mä en tiedä kiinnostaako tämä ketään, mutta löysin tollasta Samaran lämppäriä "tuunavan tötterön" netistä.
http://www2.zr.ru/zrmagazine/zr1299/136-137.htm
Yritin selvittää mitä tossa luki englannin käännöksestä, tämän mukaan toi systeemin idea olisi seuraava:
Paikallaan(esim. tyhjäkäynnillä) se lämppärinhana ei toimi moottorin lämpöjärjestelmän kanssa. Lämppärinkennosta tullut viileämpi neste menee vesipumpusta suoraan moottoriin ja laskee moottorin lämpötilaa alaspäin.
Tässä sitävastoin lasketaan lämppärinkennosta tullut viileämpi neste termarin päälle (toi tötterö kuvassa), termostaatti menee ahtaammalle ja syyläriin ei pääse enää niin paljon nestettä- moottorin lämpötila nousee ja sen mukana lämppärinkennon lämpötila.
Toisinsanoen, matalilla kierroksilla lämppärinkenno aiheuttaa jäähdyttävää vaikutusta. Kierroksilla asialla ei ole merkitystä.
No, eihän tässä tietysti muuta järkeä ole, kuin että talvella ei paikallaan alkaisi työntää viileätä..

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»