öljyä 2106 jarrurummussa
-
ladamaster
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
öljyä 2106 jarrurummussa
Onkos kukaan vaihtanut kotioloissa vuotoa taka-akselista jarrurumpuun.
Vetoakseli on irroitettava ja tiivisteys korjattava. Onko kokemuksia.
Ladan korjaamokäsikirjan mukaan hommaan tarvittaisiin erikoistyökalu...
Vetoakseli on irroitettava ja tiivisteys korjattava. Onko kokemuksia.
Ladan korjaamokäsikirjan mukaan hommaan tarvittaisiin erikoistyökalu...
-
NivaUkko
Oma kokemus muinaisesta stefanvaihtoprojektista opetti että tuurnan jolla stefaa naputtelee paikalleen pitää olla tasainen pinnaltaan ja tietty pinta-alaltaan tiivisteen kauluksen kokoinen. Työkalupakin hylsyllä naputellessa saa stefan muuttamaan muotoaan hieman mutta tarpeeksi vuodon jatkumiseksi. Konela-kaupan stefa on ilmeisesti reilummin mitoitettu ja sitä käyttämällä onnistuminen on varmempaa. Muutenhan tuo homma on lähinnä ronskia ruuvaamista.
Tossa hommassa sääli on sairautta paitsi se uuden stefan asentaminen, ja se riippuu paljon siitä millainen vastinpinta ko taka-akselissa sille on. Ite olen havainnut melkoisia eroja noissa, varsinkin vm -95 tuntui että ei sitä stefaa voi saada ihan suoraan mutta on se silti pitänyt, vm -75 farmissa oli ihan kohtalainen paikka stefalle ja se vastin mihin se toppaa.
Haasteellisin vaihe todennäköisesti se jarrurummun irroitus (siitä on juttua ollutkin -> haku) mikäli sitä vetoakselin ja rummun väliä ei ole auottu / rasvattu hiljattain. Vetari lähtee kun irrottaa pultit ja lyö liukuvasaralla sen pihalle, 1.5 kilon ainesputken ( noin 350 mm pitkä ~22 mm sisäreiällä) pätkä ja ~1 m x ~20 mm tanko jossa toisessa päässä kierteet ja toisessa päässä toppari (hitsattu ainesputken pätkä). Kierrepää vaan vetarin reiästä läpi ja mutteri päähän ja pari reilua napautusta ja vetari on irti. Stefa lähtee joko helposti tai sitten ei kun on vähän ahdas väli 450 mm säätöleukapihdeille mutta akkuporalla ruuvi läpi stefan päästä ja pihdeillä pihalle, tai mitä nyt tykkääkin käyttää taisin kyllä yhtä joutua vähän palastelemaan sivuleikkureilla reunasta että sain pihdeillä kiinni ja pihalle.
Uuden stefan asennusta varten kannatta hakea joku 100 - 150 mm pitkä hiukan stefaa pienempi ainesputken pätkä jossa suora pää, tommosia hukkapätkiä löytää varmaan sorvareilta ja metallivirmoista, si 1.5 kg pajavasaraa hiukan perään ja kattoo että lähtee suoraan. Ei tarvi lyödä niin kovaa kun on sopivan kokoiset työkalut
. Isoja hylsyjäkin voi käyttää mutta niissä on yleensä viistetyt ja pyöristetyt päät ja ne sitten nuljuu joka suuntaan.
Jarruhihnat kannatta hommata etukäteen ellei vuoto ole vähäistä ja juuri ilmaantunutta jolloin öljy voi olla jarrupölyyn sitoutuneena hihnan pinnassa. Ite en ole vielä kekannut että miten ne kenkien palautusjouset sais nopeasti yksin paikalleen eli siihen suosittelen kaveria, 450 mm säätöleukapihtejä ja isoa ruuvaria, vetarin päähän yksi pultti paikkaansa ja toinen vääntää ruuvarilla pihtejä siihen pulttiin tukeutuen ja pihtimies vääntää sen ##### jousen paikalleen.
No ei nää ny ole mitään ehdottomia neuvoja mutta kun itte haluaa hommasta selvitä nopeasti niin tollasia metodeja tulee käytettyä. Muittenkin kokemuksia/neuvoja olis ihan hyvä kuulla jos oppis jotakin uutta.
Työkaluja mitä tarttee vois olla : Tunkki, pukki, rengasavain, rummun lukitus pulttien aukaisuun 11 tai 12 mm avain en muista varmaksi, 17mm hylsy + jatkovarsi ja väännin, 17 mm kiintolenkki, ISOT säätöleukapihdit, ISO ruuvari, pajavasara, liukuvasara tai vastaava viritys, holkin pätkä stefan asennukseen, peltiruuveja ja akkukone/ruuvari
, sivuleikkureista ja pienemmistä pihdeistä voi olla apua stefan poistossa. Ja tietysti laatikko osille ja kaveri kenkien palautusjousien asennukseen ja tarvittavat osat.
Haasteellisin vaihe todennäköisesti se jarrurummun irroitus (siitä on juttua ollutkin -> haku) mikäli sitä vetoakselin ja rummun väliä ei ole auottu / rasvattu hiljattain. Vetari lähtee kun irrottaa pultit ja lyö liukuvasaralla sen pihalle, 1.5 kilon ainesputken ( noin 350 mm pitkä ~22 mm sisäreiällä) pätkä ja ~1 m x ~20 mm tanko jossa toisessa päässä kierteet ja toisessa päässä toppari (hitsattu ainesputken pätkä). Kierrepää vaan vetarin reiästä läpi ja mutteri päähän ja pari reilua napautusta ja vetari on irti. Stefa lähtee joko helposti tai sitten ei kun on vähän ahdas väli 450 mm säätöleukapihdeille mutta akkuporalla ruuvi läpi stefan päästä ja pihdeillä pihalle, tai mitä nyt tykkääkin käyttää taisin kyllä yhtä joutua vähän palastelemaan sivuleikkureilla reunasta että sain pihdeillä kiinni ja pihalle.
Uuden stefan asennusta varten kannatta hakea joku 100 - 150 mm pitkä hiukan stefaa pienempi ainesputken pätkä jossa suora pää, tommosia hukkapätkiä löytää varmaan sorvareilta ja metallivirmoista, si 1.5 kg pajavasaraa hiukan perään ja kattoo että lähtee suoraan. Ei tarvi lyödä niin kovaa kun on sopivan kokoiset työkalut
Jarruhihnat kannatta hommata etukäteen ellei vuoto ole vähäistä ja juuri ilmaantunutta jolloin öljy voi olla jarrupölyyn sitoutuneena hihnan pinnassa. Ite en ole vielä kekannut että miten ne kenkien palautusjouset sais nopeasti yksin paikalleen eli siihen suosittelen kaveria, 450 mm säätöleukapihtejä ja isoa ruuvaria, vetarin päähän yksi pultti paikkaansa ja toinen vääntää ruuvarilla pihtejä siihen pulttiin tukeutuen ja pihtimies vääntää sen ##### jousen paikalleen.
No ei nää ny ole mitään ehdottomia neuvoja mutta kun itte haluaa hommasta selvitä nopeasti niin tollasia metodeja tulee käytettyä. Muittenkin kokemuksia/neuvoja olis ihan hyvä kuulla jos oppis jotakin uutta.
Työkaluja mitä tarttee vois olla : Tunkki, pukki, rengasavain, rummun lukitus pulttien aukaisuun 11 tai 12 mm avain en muista varmaksi, 17mm hylsy + jatkovarsi ja väännin, 17 mm kiintolenkki, ISOT säätöleukapihdit, ISO ruuvari, pajavasara, liukuvasara tai vastaava viritys, holkin pätkä stefan asennukseen, peltiruuveja ja akkukone/ruuvari
124/2101 practical beauty
Onko huohotin kunnossa?
Olen lukenut jostakin huolto-oppaasta,että perän huohotinaukko pitää olla kunnossa.Muuten voi perän öljyn ja ilman lämmetessä syntyvä paine pullauttaa tiivisteen ja näin perä alkaa vuotamaan vetoakseliin päin.Takaveto Ladat ovat jo niin iäkkäitä,että tiivisteen vaihto on jo kait varsin yleistä.
Eikös siinä tarvita myös...
...lyöntivasaraa vetoakselin irroittamista booreiltaan (uriltaan).Itse tein aikoinaan yleismallin putkilaipoista 2kpl ja putkesta.Se oli sellainen yleismalli,joka kävi kaikkiin takavetoisiin.
Onhan mömmö rummuissa varmasti öljyä??? Ettei olisi vanhaa jarrunestettä ->takajarrusylinteri korkannut ???
Vanha jarruneste on myös ihan sikaruskeeta ja näyttää erehdyttävästi öljyltä....
Vanha jarruneste on myös ihan sikaruskeeta ja näyttää erehdyttävästi öljyltä....
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
-
ladamaster
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Kiitos neuvoista!
Jarrurummut irtosivat todella helposti ; outoa?
Mielestäni vuoto on ollut öljyä: on niin paljon rummussa ja jarrusylinteri on aivan puhdas.
Yritän viikonlopun aikana vaihtaa uuden vetoakselin laakereineen. Saan auton mukana varaosaperän, vaihdelaatikon ja moottorin.
Vuotaneessa vetoakselissa on selvästi väljää, kun vertaa ehjään puoleen.
Jarrurummut irtosivat todella helposti ; outoa?
Mielestäni vuoto on ollut öljyä: on niin paljon rummussa ja jarrusylinteri on aivan puhdas.
Yritän viikonlopun aikana vaihtaa uuden vetoakselin laakereineen. Saan auton mukana varaosaperän, vaihdelaatikon ja moottorin.
Vuotaneessa vetoakselissa on selvästi väljää, kun vertaa ehjään puoleen.
-
ladamaster
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala