sähköviat II
-
berberi
sähköviat II
missähän vika kun vaihtaa valot pitkiltä taas lyhyille niin valot pimenee täysin hetkeksi(2-10s) tai ei ollenkaan syty. sitten on vaan räpättävä pitkät takas jotta näkis jotain...! vika esiintyy yleensä muutamalla ekalla vaihdolla, mutta toimii sen jälkeen yleensä normaalisti.
- NesteHukka
Re: sähöt
Juu se yökhurtslovia mallin sulakepoksi on kyllä ihan sieltä minne ei valo paista. Jossakin vaiheessa täytyi aina ajoon lähtiessä tevasta nyrkillä sulakeboksiin, että mittarit heräsi eloon, ja vilkut.jorkke kirjoitti:Joo sama vamma oli aikoinaan mininki laarassa ja vika oli sulakerasian liitimissä se oli sitä yogoslavia mallia.
Täytyisi itselläkin jossakin vaiheessa vaihtaa sinne joku nykyaikainen sulakeboksi.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Mun entinen 1200S kadotti parkit kokonaan. Seurasin johtoja kytkimeltä kojetaulun alle sulakerasian taakse ja sinne tuli virta mutta sulakkeelle ei. Mr. Virtanen katosi siis johonkin sulakeboxiin. Nitkuttelin kaikki liittimet ja releet ja sulakkeet. Sitten vedin kytkimeltä uuden kaapelin lattaliittimellä sulakkeen toiseen pidikkeeseen ja taas tuikki parkit.
sulakerasia
onkos kukaan tutkinut tarkemmin sit sulakerasiaa et mikä vika siinä on? (huonot juotokset, hapettuu helposti)?? eikös siellä sisällä ole normaali piirilevy johon kaikki liittyy? miten se voi olla paska? mä ainakin sain loppumaan ongelmat kun vaihdoin kaikki uudet sulakkeet (orginaalia pidemmät) .mul pitäis olla tallessa yks irtonainen sulakerasia, joten täytyy kai alkaa tutkii. mitä eroja eri maalaisilla rasioilla on?
Kontaktihäiriöt sulakepesissä
Vanhanmalliset (sulakelanka keraamisen rungon päällä)ovat olleet aina yhtä huonoja automallista riippumatta(Renault,Ford,Fiat,Wartburg...)
Usein ongelmia aiheuttavia syitä ovat:
Lian ja kosteuden pääseminen sulakerasiaan ja niistä johtuvat kontaktihäiriöt.Tärinä saattaa heikentää kontaktia.Kerran olen tavannut sulakkeen,jonka kontaktihäiriö johtui siitä ,että sulake oli alkanut pyöriä pidikkeessään pituusakselinsa ympäri sorvaten kontaktipintaan havaittavan jäljen.Sulakepidikkeiden löystyminen niiden lämmetessä kun on huono kontakti.Tämä ilmenee varsinkin suurilla virroilla esimerkiksi päävalojen ollessa kysymyksessä.Huonon kontaktin aiheuttama tehohäviö liitospinnassa noudattaa kaavaa:Virran neliö kertaa vastus.Siitä huomataan,että jos virta kaksinkertaistuu,niin tehohäviö nelinkeraistuu.Tämä asia korostuu esim. auton käynnistyslaitteistoissa.
Edellämainittuja ongelmia ei ollut vanhoissa Japanilaisissa autoissakaan,joissa oli abiko-tyyppist sulakkeet.
Kontakteja olen parannellut putsaamalla kontaktipintoja vesihiomapaperilla,Puristamalla latta-abikoja kireämmälle kontaktin parantamiseksi,laittamalla kontakti-spraytä,kiristämällä sulakepitimien puristusvoimaa ja jopa laittamalla nippusiteen sulakepitimen yli puristusvoiman lisäämiseksi.
Usein ongelmia aiheuttavia syitä ovat:
Lian ja kosteuden pääseminen sulakerasiaan ja niistä johtuvat kontaktihäiriöt.Tärinä saattaa heikentää kontaktia.Kerran olen tavannut sulakkeen,jonka kontaktihäiriö johtui siitä ,että sulake oli alkanut pyöriä pidikkeessään pituusakselinsa ympäri sorvaten kontaktipintaan havaittavan jäljen.Sulakepidikkeiden löystyminen niiden lämmetessä kun on huono kontakti.Tämä ilmenee varsinkin suurilla virroilla esimerkiksi päävalojen ollessa kysymyksessä.Huonon kontaktin aiheuttama tehohäviö liitospinnassa noudattaa kaavaa:Virran neliö kertaa vastus.Siitä huomataan,että jos virta kaksinkertaistuu,niin tehohäviö nelinkeraistuu.Tämä asia korostuu esim. auton käynnistyslaitteistoissa.
Edellämainittuja ongelmia ei ollut vanhoissa Japanilaisissa autoissakaan,joissa oli abiko-tyyppist sulakkeet.
Kontakteja olen parannellut putsaamalla kontaktipintoja vesihiomapaperilla,Puristamalla latta-abikoja kireämmälle kontaktin parantamiseksi,laittamalla kontakti-spraytä,kiristämällä sulakepitimien puristusvoimaa ja jopa laittamalla nippusiteen sulakepitimen yli puristusvoiman lisäämiseksi.
Kontaktihäiriön paikallistaminen
Jos on käytettävissä yleismittari,niin tasajännitealuella mittaamalla sulakepesän yli kuormituksen ollessa päällä pitäisi volttimittarin näyttää lähes nolla volttia.Mitä suurempi jännite,sitä huonompi kontakti.Myos johdinsarjojen liitoksia voi em. menetelmällä tutkia työntämällä mittapäät johtimen suojavaipan läpi kupariiin.
-
Martigan
- Viesti:
sulakerasia
Katselin ex-ladastani (2107) tuota sulakeboksin kuntoa viime kesänä ja huomasin useita hapettumisia piirilevyllä, joka on sulakkeitten alla. Putsasin hapettumat joka paikasta ja ruiskin kontaktia liittimiin ja tuntui, että auttoi enempiin ongelmiin.
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113