Kertokaapas kaiken kokeilleet samarialaiset että mitä öljyä sitä oikein kannattaa laittaa vaihteistoon ? Ohjekirja kehottaa käyttämään 10W30 tai 10W40 moottoriöljyä ja vaihtamaan sen 60 tkm välein. Löysin täältä haulla muutaman viestin että sinne kuitenkin pitäisi laittaa vaihteistoöljyä. Mites on ? Öljy-yhtiöiden sivuilta ei löytynyt suosituksia.
Toinen juttu: Käykö takavetoladasta irrotettu pikkuratti Samaraan eli onko ohjausakselin pooritus sama ?
Kolmas juttu: Paljonko mahtaa olla tilaa kaiuttimen asennukselle etuoven etu-alareunassa ? Eli kuinka paljon mahtuu syvyyssuunnassa kaiutinta upottamaan. Tässä -96 mallissa ei ole paikkoja kojelaudassa.
Niin ja vielä: käsikirjan mukaan moottoriöljy pitäisi vaihtaa 7500 km välein. Kuulostaa melko vähäiseltä ?
Jos parasta haluaa, niin silloin automaattilaatikon öljyä askiin. Se ainakin varmasti voitelee kelillä kuin kelillä.
Tuohon rattiongelmaan ei tietoa minulla, mutta 110:n ja Samaraan käy sama keskiö boorien puolesta.
Mikäli autosi on 5-ovinen, niin tilaa on ihan reilusti. 3-ovisessa mallissa tulee vastaan ikkunaveivi, mikä rajoittaa asennuksen tekemistä.
Itse olen vaihtanut öljyt 5000 km:n välein, jos öljyt eivät ole olleet mitään kalleinta mahdollista. Mikäli käytät laadukkaampia öljyjä, voi huoletta pitää vaihtovälinä 10000 km.
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver
öljynvaihdon kanssa olen pyrkinyt noudattamaan suositusta eli 7500 km:n välein vaihtuu öljyt ja suodatinkin vaihtuu joka toinen kerta 15000 km:n välein, kuten alkuperäinen huolto-ohje taisi mennä. Koneessa olen nyt käyttänyt 5W40 ja laatikossa 10W40 öljyjä. Suomessa neuvotaan laatikkoon laittamaan moottoriöljyä, mutta venäläisissä lähteissä neuvotaan käyttämään vaihteistoöljyä, tästä on joskus keskusteltu ja ihmetelty, mutta ilman järkevää lopputulosta. Tuo 7500 alkaa olemaan sellainen raja, että öljystä näkee että se alkaa olemaan käytettyä, eli mustuu noissa kilometreissä, mutta onko sekin öljy ja auton kunto kohtaista.
kaiuttimet olen aina nähnyt samarassa asennetun etuovien yläreunaan, paremmin tutkimatta luulisin että siinä on siis parhaiten tilaa.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Samarassa kannattaa käyttää nimenomaan sitä mitä valmistaja suosittelee eli 10/30 tai 10/40 moottoriöljyä siellä vaihteistossa (10/30 talvella vähän notkeempaa)muuta en sinne laittaisi,takavedon ratti ei käy keskiöltään samaraan,eli on erinlaiset rihlat. Itse käytin samarassa 10/40 puoli synteettistä öljyä moottorissa ja sille öljylle riitti 10tkm vaihtoväli,täys-synteettisille öljyille olis hyvä vaihtoväli varmaankin joku 15tkm,mutta jos käytät mineraali öljyjä niin silloin kyllä kannattaa vaihtaa jo 5-7,5tkm välein.
Lada-Jussi kirjoitti: Tuo 7500 alkaa olemaan sellainen raja, että öljystä näkee että se alkaa olemaan käytettyä, eli mustuu noissa kilometreissä, mutta onko sekin öljy ja auton kunto kohtaista.
Laadukas öljy sitoo epäpuhtaudet paremmin. Mites muuten epäpuhtaudet menisivät suodattimeen kuin öljyn mukana, siksi tummuminen jopa parempi kuin täysin kirkkaana pysyvät öljyt. Tosin jos tarkoitit öljyn muuttumista myös muuten niin se varmasti moottori/öljy kohtaista. Laatikossa muistaakseni sai käyttää jopa synt.öljyä? Itse laitoin Mobilin vihkon mukaan parasta, eron huomasi seuraavilla pakkasilla. Tuo taulukko pitäisi varaosaliikkeistä löytyä.
Moottoriin olen laittanut 5w50 tai 0w40 Mobil1:stä vaihtovälin ollessa 5000-10000km, mutta vähintään noin kerran vuodessa. Ja automaattiöljyä en laatikkoon missään nimessä laittaisi, kun ominaisuudet suunniteltu ihan toiseen käyttötarkoitukseen. Mineraaliöljyä en moottorissa käyttäisi jos autolla ajetaan, seisontaan laitettaessa uudet mineraaliöljyt moottorissa kyllä hyvä. Ei laakeritkaan ala tummua niin nopeasti.
vaihteistoöljystä etuvedossa: kuulin melko luotettavalta taholta venäjällä, että vaihteistoöljysuositus tulii tämänlaiseksi, koska 80-luvulla ei cccp:tä saanut öljyjä, jotka olisivat olleet oikeanlaiset. GL-5 olisi oikea vaihteistoöljy etuvetoon... tuskin vaihteisto pahaakaan tykkää moottoriöljystä, kunhan sitä vain on riittävästi.
öljynväristä: audissani on longlife öljyt koneessa. nyt on ajeltu 13 000 km öljynvaihdosta ja vielä olisi huoltomuistutusjärjestelmän mukaan 38 000 km seuraavaan huoltoon. öljy on aivan mustaa; eli väri ei aina kerro koko totuutta. öljykin on tosin mukavan hintaista: yli 50 euroa/ 4 l.
No niin, vaehteistoon siis voi laettoo moottoröljyä tai olla laittamattakkii ja laettoo oekeeta vaehteistoliukastetta. Ja ihan keeäl vitosta. Ota tuosta nyt sitten selevä...
Huomasin tuossa muuten kaupassa öljyjä katsoessani että kaikki 10W -öljyt on mineraaliöljyjä. Synteettiset oli kaikki 5W-öljyjä. Koneeseen laitettaessahan nuo varmasti käy, mutta tuli mieleen että käykö ne vaihteistoon.? Synteettinen olisi varmasti parempi pakkasella joten sitä tekisi mieli, varsinkin kun ajan paljon lyhyttä matkaa. Töihin on reilu kilometri. Pah, tuossa on kanisterissa tähteellä tarpeeksi Teboilin 10W40 Silveriä, taidan laittaa sitä. Vaihdetaan sitä vaikka sitten useammin, se ei ole iso kustannus kun sinne ei paljoa öljyä mene.