähetetty: 6.10.2007 5:44
Kirjoittaja samarai
Tällainen virolaisvalmisteinen RAF 2203:een perustuva asuntovaunu myynnissä:
https://www.osta.ee/index.php?fuseactio ... id=2043094
RAF tehdas on myös joskus itse valmistanut asuntovaunua tyypillä RAF 04:
http://img212.imageshack.us/img212/4759/raf04re9.jpg
Re:
Lähetetty: 28.10.2007 0:22
Kirjoittaja samarai
veli alexei kirjoitti:samarai kirjoitti:jossain Clint Eastwood- leffassa Fiat 238 stunttasi avolava UAZia, leffan nimeä en enää muista mutta tapahtumat oli sijoitettu Neuvostoliittoon, jossa Clint ajeli paljon "vale-Uazia".
Oisko vaikka Firefox?
Joo nyt voi varmuudella sanoa, että se oli Firefox, koska se menee paraikaa MTV3:sella.

Ja ei se Clintti sillä paljon ajellu vaan oli lähinnä kyydissä. Ja se olikin umpimalli eikä avolava. Eli Fiat 238 näyttelee tässä pönttöUAZia. Ehtoja itä-autojakin oli kyllä.
Re: kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)
Lähetetty: 23.4.2008 22:35
Kirjoittaja Lada-Jussi
UAZ näytteli taas tänään tärkeää roolia monipuolisena työkoneena
Tässä UAZ nosturiautona, talvella hankeen pudotettu moottori nostettiin toisella puolella pihaa perään roikkumaan ja laskettiin lavan päälle taannoin Jusulta haettujen moottorin raatojen seuraksi
Liikkuva UAZ huoltoyksikkö tuo tarvittaessa vaikka paineilmaa hankaliinkin paikkoihin, tässä UAZ kompressori-varustelussa takapihalla jossa hcpu:n takarengas oli talvenaikana tyhjentynyt

Re: kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)
Lähetetty: 22.6.2008 21:27
Kirjoittaja Lada-Jussi
UAZ toimi juhannusriennoissa kuten ennenkin, mutta perinteinen RAFin kääntäminen ei onnistunut, auto saatiin kyllä käymään, mutta ei oikein pysynyt käynnissä, saattoi bensakin olla vähän huonoa ja vaikeaa kun pitää käsin syöttää kaasuttimeen.
Re: kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)
Lähetetty: 10.5.2009 0:33
Kirjoittaja Lada-Jussi
Ajoin UAZilla GAZia takaa todella vaativissa olosuhteissa
http://www.youtube.com/watch?v=RveX0UWec2I
RAF kokemukset päättyi, myin RAFin alan harrastajille.
Re: kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)
Lähetetty: 9.8.2009 17:38
Kirjoittaja Tatu Waloranta
Tänään käytiin testaamassa UAZin vakio maasto-ominaisuuksia, tai lähinnä vakio renkaita, sillä maasto-ominaisuudet ovat erinomaiset, mutta kyllä alkaa UAZ kaipaamaan jo isompaa rengasta, samalla tulee korinkorotus, kaarien avarrus ja vinssi onkin jo tilattu...

Re: kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)
Lähetetty: 9.8.2009 22:58
Kirjoittaja Jokari
Pistä samaan rahaan niitä joustojakin siihen sahapukkiin...

Re: kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)
Lähetetty: 9.8.2009 23:55
Kirjoittaja Jämä
Aijai kun tulee UAZeja ikävä, tuli työtehtävissä ajettua niillä varmaan sen satatuhatta kilometriä yhteensä niin pakulla kuin cabrioletilläkin.

Nykyään vastaava kampe Sotaväessä on Land Rover Defender eikä ole kyllä kaksinen peli kestävyydeltään. On se tietenki aavistuksen parempi ajaa matka-ajoa ja kohtuu luotettava mutta...
Häissäni oli hääautona piikkinokka GAZ joka oli myös radioauto. Priimakuntoinen peli, nykyään edesmennyt ellei joku sitä ole onnistunut huutokaupasta pelastamaan.
Re: kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)
Lähetetty: 23.9.2009 20:55
Kirjoittaja Lada-Jussi
alkoi kyllästyttää kun uazissa ei ole ollut käyttöjarruja sitten vuoden 2005, pääsylinteri on ihan jumissa eikä nesteet kulje säiliöistä eteenpäin. erinäisten vaiheiden jälkeen tarvitsen pääsylinterin sisälle tulevan erikoisen ruuvin jolla puristetaan joku jousi kasaan. osan numero on 469-3505023 ja se löytyy kaikista uazin pääsylintereistä, pitäisi olla suora, minulla on kiero. voisi ehkä vaihtaa koko sylinterinkin uuteen, mutta se olisi tuhlausta, ilmeisesti en edes kumeja ala vaihtamaan, parempi vähän väljät kumit ku täysin jumittava sylinteri, auto ei kuitenkaan ole tieliikennekäytössä.
tuolta löytyy räjäytyskuva, jossa haussa oleva osa on merkittynä:
http://acat.autodealer.ru//index.php?tree=242_23592
Re: kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)
Lähetetty: 5.10.2009 19:01
Kirjoittaja Tatu Waloranta
Oma UAZi näyttää tällä hetkellä tältä
Tehty: Tukevampi puskuri + vinssipeti vinssille(vinssin nostokyky n.6000kg vinssi köydellä), 3" Korinkorotus, TML peltivanteet + Special Track renkaat, Snorkkeli... Kone,voimansiirto ja jarrut huollettu... yms.
Vielä tulee palkki helmat, kaarien avarrus, panssaria pohjaan, vakio väriin maalaus ensi kesänä...

sitten alkaa olemaan evo1 suht valmis...
Jokari kirjoitti:Pistä samaan rahaan niitä joustojakin siihen sahapukkiin...

Joustoja ei tuu, vakio joustot riittää, vakio renkailla otti äärijoustoissa kiinni runkoon ja loksuun
Lukot korvaavat joustot, mieluummin rahat kytkettäviin 100% lukkoihin venäjältä

Re: kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)
Lähetetty: 5.10.2009 21:57
Kirjoittaja Jokari
Miten voit sanoa että vakiojoustot riittävät kun niitä ei yksinkertaisesti ole?
Kiiku siinä sitten lukkoinesi kun mikään ei jousta, ei paljoa lämmitä vaikka neljä pyörää vetäisikin
