Kone hyytyy totaalisesti

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Lihamatti

Kone hyytyy totaalisesti

Viesti Kirjoittaja Lihamatti »

Mikä mahtaa olla vikana kun kone meinaa hyytyä täysin. Tyhjäkäynnillä toimii jotenkin, ja kierroksia ottaa jonkin verran, mutta liikkeelle ei meinaa millään päästä, kun kone ei jaksa. Auto liikkuu työntämällä ihan hyvin eli jarrut ei ole jumissa siis. Olisiko kaasarissa vettä/jäätä vai mikä mahtaa olla vikana. En tiedä autojen tekniikasta kovin paljoa, mutta kai se on pakko yrittää availla kaasaria ym. ja yrittää ettiä jotain epämäärästä. Ongelma ilmaantui aivan yhtäkkiä kesken ajon. Olisiko kellään ehdotuksia mikä voisi olla vikana?
Avatar
uZu
Viestit: 192
Liittynyt: 26.9.2003 16:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja uZu »

Jos siinä on kärjetön sytkä, voi vika olla paska sytytyspoksi. Teki ihan tota samaa viime talvena.
1500S -91 / 740 -87 / Cooper S -05 / Mondeo -99 / 900 -88 / 156 -99 / RX-8 -04
Lihamatti

Viesti Kirjoittaja Lihamatti »

Hmm..en edes tiedä onko siinä kärjetön sytkä, olen aika amatööri noiden autojen kanssa ainakin vielä (yksi syy miksi ostin ladan eli jos oppis korjaamaan autoja). Nojoo, availin kaasaria vähän, eikä sielä näkynyt mitään epäilyttävää, mutta sitten kun siinä tulee ne kaksi johtoa kaasarille, niin toiseen ei tullut lainkaan jännitettä (se alempi) ja virtamittari näytti ~5ohm sen johdon ja maan välillä. Rupesi vähän epäilyttämään, että ei kai sen nyt oikosulussa pitäs olla, vai? Kokeilin sitten ihan kylmästi vetämällä siihen johdon suoraan akulta, jonka jälkeen auto tuntui taas toimivan lähes normaalisti, paitsi että valot vilkkuivat välillä kun kaasua painoi. Mikäköhän tuo johto mahtaa olla, ja pitäisikö siihen tulla kokoajan 12V vai tuleeko siihen joku ohjausvirta? Mahtaako lada räjähtää käsiin jos tollein sillä ajelee? Niin ja auto oli -92 2105 1500S
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

mikäs

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mikä Lada sulla oli malli ja vuosimalli, jos on saaste ozooni kaasuttimella 2105-1107010 tai 2107-1107010 niin ne pari johtoa on ihan turhia.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Lihamatti

Viesti Kirjoittaja Lihamatti »

Elikkäs lada oli -92 2105 1500S, enempää en kyllä tiedä. En usko että ne ihan turhia kai on, tai kun ainakin kone sammu heti kun vedin toisen johdoista irti, ja kone tuntu toimivan kun vedin sille toiselle johdon suoraan akulta. Tai sitten siinä kävi niin, että se jostain syystä rupesi toimimaan sen operaation jälkeen jostain ihan muusta syystä, mikä ei olisi kyllä mikään yllätys sekään...
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Jaha siis axtekin solenoidisuuttimien piuhoista kyse?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jaha

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

no se on sitten Axtec kaasuttimella ja niissä ne johdot onkin vähän tärkeemmät, ne kun määrittelee seosmäärää niissä suuttimissa. Elikkä jos niille antaa täyden virran niin kai ne silloin päästää täysillä soppaa lävitse? mutta auton AFR boxi hoitaa sen seoksen annostelun..... tää on vähän pidempi juttu
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Lihamatti

Viesti Kirjoittaja Lihamatti »

Mistäköhän päin autoo se johto tulee sinne kaasuttimelle, kun täytyis varmaan sitten jäljittää missä siinä on vika, kun ei kai sen nyt pitäisi oikosulussa olla maahan nähden? Mitenkäs jos tollaisella virityksellä (suoraan akulta siis virta) ajaa katsastukseen, niin miten mahtaa käydä päästöjen suhteen? Pitäisi saada tuo katsastettua, mutta kun tuntuu että vikoja riittää loputtomiin...
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Voiskohan vika olla afr-boksissa? :shock:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

AFR boksihan on siellä etumatkustajan istuimen alla, mut ei kai siinä yleensä muitavikoja kuin huonot liitokset. ennemmin kai joku anturi tai muu saattaa olla viallinen, joka infon perusteella AFR ohjaa sitä seosta, eli lämpöanturi, täystehotunnistin, lambda ja mitä kaikkee siellä onkaan. meneekös muuten sinne kaasuttimelle kolmas johto, sen paikka on siellä tyhjäkäyntiruuvin juuressa?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Lämpöanturi? Siis se joka on vain joissain autoissa ja haistelee katin lämpötilaa? Tuskin siitä tommoset viat johtuis.

Ja miksipä dikipoksikin ei voisi hajota?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

lähinnä meinasin tota jäähdytysnesteen lämpötilananturia/antureita. tuli vaan mieleen että automaattiohjatut ryyppy ja imuilman esilämmityskin saattaa olla vialliset ja aiheuttaa hyytymistä....
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Jos axtekin afr poksi häiriintyy jostain viasta niin se syöttää 50% pulssia molemmille solenoideille. joten vika on joko poksissa tai johdossa. se alempi solenoidi on tärkeämpi kuin ylempi koska se säätää seokset silloin kun kaasua painetaan ylempi menee leimasta läpi jatkuvalla virralla taikka sitten solenoidin pää katkaistuna, kun vaan säätää seokset kohdalleen jännitemittarilla lambdan arvoa tarkkaillen. en ole tuota systeemiä niin tarkkaan tukinut mutta se saattaisi toimia jos pistät sen ylemmän johdon alempaan kiinni ja siihen ylempään jatkuvan virran, ja sitten säädät seoksen niin että lambdan antama jännite on noin 0.5v. Tämä konsti toimii siis vain jos se ei lopeta seoksen säätöä joutokäyntipiirillä kun kaasua painetaan jos ei muuten toimi niin pitää kytkeä maahan se joutokäynti asennon tunnistin johto mikä menee siihen joutokäynti ruuvin päähän.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Lihamatti

Viesti Kirjoittaja Lihamatti »

Kokeilin sieltä afr-boxin juuresta(liitin kiinni boxissa) sen johdon(sininen) jännitettä, niin mittari näytti 0V, joissain muissa johdoissa jännitettä näkyi olevan. Taitaa olla sitten vika siellä boxissa, ellei se johto vaihdu matkalla eri väriseen? Ja pitäiskö siihen tulla jännitettä, kun auto ei ole käynnissä, vaan pelkästään virrat päällä? No, kyllä siinä jotain vikaa on kuitenkin pakko olla kun tolla suoralla virralla vaan toimii. Mitäköhän tuolle nyt tekisi, kun en taida uskaltaa ruveta sitä boxia ainakaan aukomaan.

Mitenkäs tuo Turbiinin antama neuvo toimii kun olen amatööri noitten autojen kanssa eli miten säädän noita seoksia(mitkä ruuvit?) ja miten mittaan lambdan arvon? (eli siis mikä tuo lambda edes on? :oops: )
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Seosta säädät pienestä ruuvista joka on aivan kaasarin alaosas edessä reiän pohjalla, jännitemittari kiinni lambda anturin signaalijohdon ja maan välille väriä en osaa sanoa. Jos jännite yli 0.5v niin ruuvia kiinipäin jos alle niin auki.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Vastaa Viestiin