Keskustelin tässä KuljetusMajuri EVP:n kanssa UAZeista. Hänellähän niitä juttuja olisi riittänyt. Sain häneltä paljon sellaisten UAZ-Miesten yhteystietoja, jotka eivät tietojaan Internetissä huutele.Mosse-Aksu kirjoitti:No eikös se lähinnä armeija ja kolhoosi käyttöön ole tehtykin.
Hän kertoi UAZavotan insinöörin käyneen Kouvolan 3. Erillisen Autokomppanian vieraana taannoin 80-luvulla. Paljon oli kuulemma kysymyksiä Kappareilla. Tulkki oli toki välissä.
Insinööri oli seisonut auditoriossa kaikkien tuijotuksen kohteena ja kuunnellut kysymyksiä. Venäjällähän, kuten monessa muussa Ulkomaassa on tapana, että tulkki pehmentää kysymykset ja vastaukset suuntaan sekä toiseen. Kuitenkin kysymystulvan edessä insinööri oli alkanut myrtyä, vaivautua, vähän ärtyäkin. Tulkin tulkkauksesta kumpaankaan suuntaan välien kiristymistä ei voinut havaita. Tulkkau oli neutraalia. Ilmeet puolin ja toisin kertoivat kaiken. Kappareillahan nyt tietysti täytyy olla PerusIlme aina naamallaan.
No, lopulta insinööri kyllästyi kysymyksiin tyyliin: "Miksi tämäkin on näin heikko? Miksi tätäkin täytyy kokoajan rassata? Miksei tämäkään kestä? Miksi aina ruikittava rasvoja? Eikö voisi vähemmälläkin.... , jne.
Insinööri oli pitänyt pitkän kiivaan pajatuksen kuin suuttuneena tulkkiin. Hän oli tuijottanut vihaisena tulkkia ja paasannut venäjäksi. Kaikki olivat seuranneet kohtausta jännittyneinä. Olipa insinööri tainnut löysäillä ravaattiaankin. No, hihoja ei kääritty.
Tuli hiljaista ja tulkki katseli hämillisenä ympärilleen. Mitään ei tapahtunut. Kukaan ei uskaltanut rikkoa hiljaisuutta. Joku lähti pois salin takaosasta. Tulkki heräsi tähän.
Hän aloitti: "Tuossa tuli niin paljon tuota tärkeää asiaa, että minun on lyhennettävä tuo vataus. Poimin siitä vain pääkohdat." Ensinnäkin tehtaamme on hyvin työllistetty. Meillä on paljon tilauksia. Tuotantolinjoja on rajallinen määrä. Toiseksi Me valmistamme ajoneuvomme pääasiassa Neuvostoliiton Armeijan tarpeisiin. Toki niitä myydään muuallekin, kuten teille. Saamme käskymme lähes suoraan armeijalta. Armeija kertoo meille paljonko se ajoneuvoista maksaa. Tällä hinnalla meidän on tavara toimitettava ja se on toimitettava silloin kun armeija haluaa. Kolmanneksi. Osaisimme tehdä ajoneuvot täyttämään länsimaiset standardit, mutta niistä ei meille maksettaisi länsimaiset standardit täyttävää hintaa. On siis tyydyttävä kompromissiin. Ja sen kompromissin määrää Neuvostoliiton Armeija tai jokin muu HyvinKorkeaTaho! Tässä vastaus kaikkiin teidän kysymyksiinne. Davai!

"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)

