uudet ladamallit
uudet ladamallit
Frankfurtin autonäyttelyssä on ollut esillä pari uutta Lada-mallia: 1118 ja 1119. Ilmeisesti näitä on mahdollista saada myös maakaasuversioina. Iltalehden sivuilla vain oli kovin niukasti tietoa ja toista juttua en edes löytänyt netistä. Tietääkö joku enemmänkin?
http://www.iltalehti.fi/osastot/autot/2 ... 1_au.shtml
http://www.iltalehti.fi/osastot/autot/2 ... 1_au.shtml
Deutsche Welle on hehkuttanut messuja jo hetken aikaa radiossa ja TV:ssä sekä verkossa:
http://www.dw-world.de/dw/article/0,156 ... 45,00.html
Mielenkiinto on kylläkin aasialaisissa autonvalmistajissa sekä vaihtoehtoisissa polttoaineissa.
DCTV (Daimler-Chrysler Television) pyöritti viikonlopun aikana Hotbirdillä vaihtoehtoisista polttoaineista kertovaa ohjelmaansa (jonka sain nauhalle). Idea on että mm. BMW, Daimler-Chrysler ja General Motors yhtiöiden muodostama yhtenliittymä tutkii ja kehittää hybridirensseleitä, polttokennoja ym. Maakaasu lienee jäänyt näillä firmoilla vähemmälle.
http://www.daimlerchrysler.com/dccom/0, ... -0,00.html
http://www.dw-world.de/dw/article/0,156 ... 45,00.html
Mielenkiinto on kylläkin aasialaisissa autonvalmistajissa sekä vaihtoehtoisissa polttoaineissa.
DCTV (Daimler-Chrysler Television) pyöritti viikonlopun aikana Hotbirdillä vaihtoehtoisista polttoaineista kertovaa ohjelmaansa (jonka sain nauhalle). Idea on että mm. BMW, Daimler-Chrysler ja General Motors yhtiöiden muodostama yhtenliittymä tutkii ja kehittää hybridirensseleitä, polttokennoja ym. Maakaasu lienee jäänyt näillä firmoilla vähemmälle.
http://www.daimlerchrysler.com/dccom/0, ... -0,00.html
http://www.aktuell.ru/ruwir0010/morenew ... ditem=1039
http://www.autobild.de/erlkoenige/neuhe ... el_id=9704
Lisäys:
Tässäpä mielenkiintoinen artikkeli:
http://erdgasfahrzeuge.01kunden.net/cgi ... bsWEBkUgJ0
"...Und das Tankstellenetz sowie die Fahrzeugpalette w
achsen, Bernhard Jeken von der erdgas mobil GmbH betont. "Es gibt nirgendwo, weder in Europa noch sonst in der Welt, so viele Tankstellen wie in Deutschland. Nirgendwo gibt es dieses Erdgasfahrzeug-Angebot, was sicherlich noch relativ klein ist, aber ein Fahrzeug-Angebot von Original-Herstellern. In anderen Ländern sehen wir häufig Umrüstlösungen, das heißt, 80 Liter Flasche hinten im Kofferraum etc. Das ist aus unserer Sicht nicht die Zukunft. Sondern die Zukunft liegt in den Fahrzeugen, wie sie jetzt von Opel, von VW, von Volvo, von Fiat angeboten werden."
Hr. Jeken näkee maakaasun tankkauspisteiden määrän kasvavan (auto)merkkitarjonnan mukana. Saksa on Hr. Jekenin mukaan edelläkävijä tankkauspisteiden määrässä jne. Hr. Jeken näkee, että MUIDEN MAIDEN AUTOTEOLLISUUDEN TEKEMÄT RATKAISUT; JOISSA ON 80 L KAASUPULLO TAKAKONTISSA, EIVÄT OLE TULEVAISUUTTA. Hr. Jeken näkee, että markkinoilla jo olevat maakaasuautot ovat tulevaisuutta. Tällaisia automerkkejä ovat Hr. jekenin mukaan Opel, VW, Volvo ja Fiat. Eipä maininnut Ladaa - olisiko tuo maakaasuvaihtoehto toteutettu noissa Ladoisa juuri tuolla 80 litran kaasupullolla takakontissa?
Tuossakin
http://www.wagen.de/anzeigen/lada/niva/54866.html
kaupataan uutta Nivaa, MUTTA kuvauksessa mainitaan lisävarusteeina mm. LPG kaasulaitteisto, eli auto onkin nestekaasulla käyvä (Liquified Petroleum Gas).
http://www.autobild.de/erlkoenige/neuhe ... el_id=9704
Lisäys:
Tässäpä mielenkiintoinen artikkeli:
http://erdgasfahrzeuge.01kunden.net/cgi ... bsWEBkUgJ0
"...Und das Tankstellenetz sowie die Fahrzeugpalette w
achsen, Bernhard Jeken von der erdgas mobil GmbH betont. "Es gibt nirgendwo, weder in Europa noch sonst in der Welt, so viele Tankstellen wie in Deutschland. Nirgendwo gibt es dieses Erdgasfahrzeug-Angebot, was sicherlich noch relativ klein ist, aber ein Fahrzeug-Angebot von Original-Herstellern. In anderen Ländern sehen wir häufig Umrüstlösungen, das heißt, 80 Liter Flasche hinten im Kofferraum etc. Das ist aus unserer Sicht nicht die Zukunft. Sondern die Zukunft liegt in den Fahrzeugen, wie sie jetzt von Opel, von VW, von Volvo, von Fiat angeboten werden."
Hr. Jeken näkee maakaasun tankkauspisteiden määrän kasvavan (auto)merkkitarjonnan mukana. Saksa on Hr. Jekenin mukaan edelläkävijä tankkauspisteiden määrässä jne. Hr. Jeken näkee, että MUIDEN MAIDEN AUTOTEOLLISUUDEN TEKEMÄT RATKAISUT; JOISSA ON 80 L KAASUPULLO TAKAKONTISSA, EIVÄT OLE TULEVAISUUTTA. Hr. Jeken näkee, että markkinoilla jo olevat maakaasuautot ovat tulevaisuutta. Tällaisia automerkkejä ovat Hr. jekenin mukaan Opel, VW, Volvo ja Fiat. Eipä maininnut Ladaa - olisiko tuo maakaasuvaihtoehto toteutettu noissa Ladoisa juuri tuolla 80 litran kaasupullolla takakontissa?
Tuossakin
http://www.wagen.de/anzeigen/lada/niva/54866.html
kaupataan uutta Nivaa, MUTTA kuvauksessa mainitaan lisävarusteeina mm. LPG kaasulaitteisto, eli auto onkin nestekaasulla käyvä (Liquified Petroleum Gas).
pitääkö tämä asia Iltalehden uutisessa paikkansa? :
Suomessa maakaasu on vuoden 2004 alussa vapautettu vuotuisesta käyttövoimaverosta (ex-dieselvero), joten jos ja kun sitä saa edullisesti, sillä ajaminen kannattaa.
Suomessa maakaasu on vuoden 2004 alussa vapautettu vuotuisesta käyttövoimaverosta (ex-dieselvero), joten jos ja kun sitä saa edullisesti, sillä ajaminen kannattaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Saksan Autolitto:
http://www.adac.de/Auto_Motorrad/Krafts ... 5%230&TL=2
sanoo että:
"..."Autogas", nicht zu verwechseln mit "Erdgas" (Methan), ist nichts anderes als Flüssiggas („LPG“ Liquified Petroleum Gas, Gemisch aus Propan und Butan)."
Eli ettei autokaasua ja maakaasua pidä sekoittaa termeinä keskenään. Autokaasu (Das Autogas) on
tuon ylläolevan mukaan ihan tavallista LPG:tä eli nestekaasua. IL:n artikkelin kuvassa olevan Ladan takaikkunassahan lukee nimenomaan "Ich (liebe) Autogas" eli olen tykästynyt nestekaasuun.
http://www.adac.de/Auto_Motorrad/Krafts ... 5%230&TL=2
sanoo että:
"..."Autogas", nicht zu verwechseln mit "Erdgas" (Methan), ist nichts anderes als Flüssiggas („LPG“ Liquified Petroleum Gas, Gemisch aus Propan und Butan)."
Eli ettei autokaasua ja maakaasua pidä sekoittaa termeinä keskenään. Autokaasu (Das Autogas) on
tuon ylläolevan mukaan ihan tavallista LPG:tä eli nestekaasua. IL:n artikkelin kuvassa olevan Ladan takaikkunassahan lukee nimenomaan "Ich (liebe) Autogas" eli olen tykästynyt nestekaasuun.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Jo 70-luvulla neuvostoliitossa ajeltiin paljon kaasukäyttöisillä takseilla mallia Volga. ja ei ajat siitä ole muuttunut kaasulaitteistoja myydään itse asennukseen ja ainakin GAZilla on kaasuversioita tehdasmalleista. Eli ei mitenkään ihme jos Ladaankin kaasut saisi.
Frankfurtissa esillä olleet 1118 ja 1119 on siis Kalinan sedan ja hb mallit, kalinan vientiautojen pitäisi tulla tuotantoon jo kai tän vuoden lopulla (sedan), mutta jostain syystä kai Kalina nimeä ei käytettäisi viennissä?
sekotetaan vielä lisää pakkaa kun on kaasut jo ihan sekaisin. Ladalta löytyy myös nämä Antel mallit Antel 1 oli Niva ja Antel 2 Lada 110 STW (Lada 111) niissä on jokin venäläisten insinöörien taidonnäyte uudesta polttoainejärjestelmästä. siinä on jotain sähköjä ja vesiä yms. onko se joku hybridi-vetyauto mikä lie (mä en ole insinööri) katso lisää venäjän kielellä Lada tehtaan sivuilla
Frankfurtissa esillä olleet 1118 ja 1119 on siis Kalinan sedan ja hb mallit, kalinan vientiautojen pitäisi tulla tuotantoon jo kai tän vuoden lopulla (sedan), mutta jostain syystä kai Kalina nimeä ei käytettäisi viennissä?
sekotetaan vielä lisää pakkaa kun on kaasut jo ihan sekaisin. Ladalta löytyy myös nämä Antel mallit Antel 1 oli Niva ja Antel 2 Lada 110 STW (Lada 111) niissä on jokin venäläisten insinöörien taidonnäyte uudesta polttoainejärjestelmästä. siinä on jotain sähköjä ja vesiä yms. onko se joku hybridi-vetyauto mikä lie (mä en ole insinööri) katso lisää venäjän kielellä Lada tehtaan sivuilla

No niinpäs onkin, harmi etten osaa venäjää - tuossa on varmaan ihan eksakti tieto. Voisiko joku kääntää. Norjalaisen Bellona ympäristökerhon mukaan olisi olemassa Antel 4 malli, joka olisi kai näitä aikoja koemalliasteella. Antel 3 olisi se hybridiauto, joka tuottaa polttokennon avulla bensiinistä vetyä. Näin siis norjalainen Bellona, jonka mukaan Avtovaz esittelee ensi vuonna bensiinillä ja vedyllä kulkevan auton. http://www.bellona.no/en/energy/37532.html
Mutta ketjun alkuperäisessä viestissä mainitun näyttelyn tiimoilta löytyy saksalaisen Der Spiegel lehden verkkoversiosta seuraava juttu - ja tässä saattaa ollakin totuuden siemen tähän asiaan:
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0,15 ... 70,00.html
"...Antel-2 heißt der Prototyp auf Basis des Lada-Kombis mit der Modellbezeichnung 2111, der mit einer Brennstoffzelle, einem Wasserstoff-Luft-Generator und einem Elektromotor ausgestattet ist. Der Wasserstoffvorrat in speziellen Hochdrucktanks reicht laut Lada für 350 Kilometer, ein Luftkompressor führt das Gas mit 3,3 bar den Brennstoffzellen zu. Dort wiederum wird der Strom für ein Wechselstromaggregat mit 60 kW Leistung produziert. Zudem gehört eine Nickel-Metallhydrid-Pufferbatterie zum System...."
Elikä kysymys on hybridiautoista. Antel-2 on Lada Kombiin perustuvan prototyypin nimi, jonka mallinimike on 2111. Siinä on polttokenno, vety-ilmageneraattori ja sähkömoottori. Vety varastoidaan korkeapainesäiliöön ja sillä vetymäärällä ajellaan 350 km. Ilmakompressori tuo polttokennolle 3,3 barin paineella kaasua. Sähkövirta pyörittää 60 kW vaihtovirta-aggregaattia (generaattori-moottori?). Autossa on lisäksi nikkeli-metalli akut.
Eli se IAA 2005 messujen hybridi-Lada olikin vetykaasuauto (?). Polttokenno voi tehdä vetyä niin bensiinistä kuin maakaasustakin. Maakaasu vaan vaatii jo itsessään korkeapainetankin. Jokatapauksessa on todennäköistä että Frankfurtisa (IAA 2005) oli juuri tuo Antel-2 auto esitteillä.
Lisäys: Fuel Cell Todayn mukaan Avtovaz nimenomaan aikoi esitellä Antel-2 autoa IAA 2005 messuilla. Tieto on vaan kadonnut heidän sivuiltaan, pelkkä otsikko löytyy.
LISÄYS 2:
KIRJOITIN EDELLÄ SOOPAA - ei se polttokenno mitään vetyä siis tee, vaan se polttaa sitä. Vetyä voidaan valmistaa esim. bensiinistä tai vaikkapa vedestä. Tässä Antel-2 autossa vety on nimenomaan varastoitu 400 bar korkeapainetankkeihin.
http://www.schwarzwaelder-bote.de/wm?ca ... 3&offset=4
Mutta ketjun alkuperäisessä viestissä mainitun näyttelyn tiimoilta löytyy saksalaisen Der Spiegel lehden verkkoversiosta seuraava juttu - ja tässä saattaa ollakin totuuden siemen tähän asiaan:
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0,15 ... 70,00.html
"...Antel-2 heißt der Prototyp auf Basis des Lada-Kombis mit der Modellbezeichnung 2111, der mit einer Brennstoffzelle, einem Wasserstoff-Luft-Generator und einem Elektromotor ausgestattet ist. Der Wasserstoffvorrat in speziellen Hochdrucktanks reicht laut Lada für 350 Kilometer, ein Luftkompressor führt das Gas mit 3,3 bar den Brennstoffzellen zu. Dort wiederum wird der Strom für ein Wechselstromaggregat mit 60 kW Leistung produziert. Zudem gehört eine Nickel-Metallhydrid-Pufferbatterie zum System...."
Elikä kysymys on hybridiautoista. Antel-2 on Lada Kombiin perustuvan prototyypin nimi, jonka mallinimike on 2111. Siinä on polttokenno, vety-ilmageneraattori ja sähkömoottori. Vety varastoidaan korkeapainesäiliöön ja sillä vetymäärällä ajellaan 350 km. Ilmakompressori tuo polttokennolle 3,3 barin paineella kaasua. Sähkövirta pyörittää 60 kW vaihtovirta-aggregaattia (generaattori-moottori?). Autossa on lisäksi nikkeli-metalli akut.
Eli se IAA 2005 messujen hybridi-Lada olikin vetykaasuauto (?). Polttokenno voi tehdä vetyä niin bensiinistä kuin maakaasustakin. Maakaasu vaan vaatii jo itsessään korkeapainetankin. Jokatapauksessa on todennäköistä että Frankfurtisa (IAA 2005) oli juuri tuo Antel-2 auto esitteillä.
Lisäys: Fuel Cell Todayn mukaan Avtovaz nimenomaan aikoi esitellä Antel-2 autoa IAA 2005 messuilla. Tieto on vaan kadonnut heidän sivuiltaan, pelkkä otsikko löytyy.
LISÄYS 2:
KIRJOITIN EDELLÄ SOOPAA - ei se polttokenno mitään vetyä siis tee, vaan se polttaa sitä. Vetyä voidaan valmistaa esim. bensiinistä tai vaikkapa vedestä. Tässä Antel-2 autossa vety on nimenomaan varastoitu 400 bar korkeapainetankkeihin.
http://www.schwarzwaelder-bote.de/wm?ca ... 3&offset=4
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
käsittääkseni noi eri antellit on saman teeman erillaisia kehitysasteita ja onko sitten eri koreihin yhdistettynä. antel 1 olis siis ollut Nivan korissa ja tämä 2 on päällepäin ihan kuin 110 farmari. Tämä Antel 2 taisi kyllä olla jo MIMS:ssä viime vuonna ja on sitä kai aiemminkin euroopassa esitelty?

Moscow news on tehnyt jutun Avtovazista:
http://english.mn.ru/english/issue.php?2003-35-15
Ja siellä lukee että ensimmäinen versio vetyautosta olisi nimenomaan ollut mainitsemasi (pitkärunkoinen) Niva. Kyllä tuon mukaan Antel-2 olisi tosiaankin ollut jo aikaisemminkin olemassa - eli esitelty 6. kansainvälisessä Autonäyttelyssä Moskovassa. Jutun lopussa on selostettu tuota tekniikka jonkinverran tarkemminkin. Maakaasusta (CNG) tai nestekaasusta (Autogas, LPG) ei kuitenkaan puhuta tässäkään.
Lisäys: Saksalaiset ystävämme ovat huomioineet omalla foorumillaan Antel-2 auton esittelyn IAA 2005 messuilla Frankfurt am Mainissa:
http://www.lada-forum.de/dcforum/DCForumID11/734.html
"LADA Antel- 2"
LADA zeigtauf der IAA auch das Fahrzeug
"LADA Antel 2" mit Wasserstoff/Luft-Brennstoffzellen.
http://english.mn.ru/english/issue.php?2003-35-15
Ja siellä lukee että ensimmäinen versio vetyautosta olisi nimenomaan ollut mainitsemasi (pitkärunkoinen) Niva. Kyllä tuon mukaan Antel-2 olisi tosiaankin ollut jo aikaisemminkin olemassa - eli esitelty 6. kansainvälisessä Autonäyttelyssä Moskovassa. Jutun lopussa on selostettu tuota tekniikka jonkinverran tarkemminkin. Maakaasusta (CNG) tai nestekaasusta (Autogas, LPG) ei kuitenkaan puhuta tässäkään.
Lisäys: Saksalaiset ystävämme ovat huomioineet omalla foorumillaan Antel-2 auton esittelyn IAA 2005 messuilla Frankfurt am Mainissa:
http://www.lada-forum.de/dcforum/DCForumID11/734.html
"LADA Antel- 2"
LADA zeigtauf der IAA auch das Fahrzeug
"LADA Antel 2" mit Wasserstoff/Luft-Brennstoffzellen.