111 öljymäärän varoitusvalo

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
laaarrd

111 öljymäärän varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja laaarrd »

Kuuluko öljymäärän varoitusvalon syttyä ennen kuin konetta on käynnistetty? Eli kun kääntää virrat päälle ja kaikki varoitusvalot siinä hienossa paneelissa käyvät päällä ja sammuvat, niin parin sekunnin päästä alkaa pimpo-pimpom ja öljymäärän valo syttyy.

Öljyä kyllä on suunnilleen max-viivaan asti mutta varoitusvalo syttyy käynnistäessä aina jos on pysäköity ylämäkeen tai tasaiselle, tai kun sillä on hetki sittten ajettu jolloin öljy ei ole vielä valunut pohjalle. Eilen sitten huomasin että syttyy jo käynnistämättäkin.

Missäköhän tuon anturi on, josko sitä kävisi irrottelemassa eli antamassa valohoitoa?
corona
Viestit: 288
Liittynyt: 19.5.2004 14:36

Viesti Kirjoittaja corona »

Eikös se mene niin, että kun laitat virran päälle, pitää kaikkien valojen, mittaristossa ja paneelissa, syttyä. Palavat niin kauan kuin joko käynnistät tai käännät virran pois. Kun käynnistät pitää taasen kaikkien valojen sammua; se joka jää pimpotteleen kertoo viasta. Vika voi olla todellinen tai vain "valovika". Valoja pimpottelee tosin vasta kun laitat valot päälle. Mulla on palanut aina jäähdytinnesteen valo, aina välillä öljyvalo ja sateisella kelillä jarruvarovalo. Valoviasta varoittaa ihan asiallisesti; välillä ei tosiaankaan pala toinen takavalo... ja se turvavyön valo ei ole syttynyt koskaan.
Olisi varmaan viisaampaa irottaa johdot koko paneelista.
Avatar
IL02
Viestit: 348
Liittynyt: 25.9.2003 21:16

Viesti Kirjoittaja IL02 »

Kylla sen luultavasti juuri noin kuuluu toimiakin, joten ihan kunnossa lienee. Tulipa tasta vaan mieleen yksi tarina joka ei nyt tahan suoranaisesti liitykaan.

Isallani oli yli 10 vuotta Audi 100, jossa aina silloin talloin, ehka n. pari kertaa viikossa mittaristossa alkoi oljynpaineen symboli siina keskusnaytossa vilkkua ja sen takia auto oli pari kertaa korjaamollakin, mutta merkkihuoltokaan ei pystynyt selvittamaan mista se johtui. Vaihtoehdot olivat: maksat lisaa ja yritetaan tutkia mista se johtuu tai ajat etka valita koko valosta. No, autolla ajeltiin varmaan n. 7 vuotta ja aina toisinaan mittaristossa vilkkui punainen oljykannun kuva. Myos ajotietokone naytti polttoineen kulutuksen aina vaarin, ehka n. 3 x todellinen. Sitten vakionopeuden saadin lakkasi toimimasta ja piti ostaa n. 100 euron hintainen uusi viiksikytkin. Tuon viiksen vaihdon jalkeen oljyvalo ei enaa koskaan vilkkunut ja ajotietokone alkoi nayttamaan oikeaa polttoaineen kulutusta. Tuskin olisivat Laakkosella loytaneet vikaa vaikka olisivat kuukauden paivat etsineet.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Sepesusi
Viestit: 328
Liittynyt: 14.5.2005 22:16
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sepesusi »

Mulla on kanssa öljynmäärävalo palanut viimeaikoina melkein jatkuvasti.Pitää varmaan viikonloppuna tutkia tuota tarkemmin.
Mikä nuista antureista on öljymäärän anturi?Valo sammu ainakin toistaiseksi kun nyvin jokaista mitä moottorin kylestä löyty.
Ladalla 1983-2007
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
Sepesusi
Viestit: 328
Liittynyt: 14.5.2005 22:16
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sepesusi »

Sepesusi kirjoitti:Mulla on kanssa öljynmäärävalo palanut viimeaikoina melkein jatkuvasti.Pitää varmaan viikonloppuna tutkia tuota tarkemmin.
Mikä nuista antureista on öljymäärän anturi?Valo sammu ainakin toistaiseksi kun nyvin jokaista mitä moottorin kylestä löyty.
Taas syttyi palamaan lamppu,taidan nykästä johdon irti jos ei muuten sammu.
Missä tuo anturi sijaitsee,tietääkö kukaan?
Ladalla 1983-2007
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Siellähän se on öljynsuodattimen lähistöllä. Itselläni huomasin kyseisen anturin piuhan repsottavan melkein irrallaan, kun aloin vaihtamaan öljyjä. Anturin saa irti pari ruuvia avaamalla, ja vääntelemällä mittakohosydeemin pois öljypohjan sisältä. Monesti näissä nestemäärien varoitusvalovioissa on kyse hapettumista tai mittakohon uppoamisesta. Ps. Jäähdytysnesteen ja pissapojan kohot taitavat olla samanlaisia, joten jos esim. jäähdytysnesteen koho on pilalla, niin ei muuta kuin pissapojan koho tilalle jos sillä ei oo tarvetta.
mam
Viestit: 204
Liittynyt: 17.10.2004 16:31
Paikkakunta: "paska kaupunni"

Viesti Kirjoittaja mam »

Anturi on kiinni yhdellä ruuvilla (kuminen regastiiviste) ja sijaitsee siinä öljynsuodattimen vieressä.
Itsellänikin tuo alkoi kummittelemaan mutta korjaantui irrotuksella ja uudelleenkytkemisellä. Hommasin uuden anturinkin Kostamuksesta - hintaa oli noin 100 ruplaa = 3 Euroa.

Samasta kaupaasta löytyi lasinpyyhkijan relekin, jossa on ohjelmoitava (pyyhkimen katkaisin) toiminta-aika (2 - 90 s)! Maksoi 4 Euroa.

Lisäksi myytävänä oli niitä uusissa malleissa olevia kynnyskotelon helmasuojia noin 20 Euron hintaan. Tuuninkiosaa sai halvemmalla.

Kaasuläpän asennontunnistimeksi löytyy kontaktiton malli (ikuinen) hintaan noin 10 Euroa - 5 vuoden takuu ja patentilla suojattu!
Vastaa Viestiin