pressa kirjoitti:kyllähän nyt haettava tehonlisäsys toteutuu helpoiten ostamalla sellainen
turbo reising team, bilstein motor sport tai joku muu vastaava tarra takaluukkuun
onpa taas vastattu helvetin asiallisesti kysymykseen
tuommoset viestit sais mun puolesta jättää kirjottamatta
oikeastaan toi on aivan sopiva vastaus, jos kysymyksessä haettiin jotain helppoja pulttaa kiinni ja aja konsteja, virittäminen kun ei taida tuloksellisesti koskaan olla noin simppeliä.
mun virityskonsti on se, että ajaa pienemmillä vaihteilla (=isommilla kierroksilla) silloin se vähäinen nykytehokin tulee käytetty kokonaan on meno heti erillaista. Jos se jonkin verran lisää bensan kulutusta niin lohdutuksena voi ajatella, että teho kuluttaa aina enemmän.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
pressa kirjoitti:kyllähän nyt haettava tehonlisäsys toteutuu helpoiten ostamalla sellainen
turbo reising team, bilstein motor sport tai joku muu vastaava tarra takaluukkuun
onpa taas vastattu helvetin asiallisesti kysymykseen
tuommoset viestit sais mun puolesta jättää kirjottamatta
anteeksi olli jos pahoitit mielesi
mutta kysymyksessähän oli viritys joka antaa tehoa mutta ei vaadi mitään oikeaa virittämistä
ja nuo tarrat antaa tehoa lisää uskomattoman paljon kuten jonkut gt, turbo ja muut vastaavat muovitekstit mitä joka tarvikeliikkeestä saa ostaa
pressa kirjoitti:kyllähän nyt haettava tehonlisäsys toteutuu helpoiten ostamalla sellainen
turbo reising team, bilstein motor sport tai joku muu vastaava tarra takaluukkuun
onpa taas vastattu helvetin asiallisesti kysymykseen
tuommoset viestit sais mun puolesta jättää kirjottamatta
anteeksi olli jos pahoitit mielesi
mutta kysymyksessähän oli viritys joka antaa tehoa mutta ei vaadi mitään oikeaa virittämistä
ja nuo tarrat antaa tehoa lisää uskomattoman paljon kuten jonkut gt, turbo ja muut vastaavat muovitekstit mitä joka tarvikeliikkeestä saa ostaa
Onko väliä mihin kohtaan tarran laittaa parhaan hyödyn saamiseksi? Riittääkö, jos on hanskalokerossa, silloin voisi helpommin vaihtaa toiseen autoon eikä taarvitsisi ostaa monta tarraa?
pressa kirjoitti:kyllä se pitää liimata takaluukkuun sekä poistaa alkuperäiset 1300 tai 1500 merkit ja jotkut siniset rekisterikilvenvalot tehostavat vaikuusta
Sitten seuraavan asteen virityksessä poistetaan takapönttö, jolloin tehot ovatkin kasvaneet jo vähintään 30hv vakiosta.
Ensin on auto tai laite saatava sellaiseen kuntoon, että siitä löytyvät ne konivoimat, jotka kyseiselle mallille tehdas lupaa. Joissakin tapauksissa jo tällä "virityksellä" saavutetaan hyviä tuloksia.
Imupuolen saaminen sellaiseksi, ettei turhaa pyörteilyä synny. Eli imusarjan sovitus kanteen ja kaasarin imusarjaan. Kanavien kiillotus. Ei kuitenkaan peilipinnaksi, ettei polttoaine tiivisty liian sileään pintaan. Jos mahdollista, niin kiihdytusputki kaasarin ilmanottoon putsarin sisäpuolelle ja ilmanputsarin korotus. Korotettu noin 100 mm korkea putsari mieluiten BMC vapaavirtaus (antaa enemmän tehoa kun K&N mitattu). Pakosarjan sovitus kanteen kohdalleen ja tämän jälkeen auto rullille ja kaasarin sekä sytytyksen säätö kohdalleen. Samalla voi kokeilla kaasarin ja imusarjan väliin noin 50 mm korotusta. Joskus sillä on odottamattoman hyvät vaikutukset. Tämä viritys ei vielä koske kovin kukkaroon, eikä rasita moottoria ja muita laitteita.
Sitä varten, ettei kukaan syvällä rintaäänellä hauku auton penkittämistä ja sen yhteydessä suoritettua säätöä, niin tässä omakohtainen kokemus.
Laitoin Moto Guzzi 1100i Sportin iskuun. Pyörä ajettiin Hollolassa CT -tuningin penkissä. Sekä vääntö-, että tehokäyrä nousi ylös kuin torjuntaohjus, eikä loppua tullut ennen käkättäjää. Tämä oli merkki siitä, että imuventtiili aukeaa liian myöhään. Tätä ei olisi havaittu ilman penkitystä. Muutaman päivän mietinnän jälkeen välähti päähän se, että minulla on Will Greadonin tekemä chipsi pyörässä. Tietenkin amerikan miehellä on ollut amerikan säädöt pyörässään. Vaihdoin omaan Guzziin myös amerikkalaiset säädöt. Kävin Kokkolassa Pekka P:n penkissä ja käyrät olivat muuttuneet samanlaisiksi, kun oppikirjoissa. Tuon muutoksen teki imuventtiilin säätäminen 0,1 mm:stä 0,05 mm:iin. Ikäpäivänä ilman penkkiä en olisi osannut vaihtaa säätöjä. Tuli muuten sangen ajettava pyörä. Varsinkin vääntö oli mitä mahtavin.
Jyrki-boy kirjoitti:Tuon muutoksen teki imuventtiilin säätäminen 0,1 mm:stä 0,05 mm:iin.
Totta turiset. Tosin noista kanavien kohdisteluista voi olla monta mieltä, riippuu toki tapauksista. Mistä tuo kyseinen imuventtiilin mitta on? Aukeama YKK:ssa kuulostaisi vähän oudolta, vai mikä tuo arvo on? Siis viiden satkun säätö?
Kyseessä on työntötankokone ja yksinkertaisesti venttiilin välyksestä on kyse. Nokka on lähes neliö, jolloin venttiilin välys vaikuttaa venttiilin aukenemisajankohtaan suhteellisen paljon. Tämän voi todeta suoraan paperilta, eikä minun lörpötyksistä. Ilman omaa kokemusta en hevin olisi tätä todeksi uskonut, mutta niin se vain on.
Kummalta kuulosta kyllä, koska yleensä nokissa rampit vastaavat noista välyksien poistoista. Vaikutukset venttiilien ajoituksiin ovat todella minimaaliset. Toki jos ei nostointegraalista tarkemmin tiedä niin ehkä jotain väliä on, mutta oudolta kuullostaa. Välyskin kuulostaa oudon pieneltä, yleensä pari kymppiä kun tuota on.
Löytyyköhän Samaraan power commanderi ohjelmaa. Sen kanssa olisi yksinkertaista tuottaa lisää heposia vaihtamalla helpompi imupuoli ja laittamalla pakopuoli liukkaamin hengittäväksi. Penkissä yhteen autoon tehty ohjelma voidaan syöttää myös muihin commandereihin, jolloin yhden ohjelman rahoitukseen voi osallistua useampia henkilöitä, jotka haluavat Latan rölähtävän paremmin.
En tiedä minkälaisia chipsintekijöitä autopuolella on, mutta 206 pösöön GTI 2000 versioon sai 25 heposta lisää hämähäkin vaihdolla. Samoin tää Volvosarja, jonka moottorin ominaisuudet saa vaihtumaan parillakympillä. Kalliimman version ostamiseen menee tuhhansia.
Oulun seudulla olisi Bikefox jonka omistaja on pyörien kanssa tekemisissä, mutta hänellä on kanavat myös autojen osiin, joten kyselkääpäs Oulun pojat sieltä, löytyisikö mielenkiintoa Samaran uuden ohjelman tekoon haluja.
Lappeenrannassa taitaa touhuta Veekasi ja sieltä taasen löytyy virifirma, kun ajetaan Lappeenrannasta Vaalimaan suuntaan muutama kilometri, niin oikealla on viripaja, jossa saa myös nelivedot penkitettyä. Kiva ja innokas kaveri. Tekee myös välijäähdyttimiä ja muita sellaisia nättejä osia mukaanlukien imu- ja pakosarjat. Jos tiedätte lisää kavereita, joilla on Commanderiohjelman teko hanskassa niin kysykää hintaa vaikka kymmenen auton virittämiseksi, niin silloin se olis vähän järkevämmällä pohjalla tämä röläytyksenparannustouhu.
Venäjän suunnalta saa kuulemma samaraan viriosaa ihan tarvikeliikkeistä. Bosch-samaraan sai tämän venäjän kävijän mukaan tehoa ihan lastun vaihdollakin.
Jonkinlaisen virityspaketin sanoi maksavan 300e, ja silläkin tehoa tulee lisää.
Bilsteinin madallussarja jousineen ja iskunvaimentajineen maksaa kanssa 500e. Täällä vastaava hunajaa.
Onkohan tuo k&n öljyttävä vapaavirtaussuodatin?
Kuinkahan hyvin sitten samaran ilmamäärämittari kestää öljyä?
K&N on öljyttävä suodatin. Moto Guzzi on penkitetty maahantuojalla sekä K&N suodattimella ja BMC suodattimella. Viimeiksi mainitulla löytyi enempi tehoja.
Jos käytte vaihtamaan shipsiä koneeseen, niin muistakaa, että ehkäisette mahdolliset kipinät. Yhdellä kipinällä voi koko homma mennä täysin paskaksi. Siinä vaiheessa kun menee sisälle tietokonekoteloon on käytettävä maadoitinta vaikkapa ranteessa tai ranteen on oltava maissa. Ruuvimeisseli ja muut työkalut on syytä päällystää erkkarilla, jos ei satu olemaan itsellä suojattuja. Neuvokaa viisaat paremmin. Itellä on kokemuksia vain Guzzista.