Samaran jarrupaineensäädin

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Ladakeho
Viestit: 153
Liittynyt: 29.12.2003 12:59
Paikkakunta: Vantaa

Samaran jarrupaineensäädin

Viesti Kirjoittaja Ladakeho »

Paria Samaraa kävin syksyn aikana kokeilemassa, kaikki oli vähän ajettuja (<20 tkm) ja suht uusia (2000-2001). Suurin yllätys oli, että yhdessäkään kolmesta kanditaatista ei toiminu takajarrun paineensäädin. Niin ainakin päättelin, kun autot lukkojarrutuksessa meni heti poikittain tien tukoksi.

Kanttimalleissa tuo kapistuts (paineensäädin) toimii mielestäni paremmin, vaikkei liian hyvin niissäkään. Mutta toiminnan voi kyllä todeta jarrutuksessa, kun se vähä niinku köyhän ABS.

Mutta kymysys: Onko kellään Samarassa toimiva paineensäädin, ja millä ootte saanu sen toimimaan/ pitäny toiminnassa?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Mielestäni jarrupaineen säätimen toiminnassa pitämiseen on kolme vaihtoehtoa.
-jarrunesteiden säännöllinen vaihto
-säätimen tapin herkistely jollakin työkalulla tai riitäävän voimakas jarruttaminen,jolloin auton keula niiaa riitävän alas.
-laitteen pintapuhdistu vaikka painepesurilla.

Laitteen huollosta sanotaa Haynesin oppaassa seuraavaa:
-jarruputkia ei saa sekoittaa
-jarrupaineen säädintä huollettaessa ruuvipenkissä kannattaa säätimen runkoa käsitellä hellävaraisesti puristimen leukojen välissä.Kova käsittely saattaa soikeuttaa säätimen pesän ja tuhota koko säätimen toiminnan.
-laitteen osia ei saa petä öljypohjaisilla liuottimilla,koska ne pehmittävät tiivisterenkaat.
-sisäkaluihin käytetään aina uusia osia.Kierrätettyjä osia ei sinne kannata säästösyistä laittaa.
-purkamiseen tarvitsee ainakin sulkevat lukkorengaspihdit.
-säätimessä laitteen runko mukaanlukien on 20 osaa.
-osien puhdistukseen saa käyttää esimerkiksi tuulilasinpesuainetta,jäänestoainetta tai uutta jarrunestettä.Loppupuhdistus tapahtuu paineilmalla pian käsittelyn jälkeen.Puhdistukseen nukkaantumatonta liinaa.
-hydraulikanavien reiät jarruputkille syytä tarkistaa jotta neste pääsee virtaamaan säätimeen ja sieltä pois tasaisesti.Jos tuloreiän koko on liian pieni säädin on tehoton.Jos taas poistoreiät takajarruille ovat erikokoiset niin jarrut puoltavat.
-säädin kasataan valmiiksi täytenä pakettina ennenkuin asennetaan autoon.
-
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Lämmitä ensin niitä takajarruja ja vasta sitten lukkojarrutus. Yleensä tuo takapainoisuus johuu kosteudesta ja jarrupölystä rummun sisällä.
Säätimen tarkastan niin että toinen kurkkii auton alle ja toinen painaa jarrua turpa punaisena, jos säätimen tappi liikkuu niin se on kunnossa.
Itse olen katsonut ainakin toistakymmentä samaraa ja kaikissa säädin toimii.
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä ;) , 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Vastaa Viestiin