Milläs ilveellä olette saaneet tuommosia lukemia Ladan koneesta? kiinnostaisi hiukan..mickey-69 kirjoitti:Hieno juttu että vanha legenda on herätetty eloon....![]()
Meillä on taasen tämä ZBL-114 jolla esim. Koivistonalhon Jari ajoi F-cuppia... Sitä ennen se oli B-ryhmäläinen..
Joo, kyllähän tuosta koneesta voimaa saa, kuten jo aiemmin totesin meilläkin oli paras takapyörä teho 161hv/ ja vääntö jotain 217nm... Eli koneteho on about 180-190 välillä.... Välillä on vaan voima tahtonu tulla ulos väärästä paikkaa......., eli koneen kyljestä..![]()
![]()
![]()
![]()
ladan oikea vfts kone
- ladaraider
- Viestit: 100
- Liittynyt: 15.1.2004 11:44
- Paikkakunta: Kitee
-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa
Ladan koneen sielu on kansi,semmoisen hyvän kun löytää niin sen ympärille on helppo kasata muut.ladaraider kirjoitti:Milläs ilveellä olette saaneet tuommosia lukemia Ladan koneesta? kiinnostaisi hiukan..mickey-69 kirjoitti:Hieno juttu että vanha legenda on herätetty eloon....![]()
Meillä on taasen tämä ZBL-114 jolla esim. Koivistonalhon Jari ajoi F-cuppia... Sitä ennen se oli B-ryhmäläinen..
Joo, kyllähän tuosta koneesta voimaa saa, kuten jo aiemmin totesin meilläkin oli paras takapyörä teho 161hv/ ja vääntö jotain 217nm... Eli koneteho on about 180-190 välillä.... Välillä on vaan voima tahtonu tulla ulos väärästä paikkaa......., eli koneen kyljestä..![]()
![]()
![]()
![]()
koneen alakerta kestää jokin verran ilman koneistusta mutta kun aletaan meneen noille teholuvuille(170-190hp) tarvii jo alkaa alakertaankin miettimään viripalikoita.
-Männät vaihto takomäntiin tai kunnon kisamäntiin
-kampuranlinjan suoristus
-kiillotetut kanget+kevennetty kampi-akseli
-vauhtipyörä teräksestä,kisa kytkin(vähemmän pyörivää massaa)
-liekkirenkaat
sitten vielä toi kansi+hyvä nokka(ei nää kotimaassa myytävät)
45mm kaasarit tai ruisku ja kärjetän modifioitu sytkä

Katoin kuvat sun koneesta tuolta galleriasta,pakosarja on hyvän näköinen mutta toi imusarja taas ei

Yritä löytää suora mahdollisemman pitkä imusarja

Kaasarit on liian pienet kun haetaan huipputehoja

http://www.numppamotorsport.com
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Tehoonhan ei vaikuta pyörivien massojen määrä, paitsi jos mitataan kiihdytyspenkissä mikä mittaa massan kiihtyvyyttä ja siinä näkyy massojen vaikutus. Mutta mikäli tehot mitataan oikealla tehopenkillä antaa moottori saman tehon on esim vauhtipyörä 20 tai 5 kiloinen. Mutta kierrosten kiihtyvyyteenhän tuo just vaikuttaa ja myös auton kiihtyvyyteen pienillä vaihteilla.ladaracing pori kirjoitti:Ladan koneen sielu on kansi,semmoisen hyvän kun löytää niin sen ympärille on helppo kasata muut.ladaraider kirjoitti:Milläs ilveellä olette saaneet tuommosia lukemia Ladan koneesta? kiinnostaisi hiukan..mickey-69 kirjoitti:Hieno juttu että vanha legenda on herätetty eloon....![]()
Meillä on taasen tämä ZBL-114 jolla esim. Koivistonalhon Jari ajoi F-cuppia... Sitä ennen se oli B-ryhmäläinen..
Joo, kyllähän tuosta koneesta voimaa saa, kuten jo aiemmin totesin meilläkin oli paras takapyörä teho 161hv/ ja vääntö jotain 217nm... Eli koneteho on about 180-190 välillä.... Välillä on vaan voima tahtonu tulla ulos väärästä paikkaa......., eli koneen kyljestä..![]()
![]()
![]()
![]()
koneen alakerta kestää jokin verran ilman koneistusta mutta kun aletaan meneen noille teholuvuille(170-190hp) tarvii jo alkaa alakertaankin miettimään viripalikoita.
-Männät vaihto takomäntiin tai kunnon kisamäntiin
-kampuranlinjan suoristus
-kiillotetut kanget+kevennetty kampi-akseli
-vauhtipyörä teräksestä,kisa kytkin(vähemmän pyörivää massaa)
-liekkirenkaat
sitten vielä toi kansi+hyvä nokka(ei nää kotimaassa myytävät)
45mm kaasarit tai ruisku ja kärjetän modifioitu sytkä
Katoin kuvat sun koneesta tuolta galleriasta,pakosarja on hyvän näköinen mutta toi imusarja taas ei![]()
Yritä löytää suora mahdollisemman pitkä imusarja![]()
Kaasarit on liian pienet kun haetaan huipputehoja
Tuo alumiini-imusarja ei oo kyllä mikään paras vaihtoehto kun siinä on noin jyrkät mutkat => aiheuttaa pyörteilyä ja ne taas hidastaa virtausta. VFTS:n teräsimusarjahan on ihan suora oikein hyvässä kulmassa, koska kaasarin kohdalta imukanavaan kurkittaessa venttiililautanen näkyy osittain.
Ja sitten kun uusia kansia porukat alkaa tekemään niin valkatkaa aihioksi kattiladan kansi. Siinä on yksi perusasia paremmin

No niin, Porin mies kertoi asian aika lyhyesti ja ytimekkäästi...
Hyvä kansi on kaiken A ja O... Meillä on käytössä kolme kantta joista paras ehdottomasti on kyseiset teholukemat antanut Mattilan tekemä kansi... Hyvät männät on ollu hakusessaan jo pitkän aikaa(tällä hetkellä hepolitet), ollaan pohdittu mm. moottoripyörien mäntien kokeilua jotta saadaan matala mäntä ja pidemmät kanget jolloin kankikulma olisi optimaalisempi...
Kanget on kevennetty ja kiillotettu (tulee vaihtumaan teräs tai titaani kankiin), sekä kampura on kokennut aika rajun laihiksen... Teräsvauhtipyörä on ehdoton(perinteinen tuli pari kertaa kabiiniin).. Ja kisakytkin tietty.. Liekkirenkaita ei olla käytetty, mutta ei pahittekskaan ole.. Ja jos kaasareita käytätte, niin 1,6:een vähintään 45:t...., ja pitkä imusarja tuo paremmin sitä rallissa kaivattua vääntöä.. Ja tietty mittatarkkuus ja huolellisuus hommassa on ehdoton edellytys, mikäli aikoo hyvään lopputulokseen....

Hyvä kansi on kaiken A ja O... Meillä on käytössä kolme kantta joista paras ehdottomasti on kyseiset teholukemat antanut Mattilan tekemä kansi... Hyvät männät on ollu hakusessaan jo pitkän aikaa(tällä hetkellä hepolitet), ollaan pohdittu mm. moottoripyörien mäntien kokeilua jotta saadaan matala mäntä ja pidemmät kanget jolloin kankikulma olisi optimaalisempi...
Kanget on kevennetty ja kiillotettu (tulee vaihtumaan teräs tai titaani kankiin), sekä kampura on kokennut aika rajun laihiksen... Teräsvauhtipyörä on ehdoton(perinteinen tuli pari kertaa kabiiniin).. Ja kisakytkin tietty.. Liekkirenkaita ei olla käytetty, mutta ei pahittekskaan ole.. Ja jos kaasareita käytätte, niin 1,6:een vähintään 45:t...., ja pitkä imusarja tuo paremmin sitä rallissa kaivattua vääntöä.. Ja tietty mittatarkkuus ja huolellisuus hommassa on ehdoton edellytys, mikäli aikoo hyvään lopputulokseen....




-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa
Ketä toi Mattila on,olen kuullut eritahoilta juttua hänerstä mutta kukaan ei tiedä tarkempaa
Meillä on tuon Sylvänteen koneen kanssa ongelmana nuo vauhtipyörän pulttien katkeamiset,tapit on, tasapainoitettu tietenkin kampuran kanssa,kampuran pää suoristettu mutta silti pultit katkeaa.
Ahvenanmaalla katkesi 3 kerran pultit,samaan kohtaan ne keskeytti kun viimevuonnakin.
Itse ole kerran hajoittanut ne ihan siirtoajossa katsastukseen,ilman repimistä.
Aika utooppinen vika,on muille käynyt noin???

Meillä on tuon Sylvänteen koneen kanssa ongelmana nuo vauhtipyörän pulttien katkeamiset,tapit on, tasapainoitettu tietenkin kampuran kanssa,kampuran pää suoristettu mutta silti pultit katkeaa.
Ahvenanmaalla katkesi 3 kerran pultit,samaan kohtaan ne keskeytti kun viimevuonnakin.
Itse ole kerran hajoittanut ne ihan siirtoajossa katsastukseen,ilman repimistä.
Aika utooppinen vika,on muille käynyt noin???
http://www.numppamotorsport.com
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
- ladaraider
- Viestit: 100
- Liittynyt: 15.1.2004 11:44
- Paikkakunta: Kitee
Hömm, kaikki "tietäjät" ovat taas sanoneet tuosta minun pakosarjasta että se on liian väljä. Tiedä häntä sitten.. osaisittekos sanoa sitten mikä se on se "hyvä nokka" näin rallikäyttöön? eli ei kuitenkaan mitään ratanokkaa olisi tarkoitus tehdä joka ei toimi alle 8k rpm, vaan kompromissi siltä väliltä jolla pystyisi ajamaan. tällä hetkellä tuon kannen pitäisi olla hyvin virtaava, virtauspenkissä on käytetty ym, väittivät hyväksi, kiinni vakioventtiliit tosin, kun olen kuullut juttua että isommat eivät tahdo kestää. Puristussuhde pitäisi olla siellä reilun 11:ta paikkeilla. Nokka-akseli on 296 asteinen muistaakseni, nostoja sun muita ei nyt voi muistaa, mutta kuitenkin aika lievä nokka. Penkissä käytettiin ja tulokseksi tuli 96hp takapyöristä. Tämä oli pienoinen pettymys kun kanteen oli kuitenkin työtä ja valuuttaakin hieman upotettu, johtuneeko sitten tuosta lievästä nokasta. Kone kyllä vääntää erittäin hyvin alhaalta asti mutta viimeinen piikki puuttuu. eli lienee nokan etsintä edessä.
edit. en siis havittele noita teidän 180hp:n lukemia, mutta "hieman" enemmän olisi kiva saada.
edit. en siis havittele noita teidän 180hp:n lukemia, mutta "hieman" enemmän olisi kiva saada.
-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa
Toi nokka on mallia "katu"-ei hyvä kisakäytössä
Yritä saada joltain noita ryssä nokkien mittoja,ne on aikalailla eri profiililla kun noi ns.virinokat moposportista yms
Toi Aarne Erola on jossain vaiheessa hionut ainakin ihan ok nokkia
Itellä käytössä joku ryssien evo nokka josta ei mitään aste tietoa mutta vetoalue on 3500-7200(rajoitin)
Älä ainakaan mene muuttamaan sitä pakosarjaa mihinkään,itellä aikalailla samanmoinen,ettei olisi Hannukaiselta toikin lähtenyt
nokka+imusarja vaihtoon niin eiköhän toi kulkupuoli parane jo jonkin verran

Yritä saada joltain noita ryssä nokkien mittoja,ne on aikalailla eri profiililla kun noi ns.virinokat moposportista yms

Toi Aarne Erola on jossain vaiheessa hionut ainakin ihan ok nokkia

Itellä käytössä joku ryssien evo nokka josta ei mitään aste tietoa mutta vetoalue on 3500-7200(rajoitin)

Älä ainakaan mene muuttamaan sitä pakosarjaa mihinkään,itellä aikalailla samanmoinen,ettei olisi Hannukaiselta toikin lähtenyt

nokka+imusarja vaihtoon niin eiköhän toi kulkupuoli parane jo jonkin verran

http://www.numppamotorsport.com
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
- ladaraider
- Viestit: 100
- Liittynyt: 15.1.2004 11:44
- Paikkakunta: Kitee
Kiitoksia avusta, pitänee etsiskellä ja kysellä mittoja, kunpa saisinkin tuommoisen akselin kuin sinulla, kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta : )ladaracing pori kirjoitti:Toi nokka on mallia "katu"-ei hyvä kisakäytössä![]()
Yritä saada joltain noita ryssä nokkien mittoja,ne on aikalailla eri profiililla kun noi ns.virinokat moposportista yms![]()
Toi Aarne Erola on jossain vaiheessa hionut ainakin ihan ok nokkia![]()
Itellä käytössä joku ryssien evo nokka josta ei mitään aste tietoa mutta vetoalue on 3500-7200(rajoitin)
Älä ainakaan mene muuttamaan sitä pakosarjaa mihinkään,itellä aikalailla samanmoinen,ettei olisi Hannukaiselta toikin lähtenyt![]()
nokka+imusarja vaihtoon niin eiköhän toi kulkupuoli parane jo jonkin verran
Kyllähän tuo 96hp pyörästä on tuolle paketille ihan ok tulos.
Koneteho kun kuitenkin on jo noin 120 hp. Häviöt tietääkseni noin 20% kun kyseessä on kait välitetty loota eikä suorakytky?
Jos tuohon nyt lasketaan kaikki mahdolliset muutokset niin kuvittelisin menevän jotenkin näin:
120hp+
Tiukka nokka 15-20 hp
45 kaasarit 10-15 hp
imusarja 5-10 hp
isot venttiilit 5-15 hp
eli noilla teholukemat nousisi 155-180 haarukkaan...
Isoista venttileistä en ole kyllä paljon kuullut ongelmia? 41 ja 34 milliset pitäisi onnistua omillakin seeteillä ja jos jättää millin pienemmäksi niin ei senkään vertaa ole ongelmia ja virtauksessa ei kauheasti ole eroa kun palotilojen seinät kuitenkin on muutenkin liian lähellä.
Venttiileiksi voisi laittaa vaikka seuraavat motonetin listalta:
Toyota 2,0 2SE 83--86 IMU. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-2235 5.90
2,0 2SE 83--86 PAKO. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-2236 9.90
Imu on siis 40mm ja pako 34mm, venttiilit saman mittaiset eli ei ajoitusongelmia. Ladan kiilat pitäisi sopia. Eli venttiilikasa maksaisi 63,20e.
Mites muuten tuo sun putkes jatkuu pakosarjan jälkeen? Siinä pitäisi mulle annettujen tietojen mukaan olla 2" putkea noin metrin verran ennenkuin alkaa suurentaa. Tuo suurentaminen muuten ei ole mitenkään pakollista edes...
Koneteho kun kuitenkin on jo noin 120 hp. Häviöt tietääkseni noin 20% kun kyseessä on kait välitetty loota eikä suorakytky?
Jos tuohon nyt lasketaan kaikki mahdolliset muutokset niin kuvittelisin menevän jotenkin näin:
120hp+
Tiukka nokka 15-20 hp
45 kaasarit 10-15 hp
imusarja 5-10 hp
isot venttiilit 5-15 hp
eli noilla teholukemat nousisi 155-180 haarukkaan...
Isoista venttileistä en ole kyllä paljon kuullut ongelmia? 41 ja 34 milliset pitäisi onnistua omillakin seeteillä ja jos jättää millin pienemmäksi niin ei senkään vertaa ole ongelmia ja virtauksessa ei kauheasti ole eroa kun palotilojen seinät kuitenkin on muutenkin liian lähellä.
Venttiileiksi voisi laittaa vaikka seuraavat motonetin listalta:
Toyota 2,0 2SE 83--86 IMU. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-2235 5.90
2,0 2SE 83--86 PAKO. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-2236 9.90
Imu on siis 40mm ja pako 34mm, venttiilit saman mittaiset eli ei ajoitusongelmia. Ladan kiilat pitäisi sopia. Eli venttiilikasa maksaisi 63,20e.
Mites muuten tuo sun putkes jatkuu pakosarjan jälkeen? Siinä pitäisi mulle annettujen tietojen mukaan olla 2" putkea noin metrin verran ennenkuin alkaa suurentaa. Tuo suurentaminen muuten ei ole mitenkään pakollista edes...
- ladaraider
- Viestit: 100
- Liittynyt: 15.1.2004 11:44
- Paikkakunta: Kitee
joo, välitetty loota on. Ja tuo putki jatkuu niin että siinä on n.30c jumalattoman isoa putkea (ehkä 4-5"?) johon ne kaikki neljä putkea yhdistyy, sen jälkeen on se n. metrin pätkä taitaapi olla 1,5" putkea (alkaa noin vaihdelaatikon paikkeilla), ja sen jälkeen menee 2" putkena ulos asti. En nyt oikein tiedä mitä tuon kanssa tekisi, jotku ovat haukkuneet tuon koko putkiston täydelliseksi paskaksi, ja jotku taas sanoneet hyväksi.. Tuo putkist on siis entisen omistajan rakentama.Jankos kirjoitti:Kyllähän tuo 96hp pyörästä on tuolle paketille ihan ok tulos.
Koneteho kun kuitenkin on jo noin 120 hp. Häviöt tietääkseni noin 20% kun kyseessä on kait välitetty loota eikä suorakytky?
....
....
Mites muuten tuo sun putkes jatkuu pakosarjan jälkeen? Siinä pitäisi mulle annettujen tietojen mukaan olla 2" putkea noin metrin verran ennenkuin alkaa suurentaa. Tuo suurentaminen muuten ei ole mitenkään pakollista edes...
Otappa kuva siitä putkesta niin pääsee hieman sitäkin ihmettelemään.
Mutta kuulostaa kyllä ihan siltä että sen sarjan virtausta on väkisin kuristettu, onkohan se ollut 1,3 koneessa kiinni?
Mutta ainakin sen putken voit 4-1 kokoamisen jälkeen muuttaa 2" putkeksi ja vaimenninta ei saa olla ensimmäisen metrin matkalla.
Mutta kuulostaa kyllä ihan siltä että sen sarjan virtausta on väkisin kuristettu, onkohan se ollut 1,3 koneessa kiinni?
Mutta ainakin sen putken voit 4-1 kokoamisen jälkeen muuttaa 2" putkeksi ja vaimenninta ei saa olla ensimmäisen metrin matkalla.
- ladaraider
- Viestit: 100
- Liittynyt: 15.1.2004 11:44
- Paikkakunta: Kitee
Tosiaan, tässä oli ennen 1,3 kone kiinni. Kävin nappaamassa pari kuvaa, hieman huonosta kulmasta ja vähän epäselviä koska auton alla tuppaa olemaan ahdasta. Mutta, Tässä näkyy Alkupätkä, jossa se on jo yhdistynyt yhdeksi pötköksi. Ja tästä myös näkyy se "kuristus" putki.Jankos kirjoitti:Otappa kuva siitä putkesta niin pääsee hieman sitäkin ihmettelemään.
Mutta kuulostaa kyllä ihan siltä että sen sarjan virtausta on väkisin kuristettu, onkohan se ollut 1,3 koneessa kiinni?
Mutta ainakin sen putken voit 4-1 kokoamisen jälkeen muuttaa 2" putkeksi ja vaimenninta ei saa olla ensimmäisen metrin matkalla.
Tässä sitten Loppupää putkesta..
Ja kiitoksia kaikille avusta, jos saisi hieman lisää potkua tähän härveliin että kerkiäisi edes samalla suoralle muiden kanssa.
Joo ihan hyvältä tuo alkupää näyttää mutta ei tuo tuollasta kuristinta tarvii väliin kun kone on muutettu isommaksi. Eli 2" putkea alusta loppuun.ladaraider kirjoitti:Tosiaan, tässä oli ennen 1,3 kone kiinni. Kävin nappaamassa pari kuvaa, hieman huonosta kulmasta ja vähän epäselviä koska auton alla tuppaa olemaan ahdasta. Mutta, Tässä näkyy Alkupätkä, jossa se on jo yhdistynyt yhdeksi pötköksi. Ja tästä myös näkyy se "kuristus" putki.Jankos kirjoitti:Otappa kuva siitä putkesta niin pääsee hieman sitäkin ihmettelemään.
Mutta kuulostaa kyllä ihan siltä että sen sarjan virtausta on väkisin kuristettu, onkohan se ollut 1,3 koneessa kiinni?
Mutta ainakin sen putken voit 4-1 kokoamisen jälkeen muuttaa 2" putkeksi ja vaimenninta ei saa olla ensimmäisen metrin matkalla.
Tässä sitten Loppupää putkesta..
Ja kiitoksia kaikille avusta, jos saisi hieman lisää potkua tähän härveliin että kerkiäisi edes samalla suoralle muiden kanssa.
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä