K-jetronic
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
K-jetronic
Kun tuo polttoaineensyöttölaitteen valinta on vielä päättämättä, niin tulipa yhtenä vaihtoehtona mieleen, että sattuu tuossa nurkissa jossakin lojumaan Saab 99 turbon Bosch K-jetronic, eli mekaaninen jatkuvasyöttöinen polttoaineensuihkutus.
Olisikohan tuo mikään varteenotettava vaihtoehto Ladaan?
Hyvin toimivia laitteitahan nuokin ovat.
Tuosta itselläni puuttuu suutin/suuttimet. En ole aivan varma että oliko tuo monipiste vai yksipistesysteemi.
Olisikohan tuo mikään varteenotettava vaihtoehto Ladaan?
Hyvin toimivia laitteitahan nuokin ovat.
Tuosta itselläni puuttuu suutin/suuttimet. En ole aivan varma että oliko tuo monipiste vai yksipistesysteemi.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Itsellä on ollut samanlainen projekti suunnitteilla. Monipisteruiskuhan tuo on. Ei tietenkään nykypäivän ruiskujen veroinen mutta siinä kyllä riittää potentiaalia suuremmillekin tehoille. Suurin ongelma taitaa olla, että tuota k-jettiä ei saa toimimaan kovin pitkillä venttiilin aukioloajoilla. Ilmamäärämittarin lautanen alkaa värähtelemään ja tyhjäkäynti katoaa tai siirtyy jonnekin yli 2000:een. Niin ja eipähän tarvi miettiä suuttimien kokoja
.

-
- Viestit: 533
- Liittynyt: 16.2.2004 9:55
- Paikkakunta: Itä-Suomi
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Tuo on ilmeisesti alunperin yhdellä yhteisellä kaasuläpällä?
Ei varmaan ole mitään hyötyä käyttää erillisiä läppiä, kun putket joutuu kumminkin yhdistämään ennen ilmamäärämittaria?
Tietääkö kukaan mitä suuttimet tuollaiseen maksaa suurinpiirtein?
Ei varmaan ole mitään hyötyä käyttää erillisiä läppiä, kun putket joutuu kumminkin yhdistämään ennen ilmamäärämittaria?
Tietääkö kukaan mitä suuttimet tuollaiseen maksaa suurinpiirtein?
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
-
- Viestit: 533
- Liittynyt: 16.2.2004 9:55
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Toiminnan voi saada hieman tasaisemmaksi jos kaasuläppiä on kaksi, kuten gti golffissa vastaavassa k-jetissä. Ja kuten Mijajo kirjoittikin, ongelmia on luvassa jos käyttää hyvin kovanostoista nokkaa, ilmamäärämittarin lautanen alkaa pomppimaan tosi hassusti ja tyhjäkäynti ja sekä pienillä kierroksilla ajo on aivan hirveää. Pienesti lautasta voi huijata kiinnittämällä siihen lisäpainon (kokeilemalla sopiva) jolloin se ei ole enää niin arka äkillisille ilmavirtauksille. Toimii muuten kyllä normaalisti. Minulla olisi ylimääräisenä suuttimet jotka on irroitettu vastaavasta k-jetistä (m-b 280se). Huomioitavaa on myös se viides eli ryypyn suutin, edesauttaa käynnistyvyyttä huomattavasti, on sähköohjattu eli normiajosssa ei pelissä mukana.
Kyllähän siinä voisi periaatteessa käyttää erillisiä kaasuläppiä. Lisäilmaventtiilin asentaminen on vaan hiukan hankalaa. Se ei ole kyllä välttämätön ainakaan kesällä. Miten tuo painon lisääminen lautaseen? Seoshan pitää säätää uudestaan ja siirtyminen täyskuorma alueelle tapahtuu myöhemmin.
. Seostahan on kyllä helppo säätää vastaavaksi nostamalla järjestelmäpainetta tai seosruuvista. Tuota värähtely ongelmaa voisi pienentää myös jonkinverran korottamalla ohjauspainetta

- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Itelläni ei tule kylläkään kuin muistaakseni 272 asteinen nokka, jossa vakiota enemmän nostoa, niin tuon kanssa tuskin tulisi mitään ongelmia.
Taitaa homma olla aika pitkälti siitä kiinni, että saako puuttuvat osat jostakin edullisesti ja jaksaako väsätä imusarjan.
Minkähänlainen imusarja siinä 1700i Ladan koneessa on, että saisikohan siitä rakennettua, jos vaikka venäjältä hommaisi sellaisen imusarjan?
Taitaa homma olla aika pitkälti siitä kiinni, että saako puuttuvat osat jostakin edullisesti ja jaksaako väsätä imusarjan.
Minkähänlainen imusarja siinä 1700i Ladan koneessa on, että saisikohan siitä rakennettua, jos vaikka venäjältä hommaisi sellaisen imusarjan?
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
-
- Viestit: 533
- Liittynyt: 16.2.2004 9:55
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Itselläni oli gti golffissa tämä samainen k-jetronik ruisku ja 280 asteinen hieman vajaa 11mm nostolla oleva virinokka ja ajosta ei meinannut tulla mitään juuri tästä lautasen hyppimisen aiheuttamasta nykimisestä ja pomppimisesta johtuen. Lisäsin pienen painon lautasen alle jolloin ongelma hieman pieneni. Kokeilin ensin paineen korottamista mutta sillä ei juuri vaikutusta ollut. Myös pakokaasuarvot oli aivan kauheat, hyvä kun asteikko riitti, eli tosi rikkaalla ja säätövarat ei riittäneet palauttamaan niitä pois pilvistä. Pelkkä nosto tai asteet ei välttämättä vielä aiheuta näitä ongelmia, vaan osasyy voi olla myös ns. overlapin eli venttiilien yhtäaikaisen aukioloajan.
Kumpaa painetta säädit järjestelmä vai ohjauspainetta? Tuota järjestelmäpainettahan säädetään paineensäätimessä olevan aluslevyn paksuutta säätämällä. 0,1mm vaikutti muistaakseni paineeseen 0,2bar. Aika reilua säätöä siis. Tuossahan on myös lautasen varren päällä vipu jossa on ruuvi seoksen säätöä varten. Se on kyllä tarkoitettu lähinnä CO pitoisuuden säätöön tyhjäkäynnillä mutta vaikuttaa koko kierrosalueella. KE-jettiin on saatavissa myös säädettäviä bokseja. Eikös tuohon lautasen pomppimiseen vaikuta eniten imuventtiilin ajoitus. Tai kuinka myöhään/aikaisin imu sulkeutuu. Mitä myöhempään imu sulkeutuu sitä voimakkaampi paineaalto tulee takaisin imusarjaan päin pienillä kierroksilla.
-
- Viestit: 533
- Liittynyt: 16.2.2004 9:55
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Säädössä käytettiin kaikki tiedossa olevat keinot niin ajoituksien, ohjaus- kuin järjestelmäpaineidenkin suhteen. Ja viimeiseksi jopa eräällä asiantuntijalla, kuitenkaan toivottua lopputulosta saavuttamatta. Co-säädöllä ei ollut mitään vaikutusta pyöritti sitä sitten kumpaan suuntaan tahansa, tosin kuin vakionokalla hyvin pieni pyöräytys aiheutti hyvin suuria muutoksia. Yleisesti ottaen kaikki jo aiemmin mainitut seikat vaikuttavat tähän lautasen pomppimiseen ja kokeilemallahan se selviää minne saakka voi mennä ennen ongelmien alkua. Sinällään mielenkiintoinen aihe, en ole nimittäin vielä kenenkään kuulleen asentaneen Ladaan k-jetronik ruiskua. KE-jetti voisi kyllä toisaalta olla parempi vaihtoehto juuri tämän säädettävyyden kannalta, k-jetissä kun juuri muuta mahda kuin seos-ruuvia pyörittää. Ja tosiaan imusarjan teko on tässä hommassa luultavasti se vaikein juttu.
K-jetin hyviä puolia kaasariin verrattuna on pienempi polttoaineen kulutus, mutta valitettavasti tehoa sillä ei saa niin paljoa kuin kaasarilla tai nykyaikaisella ruiskulla, koska ilmamäärä mittarin läppä ahdistaa yllättävän paljon koneen ilman saantia. Sitä mittaläpän värähtelyä voi vaimentaa myös suurempi tilavuuksisella imusarjalla/imuputkella, varsinkin mootorin ja kaasuläpän välissä oleva tilavuus tasaa painevärähtelyä tosi paljon.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Kyllä se golfin vakio ruisku oikein säädettynä riittää yli 200 hepankin, mutta vapaasti hengittävässä koneessa jossa on jyrkkä nokka niin se vie tehoja pois melkein 10% Sama koskee myös KE-jettiä L-jettiä ja LE-jettiä, vasta LH-jetronicin voi laskea kunnolliseksi ruiskuksi.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
k-jetti
mulla oli ladassa kyseinen 900 turbo saabin ruisku. itselläni lada ei toiminut tolla ruiskulla johtuen vakio virranjakajasta ja turbo moottorista. edellisellä omistajalla toimi hyvin kärjettömällä sytkällä ja lähes tulkoon vakiolla turbo koneella. ruisku oli säädettävällä määränsäätimellä sekä neljällä mekaanisella suuttimella lisäksi oli yksi sähköinen kylmäkäynnistys suutin. lisäksi ohjaus bensanpaineen säätö oli kummallinen koska mitä pienenpi oli ohjaus paine sitä rikkaampi oli seos. kun perinteisessä ruisku autossa paineen nosto rikastaa seosta (tosin uudemmissä järjestelmissä ei ole ohjaus paine juttuja ollenkaan) mutta sitten asiaan kyllä mä laittaisin k-jetin jos mulla nurkissa semmoinen lojuisi. tosin tilaa se vie konehuoneesta ja hankala rakentaa letkutukset siististi/asiallisesti. mulla asennus tapahtui näin että itse ruisku oli jarrutehostajan vieressä ja letkut meni venakopan yli tuplakaasareiden imusarjaan joihin oli tehty paikat suuttimille, imusarjan jälkeen oli painekotelo jonka päässä oli 55mm läppärunko siittä välijäähdyttimen kautta turboon... kokeilin ruiskua turbon imu ja paine puolella ja totesin sen toimivan paremmin imupuolella .
Motonetissa 33-51€/kpl (VW Golf)NesteHukka kirjoitti:Tuo on ilmeisesti alunperin yhdellä yhteisellä kaasuläpällä?
Ei varmaan ole mitään hyötyä käyttää erillisiä läppiä, kun putket joutuu kumminkin yhdistämään ennen ilmamäärämittaria?
Tietääkö kukaan mitä suuttimet tuollaiseen maksaa suurinpiirtein?