kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Mosse-Aksu kirjoitti:No eikös se lähinnä armeija ja kolhoosi käyttöön ole tehtykin.
Keskustelin tässä KuljetusMajuri EVP:n kanssa UAZeista. Hänellähän niitä juttuja olisi riittänyt. Sain häneltä paljon sellaisten UAZ-Miesten yhteystietoja, jotka eivät tietojaan Internetissä huutele.

Hän kertoi UAZavotan insinöörin käyneen Kouvolan 3. Erillisen Autokomppanian vieraana taannoin 80-luvulla. Paljon oli kuulemma kysymyksiä Kappareilla. Tulkki oli toki välissä.

Insinööri oli seisonut auditoriossa kaikkien tuijotuksen kohteena ja kuunnellut kysymyksiä. Venäjällähän, kuten monessa muussa Ulkomaassa on tapana, että tulkki pehmentää kysymykset ja vastaukset suuntaan sekä toiseen. Kuitenkin kysymystulvan edessä insinööri oli alkanut myrtyä, vaivautua, vähän ärtyäkin. Tulkin tulkkauksesta kumpaankaan suuntaan välien kiristymistä ei voinut havaita. Tulkkau oli neutraalia. Ilmeet puolin ja toisin kertoivat kaiken. Kappareillahan nyt tietysti täytyy olla PerusIlme aina naamallaan.

No, lopulta insinööri kyllästyi kysymyksiin tyyliin: "Miksi tämäkin on näin heikko? Miksi tätäkin täytyy kokoajan rassata? Miksei tämäkään kestä? Miksi aina ruikittava rasvoja? Eikö voisi vähemmälläkin.... , jne.

Insinööri oli pitänyt pitkän kiivaan pajatuksen kuin suuttuneena tulkkiin. Hän oli tuijottanut vihaisena tulkkia ja paasannut venäjäksi. Kaikki olivat seuranneet kohtausta jännittyneinä. Olipa insinööri tainnut löysäillä ravaattiaankin. No, hihoja ei kääritty.

Tuli hiljaista ja tulkki katseli hämillisenä ympärilleen. Mitään ei tapahtunut. Kukaan ei uskaltanut rikkoa hiljaisuutta. Joku lähti pois salin takaosasta. Tulkki heräsi tähän.

Hän aloitti: "Tuossa tuli niin paljon tuota tärkeää asiaa, että minun on lyhennettävä tuo vataus. Poimin siitä vain pääkohdat." Ensinnäkin tehtaamme on hyvin työllistetty. Meillä on paljon tilauksia. Tuotantolinjoja on rajallinen määrä. Toiseksi Me valmistamme ajoneuvomme pääasiassa Neuvostoliiton Armeijan tarpeisiin. Toki niitä myydään muuallekin, kuten teille. Saamme käskymme lähes suoraan armeijalta. Armeija kertoo meille paljonko se ajoneuvoista maksaa. Tällä hinnalla meidän on tavara toimitettava ja se on toimitettava silloin kun armeija haluaa. Kolmanneksi. Osaisimme tehdä ajoneuvot täyttämään länsimaiset standardit, mutta niistä ei meille maksettaisi länsimaiset standardit täyttävää hintaa. On siis tyydyttävä kompromissiin. Ja sen kompromissin määrää Neuvostoliiton Armeija tai jokin muu HyvinKorkeaTaho! Tässä vastaus kaikkiin teidän kysymyksiinne. Davai!
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1688
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re:

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Lada-Jussi kirjoitti:noista mosse-aksun kuvista

mielestäni tuossa 432:ssa (eli 403 "skandinavian" pakettimalli) on C-pilarit suorat pystyt eli ei suoraa pellitetty farmari, kuten taas taisi olla 430 eli 407:n pakettiautossa. ainakin tuollaisen 432 auton olen nähnyt.

noi lyhyet Duet versiot löytyy ihan mossetehtaan sivuiltakin, paljonkohan mahtoi valmistua kun silloin alkoi koko tehdas ryytyä.

Clio Symbol oli tietääkseni alunperin turkkilainen mallimuunnos ja se on ollut hyvin suosittu venäjällä. toi kuvateksti selvästi viittaa johonkin muuhun moskovalaiseen autotehtaaseen kuin entinen mossetehdas, mutta olihan Mosse tehtaalla tota reno yhteistyötä, kun noissa uusissa malleissa oli valinnaisena Rellun koneet.
Hitto, minä luulin kadottaneeni tämän viestin ja nyt huomasin, että sehän kuuluukin tähän ketjuun.

Tottakai Jussi olet oikeassa noissa Mosse fakuissa. Kyllä se meni juuri noin, että Skandinaviassa oli suora pilari. Se vain ei ollut jäänyt mieleeni. Noita Skandinavia farmareita näki vähemmän sekä kuvina että autoina. Tuotantokausikin oli lyhyempi.

Clio Symbolia tehtiin Moskovassa ainakin aluksi Turkista tuoduista osista. Moskvitsh oli siis kokoonpanotehdas tässä mielessä. En muista enää, oliko tarkoitus aloittaa myös osien valmistus. Siitä oli pieni juttu TM:n autouutisissa silloin, kun asia oli ajankohtainen. Joka tapauksessa konkurssi lopetti kaiken tuotannon.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Re: kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Hauska kuva vuodelta 1967 Konelan autonäyttelystä,jossa juhlittiin 75.000 maahantuotua autoa.Siinä on UAZ:ia ja RAF:iakin.

Kuva
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Kiitokset Allulle, minulla on nyt RAF-977DM:n ja myös uudemman RAF-2203:n venäjänkieliset käyttö- ja huolto-ohjekirjat
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tällainen virolaisvalmisteinen RAF 2203:een perustuva asuntovaunu myynnissä:
https://www.osta.ee/index.php?fuseactio ... id=2043094

RAF tehdas on myös joskus itse valmistanut asuntovaunua tyypillä RAF 04:
http://img212.imageshack.us/img212/4759/raf04re9.jpg
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re:

Viesti Kirjoittaja samarai »

veli alexei kirjoitti:
samarai kirjoitti:jossain Clint Eastwood- leffassa Fiat 238 stunttasi avolava UAZia, leffan nimeä en enää muista mutta tapahtumat oli sijoitettu Neuvostoliittoon, jossa Clint ajeli paljon "vale-Uazia".
Oisko vaikka Firefox?
Joo nyt voi varmuudella sanoa, että se oli Firefox, koska se menee paraikaa MTV3:sella. :wink: Ja ei se Clintti sillä paljon ajellu vaan oli lähinnä kyydissä. Ja se olikin umpimalli eikä avolava. Eli Fiat 238 näyttelee tässä pönttöUAZia. Ehtoja itä-autojakin oli kyllä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

UAZ näytteli taas tänään tärkeää roolia monipuolisena työkoneena

Tässä UAZ nosturiautona, talvella hankeen pudotettu moottori nostettiin toisella puolella pihaa perään roikkumaan ja laskettiin lavan päälle taannoin Jusulta haettujen moottorin raatojen seuraksi

Kuva

Liikkuva UAZ huoltoyksikkö tuo tarvittaessa vaikka paineilmaa hankaliinkin paikkoihin, tässä UAZ kompressori-varustelussa takapihalla jossa hcpu:n takarengas oli talvenaikana tyhjentynyt

Kuva
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

UAZ toimi juhannusriennoissa kuten ennenkin, mutta perinteinen RAFin kääntäminen ei onnistunut, auto saatiin kyllä käymään, mutta ei oikein pysynyt käynnissä, saattoi bensakin olla vähän huonoa ja vaikeaa kun pitää käsin syöttää kaasuttimeen.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Ajoin UAZilla GAZia takaa todella vaativissa olosuhteissa http://www.youtube.com/watch?v=RveX0UWec2I

RAF kokemukset päättyi, myin RAFin alan harrastajille.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Tatu Waloranta
Lada kerhon jäsen
Viestit: 391
Liittynyt: 25.4.2006 13:34
Paikkakunta: Kellokoski

Re: kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)

Viesti Kirjoittaja Tatu Waloranta »

Tänään käytiin testaamassa UAZin vakio maasto-ominaisuuksia, tai lähinnä vakio renkaita, sillä maasto-ominaisuudet ovat erinomaiset, mutta kyllä alkaa UAZ kaipaamaan jo isompaa rengasta, samalla tulee korinkorotus, kaarien avarrus ja vinssi onkin jo tilattu... :)
UAZ 31512 4x4 Cabriolet vm. 1988 Off-Road
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Pistä samaan rahaan niitä joustojakin siihen sahapukkiin... :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Jämä

Re: kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)

Viesti Kirjoittaja Jämä »

Aijai kun tulee UAZeja ikävä, tuli työtehtävissä ajettua niillä varmaan sen satatuhatta kilometriä yhteensä niin pakulla kuin cabrioletilläkin. :) Nykyään vastaava kampe Sotaväessä on Land Rover Defender eikä ole kyllä kaksinen peli kestävyydeltään. On se tietenki aavistuksen parempi ajaa matka-ajoa ja kohtuu luotettava mutta... :?

Häissäni oli hääautona piikkinokka GAZ joka oli myös radioauto. Priimakuntoinen peli, nykyään edesmennyt ellei joku sitä ole onnistunut huutokaupasta pelastamaan.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

alkoi kyllästyttää kun uazissa ei ole ollut käyttöjarruja sitten vuoden 2005, pääsylinteri on ihan jumissa eikä nesteet kulje säiliöistä eteenpäin. erinäisten vaiheiden jälkeen tarvitsen pääsylinterin sisälle tulevan erikoisen ruuvin jolla puristetaan joku jousi kasaan. osan numero on 469-3505023 ja se löytyy kaikista uazin pääsylintereistä, pitäisi olla suora, minulla on kiero. voisi ehkä vaihtaa koko sylinterinkin uuteen, mutta se olisi tuhlausta, ilmeisesti en edes kumeja ala vaihtamaan, parempi vähän väljät kumit ku täysin jumittava sylinteri, auto ei kuitenkaan ole tieliikennekäytössä.

tuolta löytyy räjäytyskuva, jossa haussa oleva osa on merkittynä:
http://acat.autodealer.ru//index.php?tree=242_23592
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Tatu Waloranta
Lada kerhon jäsen
Viestit: 391
Liittynyt: 25.4.2006 13:34
Paikkakunta: Kellokoski

Re: kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)

Viesti Kirjoittaja Tatu Waloranta »

Oma UAZi näyttää tällä hetkellä tältä

Tehty: Tukevampi puskuri + vinssipeti vinssille(vinssin nostokyky n.6000kg vinssi köydellä), 3" Korinkorotus, TML peltivanteet + Special Track renkaat, Snorkkeli... Kone,voimansiirto ja jarrut huollettu... yms.

Vielä tulee palkki helmat, kaarien avarrus, panssaria pohjaan, vakio väriin maalaus ensi kesänä... :P sitten alkaa olemaan evo1 suht valmis...

Kuva
Jokari kirjoitti:Pistä samaan rahaan niitä joustojakin siihen sahapukkiin... :lol:
Joustoja ei tuu, vakio joustot riittää, vakio renkailla otti äärijoustoissa kiinni runkoon ja loksuun

Lukot korvaavat joustot, mieluummin rahat kytkettäviin 100% lukkoihin venäjältä :D
UAZ 31512 4x4 Cabriolet vm. 1988 Off-Road
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Miten voit sanoa että vakiojoustot riittävät kun niitä ei yksinkertaisesti ole?

Kiiku siinä sitten lukkoinesi kun mikään ei jousta, ei paljoa lämmitä vaikka neljä pyörää vetäisikin :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Vastaa Viestiin