virtalukosta ja startista

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Lada Kardaan

virtalukosta ja startista

Viesti Kirjoittaja Lada Kardaan »

Vaihdoin sunnuntaina uuden startin ja lämpösessä hallissa pelas kunnolla. Tosin laturi ei ladannut, mutta sen vian korjasin eilen.
Uudellaki startilla tuli kylmällä koneella samaa vikaa kuin vanhallakin. Eli työntää hammasratasta kehäpyörälle moottorin jo käydessä. Epäilen, että vika voisi olla joko virtalukon pohjassa tai "ekstra-releessä." Oikeen lokarin päällä konehuoneessa on rele, mun mielestä ohjaa vain ajovaloja (saatoin kattoo taskulampun valossa väärin). Sen vaihdoin jo viime viikolla.

Semmosta kyselen, että onko tuossa axtecissa 6- vai 7-liittiminen virtalukko ? Sen kun tietäs nii vois hakee osan töitten jälkee ja varata jo nyt aamusta itsetuhohalliin peliaikaa. :)

Jos jollain on parempaa tietoa missä vika vois olla, niin eipä pidetä vakkaa kynttilän alla eikä toisin päin. :) Ainii, tulipa mieleen et voisko vika olla maadoituksissa ? Akun ja rungon välinen maadotus on ok, moottorilla taitaa olla myös omansa. Oispa tullu tämmöset mieleen jo lämpösessä itsetuhohällissä sunnuntaina....
määly

Viesti Kirjoittaja määly »

toi sun temppuilu kuulostas ihan siltä että vika on siinä ekstra- releessä, mikä se on??? kuka kerto? isäs.....

jos koitat maadoitussauvaa käynnistyksessä startin kylkeen ja kaikki toimii hyvin, niin sillon vika on tossa releessä
tovirtan

Viesti Kirjoittaja tovirtan »

Mikäli autosi on kanttilamppuinen ja kohtuullisen uusi niin uskompa, että sa musta laatikko oikeella lokarin päällä on valo-ohjain. :wink:

Helppo päätellä onko. Omassani oli sulake kyljessä, sen kun ottaa irti niin valot sammuu virrat päällä mikäli valoja ei ole kytketty siitä keinunapista kojelaudassa. :idea:
Martigan
Viestit: 475
Liittynyt: 26.9.2003 8:24
Paikkakunta: Hämeenlinna, Hauho, Alvettula, Ilmoila
Viesti:

rele

Viesti Kirjoittaja Martigan »

Ainakin mun ex-kantissa oli oikeassa lokarissa startin rele. Huomasin sen siitä että, kun olin avannut ja katsonut sen kotelon sisään ja satuin painamaan kontaktit yhteen, startti alkoi hyrräämään.
Veikkaisin virtalukon pohjaa tai sulakerasiaa.
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
sarkku

Viesti Kirjoittaja sarkku »

Miullakin on Nivassa oikeen lokarin päällä joku rele, jota en oo räjäytyskirjastakaan löytänyt... siin on kaks hienoo ledivalookin, punanen ja vihree, mut ei oo harmainta aavistusta, että mihin hittoon tuo rele vaikuttaa... ehkä sen huomaa sit, kun se lakkaa toimimasta?
Lada Kardaan

Viesti Kirjoittaja Lada Kardaan »

Kyllä se rele on startille. Vika ei ole poistunut vaikka osia olen vaihtanut. Eli on kokonaan uus startti, virtalukon pohja, rele ja releen +12V (suoraan akulta). Ja releen liittimet on uusittu. Huomenna ohitan virtalukolta tulevan releen ohjauspiuhan (ohut keltanen). Jos vika ei ole siinä, alkaa pikkuhiljaa huumori ladailuun loppumaan. Tutun automekaanikon kans kateltiin maanantaina n. 3h ja se ehotti piuhojen hyppylankojen vetämistä.

Eli onko kellään mahollisesti tietoo mihnäkuhnav... pirussa vika vois olla ??? Meneekö piuha virtalukolta releelle sulakeboksin kautta ? Ladan vihkonen ilmottaa, että sulakkeen nro 10 takana ois mm. "ohjausrele". Mikähän rele se mahtaapi olla ? Muistelen et kävin ihan alussa ton 10. sulakkeen läpi jo alkuvaiheessa.

Sitten tamperelaisille: mitä korjaamoo suosittelette tämmösen vian korjaamiseen (kohtuuhintaista) ? Sarankulmassa taitaa olla samassa talossa "Huoltokaksikko" ja lähettyvillä Lempisen autosähkö.

Alkaa kypsyyn ajatus kuukausikortin hommaaminen bussiin sekä odottelu kelien lämpeemiseen. Mut menis parhaat ajokelit hukkaan.

-L K
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Tampereen autosähkössä Lempääläntiellä (kuljetusneliön/rahtihuolinnan viereinen talo) on ihan asiallinen palvelu ja varmaan osaavat sähkohommat. Tuntitaksa niillä taisi olla 52 euroo. Mutta sieltä ei oikein kävele Sarankulmaan.

Työkaveri korjautti Fordiaan Lempisen autosähkössä. Ne ainakaan ei pitänyt kauheeta hoppua maksun kanssa, eli maksaa sai muutaman päivän päästä tilipäivänä.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Lada Kardaan

Viesti Kirjoittaja Lada Kardaan »

Joo-o. Tänään ehkä tuli kuntoon, lähen tästä hakeen Lempiseltä. Vika oli mittariston johdotuksissa, jostain sieltä pääsi vuotamaan startin releen ohjaukselle ylimäärästä kipunaa. Olivat olleet melko mutkalla vian metsästyksessä. Ja hintaakin sovittelivat ottaen huomioon auton arvon. :) Ja ihan kohtalainen palvelu, ite tosin täyty soitella tänään pari kertaa. Eivät nääs ottaneet eilen yhteystietoja ylös.
Täytyypä testailla tänää iltasella tuliko vihdoin ja viimein kuntoon.
Lada Kardaan

Viesti Kirjoittaja Lada Kardaan »

Tarkka diagnoosikin selvis kun kävin larppasen hakemassa. Jarrunestesäiliön anturi vilkutteli valoo kojelaudassa. Laudan takana startin releen ohjauspiuha meni siitä likeltä. Ja kun anturin anto jännitepiikkiä niin ilmeisesti indusoitu startin piuhaan just riittävästi virtaa. Seurauksena rele veti päälle ainaku sai vaan tarpeeks jännitettä. Ja tommonen 30A valorele ei kyllä isoa kipunaa tartte, että alkaa naksuun.

Toivottavasti nyt on edessä vaan kovaa ajoo kohti kevättä. Kuukauden päästä onkin jo veneen kunnostus päällänsä. Muistelen, että sähköjä pitäs rakennella uusis siellä.... Mut on suht selkeetä puuhaa, vanhat piuhat pois ja uudet tilalle.
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Lada Kardaan kirjoitti: Jarrunestesäiliön anturi vilkutteli valoo kojelaudassa. Laudan takana startin releen ohjauspiuha meni siitä likeltä. Ja kun anturin anto jännitepiikkiä niin ilmeisesti indusoitu startin piuhaan just riittävästi virtaa. Seurauksena rele veti päälle ainaku sai vaan tarpeeks jännitettä. Ja tommonen 30A valorele ei kyllä isoa kipunaa tartte, että alkaa naksuun.
Eli siis toisaalta jos jarrunestettä olisi ollut riittävästi ei ongelmaa olisi ilmennyt? :D
Mutta mutta: tämä ominaisuushan on suunniteltu ihmisen parhaaksi. Jos et hoida jarrunestettä kuntoon, pysäyttää startti viimeistään kulkemisen. Näinhän tämä on! 8)
Lada Kardaan

Viesti Kirjoittaja Lada Kardaan »

Unohtu mainita, että jarrunestettä kyllä oli tarpeeksi. Eli säiliön täyttöaukon alalaitaan. Ja silti vilkutteli valoo kylmänä. Johtojen liitännät putsasin, mutta vika jatkui. Mahollisesti anturin (ja sen kohon) kohalla jäähtyminen aiheutti vian. Ellei peräti ole ominaisuus :)

Startti ei kyl pysäytä kovin nopeesti kulkemista, jos vain kylmällä koneella esiinytyy matkan alussa. Se on eri asia, kuinka korkeella kuskin kipukynnys on tommosen rohinan kohalla. Ja ilmeisesti startin hammasratas kestää tommosta spänkkäystä yllättävän paljon. Kun muilta rojekteilta ehdin, putsailen ja kunnostan vanhan startin.
Vastaa Viestiin