Samaran jäähdyttimen ilmaus, help!

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
wizard

Samaran jäähdyttimen ilmaus, help!

Viesti Kirjoittaja wizard »

Ihmettelin tuossa, kun samaraan (-96 1,5i) ei tule nykyään enää lämmintä ilmaa
sisälle, ja esim. liikennevaloihin rullatessa tuppaa p*rse jäätymään, kun pukkaa
hetkessä pelkkää kylmää ilmaa. Vaihdoin termostaatin ja jäähdytysnesteet (semmoista kivan ruskeaa,
ilmeisesti vanhuuttaan), ja tankkasin uutta litkua tilalle.

Se vain, että kun sitä uutta litkua meni ~5 litraa, ja tuossa pitäisi olla 7,8 l:n
jäähdytysjärjestelmä. Poistaessani vanhaa, avasin jäähdyttimen propun, sekä
vesipumpulle menevän letkun termostaatista+irroitin letkun sisältä lämmityslaitteesta, joten kai sieltä kaikki tuli ulos.

Mistäköhän kohdista tuota systeemiä voisi alkaa koettaa ilmata? Jotenkin tuntuu, että kyllä sinne enemmänkin
tuota nestettä pitäisi mahtua. Tällä hetkellä paisuntasäiliö on puoleksi täynnä,
eikä tunnu pinta laskevan, vaikka koettaa konetta käyttää.

Niin joo, kone ei syö öljyä, jos siitä epäilette sen ruskean värin johtuneen.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

kyllä se mulla on itse ilmannut itsensä? Paisuntasäiliöhän on korkeimmalla paikalla Samarassa, joten kyllä se ilma pitäisi sieltä ulos tulla? Aukeaakohan se lämppärin hana kunnolla (rintapellissä apukuskin puolella sisäpuolella)? Vaatii usein avaamisen käsin(vaijerin liike ei riitä). Vaikuttaisi toisi puuttuva 2 litraa lämppärin nesteiltä?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

itellä ja yhdellä tuttavalla on kans vähän lämpöongelmaa samarassa, tuli mieleen kaksi vikakohdetta, joko lämppärin hana tai sitten ilmaluukku jonka pitäisi ohjata kylmä ilma joko kennon läpi tai ohi kennon. Molemmat säättyy samalla vivulla. Molemmat osat vaikuttaisi olevan kovan purkamisen takana :(

onko samaran hana yhtä vikaherkkä kuin takavedon? ei ole kokemusta risoista samaran hanoista.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

niin ei minun tietääkseni tossa itse Samaran hanassa mitään yleisempää vikaa ole. Se hanaa sulkeva vipu ei aina välttämättä liiku tarpeeksi "punaisen suuntaan" siitä kylmä-kuuma säätövivusta. Siis avaa sitä hanaa kunnolla.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Toveri
Viestit: 249
Liittynyt: 12.10.2003 22:44
Paikkakunta: Oravikoski

Viesti Kirjoittaja Toveri »

samarai kirjoitti: Se hanaa sulkeva vipu ei aina välttämättä liiku tarpeeksi "punaisen suuntaan" siitä kylmä-kuuma säätövivusta. Siis avaa sitä hanaa kunnolla.
Olisikohan tuo minullakin vialla kun tuntuu että Samara lämpenee tosi paljon hitaammin kuin nappis teki ? Viime lauantaina ajelin Kuopioon ostoksille ( 40 km), pakkasta oli noin 10 astetta ja menomatkalla en vielä kääntänyt lämpöä pienemmälle, ei tullut liian kuuma. Nappiksessa olisi varmasti åitänyt niin tehdä. Moottori lämpenee normaaliin tahtiin ja lämpöä alkaa tulla liikkeellelähdön jälkeen ihan nopeasti.
ABC -Absolutely Boring Compromise
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Toveri kirjoitti:
samarai kirjoitti: Se hanaa sulkeva vipu ei aina välttämättä liiku tarpeeksi "punaisen suuntaan" siitä kylmä-kuuma säätövivusta. Siis avaa sitä hanaa kunnolla.
Olisikohan tuo minullakin vialla kun tuntuu että Samara lämpenee tosi paljon hitaammin kuin nappis teki ? Viime lauantaina ajelin Kuopioon ostoksille ( 40 km), pakkasta oli noin 10 astetta ja menomatkalla en vielä kääntänyt lämpöä pienemmälle, ei tullut liian kuuma. Nappiksessa olisi varmasti åitänyt niin tehdä. Moottori lämpenee normaaliin tahtiin ja lämpöä alkaa tulla liikkeellelähdön jälkeen ihan nopeasti.
kannattaa tarkastaa. Hana löytyy sieltä lämppärin takaa rintapellistä. Vähän on ahdas paikka.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Toveri
Viestit: 249
Liittynyt: 12.10.2003 22:44
Paikkakunta: Oravikoski

Viesti Kirjoittaja Toveri »

Katsoinpa vipua ja eihän se liikkunut ihan siihen rajoitintappiin asti, jäi 5 mm vajaaksi. Käänsin sen käsin täysin auki ja kun kävin koeajolla niin lämpöä tuli sisälle ihan eri tavalla. Sisään tuleva ilma on niin kuumaa että se ihan polttaa kättä. Mutta millä tuon saisi säädetyksi niin että se toimisi vivusta jo samalla tavalla ? Takavedoissa aukaistiin se vaijerin pituuden säätömutteri vivun läheltä hanskalokeron vierestä, onko Samarassa samanlainen jossain ? Miten siihen pääsee käsiksi ?
ABC -Absolutely Boring Compromise
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Katselin tosta Samaran korjaamokirjasta lämppäriä vaijereineen, niin siitä en ainakaan itse löytänyt niistä "säätöä". Vähän hankala päästä tutkimaan sitä toista päätä siinä sin.pun vivussakin. Kyllä kai sen ainakin jollakin "köyhällä patentilla" saa säädettyä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin