lisää lämpöä
lisää lämpöä
Millä sais lisää lämpöä auton sisälle kun nyt Niva 1700i lämpenee tosi hitaasti. Lämpömittarin mukaan lämmöt nousee kyllä ihan normaalisti ja suulakkeista tulee kyllä lämmintä ilmaa, mutta sisälämpötila nousee tosi hitaasti. Entinen kaasari-Niva oli talvella tosi lämmin ja lämpeni suht nopeasti. Auttaako termostaatin vaihto mitään ja millanen termostaatti kannattaa laittaa kun esim. Motonetissä on tarjolla 80 ja 83 asteen termareita?
-
- Viestit: 533
- Liittynyt: 16.2.2004 9:55
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Kokemuksia tuosta vastaavasta on ja nyt kannattaa tutkia onko lämmityslaitteen kennon päälle mennyt koivun lehtiä jolloin läpi virtaava ilma ei pääse esteittä kennon läpi. Toinen vaihtoehto on kennon tukkeutuminen sisältä käsin eli kattilakiveä jolloin kivi on eriste ja estää lämmön johtumisen. Omassa ladassa oli molempia ja hytti todella kylmä vaikka moottorin lämmöt olivatkin normaalit. Vaiva poistui uudella kennolla, hanalla ja niiden koivunlehtien poistolla.
Ehkä kannattaa kokeilla seuraavaa vielä ennen isompia toimenpiteitä. Käytä auto lämpimäksi ja kytke puhaltimen moottori pois päältä. Sitten laitat puhaltimen täysille ja kokeilet kädellä tulevan ilman lämpötilaa. Jos puhallusilman lämpö alkaa laskemaan eli viilenemään on veden kierrossa hämminkiä eli tämä kattilakivi efekti täyttä totta. Jos puhku pysyy samana niin epäilys vahva niistä lehdistä kennon päällä.
Ehkä kannattaa kokeilla seuraavaa vielä ennen isompia toimenpiteitä. Käytä auto lämpimäksi ja kytke puhaltimen moottori pois päältä. Sitten laitat puhaltimen täysille ja kokeilet kädellä tulevan ilman lämpötilaa. Jos puhallusilman lämpö alkaa laskemaan eli viilenemään on veden kierrossa hämminkiä eli tämä kattilakivi efekti täyttä totta. Jos puhku pysyy samana niin epäilys vahva niistä lehdistä kennon päällä.
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Omasta Nivaskasta pesin jäähdytysjärjestelmän kesällä ja nyt syksymmällä vielä uusix huuhtelin syylärin, putsasin kalkkeumat letkuista ja pesin lämppärin kennon kunnolla, samalla tietenkin putsasin kaiken lian ja roskan pois lämppärin kotelosta, hanankin vaihdoin.
Kuumaa ilmaa piisaa nyt ainaskin enemmän kuin tarpeeks mut sen oon huomannu että niitten yläsuulakkeitten kautta ei tuu niin paljo ilmaa että niillä sais auton nopeesti lämpöseks, itte teen aina niin kun lyön koneet tulille että alaluukku kiinni, puhallin ykköselle ja sitten kun ilma rupee lämpiään niin puhallin kakkoselle ja alaluukku auki, sillain lämpiää koko auto aika nopeeta. Tosta selityksestä ny ei paljo apua tohon suun onkelmaan ollu.
Eihän siellä oo ilmaa jäähdytysjärjestelmässä????
Kunnon puhdistus tekee aina hyvää, astianpesukoneainetta vaan järjestelmään, käyttää kuumaks niin että termo aukee (ja lämppärin hana tietty kans auki), vetet pihalle, puhdasta vettä sisään ja taas käyntiin, kun "huuhteluvesi" on jonkin aikaa järjestelmässä kiertäny ni sit vaan laskee kaiken pois ja jäähdytysnesteet tilalle.
Se lämppärin kennon irrotuskaan ei oo paha homma eli sekin kannattaa kyl ottaa irti ja pestä ja putsata paikat oikein kunnolla!!
Kuumaa ilmaa piisaa nyt ainaskin enemmän kuin tarpeeks mut sen oon huomannu että niitten yläsuulakkeitten kautta ei tuu niin paljo ilmaa että niillä sais auton nopeesti lämpöseks, itte teen aina niin kun lyön koneet tulille että alaluukku kiinni, puhallin ykköselle ja sitten kun ilma rupee lämpiään niin puhallin kakkoselle ja alaluukku auki, sillain lämpiää koko auto aika nopeeta. Tosta selityksestä ny ei paljo apua tohon suun onkelmaan ollu.

Eihän siellä oo ilmaa jäähdytysjärjestelmässä????
Kunnon puhdistus tekee aina hyvää, astianpesukoneainetta vaan järjestelmään, käyttää kuumaks niin että termo aukee (ja lämppärin hana tietty kans auki), vetet pihalle, puhdasta vettä sisään ja taas käyntiin, kun "huuhteluvesi" on jonkin aikaa järjestelmässä kiertäny ni sit vaan laskee kaiken pois ja jäähdytysnesteet tilalle.
Se lämppärin kennon irrotuskaan ei oo paha homma eli sekin kannattaa kyl ottaa irti ja pestä ja putsata paikat oikein kunnolla!!
Eikös ne poistoventtiilit ole myös satakympin ovissa.Minulla kun on sellainen tunne että ne ei toimi kuin maantieajossa.Kaikilla kumilaaduilla on tapana kovettua ennenpitkää.
Lisälämpöä saa tälläkin tavalla.Kytkee toisen lämmittimen kennon sarjaan alkuperäisen kanssa ja laittaa siihen puhaltimen.Jos kenno asennetaan kallelleen niin lämpimän veden tulo kennolle alimmaiseen putkeen ja poisto ylimmäiseen.Vaikka lämmitin lämmittää jo kertaalleen lämmitettyä ilmaa lisälämpöä saadaan mukavasti.Kenno voi olla muustakin autosta kuin Ladasta.Koska kennot ovat sarjassa auton oma lämmityslaiteen hana sulkee vedenkierron.Lisälämmittimen kennolle voi laittaa kytkimen.Ilman puhallinta lisäkenno luovuttaa säteilylämpöä.Olen nähnyt tällaisen asennuksen jossakin 60-luvun autoteknisessä kirjassa......eli pitäisi toimia....ei muuta kuin hikoilemaan
.
Lisälämpöä saa tälläkin tavalla.Kytkee toisen lämmittimen kennon sarjaan alkuperäisen kanssa ja laittaa siihen puhaltimen.Jos kenno asennetaan kallelleen niin lämpimän veden tulo kennolle alimmaiseen putkeen ja poisto ylimmäiseen.Vaikka lämmitin lämmittää jo kertaalleen lämmitettyä ilmaa lisälämpöä saadaan mukavasti.Kenno voi olla muustakin autosta kuin Ladasta.Koska kennot ovat sarjassa auton oma lämmityslaiteen hana sulkee vedenkierron.Lisälämmittimen kennolle voi laittaa kytkimen.Ilman puhallinta lisäkenno luovuttaa säteilylämpöä.Olen nähnyt tällaisen asennuksen jossakin 60-luvun autoteknisessä kirjassa......eli pitäisi toimia....ei muuta kuin hikoilemaan

Tuollaisia lämmittimiä voisi katsoo vaikka Pajeroista. Niissä on käsittääkseni kaikissa takana lisälämmitin. Siitä hyvä malli että siinä reikä tehdään lattiaan, mihin se asemoidaan ja puhaltaa muuten aika kuumaa ilmaanJaska HKI kirjoitti:Kytkee toisen lämmittimen kennon sarjaan alkuperäisen kanssa ja laittaa siihen puhaltimen.


- Niva jatkaa siitä mihin normaali Lada jää -
Mulla tuon ominaisuus on päällä tai pois. Siltä väliltä ei kyllä asetusta löydy. Onneksi on nuo sivuräppänät mitä voi pitää auki kun haluaa viilennystä autoonAI kirjoitti:Kannattaa varmaan ensin tarkistaa että vaijeri avaa lämppärin raanan kokonaan auki. Aika usein se aukeaa vain puoleen väliin.

- Niva jatkaa siitä mihin normaali Lada jää -