Kaksin on mukava harrastaaarpati kirjoitti:Takajarrut jäi vieläkin toimimattomiksi, mutta ajoin auton Euraan malliksi kaarientekijälle. Etujarrut pelitti hyvin ja kun käsijarrukin on kunnossa oli meno aivan ok. Ulkonäkö olisi ehkä kirvoittanut poliisisedältä jotain kommenttia kun helmasta olin jo ronkkinut vanhat paikat irti (käsin ilman sen ihmeempiä työkaluja), mutta onneksi ei tullut kohtaamista ja iltakin pimeni sopivasti joten tuskin monikaan tielläliikkujista huomasi mitään erikoista.
![]()
Takajarruihin sain kyllä akselille uudet putket mutta lisäksi olis tarvinnut vaihtaa painesäätimeltä akselille tuleva ja vielä edestä pääsylinteriltä painesäätimelle tuleva putki + loppui aika kesken ja pitkää putkea ei vielä ollutkaan haettuna. No tulppasin tuon pääsylinterin lähdön taakse, täytyy hakea tuokin pätkä kun haen auton takaisin...
Vakuutuksen ehdin käydä tekemässä ja huomenna menen konttorille ilmoitusosan kanssa. Emäntä tuli jelppiin sen verran että veisteli loput bitumit lattiasta, jäihän sinne vielä takapenkin alle ja tulipeltiin muttei ne ole tärkeitä kun nyt pääsee jo hitsaan helmoja ja lattiaa hieman vapaammin
Projektipäiväkirja 2104 & 2102 & 2102
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
-
erkkimalinen
- Viestit: 581
- Liittynyt: 6.10.2005 20:21
- Paikkakunta: Kymi
Kyllä lähtee..!
Joo, on se paljon mukavampi tehdä kun ei tartte hitsata ruosteita... No tohon 2104 teen ruostehommia mutta helmat pääosin siinäkin vaan on menneet... OnneksiStefa kirjoitti:Tuo oma -80 nappis pitäisi myös olla alustaltaan melkoisen virheetön, tosin muutaman lusmun joutuu oikomaan ja korjailemaan. Mutta noita kurjia hitsihommia ei pitäisi olla tiedossa, tosin ensi vuoden alkupuolella on sitten varmaa tietoaHitsi kyllä sauhuaa kaarien asennuksen ja kardaanitunnelin laajennuksen myötä, mutta ruoste ei pitäisi olla pääsyy
...Kerrankin..
Näin onerkkimalinen kirjoitti: Kaksin on mukava harrastaa
124/2101 practical beauty
Kattelin tossa tohon vihreeseen 2102 konetta ja kaasaria... Kone on nyt 2105 keulalla irti eli enää nosto pois ja siivousta sen verran vielä että pääsee traktorilla nostaan. Tuo varmaan menee samatien paikalleen ja sitten pääsee asenteleen sarjoja kiinni.
Kaasariksi ajattelin laittaa kattivehkeen kaasarin kun on ylimääräisenä ja on aika vähän ajettukin... Tuo jäi pois sen takia kun vaihdoin tilalle paremmin toimivan mutta eihän siinä mitään muuta vikaa ollut kuin että joku oli sitä joskus "säätänyt" eikä kakkoskurkku auennut ollenkaan. Aikani katteltuani sain sen toimimaan
Vikana oli lähinnä että yksi pikkujousi vänkäs väärään suuntaan ja yksi peltilirpuke oli väärällä puolen eli joku oli väkisinkin aukonut tuota ja kasannut väärin... No muuten tuo toimi muttei kulkenut mihinkään joten toivotaan että rupeaa toimimaan
Suuttimia tohon tarttee kai sitten porailla (?) vähän isommaksi tai hakea isompia solexin suuttimia, ohjauspoksi ei vissiin tule kiinni ellei joku keksi miten sitä saa säädettyä
Purin myös tuossa yhden tollasen hieman huonompikuntoisen asteekin ja eipä tuo kaasari nyt niin ihmeellinen ole vähän erilainen vaan kuin tuo webertyyppi mitä takapotkuissa muuten. Tollanen ladan (samara?) solexi on lähes identtinen eli sille pohjalle tuo kattikaasari on rakennettu kun tuota vertailin tollaseen normaalimalliin.
Kaasariksi ajattelin laittaa kattivehkeen kaasarin kun on ylimääräisenä ja on aika vähän ajettukin... Tuo jäi pois sen takia kun vaihdoin tilalle paremmin toimivan mutta eihän siinä mitään muuta vikaa ollut kuin että joku oli sitä joskus "säätänyt" eikä kakkoskurkku auennut ollenkaan. Aikani katteltuani sain sen toimimaan
Suuttimia tohon tarttee kai sitten porailla (?) vähän isommaksi tai hakea isompia solexin suuttimia, ohjauspoksi ei vissiin tule kiinni ellei joku keksi miten sitä saa säädettyä
Purin myös tuossa yhden tollasen hieman huonompikuntoisen asteekin ja eipä tuo kaasari nyt niin ihmeellinen ole vähän erilainen vaan kuin tuo webertyyppi mitä takapotkuissa muuten. Tollanen ladan (samara?) solexi on lähes identtinen eli sille pohjalle tuo kattikaasari on rakennettu kun tuota vertailin tollaseen normaalimalliin.
124/2101 practical beauty
-
erkkimalinen
- Viestit: 581
- Liittynyt: 6.10.2005 20:21
- Paikkakunta: Kymi
Kattelin vielä noi suutinkoot noista purettavaista kaasareista (toinen ei vissiin olekaan samaran vaan tota on oikeesti kai ollutkin noissa 2107 koppaisessa 1300 mallissa?, näin ainakin ladainfossa luulen nähneeni yöllä...)
AXTEC SOLEX (1500 mallin pistän nuo kilven numerot ym kunhan ehdin)
Pääsuuttimet:
I kurkun suutin 80
II kurkun suutin 110
Solenoidiventtiilit:
Tyhjäkäyntipiiri 50
Pääsuutinpiiri 97
Ilmasuuttimien/seosputkien kokoa en muistanut ottaa paperille
2105 koneen SOLEX (identtinen runko)
Pääsuuttimet:
I kurkun suutin 105
II kurkun suutin 110
AXTEC SOLEX (1500 mallin pistän nuo kilven numerot ym kunhan ehdin)
Pääsuuttimet:
I kurkun suutin 80
II kurkun suutin 110
Solenoidiventtiilit:
Tyhjäkäyntipiiri 50
Pääsuutinpiiri 97
Ilmasuuttimien/seosputkien kokoa en muistanut ottaa paperille
2105 koneen SOLEX (identtinen runko)
Pääsuuttimet:
I kurkun suutin 105
II kurkun suutin 110
124/2101 practical beauty
Do diin... Tänään pääsin sen verran pihalle että otin 2105 koneen pois ja siihen se sitten jäikin ainakin melkein.
No vaihtelin siihen sentään uudet jakoketjun, kiristimen ja laahaimet, kampiakselin molemmat stefat, kytkinlevyn, silmälaakerin, öljyt ja suodattimen.
Lisäksi porailin moottorinkiinnikkeisiin isommat reiät 13mm terällä jotta saa noi umpikumityynyt (M12 kierteet) noitten kumi-kierrejousipaskojen tilalle.
No eipä tuo juuri miltään nyt tunnu kun sen kirjoittaa ylös, mutta saipahan tuohonkin aikaa kulumaan
No vaihtelin siihen sentään uudet jakoketjun, kiristimen ja laahaimet, kampiakselin molemmat stefat, kytkinlevyn, silmälaakerin, öljyt ja suodattimen.
Lisäksi porailin moottorinkiinnikkeisiin isommat reiät 13mm terällä jotta saa noi umpikumityynyt (M12 kierteet) noitten kumi-kierrejousipaskojen tilalle.
No eipä tuo juuri miltään nyt tunnu kun sen kirjoittaa ylös, mutta saipahan tuohonkin aikaa kulumaan
124/2101 practical beauty
Mistäs nuo sun kumit on peräisin? Kuinka korkeat mahtaisi olla?arpati kirjoitti: Lisäksi porailin moottorinkiinnikkeisiin isommat reiät 13mm terällä jotta saa noi umpikumityynyt (M12 kierteet) noitten kumi-kierrejousipaskojen tilalle.
No eipä tuo juuri miltään nyt tunnu kun sen kirjoittaa ylös, mutta saipahan tuohonkin aikaa kulumaan
Tuo on muuten kumma ilmiö, vaikka päivän puuhailee kaikkea, niin muutaman lauseen siitä saa aikaiseksi mitä on tehnyt
Vauhdin tae - alamäki
Nuo kumit ostin vanhasta työpaikasta joskus kun siellä olin vielä töissä... Nää on jotain kuorkin pakoputken kannakkekumeja tms ei niisä mitään lue joten en tiedä mistä ovat tulleet. Wurthilta tonne tulee tavaraa ja monesta muustakin paikkaa joten tarttis joskus kysyä jos tarviit tietoa. Korkeus on aika sama mitä ladan orggiskumeissa, kiinnitys on M12 naarasjenka ja laitoin noi kuusiokolo pulteilla kiinni.... No eiköhän noi kuitenkin ole melko yleistä tavaraa, ja muistaakseni joku nivea harrastaja täällä kehunut hakeneensa jostain kumi - muovitarvikeliikkeestä tommosia (etola tms...)Stefa kirjoitti:Mistäs nuo sun kumit on peräisin? Kuinka korkeat mahtaisi olla?arpati kirjoitti: Lisäksi porailin moottorinkiinnikkeisiin isommat reiät 13mm terällä jotta saa noi umpikumityynyt (M12 kierteet) noitten kumi-kierrejousipaskojen tilalle.
No eipä tuo juuri miltään nyt tunnu kun sen kirjoittaa ylös, mutta saipahan tuohonkin aikaa kulumaan
Tuo on muuten kumma ilmiö, vaikka päivän puuhailee kaikkea, niin muutaman lauseen siitä saa aikaiseksi mitä on tehnyt
Joo toi muutama rivi tosiaan sisältää erinäköistä oheispuuhastelua melko paljon
Tänpäiväistä ohjelmaa:
Järjestelin taas pikkusen romuja pihassa... Vein pari raadompaa pois silmistä.
Virheeseen saatiin kone nokalle eli näyttää jo paljon paremmalta
Kattelin sitten siinä niitä pulttejakin mitä hyllystä löysin kun niitä rälläköin lyhemmiksi, ovat sitten vielä 12.9 kovuisia
Jaa niin mazda jäi edelleen laittamatta (jarruletkun vaihto vielä) muttei ole kyllä ostajiakaan kuulunut (sopiva hinta)
124/2101 practical beauty
Nuo omatkin ovat etolasta, mutta ovat himpun korkeammat mitä ladan omat. Jäälle tuo on vain hyvä asia, mutta rata-ladaan saisivat sitten olla matalammat (painopiste nääsarpati kirjoitti: Nuo kumit ostin vanhasta työpaikasta joskus kun siellä olin vielä töissä... Nää on jotain kuorkin pakoputken kannakkekumeja tms ei niisä mitään lue joten en tiedä mistä ovat tulleet. Wurthilta tonne tulee tavaraa ja monesta muustakin paikkaa joten tarttis joskus kysyä jos tarviit tietoa. Korkeus on aika sama mitä ladan orggiskumeissa, kiinnitys on M12 naarasjenka ja laitoin noi kuusiokolo pulteilla kiinni.... No eiköhän noi kuitenkin ole melko yleistä tavaraa, ja muistaakseni joku nivea harrastaja täällä kehunut hakeneensa jostain kumi - muovitarvikeliikkeestä tommosia (etola tms...)
...
Virheeseen saatiin kone nokalle eli näyttää jo paljon paremmaltaAikas ähellystähän toikin oli kun ei rällikällä katkaistu kuusiokolopultti tykännyt alapuolelta lähteä kierteelle kun olin noi kumit jo pultannut kiinni koneeseen... On vissiin se kulma hiukan väärä... No eihän siinä auttanut kun kumit vielä irti koneesta ja sitten ruuvattiin ne palkkin hiukan löysälle notta saa sitten hiukan siirtää vielä kun laittaa laatikon kiinni. Helpostihan noi kuusiokoloruuvit päältä sitten laittaa kiinni koneen kannakkeen läpi, ainakin helpommin kuin kuusiokantaisen ruuvin tai mutterin, se väli kun ei ole kovin leveä...
...
Nuo omat kumit kun ovat tosiaan ihan uros-tapeilla, niin vähän jännittikin että mahtuuko se isompi mutteri sinne koneen kiinnikkeen sisään. Mutta mahtuihan se, ja ohut hylsykin vielä ympärille
Vauhdin tae - alamäki
Ovatko paljon korkeemmat? Mun mielestä nää oli ihan samankorkuset tai ehkä millin tms päälle, no en kyllä mitannu mutta vertasin vierekkäin...Stefa kirjoitti:Nuo omatkin ovat etolasta, mutta ovat himpun korkeammat mitä ladan omat. Jäälle tuo on vain hyvä asia, mutta rata-ladaan saisivat sitten olla matalammat (painopiste nääsarpati kirjoitti: Nuo kumit ostin vanhasta työpaikasta joskus kun siellä olin vielä töissä... Nää on jotain kuorkin pakoputken kannakkekumeja tms ei niisä mitään lue joten en tiedä mistä ovat tulleet. Wurthilta tonne tulee tavaraa ja monesta muustakin paikkaa joten tarttis joskus kysyä jos tarviit tietoa. Korkeus on aika sama mitä ladan orggiskumeissa, kiinnitys on M12 naarasjenka ja laitoin noi kuusiokolo pulteilla kiinni.... No eiköhän noi kuitenkin ole melko yleistä tavaraa, ja muistaakseni joku nivea harrastaja täällä kehunut hakeneensa jostain kumi - muovitarvikeliikkeestä tommosia (etola tms...)
...
Virheeseen saatiin kone nokalle eli näyttää jo paljon paremmaltaAikas ähellystähän toikin oli kun ei rällikällä katkaistu kuusiokolopultti tykännyt alapuolelta lähteä kierteelle kun olin noi kumit jo pultannut kiinni koneeseen... On vissiin se kulma hiukan väärä... No eihän siinä auttanut kun kumit vielä irti koneesta ja sitten ruuvattiin ne palkkin hiukan löysälle notta saa sitten hiukan siirtää vielä kun laittaa laatikon kiinni. Helpostihan noi kuusiokoloruuvit päältä sitten laittaa kiinni koneen kannakkeen läpi, ainakin helpommin kuin kuusiokantaisen ruuvin tai mutterin, se väli kun ei ole kovin leveä...
...
) Tarvinee joskus etsiä hieman matalampia kumeja.
Nuo omat kumit kun ovat tosiaan ihan uros-tapeilla, niin vähän jännittikin että mahtuuko se isompi mutteri sinne koneen kiinnikkeen sisään. Mutta mahtuihan se, ja ohut hylsykin vielä ympärille
Jos alemmas haluaa niin saahan niitä moottorinkannakkeita/kiinnikkeitä muutettua
124/2101 practical beauty
Nuo on ehkä reilu 10mm korkeammat, täytynee mitata vielä tarkasti. Saahan kiinnikkeitä aina muutettua, mutta tulee taas yksi kohde lisää minkä kesto pitäisi todistaaarpati kirjoitti: Ovatko paljon korkeemmat? Mun mielestä nää oli ihan samankorkuset tai ehkä millin tms päälle, no en kyllä mitannu mutta vertasin vierekkäin...
Jos alemmas haluaa niin saahan niitä moottorinkannakkeita/kiinnikkeitä muutettuaEi pitäis ihan mahdoton homma olla...
Vauhdin tae - alamäki
Jaa että niinpaljon korkeemmat
Juu nää oli lähestulkoon samankokoiset alkuperäisten kanssa
Kesto ja ainakin jäykkyys selvinnee tässä joululoman aikana kun saan tuon tulille
Ei sen nyt ainakaan niin paljoa pitäis heilua kuin vakiokumeilla ja käteen tuo tuntui aika tymäkältä... Jos vielä heiluu niin laitetaan joku poikittaistanko koneen kylkeen lisäksi, tuollainen syntyy vaikka tollasesta takavedon ylemmästä takatukivarresta, niitäkin kun on nurkissa muutama
Ei sen nyt ainakaan niin paljoa pitäis heilua kuin vakiokumeilla ja käteen tuo tuntui aika tymäkältä... Jos vielä heiluu niin laitetaan joku poikittaistanko koneen kylkeen lisäksi, tuollainen syntyy vaikka tollasesta takavedon ylemmästä takatukivarresta, niitäkin kun on nurkissa muutama
124/2101 practical beauty
-
RussianTUNER
- Viestit: 1751
- Liittynyt: 25.10.2004 20:09
- Paikkakunta: Laitila
RussianTUNER kirjoitti:hitaasti mutta varmasti edistyy.
Olen tässä koittanut parantua flunssasta
124/2101 practical beauty
Do dii...
Ny on virheen voimalinja kokonaisuudessaan paikallaan... Laatikkoon ja perään tarvii vielä tunkee uudet öljyt. Koneeseen saakin sitten tehdä vielä kaikkee pientä mm. sarjat kiinni ja pakoputken väsäys. Kaasaria joutuu vielä miettimään paljonkin kun meinasin laittaa ton axtecin kine.
Sisustaan saa kanssa tehdä parannusta eli tarttee kaventaa penkinkiinnikkeitä että saa 2107 penkit mahtuun sisälle. Oviin tartteen ruiskia sisälle kotelosuojaa etteivät pääse happanemisen alkuun, alusta on tarkoitus käydä ruikkimassa myöhemmin paremmin. Tarkoitus on mennä kaverin halliin nosturille ja hiukan pesua ensin, massaus onneksi menee uusintamassauksena (kotelosuoja pehmikkeeksi + alustamassa) kun alustassa on ehjä massa
Sisustaan saa kanssa tehdä parannusta eli tarttee kaventaa penkinkiinnikkeitä että saa 2107 penkit mahtuun sisälle. Oviin tartteen ruiskia sisälle kotelosuojaa etteivät pääse happanemisen alkuun, alusta on tarkoitus käydä ruikkimassa myöhemmin paremmin. Tarkoitus on mennä kaverin halliin nosturille ja hiukan pesua ensin, massaus onneksi menee uusintamassauksena (kotelosuoja pehmikkeeksi + alustamassa) kun alustassa on ehjä massa
124/2101 practical beauty