Moi
Palaneen polttimon varoitusvalo on kummitellut pitkään eli välillä palaa ja sammuu itsestään mutta nykyään se palaa kokoajan, mistähän kannattaisi vikaa etsiä?
Ps. polttimot ovat ehjiä eikä hapettumia löydy
110: Palaneen polttimon varoitusvalo
Yleensäkkin satakympissä palaneen polttimon varoitusvalo toimii kuten pitääkin.Itsellä on ollut seuraavat viat:
-takavalon polttimon kontaktihäiriö.Vika ilmestyy silloin kun laitetaan ajovalot tai parkit päälle.
-jarruvalon polttimon kontaktihäiriö.Vika ilmestyy silloin kun painetaan ensimmäisen kerran jarrua.
Jos polttimo ei pala vaikka se on ehjä niin vika voi olla muuallakin kuin lampun kannassa.Ensiksi kannattaa mitata tuleeko lampun kantaan jännite.Luultavasti Ladassakin polttimoita tarkkaillaan Reed-releellä.Tässä systeemissä polttimoille menevät virtapiirit ovat johdettu Reed-releen ympärille käämittyjen kelojen kautta.Toisen lampun virta menee toiseen suuntaan kuin taas ensimmäisen lampun virta.Yhdessä näiden tasavirtojen magneettikentät kumoavat toisensa koska polttimoiden kuormat ovat samat.Jos toinen lamppu ei pala niin tätä kumoavaa voimaa ei ole ja magneettikenttä sulkee Reed -releen lasiputken sisällä olevan metallikoskettimen,jota kautta herätevirta siiretyy varoituspaneelin virtapiiriin "muistiin".Yksi vikamahdollisuus on Reed-releen kärkien kiinnijuuttuminen(mitä pidän epätodennäköisenä Reed-releen hermeettisen rakenteen ja Reed-releen harvojen toimintojen takia).Kylmäjuotos tai katkos paneelin virtapiirissä tms....
-takavalon polttimon kontaktihäiriö.Vika ilmestyy silloin kun laitetaan ajovalot tai parkit päälle.
-jarruvalon polttimon kontaktihäiriö.Vika ilmestyy silloin kun painetaan ensimmäisen kerran jarrua.
Jos polttimo ei pala vaikka se on ehjä niin vika voi olla muuallakin kuin lampun kannassa.Ensiksi kannattaa mitata tuleeko lampun kantaan jännite.Luultavasti Ladassakin polttimoita tarkkaillaan Reed-releellä.Tässä systeemissä polttimoille menevät virtapiirit ovat johdettu Reed-releen ympärille käämittyjen kelojen kautta.Toisen lampun virta menee toiseen suuntaan kuin taas ensimmäisen lampun virta.Yhdessä näiden tasavirtojen magneettikentät kumoavat toisensa koska polttimoiden kuormat ovat samat.Jos toinen lamppu ei pala niin tätä kumoavaa voimaa ei ole ja magneettikenttä sulkee Reed -releen lasiputken sisällä olevan metallikoskettimen,jota kautta herätevirta siiretyy varoituspaneelin virtapiiriin "muistiin".Yksi vikamahdollisuus on Reed-releen kärkien kiinnijuuttuminen(mitä pidän epätodennäköisenä Reed-releen hermeettisen rakenteen ja Reed-releen harvojen toimintojen takia).Kylmäjuotos tai katkos paneelin virtapiirissä tms....
Oletko katsonut etuparkit (siellä umpioiden sisällä)? Omassa 110:ni on keljuillut juuri nuo Jaskan mainitsemat polttimot, mutta myös etuparkit antavat hälytyksen, mikäli ovat palaneet. Jännä sinällään, ettei ajovalopolttimosta tule ilmoitusta, mikäli se on palanut... Näin ainakin minulla.
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver
Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Hypnotic Silver
Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Joo. Ajovaloista ei hälytä, mutta parkeista kyllä. Mulla on tullu useita "haamuhälytyksiä" ts. tarkistettaessa valot on ollu kunnossa. Oletan, että tälläinen hälytys tulee, kun lampun virtapiirissä on hetkellinen katkos, joka korjautuu itsekseen. Takapään lamppujen kontaktit on ongelmalliset. Kontaktihäiriöitä syntyy. Muutaman kerran on ehjä lamppu ollu pimeänä ja kun on vaihtanu toisen polttimon, niin vika on korjautunu. Parasta tässä on, että tän "viallisen" polttimon laitoin talteen ja kun seuraavan kerran tuli taas vikailmoitus, niin vaihdoin sen takaisin ja hyvin pelaa! Syyksi epäilen, että polttimonkanta painaa kontaktiliuskaa nyt uudesta kohdasta. Kaikenkaikkiaan nää muoviset lampunpohjat on syvältä! Olen ajatellu, että jos jostain sai hankittua kunnon metalliset lampunkannat ja laittais ne. Tilaahan on reilusti. Samalla vois nyppiä hemmettiin sen lattaliittimen, joka varmaan aikanaan hapettuu ja tuo lisää riemuja. Liittimen vois korvata ruuviliittimillä tai suoraan juottamalla.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 12.6.2004 14:30
- Paikkakunta: Hämeenperä
110 valojen varoitus valo
Varoitus valo temppuili 110 monta kertaa loppui temppuilu kun otin takaa kaikki lamput irti ja pikkuisen suihkautin CRC polttimon reikiin , ei ole prenkannu sen jälkeen yli 2 vuoteen.
Virran mittaus
Varmaan kannattaa aina mitata polttimoiden ottamat virrat ongelmien alkaessa, sillä niiden erisuuruisuus vikavalon sytyttää. Jos virrat ovat samat niin vika on jossain muualla..
Mielestäni toimiva tapa vianetsintään.
Vai onko reed-systeemi tarkempi kuin yleismittari?
Näitä releitä en kyllä ole omasta samarastani löytänyt.
Itselläni tuo systeemi on toiminut hyvin samarassa. Luulin ennen että vianilmaisu perustuu jotenkin umpioon menevään ylimääräiseen johtoon, mutta ei se taida niin olla.
Mielestäni toimiva tapa vianetsintään.
Vai onko reed-systeemi tarkempi kuin yleismittari?
Näitä releitä en kyllä ole omasta samarastani löytänyt.
Itselläni tuo systeemi on toiminut hyvin samarassa. Luulin ennen että vianilmaisu perustuu jotenkin umpioon menevään ylimääräiseen johtoon, mutta ei se taida niin olla.