Sivu 8/8
Re: kokemuksia halvasta Axtec-Ladasta
Lähetetty: 22.11.2010 20:26
Kirjoittaja jta
Erittäin hyvät arvothan nuo on.
Re: kokemuksia halvasta Axtec-Ladasta
Lähetetty: 11.12.2010 22:22
Kirjoittaja E.P.
Tässä vielä pieni videopätkä löysästä kaasuttimen kannesta:
http://s151.photobucket.com/albums/s140 ... I_4890.mp4
Joku oli ilmeisesti yrittänyt jossain vaiheessa ratkaista ongelmaa kiristelemällä ilmanputsarikoteloa. Siitä päättelin, kun ilmanputsarin pinnapulttien kierteet siellä kaasarin kannessa oli jossain vaiheessa korjattu.

Re: kokemuksia halvasta Axtec-Ladasta
Lähetetty: 12.12.2010 17:43
Kirjoittaja jta
Nuo tuntuu korkkaavan aika helposti vaikkei edes kovin tiukkaan vedä. Joutunu nappiksessakin jo laittaan kaks läpipulttia.
Re: kokemuksia halvasta Axtec-Ladasta
Lähetetty: 2.1.2011 14:39
Kirjoittaja degen
Tässä talvipakkasilla kannattaa muuten tarkistaa asteekkikaasariin tulevien jäähdytysnesteletkujen klemmarien kireys. Olivat itsellä löystyneet ja vuoti nestettä. Samalla on järkevää tarkistaa, etteivät letkut ole murtuneet klemmarin alta. Minulla kävi näin ja meinasi kone keittää, kun jäähdytysneste roiskui ympäri konehuonetta. Eikä ryyppy mennyt pois päältä.
Kävin samaa vauhtia kaikki klemmarit läpi ja löytyi toinenkin alkava murtuma. Se pirun klemmari viiltää letkun halki jos niitä joutuu aukomaan ja kiristämään usein.
Onneksi letkuissa on aika paljon löysää että niitä ei tarvinnut uusia.
Re: kokemuksia halvasta Axtec-Ladasta
Lähetetty: 14.2.2011 18:10
Kirjoittaja degen
Takana 30000 km axtec-ladailua. Viimeisin ongelma oli, että tyhjäkäynnin tunnistaminen ei toimi kunnolla. Maantieajon jälkeen aina putosi kiekat 400:aan ensimmäisen kerran kun laski tyhjäkäynnille. Samoin paikallaan kaasutellessa putosi kiekat 600:aan kun laski kaasun pois.
Tähän auttoi afr-boksin vaihtaminen sellaiseen, jossa lukee kannessa AXTEC AFR, vuosiluku, kuukausi ja viikko.
Vanhassa boksissa oli vain sellainen kolmio ja pyörä kannen alareunassa. Tämä boksi ei sytyttänyt nimittäin moottorin vikavaloa, kun kierrokset laski alle 400. Näin sen kuuluisi tehdä. Niinpä vaihdoin boksin ja kappas, maantieajon ja kaasuttelun jälkeen kierrokset putoavat mukavasti siihen 900 johon joutokäynti on säädettykin.
Tuo boksi jossa lukee tuo axtec afr, taasen toimii oikein valon sytyttelyn suhteen.
Lisäksi jossain täällä foorumilla olevassa vanhassa ketjussa lukee, että se olisi nopeampi säätelemään ja olisi siten paras afr-bokseista, joita lienee kolme erilaista.
Re: kokemuksia halvasta Axtec-Ladasta
Lähetetty: 13.6.2014 19:01
Kirjoittaja degen
Jos joku on vaihtamassa axtec-kaasaria takavetoiseen ja uusi kaasari on samaran axtec eli 21083-alkuinen, niin älköön tehkö muutoksia suuttimissa niin kuin minä tein. 21083-kaasarissa on alkuperäinen kakkoskurkun bensasuutin kokoa 100 ja ilmasuutin 125. Minä tein lisätehojen toivossa sellaisen muutoksen, että laitoin sinne bensasuuttimeksi takavedon axteckista (21053-) olevan bensasuuttimen ja ilmasuuttimen, kokoa 110 ja 135. Tämän jälkeen huippunopeuden kerääminen kesti kauemmin ja kiihdytys tuntui ähkymmältä yli satasen vauhdissa kuin alkuperäissuuttimilla. Bensaa paloi tolkuttomasti, kun poljinta käytettiin lattiassa.
Palautin suuttimet 100 ja 125 takaisin, toimii oikein mukavasti ja bensaakin kuluu vähemmän.
21083- ja 21053-axteckien isoin ero lienee venturien koko, 21083-kaasarissa ykköskurkun venturi on 21 mm ja 21053-kaasarissa venturi on 23 mm. Kakkoskurkulla samaran kaasarissa venturi on 23 mm ja takavedon 24 mm. Venturien kokoero selittänee liian rikkaalle menemisen 110 suuttimella. Pääsuuttimet ovat:
21083: 80/100, solenoidisuutin 85
21053: 85/110, solenoidisuutin 97
Ilmasuuttimet:
21083: 165/125
21053: 165/135
Päästöt menee kohdilleen normaalisti takavedossa samaran axteckilla.
Lieneekö jokin moottorien ero selittävä sen, miksi noita axtec-kaasareita on kaksi erilaista.
Re: kokemuksia halvasta Axtec-Ladasta
Lähetetty: 13.6.2014 19:47
Kirjoittaja pressa
Joku vanha konelan huoltomies joskus kertoi että, Samaran axtec kaasutin on parempi kuin takavetoisen. Kertoi että päästöissä ei ollut koskaan ongelmia kuten takavetoisissa...
Re: kokemuksia halvasta Axtec-Ladasta
Lähetetty: 18.6.2014 10:03
Kirjoittaja degen
Ostin jokin aika sitten lada-shopista venäjänkielisen remonttikirjan malleille 2105 ja 2104 ja niiden eri johdannaisille. Siitä löytyi toimintaselostus 21053-1107010-61
kaasutinjärjestelmälle ja samalla kaasarin säätöarvotaulukko. Siinä taulukossa luki, että bensapinnan korkeus kaasarissa saa vaihdella välillä 23-27,5 mm. Axteckissa bensapinta on tasan 27,5 mm. Koska nämä kaasarit ovat hyvin liki samat, luulisi tuon em. vaihteluvälin koskevan myös axteckia. Täällä foorumilla kun ollut taistelua tuon polttoainepinnan kanssa.
Jouduin touhuamaan myös itse pari päivää sitten pinnan kanssa. Kun sain kamat kokoon, reikiin tiirailun tuloksena toisessa näkyi bensaa ja toisessa koho niin kuin pitääkin. Ihmettelin kauan, että mitäs helv...Syynä oli se, että koho ei ole tarkalleen toisen reiän kohdalla, vaan ohi siitä. Niinpä sitten katselukulmaa vaihtamalla näkyi koho sielläkin. Homma kunnossa.
Re: kokemuksia halvasta Axtec-Ladasta
Lähetetty: 29.6.2014 23:27
Kirjoittaja degen
Kävin axtec-combillani Torniossa viikon työreissulla Tampereelta. Kilometrejä kertyi 1550. Auto toimi ongelmitta. Luotettavahan tuo on. Kulutus asettui suunnilleen 7,5 litraa sataselle. Autossa oli neljä sälliä ja takakontti kattoon asti täynnä tavaraa.