Sivu 8/11

Re: Kokemukia Belaruksesta

Lähetetty: 17.8.2007 1:26
Kirjoittaja raul
Jaska HKI kirjoitti: Belarus valmistaa myös paikallisia "vetomastereita,riisinviljelykoneita,puuvillankeräyskoneita,metsähatvestereita,minitraktoreita ja kaivoskoneita.
Jaahas vai sillä tavalla. Nyt äkkiä tietävät ja muuten näppärät etsii lisätietoa tuosta Belarus vetomestarista, kiitos spasiba! Olen jututtanu useampaakin kollegaa itä- ja etelänaapurista, sekä mm. satamakoneiden huoltajaa mutta kukaan ei tunne SSSR-valmisteisia vetomestareita... :roll: Olispa mukavaa jos joku tänne tietoa saisi!

Tuosta Minskin Monsterista... jää kyllä kakkoseksi mielestäni jos verrataan CAT:in suotraktoriin, jonka mallia en nyt just muista. Hieno peli ajella... ja kulkee... Kumiteloilla ja jonkinlaisella hydrostaattiohjauksella, ohjauspyörä kääntää teloja. Mutta on tuo Minskinmonsterikin hieno.

Aikanaanhan noilla isoilla kolhooseilla ei tainnut riittää niittoteho isoimmillakaan traktoreilla vaan oli kaikenlaisia systeemejä, mm. joku sellainen jossa kolme puimuria oli liitetty yhteen...Sen verran isot palstat esimerkiksi Ukrainassa että aamupäivä ajettiin yhtä suuntaa ja iltapäivä viereistä sitten takaisinpäin... :shock:

Viikonloppuna ihmettelin mm. MTZ81:sta ja nelivetoista MTZ-82:sta, sekä erästä jonka mallikoodia en muista...hmm, konepeitossa luki "Vlamidiretsh"? Hienoja pelejä, joista viimemainittu tosi hienossa kunnossakin vielä. Ihan näppäriltä vaikuttivat, tiedä sitten mitä sillä kankeudella ja kääntyvyydellä täällä tarkoitettiin. Ainakin talviliukkailla kuullemma hyviä kun jarrut kuitenkin omissa piireissään.

Re: Kokemukia Belaruksesta

Lähetetty: 17.8.2007 6:28
Kirjoittaja samarai
Mielenkiintoinen juttu toi vetomestari. Mitä nyt itse alustavasti katselin, niin en itse kyllä löytänyt yhtään venäläisvalmisteista vetomestaria (Терминальные трактор) - kaikki myynnissä olevat vehkeet näyttäisivät siellä olevan Kalmaria, Sisua, Volvoa, Mafia jne..

En nyt näin äkkiseltään itse keksi tolle vetomestarille muuta järkevää käyttöä, kuin puoliperien lastaukseen autolauttaan - niin siitä tuli mieleen, että SSSR:ssä ei tainnut ollut yhtään autolauttaa (Georg Otskin saneerattiin Suomessa 90-luvulla, siinähän oli vain pieni lastausaukko aikaisemmin kyljessä). Niin että olisko tohon historialliset syyt, ettei venäläisiä vetomestareita ole - niitä ei tarvittu SSSR:ssä ja enää ei ole kannattanut aloittaa "nollasta" :roll: Rahtilaivoihin kontit saatiin tietysti nosturilla. Ja on kai noita vetomestarin tapaisia vehkeitä kyllä muitakin millä saa trailerin tarvittaessa liikkeelle.

Olisko tossa ollut kyseessä suurin pyörätraktorin koko, telavehkeet on taas erikseen. :roll:

Eihän sitä potkua niittohommissa tarvita vaan kynnössä :wink: - katsopas mikä aura on ton monsterin perässä, se ei ihan joka vehkeellä etene - mitä tekemistä taas muuten puimureiden lukumäärällä on traktorin niittotehon kanssa? :roll: :)

"Vlamidiretsh" - Vladimirin traktoritehdas - VTZ (nykyisin VMTZ) - Virossa sen vanha pienehkö traktorimalli T-25 hyvin yleinen.
http://www.vladtractor.ru/

Re: Kokemukia Belaruksesta

Lähetetty: 17.8.2007 7:14
Kirjoittaja Lada-Jussi
mikäs traktoritehdas on HTZ eli XT3, muistaakseni tällainen luki 50-lukuisen jonkun DT traktorin keulassa?

Re: Kokemukia Belaruksesta

Lähetetty: 17.8.2007 10:01
Kirjoittaja mickey-69
Jaska HKI kirjoitti:Moottorit on niin hyviä,että ne kelpaavat jopa Massey-Fergusonille.
Niin..., juuri noiden moottorien takia Acgo Valtran ostikin...., tosin moottorithan ovat Sisun valmistamia... Juuri muuta hyvää Valtrassa ei sit olekaan... :lol:

Re: Kokemukia Belaruksesta

Lähetetty: 17.8.2007 10:33
Kirjoittaja mickey-69
Kynnöstä puheen ollen....

Kynnön 24 h ennätyskoe järjestettiin Ranskassa MF:n toimesta 26. - 27.3. Pääroolin traktori oli MF 8280 Xtra.Traktoria tankattiin vauhdissa avolavamaasturin lavalta 200 litraa kerralla. Auravarustus oli Gregoire Besson-merkkistä, edessä 4-teräinen ja takana 13-teräinen 20" kääntöaura. Työleveyttä oli mahtavat 8,5 m ja työsyvyyttä 27 cm. Noin 12 km/h etenemisnopeudella maata kääntyi tällä varustelulla 10,5 ha tunnissa. Tarkka ennätystulos on 251,38 ha / 24 h. Aikaisempi Case IH:n saavuttama ennätys parani peräti 42 hehtaarilla.

Tätä voi koettaa noilla Belaruksilla..., muuten ehkä onnistuiskin, mutta remonttia kun on paha tehdä ajon aikana.... :lol: :lol:

Ja sen verran niittohommista, että turha on kenenkään väittää etteikö siinä hommassa forcee tarvi....

http://www2.elho.fi/p/frontpage_logo.jpg
http://www.agrimarket.fi/Liitetiedostot ... 0EC900.jpg

Re: Kokemukia Belaruksesta

Lähetetty: 17.8.2007 11:00
Kirjoittaja Jaska HKI
No sovitaan suosiolla että Belarus on maailman paras traktori......hyvä sitä Valko-Venäjällä on elvistellä kun takana on kommunistidiktaattori Lukasenkan horjumaton tuotetuki. Uraaaaaaa :lol: :lol:

Re: Kokemukia Belaruksesta

Lähetetty: 17.8.2007 11:47
Kirjoittaja raul
samarai kirjoitti:Eihän sitä potkua niittohommissa tarvita vaan kynnössä :wink: - katsopas mikä aura on ton monsterin perässä, se ei ihan joka vehkeellä etene - mitä tekemistä taas muuten puimureiden lukumäärällä on traktorin niittotehon kanssa? :roll: :)
Juu ei ollut tarkoitus sekoittaa niitto- ja kyntöhommia, en tiedä millaisia erikoisia traktoripantetteja heillä oli siellä, mutta tämä puimuriyhdistelmä oli mielenkiintoinen, vaikka tietysti pieni epäilys senkin järkevyydestä voidaan esittää. Tarkkaa toteutusta en ymmärrä, joten antaa olla. Pellot olivat laajoja kuitenkin, se tässä oli vähän niinkuin pointtina.
samarai kirjoitti:"Vlamidiretsh" - Vladimirin traktoritehdas - VTZ (nykyisin VMTZ) - Virossa sen vanha pienehkö traktorimalli T-25 hyvin yleinen.
http://www.vladtractor.ru/
Jep juurikin T-25, näppärä vekotin.

Ja näistä vetomestareista, ei niin etteikö näille olisi ollut tarvetta satamissa, ne on vain tosiaan hankittu ulkomailta. Neuvostoliiton aikana satamat toimivat pitkälti piiskanostureilla tai isommillakin mutta kauhoilla ja konttivaijereilla... Ja tietenkin perinteisin konttinosturein. Seuraavaksi olisikin mielenkiintoista etsiä NL-valmisteinen konttilukki tai kurottaja, niitä varmasti oli jo myöhempinä vuosina. Volvolla ei omia vetomestareita ole, mutta Samarain listaan voidaan lisätä ruotsalainen Terberg, joka onkin Pietarin satamassa yleisin.

Tokikaan semitrailereita ei lastata ainoastaan autolauttoihin vaan ro-ro -rahtilaivoihin ennenkaikkea. Kentällä vetomestaria tarvitaan lauttavaunujen liikuttelemiseen sekä ränkkykoneeksi (jolle ei taida olla sen virallisempaa suomalaista nimeä, engl. varsin omaperäinen "container mover") jolla kontit saadaan mataliin halleihin. Oliko tuolla itänaapurissa sitten koskaan näin hienoja systeemejä, en tiedä. Jollainhan ne kontit piti kuitenkin saada Sovtransavton kyytiin :wink:

Re: Kokemukia Belaruksesta

Lähetetty: 18.8.2007 0:09
Kirjoittaja samarai
Lada-Jussi kirjoitti:mikäs traktoritehdas on HTZ eli XT3, muistaakseni tällainen luki 50-lukuisen jonkun DT traktorin keulassa?
Kyseessähän on juuri HTZ :wink: - eli Harkovin Traktoritehdas (Ukraina).

Tossa puheena ollut T-25 onkin juuri ton HTZ:n lanseerama -1966 T-25 siirtyi VTZ:lle 1972 ja se kai valmisti sitä aivan näihin päiviin saakka sitä T-25A mallina. Muistaakseni viime vuonna toi T-25A oli tuolla Vladimirin tehtaan tuotevalikoimassa. Nyt uusi malli näkyy olevan VTZ:llä T-30 sarjalla.

Re: Kokemukia Belaruksesta

Lähetetty: 18.8.2007 0:15
Kirjoittaja samarai
raul kirjoitti:
Ja näistä vetomestareista, ei niin etteikö näille olisi ollut tarvetta satamissa, ne on vain tosiaan hankittu ulkomailta. Volvolla ei omia vetomestareita ole, mutta Samarain listaan voidaan lisätä ruotsalainen Terberg, joka onkin Pietarin satamassa yleisin.

Tokikaan semitrailereita ei lastata ainoastaan autolauttoihin vaan ro-ro -rahtilaivoihin ennenkaikkea.
Jaahas vai sillä tavalla. :) Olisi kiva tietää missä satamassa noita vetomestareita oli Neuvostoliiton aikana ja millä välillä tota traileriliikennettä oli. Ei niitä trailereita ainakaan Tallinnan satamassa muistaakseni neukkuaikana näkynyt.

Niin no, en kyllä tunnealaa, mutta eikö toi ro-ro rahtilaiva ole kuitenkin juuri autolautan tapainen lastattavuudeltaan (ainoastaan se henkilöliikenne puuttuu). Ja olikohan Neuvostoliitossa noita ro-ro aluksia jollain välillä liikenteessä. :roll: Mistäköhän mä ton Volvon keksin tohon listaan :oops: , CVS Ferrari olis kai vielä lisää noita eurooppalaisia ja ainakin jenkeistä näyttäisi löytyvän vielä muutama merkki lisää. Toi Terberg näyttäisi olevan nimestään huolimatta muuten hollantilainen eikä ruotsalainen. :wink:

Kaspian/Mustanmeren sisäisiä tavarakuljetuksia hoidettiin osaltaan muuten (ja hoidetaan edelleenkin) näillä Ekranoplaneilla ("Kaspian Meren monsteri"). Lentää pari metriä meren päällä, koska siinä ilman nostovoima on huomattavasti suurempi kuin ilmassa. Kuljetuskyky 100 tonnia rahtia. Noissa tietysti voisi ollut olla vetomestarillekin olla käyttöä. :)

Re: Kokemukia Belaruksesta

Lähetetty: 18.8.2007 0:30
Kirjoittaja jeesma
Minun kokemukset neiti valkovenäläisestä. Olen maalannut 2-3 joskus 80-luvun lopussa 3 vuotta sitten ajoin 7sataa metriä ihan kiva peli. Saan lainaksi täydellisen korjauskäsikirjan räjäytyskuvineen korjausohjeineen suomen kielellä jos tarvin, ja lisäksi puhelin neuvoja samaiselta kirjan omistajalta. 2 krutskia miehellä entinen huoltomies.

Re: Kokemukia Belaruksesta

Lähetetty: 18.8.2007 0:40
Kirjoittaja audiq
mickey-69 kirjoitti: ...Tätä voi koettaa noilla Belaruksilla..., muuten ehkä onnistuiskin, mutta remonttia kun on paha tehdä ajon aikana.... :lol: :lol:
Et ole tainnut koskaan omistaa Belarusta?

Re: Kokemukia Belaruksesta

Lähetetty: 19.8.2007 6:35
Kirjoittaja samarai

Re: Kokemukia Belaruksesta

Lähetetty: 20.8.2007 8:33
Kirjoittaja olavi2101
6vuotta seisonut 525 kuusen alta käyntiin kesälöpöä tankissa pakkasta -15
ihmeiden aika ei ole ohi totesivat isä ja poika kun belarus pärähti käyntiin

Re: Kokemukia Belaruksesta

Lähetetty: 20.8.2007 9:00
Kirjoittaja mickey-69
audiq kirjoitti: Et ole tainnut koskaan omistaa Belarusta?
En, eikä ole aikomustakaan omistaa.. :wink: . Olen joutunut nimittäin tekemään tuollaisella töitä pellolla, sukulaisuus suhteiden rasittamana... On noi niin kohloja vehkeitä että voi morjens.... :shock:

Re: Kokemukia Belaruksesta

Lähetetty: 20.8.2007 17:21
Kirjoittaja köhmä
[Oliskohan kyseessä tämä "Minskin monsteri" MTZ-4520 (450hv Detroit Diesel).] Samarai sen taas löysi. Tätäpä juuri tarkoitin...on se kone!