
1700injektoria nokalle...
-
- Viestit: 581
- Liittynyt: 6.10.2005 20:21
- Paikkakunta: Kymi
Joo, se jyrinä takajarruissa on ominaisuus, ikävä tosin. Ne reijät on jarrupölyn poistoreijät, kosteus pääsee sitäkin kautta rumpuihin, liikkeelle lähtiessä lämmitä käsijarrun kanssa kenkiä hetki. Jarrut kuivuvat, eikä jyristä. Oletko muutes huomannut, useimmissa jarrurummuissa ei ole noita reikiä(siis muissa merkeissä), eivätkä ne sateessakaan jyristä. Jarrupölyn puhdistus,rummut irrottamalla auttaa myös asiaa, koska kosteus ja pöly yhdessä aiheuttavat jarrutehon epätasapainoa ja heikkenemistä joutuessaan kitkapintojen väliin, siis rummun ja kenkien. 

Kyllä lähtee..!
Vähäpäästöistä siitä autostasi ei tule vaan päästörajat pysyy samoina kuin ennenkin. Katalysaattorin asentaminen taas riippuu siitä autosi iästä. Jos se on ensirekisteröity 1.7. tai sen jälkeen on se katti pakollinen. Jos se on ensirekisteröity aiemmin ei kattia tarvita.THI-900 kirjoitti:Mites se sitten ton vähäpäästöisyyden kanssa meni? Kun toi mun lata on siis ´87, eikä sen aikasten autojen tarvi olla vielä vähäpäästösiä. Ymmärsinkö siis oikein, että jos menee läpi ilman kattia, niin ok. Eli sitä ei tarvi olla defaulttina kiinni?
Tuossa on itse asiassa ihan järjellinen selitys takana, eli kyllä siinä mitään järkeä on.Ertzu kirjoitti:Vaikka päästöt olisivat ok ilman kattia niin joutuu mahdollisesti vielä sen lisäämään. Eihän siinä mitään järkeä ole mutta kumminkin..
Noilta uudemmilta ei-vähäpäästöisiltä autoilta vaaditaan että ne täyttävät uudemmat viralliset päästönormit. Vanhemmille riittää että leimalla mitatut päästöt jää alle rajojen.
Vähäpäästöisiä koneita taas ei tehdas ole päästötyypittänyt ilman sitä katalysaattoria, joten ilman katalysaattoria sille koneelle ei löydy päästötyypityksiä.
Myöskään itse rakennetuille/muutetuille koneille ei ole virallisia päästötyypityksiä eikä niitä siten saisi leimaan vierailematta VTT:llä, mutta katalysaattorin asentaminen on lakiin tehty helpotus muutettujen autojen leimaamiseksi, eikä pelkkää kiusantekoa.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
ja eikös toi 1.7. raja mennyt jo vuosi taaksepäin eli 1986? eli silloin kun toi tiukentunut päästöraja tuli kaikkille uusille autoMALLEILLE, vuotta myöhemmin raja tuli kaikille uusille autoille. tässä koneen vaihto operaatiossa lähettiin aikaisemmasta rajasta (muistelen RTJN:n selvittämään tapausta, vai muistanko sen taas väärin?)Tuomas kirjoitti:Vähäpäästöistä siitä autostasi ei tule vaan päästörajat pysyy samoina kuin ennenkin. Katalysaattorin asentaminen taas riippuu siitä autosi iästä. Jos se on ensirekisteröity 1.7. tai sen jälkeen on se katti pakollinen. Jos se on ensirekisteröity aiemmin ei kattia tarvita.THI-900 kirjoitti:Mites se sitten ton vähäpäästöisyyden kanssa meni? Kun toi mun lata on siis ´87, eikä sen aikasten autojen tarvi olla vielä vähäpäästösiä. Ymmärsinkö siis oikein, että jos menee läpi ilman kattia, niin ok. Eli sitä ei tarvi olla defaulttina kiinni?

Niinhän tuo kaikella järjellä ajatellen onkin, ei vaan itellä mene päähän että miksi pitää laittaa pönttö "turhaan" väliin. Mutta lakihan on lakiTuomas kirjoitti: Myöskään itse rakennetuille/muutetuille koneille ei ole virallisia päästötyypityksiä eikä niitä siten saisi leimaan vierailematta VTT:llä, mutta katalysaattorin asentaminen on lakiin tehty helpotus muutettujen autojen leimaamiseksi, eikä pelkkää kiusantekoa.

Kiitoksia muuten Tuomakselle tästä täsmennyksestä, selitti monta asiaa.
2101 1300 tic
2101 1200L -86 Kesäauto
Moskvitch Elite 1500S -76 projektina
2101 1200L -86 Kesäauto
Moskvitch Elite 1500S -76 projektina
Omia kokemuksia Kombini 1700i tekniikasta voin pitää ihan hyvinä.
Erittäin luotettavan tuntuinen, lähtee käyntiin kuin unelma. Käy ja toimii todella vakaasti ja luotettavan tuntuisesti. Käyttökokemusta tosin on vasta noin 2000 kilometrin verran, eikä se vielä ole paljoa.
Vääntöä ja kiihtyvyyttä löytyy - heti kunhan kaasupedaalin polkaisun jälkeen se kaikki mietiskelyaika vaan on kulunut. Joissakin tilanteissa tekniikka tuntuu jotenkin tukkoiselta, ja välillä mennään niin rkeleesti. Normaali ajo menee kuitenkin huomattavasti kevyemmällä kaasulla kuin 1500S:llä, mutta joissakin tilanteissa mielestäni 1500S menee kuitenkin paremmin. Tämä tunne tosin saattaa johtua siitä, ettei kaasutinkoneessa ole havaittavissa tuota ärsyttävää mietiskelyaikaa joka ainakin omasta 1700i:stä löytyy.
Jo pelkästään imukanavien kohdistamisella tekisi varmasti tuolle 1700-tekniikalle ihmeitä - ja mikäli itse osaisin kanavat kohdistaa, sen tekisin varmasti...
Erittäin luotettavan tuntuinen, lähtee käyntiin kuin unelma. Käy ja toimii todella vakaasti ja luotettavan tuntuisesti. Käyttökokemusta tosin on vasta noin 2000 kilometrin verran, eikä se vielä ole paljoa.
Vääntöä ja kiihtyvyyttä löytyy - heti kunhan kaasupedaalin polkaisun jälkeen se kaikki mietiskelyaika vaan on kulunut. Joissakin tilanteissa tekniikka tuntuu jotenkin tukkoiselta, ja välillä mennään niin rkeleesti. Normaali ajo menee kuitenkin huomattavasti kevyemmällä kaasulla kuin 1500S:llä, mutta joissakin tilanteissa mielestäni 1500S menee kuitenkin paremmin. Tämä tunne tosin saattaa johtua siitä, ettei kaasutinkoneessa ole havaittavissa tuota ärsyttävää mietiskelyaikaa joka ainakin omasta 1700i:stä löytyy.
Jo pelkästään imukanavien kohdistamisella tekisi varmasti tuolle 1700-tekniikalle ihmeitä - ja mikäli itse osaisin kanavat kohdistaa, sen tekisin varmasti...
Projekti edistyy:
Kun täältä ei kukaan suostunu mulle sähkökaavioita tuosta 1700I mallista antamaan, niin marssin Vaasan Delta-autoon ja tiedustelin noita papruja. Se kaveri joka siellä tiskin toisella puolella oli, lupas soitella jos löytää jotain asiaankuuluvia papruja. No se soitti sitte pari päivää käynnin jälkeen... Ja tänään kävin hakemassa ne se löytämät paperit. Se oli löytäny sieltä 1700i mallin huoltokäsikirjan, jossa on kyllä ihan kaikki tarvittava... Ja paras juttu ei maksanu mitään.
Se on ny lainas ja kopion sen kyllä itelle ihan varmasti. Oli se niin hyvä opus! Enää tarvis vain löytää elinluovuttaja. Vaasan katsastuskonttoritkin on kierretty. Ja kolmas oli semmonen mesta joka tiesi oikeesti miten se vaihto menee, tosin tarvis enää sitte vain se mallisarjatodistuksen. AI:n linkki ei enää toiminu, olisko jollain muulla täällä semmonen?

Kun täältä ei kukaan suostunu mulle sähkökaavioita tuosta 1700I mallista antamaan, niin marssin Vaasan Delta-autoon ja tiedustelin noita papruja. Se kaveri joka siellä tiskin toisella puolella oli, lupas soitella jos löytää jotain asiaankuuluvia papruja. No se soitti sitte pari päivää käynnin jälkeen... Ja tänään kävin hakemassa ne se löytämät paperit. Se oli löytäny sieltä 1700i mallin huoltokäsikirjan, jossa on kyllä ihan kaikki tarvittava... Ja paras juttu ei maksanu mitään.




21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3663
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Tosiaan hävisi sivun uudistuksen yhteydessä. Uusi linkki:THI-900 kirjoitti:AI:n linkki ei enää toiminu, olisko jollain muulla täällä semmonen?
http://koti.mbnet.fi/lada1971/konelatodistus.jpg
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
kiitos uudesta linkistä.
Mä jo luulin, että joudun oikeesti ostaan sen paperin. 


21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Nostetaanpa tämäkin aihe taas esille. Saatan joutua huolimaan erään kolaroidun 1700i -96 200tkm ajetun ladan omistukseeni nimellistä korvausta vastaan. Siitähän kirposi sellainen idea että laitan siitä koneen ja laatikon nappikseen niin saan aikaiseksi hyvän länsiautonnöyrryttäjän.
Ruiskun sähköboksit, bensaputket ja muut hilut käyvät kaiketi suoraan ruuvamalla kiinni, mutta miten on kaasupolkimen laita? Ruiskussahan se on vaijerilla, ja nappiksessa vivustolla. Saako tuon vaijerikaasun siirrettyä helposti nappiksen vivuston tilalle?
Entä sitten virtalukko, tarvitseeko vaihtaa uudemmasta tuo virtalukko, vai pärjääkö vanhalla, pienin sähkömuutoksin tietty?
Mitenkäs ruiskun ohjaus, startatessa tietysti annetaan virtaa startin solenoidille, ja samaan aikaan pidetään virrat päällä ruiskuboksissa ja sytkässä. Tarvitseeko ruiskuboksi jonkun herätteen esim. solenoidille menevästä johdosta jotta se tietää että nyt pitäisi käynnistyä? Vai osaako se itse katsoa kampiakselin anturilla missä mennään?
"Katalysaattori" pitää laittaa näön vuoksi niin ei siitä ainakaan tule ongelmia leimalla. Muuten varmaankin Konela-todistus, ja moottorinluovuttaja-auton paperit riittävät? Nappis on -85 vuonna rekisteröity.
Saako tuollaiseen nappis + 1700i kone yhdistelmään vaihtaa sitten myöhemmin ohjelmoitavan sytkän ja 4p ruiskun, vai meneekö prosentit tai laskennalliset tehorajat ylitse? Tokihan leiman ajaksi laitetaan erityisen ahdas putkisto, ja imuilman kuristin, joten inssi ei ainakaan kaikkia tehoja tunne takamuksessaan koeajoringillä.
Kaikki muutkin huomioitavat ja ongelmia mahdollisesti aiheuttavat asiat otetaan mieluusti vastaan ja niitä varmasti mietiskellään iltaisin.
Ruiskun sähköboksit, bensaputket ja muut hilut käyvät kaiketi suoraan ruuvamalla kiinni, mutta miten on kaasupolkimen laita? Ruiskussahan se on vaijerilla, ja nappiksessa vivustolla. Saako tuon vaijerikaasun siirrettyä helposti nappiksen vivuston tilalle?
Entä sitten virtalukko, tarvitseeko vaihtaa uudemmasta tuo virtalukko, vai pärjääkö vanhalla, pienin sähkömuutoksin tietty?
Mitenkäs ruiskun ohjaus, startatessa tietysti annetaan virtaa startin solenoidille, ja samaan aikaan pidetään virrat päällä ruiskuboksissa ja sytkässä. Tarvitseeko ruiskuboksi jonkun herätteen esim. solenoidille menevästä johdosta jotta se tietää että nyt pitäisi käynnistyä? Vai osaako se itse katsoa kampiakselin anturilla missä mennään?
"Katalysaattori" pitää laittaa näön vuoksi niin ei siitä ainakaan tule ongelmia leimalla. Muuten varmaankin Konela-todistus, ja moottorinluovuttaja-auton paperit riittävät? Nappis on -85 vuonna rekisteröity.
Saako tuollaiseen nappis + 1700i kone yhdistelmään vaihtaa sitten myöhemmin ohjelmoitavan sytkän ja 4p ruiskun, vai meneekö prosentit tai laskennalliset tehorajat ylitse? Tokihan leiman ajaksi laitetaan erityisen ahdas putkisto, ja imuilman kuristin, joten inssi ei ainakaan kaikkia tehoja tunne takamuksessaan koeajoringillä.
Kaikki muutkin huomioitavat ja ongelmia mahdollisesti aiheuttavat asiat otetaan mieluusti vastaan ja niitä varmasti mietiskellään iltaisin.
Noita ruiskun sähkökytkentöjä kannattaa tutkia siitä tekniikanluovuttaja-autosta. Ja 1700i-mallin kytkentäkaavio kannattaa hankkia, siitä saa varmasti parhaiten selvän miten homma on toteutettu, ja samanlailla sitten tekee siihen nappikseen.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Miksi kuristaa tuota leimalle, ei mitään hyötyä. Tuossahan on se 84hv ja saa olla sen 100,8!
Sähköihin kannattaa tosiaan etsiä sen ruiskun kaaviot, ja tutkia sekä kuvata tarkkaan sen tekniikanluovuttajan sielunelämä.
Jälkeenpäin tuohon saa vaihtaa suoraan 4p ruiskun muutoskatsastuksella. Kannattaa konttorilta käydä kyselemässä tuosta projektista asianmukaiset dokumentit mukana. Eli vähintään molempien autojen rekisteriotteet ja tuo konelan todistus.
Sähköihin kannattaa tosiaan etsiä sen ruiskun kaaviot, ja tutkia sekä kuvata tarkkaan sen tekniikanluovuttajan sielunelämä.
Jälkeenpäin tuohon saa vaihtaa suoraan 4p ruiskun muutoskatsastuksella. Kannattaa konttorilta käydä kyselemässä tuosta projektista asianmukaiset dokumentit mukana. Eli vähintään molempien autojen rekisteriotteet ja tuo konelan todistus.
Vauhdin tae - alamäki
Sitten kun olet sen 1700i koneen nappikseen muutoskatsastanut, saat virittää sitä siihen 7kg/kW rajaan asti. Mutta vain seuraavin keinoin:
6 §
Moottorin muuttaminen
Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
Tuo pykälä 5 on se 7kg/kW raja.
Tuolta löytyy tuota lakitekstiä lisää:
http://www.finlex.fi/linkit/sd/19980779
6 §
Moottorin muuttaminen
Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
Tuo pykälä 5 on se 7kg/kW raja.
Tuolta löytyy tuota lakitekstiä lisää:
http://www.finlex.fi/linkit/sd/19980779
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Leimalle kuristetaan siksi että siinä koneessa on hyvin pian yli se 100 heppaa kun sitä ruvetaan tekemään. Myös pakoäänet saattavat olla vähän liian miehekkäät inssin korvaan, eikä se suuri vaiva ole laittaa imuilman vakiohässäkkä kiinni ja hiukan tukkia sitä. Samalla vaihtaa viimeisen vaimentajan vakioksi ja ehkä hieman tilkitsee sitä jos on tarvetta. Näillä ilmaisilla keinoilla koitan välttää dynotusmääräyksen, mikäli viritteleminen onnistuu odotusten mukaisesti.
Tarkoittaako tuo 7kg/kW sitä ettei 100,8hv maksimiteho ole enää voimassa kun kone on vaihdettu tuohon toiseen koppaan? Toisin sanoen suoraan ei ladaan saa vaihtaa yli 100hv konetta, mutta jälkeenpäin sen saa virittää johonkin 130kW tehoihin?
Onhan tätä aihetta täällä paljon jauhettu, mutta kun se on niin pieninä palasina ja osin arvailujen varassa niin taas sitä pitää kysyä.
Saataisiinkohan me joskus koottua esim. LadaWiriWikiin nämä kaikki asiat josta ne olisi helppo tarvittaessa tarkistaa. Vaikka ihan FAQ -muotoon (kysymys & vastaus). Täytyy itse lupautua kirjoittelemaan sinne tietoja sitä mukaa kun ne kokemuksen pohjalta osoittautuvat oikeellisiksi.
Tarkoittaako tuo 7kg/kW sitä ettei 100,8hv maksimiteho ole enää voimassa kun kone on vaihdettu tuohon toiseen koppaan? Toisin sanoen suoraan ei ladaan saa vaihtaa yli 100hv konetta, mutta jälkeenpäin sen saa virittää johonkin 130kW tehoihin?
Onhan tätä aihetta täällä paljon jauhettu, mutta kun se on niin pieninä palasina ja osin arvailujen varassa niin taas sitä pitää kysyä.
Saataisiinkohan me joskus koottua esim. LadaWiriWikiin nämä kaikki asiat josta ne olisi helppo tarvittaessa tarkistaa. Vaikka ihan FAQ -muotoon (kysymys & vastaus). Täytyy itse lupautua kirjoittelemaan sinne tietoja sitä mukaa kun ne kokemuksen pohjalta osoittautuvat oikeellisiksi.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
ruiskun siirto on luultavammin melko helppo operaatio, koska sähköt on aivan omassa johtosarjassaan kuin auton muut sähköt, virtakin taisi tulla suoraa akulta kun ruiskulla on kuitenkin omat sulakkeensakin, mutta on siinä sitten monia muita osia muistaen kaasupolkimen lisäksi myös polttoainesäiliön ja jotain muuta pientä.
