momentti
- ladoilla radalle
- Viestit: 883
- Liittynyt: 12.8.2005 20:20
- Paikkakunta: Joutsa/Heinola
momentti
nyt tarviis äkkiä kiertokangen ja kapiakselin momentit 2000tc mirafoir pannuu
Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!
Re: momentti
Kiertokanki 74, kampuraa en muista.ladoilla radalle kirjoitti:nyt tarviis äkkiä kiertokangen ja kapiakselin momentit 2000tc mirafoir pannuu
Ei oo sit ihan varma tieto, tarkistan asian autodatan cd:ltä simpsoneiden jälkeen

- ladoilla radalle
- Viestit: 883
- Liittynyt: 12.8.2005 20:20
- Paikkakunta: Joutsa/Heinola
Muita kiristysmomentteja:
Päälaakerit .......esikiristys.....56Nm.......5,7kpm
Päälaakerit.......loppukiristys...113Nm.....11,5kpm
Kampiakselin laakerit.....esikiristys.....37Nm......3,8kpm
Kampiakselin laakerit.....loppukiristys....74Nm.....7,5kpm
Vauhtipyörän (levy).........142Nm.....14,5kpm
Sytytystulpat.........25-30Nm.......2,6-3,1kpm
Pyörän pultit.......86Nm.........8,8kpm
Päälaakerit .......esikiristys.....56Nm.......5,7kpm
Päälaakerit.......loppukiristys...113Nm.....11,5kpm
Kampiakselin laakerit.....esikiristys.....37Nm......3,8kpm
Kampiakselin laakerit.....loppukiristys....74Nm.....7,5kpm
Vauhtipyörän (levy).........142Nm.....14,5kpm
Sytytystulpat.........25-30Nm.......2,6-3,1kpm
Pyörän pultit.......86Nm.........8,8kpm
Vielä tarkentaen että siis petilaakerit tuon 113Nm ja kiertokanget 74Nm. Taisi olla yksi petilaakerien pultti pienempi kuin muut, jommassa kummassa päässä, tälle oli pienempi momentti luonnollisesti. En muista noita ulkoa ja paperit on kotopuolessa.
Ja tuo 245Nm momentti on kampiakselin hihnapyörän, eli siis se joka tulee toiseen päähän kampiakselia mitä vauhtipyörä.
Driveplate on vetolevy, eli automaatin kanssa käytettävä vauhtipyörää vastaava.
Ja tuo 245Nm momentti on kampiakselin hihnapyörän, eli siis se joka tulee toiseen päähän kampiakselia mitä vauhtipyörä.
Driveplate on vetolevy, eli automaatin kanssa käytettävä vauhtipyörää vastaava.
Vauhdin tae - alamäki
- ladoilla radalle
- Viestit: 883
- Liittynyt: 12.8.2005 20:20
- Paikkakunta: Joutsa/Heinola
Pirhana kun olis tuo taikamappi mukana.
Muistaakseni nuo momentit meni pystykoneissa vain halkaisijan mukaan. Vinokoneissa sitten taisi olla venyvät pultit alakerrassakin ja kiritys asteiden mukaan ja silloin nuo pitemmät meni erilailla.
Vinokoneenkin kannenpultit sitten asteilla.
Itse ainakin vedin jokunen viikko sitten yhden pystykoneen alakerran nippuun siten että petilaakereissa eri momentti vain tuolle pienemmälle pultille.
Muistaakseni nuo momentit meni pystykoneissa vain halkaisijan mukaan. Vinokoneissa sitten taisi olla venyvät pultit alakerrassakin ja kiritys asteiden mukaan ja silloin nuo pitemmät meni erilailla.
Vinokoneenkin kannenpultit sitten asteilla.
Itse ainakin vedin jokunen viikko sitten yhden pystykoneen alakerran nippuun siten että petilaakereissa eri momentti vain tuolle pienemmälle pultille.
Vauhdin tae - alamäki
- ladoilla radalle
- Viestit: 883
- Liittynyt: 12.8.2005 20:20
- Paikkakunta: Joutsa/Heinola
joo.. pitänee huomenna pirauttaa jonnekki huoltamoo jos ne siit kertois ne momentit.. ja muut jutut.. sit semmone tosiaa ku siin oli yks kansipultti erilaine ku muut.. siihe oli lyöty rikkoja iha vitusti välii ku se on paljo pitempi ku muut et meneeks kiristys pipariks jos yks pultti antaa perää ku ei tiiä sen kovuutta ja venyvyyttä...



Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!
Muistat sitten kun korjaamoille soittelet että tuo on nimenomaan pystykone, koska vikokoneessa (cromat, themat, jne) on nuo arvot taysin eroavia tuon rakenteen takia. Nuo momentit kyllä pitää paikkansa ja väittäisin muutenkin noilla ohjeilla menevän hyvin kohdalleen. Noin nyrkkisääntönä koville pulteille milli ja kilo, eli 10mm pultti noin 10kpm ja 12mm 12kpm. Tarkat noilla löytyisi myös siitä mapista halkaisijan ja kovuuden mukaan.
Tuo kannenpultti on huonompi juttu. Tarkasta sitten kierre siitä huolella ettei ole tehty siihen jotain outoa jenkaa, jolloin myöskään tuo kiristys ei taas päde. Toisekseen että mikä pultti tuo on. Suosittelisin että hankit siihen oikean pultin. Muistaakseni nuo sarjat eivät olleet pahan hintaisia, mutta ne uudemmat ovat "vähän" oudolla kannalla, torxista saa modaamalla tehtyä, tai sitten ihan oma hylsynsä. Tuo jenka on muistaakseni 10 x 1,25.
Tuo kannenpultti on huonompi juttu. Tarkasta sitten kierre siitä huolella ettei ole tehty siihen jotain outoa jenkaa, jolloin myöskään tuo kiristys ei taas päde. Toisekseen että mikä pultti tuo on. Suosittelisin että hankit siihen oikean pultin. Muistaakseni nuo sarjat eivät olleet pahan hintaisia, mutta ne uudemmat ovat "vähän" oudolla kannalla, torxista saa modaamalla tehtyä, tai sitten ihan oma hylsynsä. Tuo jenka on muistaakseni 10 x 1,25.
Vauhdin tae - alamäki
Main bearings = runkolaakeritO.M kirjoitti:mun englannin taito on vähän niin ja näin, enkä tiiä mitkä tuosta on oikeat
Big end bearings = kiertokangen laakerit
Stage 1 = ensimmäinen vaihe
Stage2 = toinen vaihe
Flywheel = vauhtipyörä
Driveplate = vetolevy (automaatissa)
Crankshaft pulley/damper = Hihnapyörä/värinänvaimennin
Spark plugs = sytytystulpat
Road wheels = vanteet