Laturi vai jännitteentasaaja sökö?
Laturi vai jännitteentasaaja sökö?
Moro,
Mulla on 1600 2107 -92 ja siinä on kummallinen ongelma latauksen kanssa.
Kylmänä se lataa tyhjäkäynnillä aikamoisella ylijännitteellä ja lautausmittari sojottaa ihan tapissa. Ku kierrokset nousee about yli kolmen-neljän tonnin, ni latausjännite mittarin mukaan palaa normaaliin. Sit ku kierrokset taas laskee, ni latausjännite nousee. About 20min ajon jälkeen se lopettaa lataamisen kokonaan.
Onko mitään hajua mikä tossa kannattais vaihtaa? Laturi vai jännitteentasaaja vai joku muu?
//Vesku
Mulla on 1600 2107 -92 ja siinä on kummallinen ongelma latauksen kanssa.
Kylmänä se lataa tyhjäkäynnillä aikamoisella ylijännitteellä ja lautausmittari sojottaa ihan tapissa. Ku kierrokset nousee about yli kolmen-neljän tonnin, ni latausjännite mittarin mukaan palaa normaaliin. Sit ku kierrokset taas laskee, ni latausjännite nousee. About 20min ajon jälkeen se lopettaa lataamisen kokonaan.
Onko mitään hajua mikä tossa kannattais vaihtaa? Laturi vai jännitteentasaaja vai joku muu?
//Vesku
Mulla oli vähän samantyylistä ongelmaa viime talvena omassa -93 2105:ssa. Jännitteensäätimeen oli päässyt vettä ja siellä oli hapettumaa. Lopussa muuttui niin pahaksi että latausmittari oli tapissa koko ajan ja ajovalonpolttimot kärähti.
Uusi lataussäädin sisään ja homma ok. Ainakin tuossa minun yksilössä ei varaosakaupan kirja tunnistanut säädintä 2105:een kuuluvaksi, vaan lopulta löytyi Samaran säädin joka sopi.
Vanhan venäläisen säätimen avasin, juotin pari irtihapettunutta juotosta uusiksi ja laitoin laatikkoon odottelemaan pahanpäivän varalla. Eli mahdollisesti on korjattavissa se alkuperäinenkin.
Uusi lataussäädin sisään ja homma ok. Ainakin tuossa minun yksilössä ei varaosakaupan kirja tunnistanut säädintä 2105:een kuuluvaksi, vaan lopulta löytyi Samaran säädin joka sopi.
Vanhan venäläisen säätimen avasin, juotin pari irtihapettunutta juotosta uusiksi ja laitoin laatikkoon odottelemaan pahanpäivän varalla. Eli mahdollisesti on korjattavissa se alkuperäinenkin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
tuo mikä kaverille joskus vaihdettiin oli oikein sulanut eli ei mahdollisuutta korjatamush kirjoitti:Vanhan venäläisen säätimen avasin, juotin pari irtihapettunutta juotosta uusiksi ja laitoin laatikkoon odottelemaan pahanpäivän varalla. Eli mahdollisesti on korjattavissa se alkuperäinenkin.
ja eipä nuo säätimet paljoa maksa
Lainaampa tätä topikkia sen verta, että paljonkohan olisi sopiva latausjännite? Tuossa omassa 1500:ssa näyttää tyhjäkäynnillä jännite olevan noin 14,8 V...ehkä hitusen liikaa? Mittasin ihan suoraan akun navoista...
Vähän pitempään kun ajelee niin latausmittarin neula kääntyy näyttämään hitusen pienempiä lukemia kuin heti käynnistyksen jälkeen, jolloin neula on vähän yli puolenvälin sitä vihreää asteikkoa.
Vähän pitempään kun ajelee niin latausmittarin neula kääntyy näyttämään hitusen pienempiä lukemia kuin heti käynnistyksen jälkeen, jolloin neula on vähän yli puolenvälin sitä vihreää asteikkoa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
En kyllä vielä 14.8V :stä huolestuisi, eikös uudet säätimet oo nykyään usein 14.5V:een säädettyjä? Noista voltin kymmenyksistä on muutenkin hankala mitään tarkkaa sanoa, jos ei huippuhyvä (ja kallis) yleismittari ole, on meinaan monesti isot toleranssit noissakin, ainakin halvemmissa siis.
Lisäksi käynnissä mitatessa eri mittarit suhtautuu eri tavalla jännitteen huojuntaan, jota pakostakin on kun on vaihtovirtalaturista kyse. Näin sen ainakin itse ajattelisin. Toki jos mittari näyttää reippaasti yli 15V tai alle 13V niin jotain lienee pielessä.
Lisäksi käynnissä mitatessa eri mittarit suhtautuu eri tavalla jännitteen huojuntaan, jota pakostakin on kun on vaihtovirtalaturista kyse. Näin sen ainakin itse ajattelisin. Toki jos mittari näyttää reippaasti yli 15V tai alle 13V niin jotain lienee pielessä.
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
- ladoilla radalle
- Viestit: 883
- Liittynyt: 12.8.2005 20:20
- Paikkakunta: Joutsa/Heinola
Ainakin minun alkuperäinen oli suurimmaksi osasksi pellistä tehty, sisällä piirilevyn pala jolla muutama komponentti. Muovia siinä ei tainnut olla kuin hiilen pidikkeet. Tämä länsimainen korvike oli kyllä kokomuovinen epoksiin valettu klöntti, eli ei paljon toivoa edes availla.pressa kirjoitti:tuo mikä kaverille joskus vaihdettiin oli oikein sulanut eli ei mahdollisuutta korjatamush kirjoitti:Vanhan venäläisen säätimen avasin, juotin pari irtihapettunutta juotosta uusiksi ja laitoin laatikkoon odottelemaan pahanpäivän varalla. Eli mahdollisesti on korjattavissa se alkuperäinenkin.
ja eipä nuo säätimet paljoa maksa
Vajaa pari kymppiä maksoi vaihto-osa. Motonetin luettelosta valittuna taisi olla vastava kuin tuo:
Lada jos Iskra-AER1528/1543. . . . . . . . . . . . . . . . 11-3094 23.00 ???
Eli vanha mukaan kun menee ostoksille, niin tulee ainakin oikea.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Mittasitko kylmällä/kylmänä vai lämpimänä?Jokari_ kirjoitti:Lainaampa tätä topikkia sen verta, että paljonkohan olisi sopiva latausjännite? Tuossa omassa 1500:ssa näyttää tyhjäkäynnillä jännite olevan noin 14,8 V...ehkä hitusen liikaa? Mittasin ihan suoraan akun navoista...
Vähän pitempään kun ajelee niin latausmittarin neula kääntyy näyttämään hitusen pienempiä lukemia kuin heti käynnistyksen jälkeen, jolloin neula on vähän yli puolenvälin sitä vihreää asteikkoa.
Nykyaikaiset säätimet ovat lämpötilakompensoituja, eli kylmänä jännite on korkeammalla. Itsellänikin tuo vaihdettu säädin nostaa Ladan oman mittarin lähelle punaista kylmällä ja siitä se tippuu hiljalleen siihen vihreän "katkokohtaan".
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Ai katoppas juu...lada oli ollu pakkasessa pari tuntia, eli taitaapi olla kaikki kunnossa. Täytyykin joku kerta mitata lämpimänä.mush kirjoitti:Mittasitko kylmällä/kylmänä vai lämpimänä?Jokari_ kirjoitti:Lainaampa tätä topikkia sen verta, että paljonkohan olisi sopiva latausjännite? Tuossa omassa 1500:ssa näyttää tyhjäkäynnillä jännite olevan noin 14,8 V...ehkä hitusen liikaa? Mittasin ihan suoraan akun navoista...
Vähän pitempään kun ajelee niin latausmittarin neula kääntyy näyttämään hitusen pienempiä lukemia kuin heti käynnistyksen jälkeen, jolloin neula on vähän yli puolenvälin sitä vihreää asteikkoa.
Nykyaikaiset säätimet ovat lämpötilakompensoituja, eli kylmänä jännite on korkeammalla. Itsellänikin tuo vaihdettu säädin nostaa Ladan oman mittarin lähelle punaista kylmällä ja siitä se tippuu hiljalleen siihen vihreän "katkokohtaan".
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™