Kokemukia Belaruksesta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
raul
Viestit: 656
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Re: Kokemukia Belaruksesta

Viesti Kirjoittaja raul »

Jaska HKI kirjoitti: Belarus valmistaa myös paikallisia "vetomastereita,riisinviljelykoneita,puuvillankeräyskoneita,metsähatvestereita,minitraktoreita ja kaivoskoneita.
Jaahas vai sillä tavalla. Nyt äkkiä tietävät ja muuten näppärät etsii lisätietoa tuosta Belarus vetomestarista, kiitos spasiba! Olen jututtanu useampaakin kollegaa itä- ja etelänaapurista, sekä mm. satamakoneiden huoltajaa mutta kukaan ei tunne SSSR-valmisteisia vetomestareita... :roll: Olispa mukavaa jos joku tänne tietoa saisi!

Tuosta Minskin Monsterista... jää kyllä kakkoseksi mielestäni jos verrataan CAT:in suotraktoriin, jonka mallia en nyt just muista. Hieno peli ajella... ja kulkee... Kumiteloilla ja jonkinlaisella hydrostaattiohjauksella, ohjauspyörä kääntää teloja. Mutta on tuo Minskinmonsterikin hieno.

Aikanaanhan noilla isoilla kolhooseilla ei tainnut riittää niittoteho isoimmillakaan traktoreilla vaan oli kaikenlaisia systeemejä, mm. joku sellainen jossa kolme puimuria oli liitetty yhteen...Sen verran isot palstat esimerkiksi Ukrainassa että aamupäivä ajettiin yhtä suuntaa ja iltapäivä viereistä sitten takaisinpäin... :shock:

Viikonloppuna ihmettelin mm. MTZ81:sta ja nelivetoista MTZ-82:sta, sekä erästä jonka mallikoodia en muista...hmm, konepeitossa luki "Vlamidiretsh"? Hienoja pelejä, joista viimemainittu tosi hienossa kunnossakin vielä. Ihan näppäriltä vaikuttivat, tiedä sitten mitä sillä kankeudella ja kääntyvyydellä täällä tarkoitettiin. Ainakin talviliukkailla kuullemma hyviä kun jarrut kuitenkin omissa piireissään.
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemukia Belaruksesta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Mielenkiintoinen juttu toi vetomestari. Mitä nyt itse alustavasti katselin, niin en itse kyllä löytänyt yhtään venäläisvalmisteista vetomestaria (Терминальные трактор) - kaikki myynnissä olevat vehkeet näyttäisivät siellä olevan Kalmaria, Sisua, Volvoa, Mafia jne..

En nyt näin äkkiseltään itse keksi tolle vetomestarille muuta järkevää käyttöä, kuin puoliperien lastaukseen autolauttaan - niin siitä tuli mieleen, että SSSR:ssä ei tainnut ollut yhtään autolauttaa (Georg Otskin saneerattiin Suomessa 90-luvulla, siinähän oli vain pieni lastausaukko aikaisemmin kyljessä). Niin että olisko tohon historialliset syyt, ettei venäläisiä vetomestareita ole - niitä ei tarvittu SSSR:ssä ja enää ei ole kannattanut aloittaa "nollasta" :roll: Rahtilaivoihin kontit saatiin tietysti nosturilla. Ja on kai noita vetomestarin tapaisia vehkeitä kyllä muitakin millä saa trailerin tarvittaessa liikkeelle.

Olisko tossa ollut kyseessä suurin pyörätraktorin koko, telavehkeet on taas erikseen. :roll:

Eihän sitä potkua niittohommissa tarvita vaan kynnössä :wink: - katsopas mikä aura on ton monsterin perässä, se ei ihan joka vehkeellä etene - mitä tekemistä taas muuten puimureiden lukumäärällä on traktorin niittotehon kanssa? :roll: :)

"Vlamidiretsh" - Vladimirin traktoritehdas - VTZ (nykyisin VMTZ) - Virossa sen vanha pienehkö traktorimalli T-25 hyvin yleinen.
http://www.vladtractor.ru/
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemukia Belaruksesta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mikäs traktoritehdas on HTZ eli XT3, muistaakseni tällainen luki 50-lukuisen jonkun DT traktorin keulassa?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Re: Kokemukia Belaruksesta

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

Jaska HKI kirjoitti:Moottorit on niin hyviä,että ne kelpaavat jopa Massey-Fergusonille.
Niin..., juuri noiden moottorien takia Acgo Valtran ostikin...., tosin moottorithan ovat Sisun valmistamia... Juuri muuta hyvää Valtrassa ei sit olekaan... :lol:
Aja millä ajat ja Ladalla loput
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Re: Kokemukia Belaruksesta

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

Kynnöstä puheen ollen....

Kynnön 24 h ennätyskoe järjestettiin Ranskassa MF:n toimesta 26. - 27.3. Pääroolin traktori oli MF 8280 Xtra.Traktoria tankattiin vauhdissa avolavamaasturin lavalta 200 litraa kerralla. Auravarustus oli Gregoire Besson-merkkistä, edessä 4-teräinen ja takana 13-teräinen 20" kääntöaura. Työleveyttä oli mahtavat 8,5 m ja työsyvyyttä 27 cm. Noin 12 km/h etenemisnopeudella maata kääntyi tällä varustelulla 10,5 ha tunnissa. Tarkka ennätystulos on 251,38 ha / 24 h. Aikaisempi Case IH:n saavuttama ennätys parani peräti 42 hehtaarilla.

Tätä voi koettaa noilla Belaruksilla..., muuten ehkä onnistuiskin, mutta remonttia kun on paha tehdä ajon aikana.... :lol: :lol:

Ja sen verran niittohommista, että turha on kenenkään väittää etteikö siinä hommassa forcee tarvi....

http://www2.elho.fi/p/frontpage_logo.jpg
http://www.agrimarket.fi/Liitetiedostot ... 0EC900.jpg
Aja millä ajat ja Ladalla loput
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kokemukia Belaruksesta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

No sovitaan suosiolla että Belarus on maailman paras traktori......hyvä sitä Valko-Venäjällä on elvistellä kun takana on kommunistidiktaattori Lukasenkan horjumaton tuotetuki. Uraaaaaaa :lol: :lol:
Avatar
raul
Viestit: 656
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Re: Kokemukia Belaruksesta

Viesti Kirjoittaja raul »

samarai kirjoitti:Eihän sitä potkua niittohommissa tarvita vaan kynnössä :wink: - katsopas mikä aura on ton monsterin perässä, se ei ihan joka vehkeellä etene - mitä tekemistä taas muuten puimureiden lukumäärällä on traktorin niittotehon kanssa? :roll: :)
Juu ei ollut tarkoitus sekoittaa niitto- ja kyntöhommia, en tiedä millaisia erikoisia traktoripantetteja heillä oli siellä, mutta tämä puimuriyhdistelmä oli mielenkiintoinen, vaikka tietysti pieni epäilys senkin järkevyydestä voidaan esittää. Tarkkaa toteutusta en ymmärrä, joten antaa olla. Pellot olivat laajoja kuitenkin, se tässä oli vähän niinkuin pointtina.
samarai kirjoitti:"Vlamidiretsh" - Vladimirin traktoritehdas - VTZ (nykyisin VMTZ) - Virossa sen vanha pienehkö traktorimalli T-25 hyvin yleinen.
http://www.vladtractor.ru/
Jep juurikin T-25, näppärä vekotin.

Ja näistä vetomestareista, ei niin etteikö näille olisi ollut tarvetta satamissa, ne on vain tosiaan hankittu ulkomailta. Neuvostoliiton aikana satamat toimivat pitkälti piiskanostureilla tai isommillakin mutta kauhoilla ja konttivaijereilla... Ja tietenkin perinteisin konttinosturein. Seuraavaksi olisikin mielenkiintoista etsiä NL-valmisteinen konttilukki tai kurottaja, niitä varmasti oli jo myöhempinä vuosina. Volvolla ei omia vetomestareita ole, mutta Samarain listaan voidaan lisätä ruotsalainen Terberg, joka onkin Pietarin satamassa yleisin.

Tokikaan semitrailereita ei lastata ainoastaan autolauttoihin vaan ro-ro -rahtilaivoihin ennenkaikkea. Kentällä vetomestaria tarvitaan lauttavaunujen liikuttelemiseen sekä ränkkykoneeksi (jolle ei taida olla sen virallisempaa suomalaista nimeä, engl. varsin omaperäinen "container mover") jolla kontit saadaan mataliin halleihin. Oliko tuolla itänaapurissa sitten koskaan näin hienoja systeemejä, en tiedä. Jollainhan ne kontit piti kuitenkin saada Sovtransavton kyytiin :wink:
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemukia Belaruksesta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Lada-Jussi kirjoitti:mikäs traktoritehdas on HTZ eli XT3, muistaakseni tällainen luki 50-lukuisen jonkun DT traktorin keulassa?
Kyseessähän on juuri HTZ :wink: - eli Harkovin Traktoritehdas (Ukraina).

Tossa puheena ollut T-25 onkin juuri ton HTZ:n lanseerama -1966 T-25 siirtyi VTZ:lle 1972 ja se kai valmisti sitä aivan näihin päiviin saakka sitä T-25A mallina. Muistaakseni viime vuonna toi T-25A oli tuolla Vladimirin tehtaan tuotevalikoimassa. Nyt uusi malli näkyy olevan VTZ:llä T-30 sarjalla.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemukia Belaruksesta

Viesti Kirjoittaja samarai »

raul kirjoitti:
Ja näistä vetomestareista, ei niin etteikö näille olisi ollut tarvetta satamissa, ne on vain tosiaan hankittu ulkomailta. Volvolla ei omia vetomestareita ole, mutta Samarain listaan voidaan lisätä ruotsalainen Terberg, joka onkin Pietarin satamassa yleisin.

Tokikaan semitrailereita ei lastata ainoastaan autolauttoihin vaan ro-ro -rahtilaivoihin ennenkaikkea.
Jaahas vai sillä tavalla. :) Olisi kiva tietää missä satamassa noita vetomestareita oli Neuvostoliiton aikana ja millä välillä tota traileriliikennettä oli. Ei niitä trailereita ainakaan Tallinnan satamassa muistaakseni neukkuaikana näkynyt.

Niin no, en kyllä tunnealaa, mutta eikö toi ro-ro rahtilaiva ole kuitenkin juuri autolautan tapainen lastattavuudeltaan (ainoastaan se henkilöliikenne puuttuu). Ja olikohan Neuvostoliitossa noita ro-ro aluksia jollain välillä liikenteessä. :roll: Mistäköhän mä ton Volvon keksin tohon listaan :oops: , CVS Ferrari olis kai vielä lisää noita eurooppalaisia ja ainakin jenkeistä näyttäisi löytyvän vielä muutama merkki lisää. Toi Terberg näyttäisi olevan nimestään huolimatta muuten hollantilainen eikä ruotsalainen. :wink:

Kaspian/Mustanmeren sisäisiä tavarakuljetuksia hoidettiin osaltaan muuten (ja hoidetaan edelleenkin) näillä Ekranoplaneilla ("Kaspian Meren monsteri"). Lentää pari metriä meren päällä, koska siinä ilman nostovoima on huomattavasti suurempi kuin ilmassa. Kuljetuskyky 100 tonnia rahtia. Noissa tietysti voisi ollut olla vetomestarillekin olla käyttöä. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
jeesma
Viestit: 124
Liittynyt: 29.7.2007 22:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kokemukia Belaruksesta

Viesti Kirjoittaja jeesma »

Minun kokemukset neiti valkovenäläisestä. Olen maalannut 2-3 joskus 80-luvun lopussa 3 vuotta sitten ajoin 7sataa metriä ihan kiva peli. Saan lainaksi täydellisen korjauskäsikirjan räjäytyskuvineen korjausohjeineen suomen kielellä jos tarvin, ja lisäksi puhelin neuvoja samaiselta kirjan omistajalta. 2 krutskia miehellä entinen huoltomies.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kokemukia Belaruksesta

Viesti Kirjoittaja audiq »

mickey-69 kirjoitti: ...Tätä voi koettaa noilla Belaruksilla..., muuten ehkä onnistuiskin, mutta remonttia kun on paha tehdä ajon aikana.... :lol: :lol:
Et ole tainnut koskaan omistaa Belarusta?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemukia Belaruksesta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
olavi2101
Viestit: 165
Liittynyt: 6.5.2004 11:18
Paikkakunta: Eura

Re: Kokemukia Belaruksesta

Viesti Kirjoittaja olavi2101 »

6vuotta seisonut 525 kuusen alta käyntiin kesälöpöä tankissa pakkasta -15
ihmeiden aika ei ole ohi totesivat isä ja poika kun belarus pärähti käyntiin
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Re: Kokemukia Belaruksesta

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

audiq kirjoitti: Et ole tainnut koskaan omistaa Belarusta?
En, eikä ole aikomustakaan omistaa.. :wink: . Olen joutunut nimittäin tekemään tuollaisella töitä pellolla, sukulaisuus suhteiden rasittamana... On noi niin kohloja vehkeitä että voi morjens.... :shock:
Aja millä ajat ja Ladalla loput
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Kokemukia Belaruksesta

Viesti Kirjoittaja köhmä »

[Oliskohan kyseessä tämä "Minskin monsteri" MTZ-4520 (450hv Detroit Diesel).] Samarai sen taas löysi. Tätäpä juuri tarkoitin...on se kone!
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Vastaa Viestiin