Välijäähdytin

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Tuomas
Viestit: 133
Liittynyt: 15.5.2005 0:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

destor kirjoitti:Ihan näppituntumalla voisin heittää että välijäähdyttimelle tulevan ilman lämpötila voisi olla 50 - 60 astetta (turbomiehet korjatkaa jos olen pielessä), kun taas kevarissa jäähdytysnesteen lämpötila on yli 90 astetta. Tuo ero voi jopa puolittaa jäähdytystehon.
Pinnan säteilemän lämpötehon määrään vaikuttaa se lämpötila neljännessä potenssissa, eli kolmanneksen pudotus lämpötilassa enemmän kuin puolittaa jäähdytystehon.

Tuosta vesi/ilma välijäähystä tuli mieleen Lotus Omegan kutoskone, jossa moista käytetään. Ainakin ahtoputkisto on siinä saatu hyvin lyhyeksi, kun ahtimet on koneen oikealla puolella, joista putket lähtee pystysuoraan ylöspäin jäähdyttimelle ja koneen vasemmalla puolella imusarja on suoraan kiinni jäähdyttimessä. Imuputkisto ei siis ole käytännössä yhtään pidempi kuin vapaastihengittävässäkään.
André

Viesti Kirjoittaja André »

Erikoisuuden tavoittelussa voi puolustaa paikkaansa, mutta muuten on normaali ilmasta_ilmaan -jäähdytin fiksumpi.

Suomalaisista valmistajista Sisu käytti Valmet- ja Cummins -moottoreissa pitkään tuota aftercooleriksi nimeämäänsä ilmasta_veteen -jäähdytystä. Joitain vuosia sitten Sisukin siirtyi käyttämään perinteistä intercooleria. Tai siis ko. moottorinvalmistajat siirtyivät... Syy oli, kuinkas muuten, päästöt. :roll:
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja micco »

André kirjoitti:Erikoisuuden tavoittelussa voi puolustaa paikkaansa, mutta muuten on normaali ilmasta_ilmaan -jäähdytin fiksumpi.
Riippuu hyvinkin paljon käyttötarkoituksesta kumpi cooleri on parempi. Ladan keulalle mahtuu mukavasti messevän kokoinen ilma/ilma-kenno ja tilaa voi rälläköidä surutta lisää. :twisted:
En kuitenkaan menisi suosittelemaan ilma/ilma-kennoa esim. Lehtimäen Timolle http://www.til-racing.com/
tai noille jannuille jotka litraisella MR-kakkosella ajelevat kovaa Bonnevillessa:
http://www.bobnorwood.com/The%20Fastest ... 20Utah.htm
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

André kirjoitti:Erikoisuuden tavoittelussa voi puolustaa paikkaansa, mutta muuten on normaali ilmasta_ilmaan -jäähdytin fiksumpi.
:roll: Jaa...

No meikäkin kyl meinaa laittaa vesityyppisen ahtoilmanjäähdyttimen ihan vaan sen hyötyjen takia mutta mielipiteensä kullakin :roll: Luulenpa että noitten vähäisyys alkuperäiskötöstyksissä on lähinnä kustannuspoliittinen (miksi etuvetoautot ovat yleistyneet? :roll: ) ja eipä nuo alkuperäis ilma-ilma coolerit juurikaan herätä intoa ainakaan minussa, sen verran pieniä ovat... Ei kai vaan ole säästetty :shock: :lol: :lol: :lol:
124/2101 practical beauty
Tuomas
Viestit: 133
Liittynyt: 15.5.2005 0:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

arpati kirjoitti:lähinnä kustannuspoliittinen (miksi etuvetoautot ovat yleistyneet? :roll: )
Nähtävästi ajat tällä takaa sitä, että etuvetoautot on yleistyneet siksi että ne olisi halvempia valmistaa. Joo.

Onhan ne ehkä vähän halvempia valmistaa, mutta toisaalta, niiden ajo-ominaisuudet on usein käytännössä paremmat, sisätilat on paremmat ja etenemiskyky liukkaalla on parempi. Eli aika karkeaa yleistystä jos pelkän hinnan sanoo siihen johtaneen :)

Takavedon puolesta on aika paljon vähemmän argumentteja. Takavedolla tehon siirtäminen tiehen on tehokkaampaa, mutta tällä on merkitystä vasta aika isoilla tehoilla ja liikenteessä ei juuri koskaan. Takavedossa myös ohjaus on helpompi tehdä hyvin, mutta kyllä etuvetoonkin osataan tehdä hyvä ohjaus. Kumpikaan takavetoa puolustava argumentti ei edes päde Ladan kohdalla, kun ei ole sitä tehoa mitä siirtää tiehen, eikä se ohjauskaan kovin erinomainen ole 8)
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Tuomas kirjoitti:
arpati kirjoitti:lähinnä kustannuspoliittinen (miksi etuvetoautot ovat yleistyneet? :roll: )
Nähtävästi ajat tällä takaa sitä, että etuvetoautot on yleistyneet siksi että ne olisi halvempia valmistaa. Joo.

Onhan ne ehkä vähän halvempia valmistaa, mutta toisaalta, niiden ajo-ominaisuudet on usein käytännössä paremmat, sisätilat on paremmat ja etenemiskyky liukkaalla on parempi. Eli aika karkeaa yleistystä jos pelkän hinnan sanoo siihen johtaneen :)

Takavedon puolesta on aika paljon vähemmän argumentteja. Takavedolla tehon siirtäminen tiehen on tehokkaampaa, mutta tällä on merkitystä vasta aika isoilla tehoilla ja liikenteessä ei juuri koskaan. Takavedossa myös ohjaus on helpompi tehdä hyvin, mutta kyllä etuvetoonkin osataan tehdä hyvä ohjaus. Kumpikaan takavetoa puolustava argumentti ei edes päde Ladan kohdalla, kun ei ole sitä tehoa mitä siirtää tiehen, eikä se ohjauskaan kovin erinomainen ole 8)
No pienet säästöt tekee isoja summia kun autoja tehdään paljon... En toki väitä että tuo olisi ainoa syy mutta yksi kuitenkin :lol: Etuvetoinen kyllä etenee talvella hyvin... Pakilla :roll: :troll: :mrgreen:
124/2101 practical beauty
Xorron

Viesti Kirjoittaja Xorron »

Tässä olisi nyt tämä idea näin virtuaalisesti toteutettuna.
EDIT : Kuva galleriassa.
Viimeksi muokannut Xorron, 9.10.2005 18:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuomas
Viestit: 133
Liittynyt: 15.5.2005 0:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Xorron kirjoitti:Noi jäähdytysrivat ajattelin tehdä ihan vain lattaraudasta ja hitsata kiinni ahtoilmanputkeen.
Raudan lämmönjohtavuus on aika reippaasti huonompi kuin vaikka alumiinilla ja tuossa jää se jäähdytyspinta-ala aika pieneksi, eli aika nimelliseksi taitaa jäädä jäähdytysteho tuolla metodilla.
Xorron

Viesti Kirjoittaja Xorron »

Tuomas kirjoitti:Raudan lämmönjohtavuus on aika reippaasti huonompi kuin vaikka alumiinilla ja tuossa jää se jäähdytyspinta-ala aika pieneksi, eli aika nimelliseksi taitaa jäädä jäähdytysteho tuolla metodilla.
Totta.. Tosin alumiinin hitsaamiseen ei ole mahdollisuutta, joten valinta kohdistui rautaan. Tekisin ilman muuta alumiinista, mikäli siihen olisi mahdollisuus. Ja vielä tuohon jäähdytyspinta-alaan : Ehdotuksia toteutukseen otetaan vastaan. Toi nyt vain oli oma ajatus toteuttaa se noilla pystyssä olevilla rivoilla.
ilkkahy

Viesti Kirjoittaja ilkkahy »

Tuo "lämmönvaihdin" ei toimisi alkuunkaan :( Olennainen pinta-alahan on etenkin veden kanssa se metallin ja ahtoilman välillä oleva ala. Tuossa versiossa se pinta-ala on vain putken ulkoseinämällä ja läpi menevä ilmamäärä on melkoinen joten se ei ehtisi jäähtyä ollenkaan.. lämmönvaihtimessa materiaali on erittäin keskeinen osa. Toisin sanoen se tulee rakentaa alumiinista tai kuparista (onkos muuten kuparin juottamiseen mahdollisuus?)

Tähän sovellukseen sopisi moniputkilämmönvaihdin ja se on tämmöinen:
http://www.pumppulohja.fi/p_lohja/putkilam.htm

Tuohon ympärille tulee vielä kuori josta vesi kiertää ohjatusti. Autoon sovellettuna pitäisin järkevänä puhaltaa ahtoilma noiden pienien putkien läpi.

Olen perehtynyt lämmönvaihtimiin eri harrastusten pohjalta ja kriittiset tekijät ovat materiaali, seinämäpaksuus (mitä ohuempi, sen nopeammin lämpö siirtyy) ja tärkeinpänä pinta-ala. Tuommoisen moniputkilämmönvaihtimen pystyisi juottamaan kupariputkesta suht helposti itse, mutta vielä helpompi tapa olisi tehdä lämmönvaihdin käyttämällä lämmityslaitteen kennoa, jonka läpi ahtoilma puhalletaan sopivalla tuulitunnelilla (pitää olla sen mallinen että ilma hidastuu koko kennon alalle). Tämä olisi helppo, halpa ja luultavasti tehokaskin ratkaisu.
Xorron

Viesti Kirjoittaja Xorron »

Kuten alussa mainitsin, toivoinkin kritiikkiä, miksi systeemi ei pelaisi. Kuten monet muutkin ideat, ei tällä systeemilläni varmaankaan voiteta mitään. (Olisihan varmasti muutoin käytössäkin jo) Ei normaalin coolerin tekeminen mikään mahdoton homma ole, mutta tämän systeemin rakentaminen olisi ollut niin helppo, että lähdin sitä suunnittelemaan. valitettavasti se ei näemmä toimikkaan käytännössä.
Kiitän kaikkia osallistuneita termofysiikan (onkohan edes oikea termi) alkeiden opettamisesta

Edit : Löytyyhän näitä kun etsii. Kovin on toi seuraava pienen kokoinen.

http://www.ssautochrome.com/level.itml/icOid/1440
Ja tälläinenkin löytyi :

http://www.haywood-sullivan.com/vanagon ... system.pdf

Edit2:
Näkyypä näitä systeemeitä tosiaan löytyvän netistä niin paljon, ettei taida olla ihan perustelematonta käyttää vettä tossa jäähdytyksessä. Alan rakentamaan vesi-cooleria, kun kaverilta sain nyt ylimääräisen DX corollan lämmityslaitteen kennon. Laitteesta tulee seuraavan kaltainen.

http://www.spectrum5racing.com/Projects ... water7.jpg
Vastaa Viestiin