Moi,
Kyllä ne Samaran vaihteistot ovat uusina parempia olleet. Vanhemmiten vaihteisto vaatii enemmän suostuttelua ja voimaakin.
VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Kakkosauto
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Kakkosauto
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Kakkosauto
Kaikki samarat jolla oon ite ajanu nii niissä on ollu nii löysä ja tunnoton vaihdekeppi, takavetoisissa on paljon parempiJouska kirjoitti:Moi,
Kyllä ne Samaran vaihteistot ovat uusina parempia olleet. Vanhemmiten vaihteisto vaatii enemmän suostuttelua ja voimaakin.
Mutta itse asiaan, tämmöistä tänään. Syksyllä tulee sitten telkkarista

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Kakkosauto
Moi,
Kuinkas kärsämaski jakselee? Tuliko ohjelma koskaan ulos telkusta?
Kuinkas kärsämaski jakselee? Tuliko ohjelma koskaan ulos telkusta?
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Kakkosauto
Aikaslailla pari vuotta kerkesi seisoskella ja nyt tuli joku ihme päähänpistos pistää sitä kuntoon. Tuolla se on nyt tallissa ollut pajoitettavana jokusen päivän.Jouska kirjoitti:Moi,
Kuinkas kärsämaski jakselee? Tuliko ohjelma koskaan ulos telkusta?
Ja ohjelmahan on se Ismo Leikolan sketsi homma, telkkaristahan se on tullut mutta ei oo ite tullu koskaan katsottua
Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Kakkosauto
Tänään tuli käytyä katsastuksessa tämän kanssa ja läpihän se meni. Ainoa vika oli että oikeanpuolen takavalot toimii miten sattuu, kotona kokeilin niin toimi ihan normaalisti. Pitää maadotus tarkistaa tässä joku päivä.
Kaasutin tuli myös vaihettua, orkkis pois ja Weber tilalle. Hävisi se ärsyttävä nykäys kun kaasua painoi ja muutenkin tuntuu kulkevan huomattavasti ripeämmin. 80 jaksaa hyvin vitosellakin vedellä nytten. Huomenna pitää vielä seosmittari laittaa kiinni ja katsoa suuttimet kohilleen, ettei kulutus karkaa liikaa

Kaasutin tuli myös vaihettua, orkkis pois ja Weber tilalle. Hävisi se ärsyttävä nykäys kun kaasua painoi ja muutenkin tuntuu kulkevan huomattavasti ripeämmin. 80 jaksaa hyvin vitosellakin vedellä nytten. Huomenna pitää vielä seosmittari laittaa kiinni ja katsoa suuttimet kohilleen, ettei kulutus karkaa liikaa

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Kakkosauto
Uutta palikkaa tuli tähän hommattua. Uudet tukevammat sportti mallin moottorin tukikumit tuli hommattua ja asennettua ja tuli huomattua että auto kyllä muuttui huomattavasti jämäkämmäksi, mutta värinät ja moottorin meteli nousi ihan liikaa joten tuli vaihettua alkuperäiset takaisin.
Iskaritolppien väliin tuli tuommoinen strut bar hommattua, kait siitä jotain hyötyä on. En ole vielä kokeillut ajaa sen kanssa.
Ja sitten tuli hommattua tälläinen köyhänmiehen ohjaustehostin. Asennetaan tuohon hammastankoon kiinni ja tällä pitäisi vähentyä huomattavasti rattiin kohdistuvat iskut kun ajetaan kuoppaisella ja huonolla tiellä, saa nähdä kuinka tämäkin toimii.
Ja sitten vielä tuli hommattua vaihevälin lyhennin, joten nyt pitäisi vaihdekepin liikerata olla huomattavasti pienempi kuin alunperin.


Sellainen asia tuli myös huomattua että tämä valuttaa öljyä huomattavasti tuolta moottorin etupuolelta. Tuli tänään sitten hieman tutkittua niin ainakin nokka-akselin stefa on lähtenyt seikkailemaan ulospäin ja sitä kun rukarilla tökki niin kyllä liikkui löysästi tuossa, pitänee se vaihtaa uuteen lähiaikoina. Moottorin alaosassa näytti myös öljyä olevan ja oletan että se on täältä ylhäältä valunut, mutta pitää tutkiskella nyt. Tuntuu nyt joku epidemia olla näissä samaroissa kun kaikilla näyttää stefat vuotavan
Telkkariinhan tämä auto pääsi myös, tässä kyseinen pätkä siitä https://www.youtube.com/watch?v=hlHMng- ... e=youtu.be
Iskaritolppien väliin tuli tuommoinen strut bar hommattua, kait siitä jotain hyötyä on. En ole vielä kokeillut ajaa sen kanssa.
Ja sitten tuli hommattua tälläinen köyhänmiehen ohjaustehostin. Asennetaan tuohon hammastankoon kiinni ja tällä pitäisi vähentyä huomattavasti rattiin kohdistuvat iskut kun ajetaan kuoppaisella ja huonolla tiellä, saa nähdä kuinka tämäkin toimii.
Ja sitten vielä tuli hommattua vaihevälin lyhennin, joten nyt pitäisi vaihdekepin liikerata olla huomattavasti pienempi kuin alunperin.


Sellainen asia tuli myös huomattua että tämä valuttaa öljyä huomattavasti tuolta moottorin etupuolelta. Tuli tänään sitten hieman tutkittua niin ainakin nokka-akselin stefa on lähtenyt seikkailemaan ulospäin ja sitä kun rukarilla tökki niin kyllä liikkui löysästi tuossa, pitänee se vaihtaa uuteen lähiaikoina. Moottorin alaosassa näytti myös öljyä olevan ja oletan että se on täältä ylhäältä valunut, mutta pitää tutkiskella nyt. Tuntuu nyt joku epidemia olla näissä samaroissa kun kaikilla näyttää stefat vuotavan

Telkkariinhan tämä auto pääsi myös, tässä kyseinen pätkä siitä https://www.youtube.com/watch?v=hlHMng- ... e=youtu.be
Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Kakkosauto
Ykkösauton moottori alkoi pettämään niin piti tämäkin ottaa ajoon pitkästä aikaa. Nyt takana on jo reilut pari tuhatta kilometriä. Hyvin kyllä toimii ja alavääntö tuntuu hurjalta kun takaveto ladalla tullut päristeltyä. Weber toimii loistavasti, ei nyi eikä tee mitään muitakaan temppuja mitä orkkis kaasutin. Kulutus näköjään pyörii 7-8 litran paikkeilla. Tuo vaihdevälin lyhennin osoittautui melko turhakkeeksi, tuli aika nopeesti vaihettua alkuperäinen tilalle. Tuo iskari kyllä tekee ajon mukavammaksi kun kuoppaisilla hiekkateillä ajele. Ei hakkaa ratti yhtään käsille enään.
Huoltoa tähän joutuu lähiaikoina tekemään, venttiilit vähän naputtavat ja jakohihnalla tulee vuodet täyteen pian. Perhana ku noi venttiilit pitää säätää noilla paloilla, manseltahan noita saa, mutta aiheuttaa ylimääräistä työtä kun pitää ensin vanhat mittailla ja sen mukaan tilailla uudet
Huoltoa tähän joutuu lähiaikoina tekemään, venttiilit vähän naputtavat ja jakohihnalla tulee vuodet täyteen pian. Perhana ku noi venttiilit pitää säätää noilla paloilla, manseltahan noita saa, mutta aiheuttaa ylimääräistä työtä kun pitää ensin vanhat mittailla ja sen mukaan tilailla uudet