Jarrupoljin ongelmaa

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2702
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Jarrupoljin ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Eli vaihdoin tuossa hetki sitten Sepeen jarrusatulat eteen, jonka jälkeen poljin painuu yli puolivälin ennen kuin jarrut ottavat kiinni. Jarrut kyllä pitää ja menee lukkoon, mutta painuu mielestäni liian alas. Ilmaa järjestelmässä ei ole, on tarkastettu uudestaan jälkikäteen. Missä voisi vika olla?
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Vanhoissa satuloissa on ollut mäntä tai useampi jumissa jolloin pääsylinteristä virtaava neste on liikuttanut ainoastaan osa männistä. Tällöin nesteen virtaama aiheuttaa sen että se liikuttaa toiminnassa olevia mäntiä suhteessa enemmän ja täten siis poljintuntuma on kovempi. Nyt ilmeisesti sinulla on kaikki pelissä siis neljä sylinteriä (kaksi per puoli) jolloin pääsylinteriltä vaaditaan enemmän nestettä alakertaan että kaikki saavat siellä osansa ja siksi poljin painuu pohjempaan kuin aiemmin.

Eli kysymys kuuluukin, oliko riittävän helposti selitetty. Jarrusi on siis kunnossa ja totuttele nyt vain tähän uuteen polkimeen ja roppaa vaikka kättä päälle sen kanssa jolloin pääsette sinuiksi.
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2702
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Jotain tälläistä ajattelinkin, täytyy vaan siis totutella "uusiin" jarruihin.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
pressa
Viestit: 10535
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

tietysti takana kenkien säätö liian löyhällä aiheuttaa myös polkimen liian alas painumisen
mutta jos takana automaattisäätö niin kannattaa niitäkin herkistellä
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Jos ongelma on pompannut pinnalle juuri samalla hetkellä kun etujarrusatulat on vaihdettu ei takajarruissa voi se vika olla. Tällöinhän poljin olisi painunut olelliseti pohjempaan jo ennen satuloiden vaihtoa mitä ei nähdäkseni esimerkkitapauksessa tapahtunut. Takajarrusylintereiden halkaisija on lisäkis sen verran pieni ettei ne noin rajua polkimen pohjaanpainumista selita. Etujarrusylintereiden halkaisija on jo niin julma että siellä siellä se vika on, tai paremminkin oli.

Tarkista mielenkiinnosta ne vanhat satulat ja kerro sitten meillekkin oliko siellä sylintereitä jumissa vai ei.
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2702
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Kuskinpuolella oli ainakin sisempi sylinteri jumissa, sen voi kertoa jo heti. Ei mennyt käsivoimin sisään kun sylinteri oli vielä paikoillaan. Kartturinpuolen sylinteriä en katsellut lainkaan, vaan vaihdoin suoraan.

Ja "vika" ilmeni heti satuloiden vaihdon jälkeen, ei aikaisemmin.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
pressa
Viestit: 10535
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

kyllähän se selvästi etujarruissa tuo ilmiö aiheutuu
itselläni on vain tapana mennä kaikki jarrut kerralla läpi ja useasti tuo takapään säätö tehnyt tuon ilmiön
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2702
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Täytyy nuo takajarrut kattoo kun vaihtaa talvikiekot alle. Tosin uudet kengät sinne on kesällä vaihdettu, mutta täytyy sitä automaattisäätöä tutkailla.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Vastaa Viestiin