Jakopään ketjun kuvia ??

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
larbatzi
Viestit: 140
Liittynyt: 4.10.2004 9:09

Jakopään ketjun kuvia ??

Viesti Kirjoittaja larbatzi »

Elikkä oisko kellään ladan ketju jakopäästä kuvia ??
Jotain huolto kuvia/ ohjeita lähinä ajattelin
kaikkea ei voi koskaan tietää
R.I.P Lada 2104 1700i -96
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Tossa ois tommonen:

Kuva

Editoin lisää jos löytyy...
Kuva
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Minkähän näköinen homma noiden ketjun kiristimien vaihto...lueskelin vanhalta Ladapoortilta noita ohjeita. Eipä tuo kovin vaikealta vaikuta :?

Nuo laahaimet on kyllä syytä vaihtaa joskus lähiaikoina. Ketjua ei saa enää edes noilla vippaskonsteillakaan kireäksi. Tyhjäkäynnillä kun kevyesti kaasuttelee ja kuuntelee myllyä, niin ketjusta lähtevä ääni on suhteellisen hirveä. Ketju suorastaan karjahtelee, ja kuulee selvästi miten se resonoi löysyyttään :roll: Kovempaa kiihdytettäessä ketju pitää sellasta ääntä, että pelkää myllyn tulevan syliin justiinsa.

No osat ei paljoa maksaisi...kattoo nyt josko vaikka joululomalla yrittäisi jotain...ehkäpä.

Kokemuksia saa kertoa mielellään...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Jokari_ kirjoitti:Minkähän näköinen homma noiden ketjun kiristimien vaihto...lueskelin vanhalta Ladapoortilta noita ohjeita. Eipä tuo kovin vaikealta vaikuta :?

Nuo laahaimet on kyllä syytä vaihtaa joskus lähiaikoina. Ketjua ei saa enää edes noilla vippaskonsteillakaan kireäksi. Tyhjäkäynnillä kun kevyesti kaasuttelee ja kuuntelee myllyä, niin ketjusta lähtevä ääni on suhteellisen hirveä. Ketju suorastaan karjahtelee, ja kuulee selvästi miten se resonoi löysyyttään :roll: Kovempaa kiihdytettäessä ketju pitää sellasta ääntä, että pelkää myllyn tulevan syliin justiinsa.

No osat ei paljoa maksaisi...kattoo nyt josko vaikka joululomalla yrittäisi jotain...ehkäpä.

Kokemuksia saa kertoa mielellään...
Kannattaa muuten tehdä jotain tai saattaa olla jo myöhäistä sen kannen liipottimen kanssa... Se kun tuppaa murtumaan kinnityksistään ja sitten se tippuu tuonne apuakselin rattaan päälle (jää siihen hyppimään kun rako pienempi). Sen jälkeen kun ajetaan vielä löysällä ketjulla niin kanteen tulee kunnon kolot ja uutta liipotinta ei saakaan sinne enää hyvin kiinni. No tuon voipi varmaan korvata jollain muovinpalalla jonka ruuvaa tuohon kanteen suoraa läpi...

Tämä siis sillä kokemuksella mitä noita koneita olen purkanut osiksi = melko monta...

:roll:

Kiristymättömyys voi johtua myös sellaisesta hommasta ettei tuo laahain liiku jousivoimalla tuossa tapissaan, mikä johtuu siitä että ajettu huonoilla öljyillä ja tuo pultti jumissa laahaimeen (monessa purkamassani 1200 koneessa). Voi auttaa jos ottaa tuon kiristin palikan irti ja lyö tapilla sitä laahainta ja sitten koittaa samalla toimiiko toi kiristin oikein ennekuin lykkää sen takaisin...
124/2101 practical beauty
lada1200

Viesti Kirjoittaja lada1200 »

Vaihdoin veljen kanssa viime talvena 2105 1200s:n ensin olin purkanut edellisenä päivänä kaikki tarvittavat tieltä syyläri jne, valosassa alotettiin ja lopeteltiin pimeellä/hämärässä ulkona pienessä lumisateessa 500w:tin halogeenin kanssa ja vaihto onnistu tosi hyvin.
Ei oo vaihdon jälkeen kilkattanu.
Vaihdetut osat oli ketju, kiristimet, laahaimet.
:D
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Jokari_ kirjoitti:Minkähän näköinen homma noiden ketjun kiristimien vaihto...lueskelin vanhalta Ladapoortilta noita ohjeita. Eipä tuo kovin vaikealta vaikuta :?


Kokemuksia saa kertoa mielellään...
Homma ei paha ole.Aikaa menee,mutta onnistuu kyl helposti.Teppo selosti aika tarkkaan homman tuolla "Ladapoortilla".Että siitä vaan.Ja pistä vähän tiivistesilikonia,kun laitat Jakopäänkopan takas.Vallankin sinne alas,mistä se on öljypohjassa kii.
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

arpati kirjoitti:
Jokari_ kirjoitti:Minkähän näköinen homma noiden ketjun kiristimien vaihto...lueskelin vanhalta Ladapoortilta noita ohjeita. Eipä tuo kovin vaikealta vaikuta :?

Nuo laahaimet on kyllä syytä vaihtaa joskus lähiaikoina. Ketjua ei saa enää edes noilla vippaskonsteillakaan kireäksi. Tyhjäkäynnillä kun kevyesti kaasuttelee ja kuuntelee myllyä, niin ketjusta lähtevä ääni on suhteellisen hirveä. Ketju suorastaan karjahtelee, ja kuulee selvästi miten se resonoi löysyyttään :roll: Kovempaa kiihdytettäessä ketju pitää sellasta ääntä, että pelkää myllyn tulevan syliin justiinsa.

No osat ei paljoa maksaisi...kattoo nyt josko vaikka joululomalla yrittäisi jotain...ehkäpä.

Kokemuksia saa kertoa mielellään...
Kannattaa muuten tehdä jotain tai saattaa olla jo myöhäistä sen kannen liipottimen kanssa... Se kun tuppaa murtumaan kinnityksistään ja sitten se tippuu tuonne apuakselin rattaan päälle (jää siihen hyppimään kun rako pienempi). Sen jälkeen kun ajetaan vielä löysällä ketjulla niin kanteen tulee kunnon kolot ja uutta liipotinta ei saakaan sinne enää hyvin kiinni. No tuon voipi varmaan korvata jollain muovinpalalla jonka ruuvaa tuohon kanteen suoraa läpi...

Tämä siis sillä kokemuksella mitä noita koneita olen purkanut osiksi = melko monta...

:roll:

Kiristymättömyys voi johtua myös sellaisesta hommasta ettei tuo laahain liiku jousivoimalla tuossa tapissaan, mikä johtuu siitä että ajettu huonoilla öljyillä ja tuo pultti jumissa laahaimeen (monessa purkamassani 1200 koneessa). Voi auttaa jos ottaa tuon kiristin palikan irti ja lyö tapilla sitä laahainta ja sitten koittaa samalla toimiiko toi kiristin oikein ennekuin lykkää sen takaisin...
Taidanpa nykästä tuon kiristinpalikan huomenissa irti ja koittaa naputella sitä laahainkenkää. Koneella on ilmeisesti ajeltu paskoilla öljyillä ainakin kahden edellisen omistajan verran. Enempää en tiedä. Mutta jos nuo on alkuperäset laahaimet (100% varmuudella on) niin kyllähän tuo 163 tkm syö ne ihan loppuun.

Kiristimet vois koittaa tosiaan vaihtaa joululomalla, mutta kettinkiä en käy edes yrittämään. Ketjuhan kestää myllyn eliniän.

Tuli taas ehkä vähän liioiteltua tuon äänen määrän kanssa, ei se niiiiin hirveää ääntä pidä kuin tekstistä saa käsityksen. Kyllä tuon ketjun saa paljon löysemmällekin, kun säätää sopivasti sen kiristimen kanssa. Silloin se vasta hirveää meteliä pitääkin.

Mutta kyllä se ketju siellä pärähtelee nytkin, se on tosiasia :roll:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Kumma ettei veljet ole tohon laahaimen ja kiristäjän kohdalle laittaneet alkujaan jo rullia.Meinaan vaan että perk...sti täytyy ton liukupinnan kestää,eikä silti syö ketjua.
Muutamia tuhansia kilsoja Nivalla ajoin sen jälkeen kun noi vaihdoin.Tossa kun tota konehommaa tein otin molemmat,laahaimen ja kiristimen irti,ni olihan ne kulunut siinä jo kunnon urille.
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

LENNY kirjoitti:Kumma ettei veljet ole tohon laahaimen ja kiristäjän kohdalle laittaneet alkujaan jo rullia.Meinaan vaan että perk...sti täytyy ton liukupinnan kestää,eikä silti syö ketjua.
Muutamia tuhansia kilsoja Nivalla ajoin sen jälkeen kun noi vaihdoin.Tossa kun tota konehommaa tein otin molemmat,laahaimen ja kiristimen irti,ni olihan ne kulunut siinä jo kunnon urille.
Paljonkos noissa kiristimissä on kulutuspintaa noin suurinpiirtein?

Missäköhän jamassa ketju on pitemmän päälle kun kummallakin puolella laahaa metalli vasten metallia :roll:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Nyhräsin tossa aikasemmin päivällä sen kiristimen pois.

Meisselillä kun koitin tuuppia laahainkenkää, niin se liikkui todella herkästi. Jostain syystä muutaman kymmenen kertaa sitä tuupittuani se jäi jumiin taka-asentoon eli löysälle. Siinä vaiheessa tulikin jo kylmä hiki äijälle. Tuupin ladaa vaihde päällä muutaman metrin ja kas kummaa, rupesi laahain taas pelittämään.

Mutta jokatapauksessa päätin, että vaihdan nuo laahaimet. Taidanpa tilata hilut ja tiivisteet Motonetistä, noista paikallisista puljuista ei kuitenkaan löydy siedettävään hintaan.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Jokari_ kirjoitti:
Missäköhän jamassa ketju on pitemmän päälle kun kummallakin puolella laahaa metalli vasten metallia :roll:
Kulutuspinta on noin 3mm ja jotain muuta materiaalia kuin metallia.Ihan kuin muovia,mutta ei varmaan ole.
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

LENNY kirjoitti:
Jokari_ kirjoitti:
Missäköhän jamassa ketju on pitemmän päälle kun kummallakin puolella laahaa metalli vasten metallia :roll:
Kulutuspinta on noin 3mm ja jotain muuta materiaalia kuin metallia.Ihan kuin muovia,mutta ei varmaan ole.
No ei oo paljoa pintaa :roll:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
jta
Viestit: 4447
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Jokari_ kirjoitti:Ketjuhan kestää myllyn eliniän.
Tuota kyllä vähän epäilen ettei kestä koneen koko elinkää... Ja muutenkin kun tuo ketjukin kun venyy aikaa myöten niin ei saa enää ajoituksiakaan täysin kohdalleen ja loppujen lopuksi ei saa enää ees kiristyyn koko ketjua kun se on jo venyny niin pahasti. Eli kannattaa se ketjukin vaihtaa jossain vaiheessa. En tarkoita että se juuri nyt pitäisi vaihtaa mutta jossain välissä sen joutuu kyllä vaihtaan.
Avatar
larbatzi
Viestit: 140
Liittynyt: 4.10.2004 9:09

Viesti Kirjoittaja larbatzi »

Kiitokset kuvista :D
kaikkea ei voi koskaan tietää
R.I.P Lada 2104 1700i -96
Vastaa Viestiin