Kestotesti Lada 1500S ja Matkaaja Pallas 5500

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Ei axtekkia = ei ongelmia. Noinhan se meni tuon(kin) testin mukaan. Takapään vahvistettu jousitus oli vaunua vetäessä hyvä ja varmaankin, ihan niin kuin ounastelivat, talvikeleillä huono. Ilman tukevampaa takapäätä saattaisi olla melko hutera ajotuntuma.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

No ei tuo ajo mitenkään mahotonta oo ilman takapään vahvempaa jousitustakaan.

Eilen kestotesti jatkui, ajoin yhdistelmän ulkomaille Teiskoon. Vauhti oli parasta pitää 80:ssä koska muuten alkoi heijaus. Lada jaksoi ihan hyvin, mutta kävi jälkikäyntejä useita sekuntteja urakan jälkeen. Käynti on siis yhä enemmän perseellään.

Vaunupaikalle piti ajaa jyrkkä mäennyppylä ylös ja joku karavaanari tuli kehumaan kuinka Lada meni siitä nätisti hiljaisellakin vauhdilla, kun taas etuveto-Saabilla pitää ottaa vauhtia ettei jää sutimaan.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

eikö tuo etuvetojen sutimisominaisuus ole aika luonnolliselta tuntuva jutta? sitä pohjaa vasten ihmetyttää miten nykyisillä normi autoilla pystyy enää paljoa vetämään, kun ovat pääasiallisesti etuvetoisia. Nykyään karavaanarit saa ostaa maastureita!
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
André

Re: Kestotesti Lada 1500S ja Matkaaja Pallas 5500

Viesti Kirjoittaja André »

Nonnis kirjoitti:Alusta on hieman liian lötkö, parasta on tuunata uudet iskarit ja farmarin jäykemmät takajouset.
Mulla olis yhdet 2104:n lähes ajamattomat (< 5000 km) takajouset mökillä liiterissä. Mutta...

Vaihdoin ne aikoinaan omasta 2104:sta pois niitten vetelyyden takia. Nyt jo edesmennyt Bernhardinkoira sai takaläpät laapimaan maata. Kokeilin ensin MADin apujousia, jotka tulivat alkuperäisen jousen sisään. Kuormankantokyky kyllä parani huomattavasti, mutta hiemankin pitemmissä joustoissa kuului mieletön pauke, kun apu- ja "pää"jousi osuivat toisiinsa. Tähän tietysti syynä joustoissa panhard-sauvan takia sivusuunnassa liikkuva taka-akseli. Seuraavaksi soviteltiin Nivan jousia, mutta ne olivat muistaakseni liian lyhyet (?!?), vaikkakin riittävän jäykät. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi teettää Punkalla (http://www.vallilantakomo.fi) paksummasta jousilangasta (sama halkaisija kuin Nivan jousissa), mutta 2104:n mitoilla kokonaan uudet jouset. Ja kyllä tuli herkku..! :roll:

Nykyisin ei tarvitse tuollaisten kanssa askarrella, kun tasoventtiilit pitävät korkeuden oikeana kuormasta riippumatta... :wink:
Tshernobyl

Viesti Kirjoittaja Tshernobyl »

Nonnis kirjoitti:No ei tuo ajo mitenkään mahotonta oo ilman takapään vahvempaa jousitustakaan.

Eilen kestotesti jatkui, ajoin yhdistelmän ulkomaille Teiskoon. Vauhti oli parasta pitää 80:ssä koska muuten alkoi heijaus. Lada jaksoi ihan hyvin, mutta kävi jälkikäyntejä useita sekuntteja urakan jälkeen. Käynti on siis yhä enemmän perseellään.

Vaunupaikalle piti ajaa jyrkkä mäennyppylä ylös ja joku karavaanari tuli kehumaan kuinka Lada meni siitä nätisti hiljaisellakin vauhdilla, kun taas etuveto-Saabilla pitää ottaa vauhtia ettei jää sutimaan.
Ootko kokeillu bensaksi 98:sia vaunun vetoon? Se poisti jälkikäynnin mun 1500:sesta, silloin kun mulla sellanen oli. Tosin vaunua en sillä vetänyt.

Nuo Matkaajat tahtoo olla sellasia vaappuvia vaunuja, siksi jotkut niitä rapaloiksi kutsuukin.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Tshernobyl kirjoitti:
Nonnis kirjoitti:No ei tuo ajo mitenkään mahotonta oo ilman takapään vahvempaa jousitustakaan.

Eilen kestotesti jatkui, ajoin yhdistelmän ulkomaille Teiskoon. Vauhti oli parasta pitää 80:ssä koska muuten alkoi heijaus. Lada jaksoi ihan hyvin, mutta kävi jälkikäyntejä useita sekuntteja urakan jälkeen. Käynti on siis yhä enemmän perseellään.

Vaunupaikalle piti ajaa jyrkkä mäennyppylä ylös ja joku karavaanari tuli kehumaan kuinka Lada meni siitä nätisti hiljaisellakin vauhdilla, kun taas etuveto-Saabilla pitää ottaa vauhtia ettei jää sutimaan.
Ootko kokeillu bensaksi 98:sia vaunun vetoon? Se poisti jälkikäynnin mun 1500:sesta, silloin kun mulla sellanen oli. Tosin vaunua en sillä vetänyt.

Nuo Matkaajat tahtoo olla sellasia vaappuvia vaunuja, siksi jotkut niitä rapaloiksi kutsuukin.
tota 98:a minäkin suosittelen takavetoihin, mutta kohta tulee taas pressa tai joku muu sanomaan että hyvin menee 95:llä :( :wink: itellä ainakin kokemuksia 98:ta: lisää tehoa, lisää tyhjäkäyntiä, vähemmän jälkikäyntiä eikä noihin mitkään säädöt auta.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
pressa
Viestit: 10544
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

tervehdys jussi
minulla ei ole koskaan ollut minkään ei edes axtec ladan kanssa ongelmia 95 bensalla
olen joskus jopa ajellut polttoöljyllä jatketulla bensalla jonka oktaanit paljon alle 95 eikä silläkään mitään ongelmia
en sitten tiedä onko kaikki ladani olleet paremmissa säädöissä tms. kun en mihinkään 98 tarvitse

(tästähän jussi varoitti)
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Jälkikäyntiä on ollut 98:llakin, mutta on varmaan johtunut laihasta seoksesta, tänään kävin säädättämässä sopan kohilleen.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Terveisiä Suomen kiertueelta, reilun 900 km:n koelenkki vetäistiin vaunu perässä, elikkä Tampereelta Jyväskylän, Parkanon ja Porin kautta Turkuun, kovassa helteessä ja maastokin oli joka suunnalla melko mäkistä.

Lada on vielä kohtalaisen ehjä, lämmöistä ei ollut ongelmaa ja kytkinkin kärysi vain kerran ylämäkeen maastoon pakittaessa. Jälkikäyntiä esiintyi ajoittain ja tyhjäkäyntiruuvia piti kerran kääntää kiinnipäin. Voimansiirto ei ole enää niin hiljainen kuin ennen.

Ajettavuus oli loppujen lopuksi aika hyvä, mä ajoin Jyväskylästä Kihniöön ja Parkanosta Poriin ja Porista Turkuun ja Turusta puoleen matkaa Tampereelle. Meno pysyi aika sujuvana kun nopeus oli tasasella 85-90, niin ylämäistäkin selvisi vauhdin laskematta alle 70:n. Kauheasti yli 90:n en viitsinyt kokeilla. Nopeus tarkistettiin nopeusnäytöstä.

Jyväskylän leirintäalue oli suuri pettymys, hinta oli samaa tasoa kuin jossain Helsingissä, 20 euroa yö plus sähkö 3 e :shock: . Parkanossa pyssättiin Pahkalanniemeen ja Porissa Reposaareen Siikarantaan. Näistä erityisesti Siikaranta viehätti kovasti, maisemat oli komiat ja palvelu hyvää. Turussa oltiin tietysti Ruissalossa, ei sekään kauheen edullinen ollut, mutta tilaa ainakin piisasi (paitsi sähköpaikoille oli kova ryysis, onneksi me ei haluttu sinne asfalttikentälle huoltorakennuksen viereen mikä karavaanareita veti puoleensa).

Kuvia voi ilmestyä joskus jos saan skannattua (dikikameraa en saanut tyhjennettyä kun tietokone on särki).

EDIT: Polttoaineen kulutus oli 10-11 litraa satasella, eli ihan kohtuullinen menekki vaunu perässä :)
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
pressa
Viestit: 10544
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

onnekisi olkoon autolle ja vaunulle jotka selvisivät ehjänä perille ja takaisin
seuraavaksi suuntana ilmeisesti jämsänkoski ja idänihmeet???

ps. oletko lukenut s-postisi sen koira osoitteen???
t. mika
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Juu idänihmeisiin tuolla yhdistelmällä tulossa. Muuten voidaan vetää ransiitillakin jos siihen nyt joskus saadaan kone kiinni. Ettei Lada kulu ;)

Sähköpostia just lueskelen.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Nyt Ransitissa on kone kii, mutta savuttaa kylmänä sinistä ja lämpimänä mustaa eikä väännä eikä kierrä :? . Nyt olis tarkotus sillä vetää vaunu Pulesjärvelle, mutta tuumattiin, että paras että mä tuun Ladalla perässä jos Ransu leviää :lol:

Viime yön vietimme karavaanarielämää työmaan pihassa kun illalla yritin harjoitella täysperällä peruuttelua. 12-metrinen kaksiakselinen MAN helvetinmoisella peräylityksellä oli vaan ihan toivoton harjotteluväline :(.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
KosoLa
Viestit: 108
Liittynyt: 21.5.2004 21:44
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja KosoLa »

Mitä pidempi peräylitys sen helpompaa lykkiä kärryä.
-73 eka Lada,heti koukkuun
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

^Jaa, mistäs se äkkinäisyys sitten johtuu? korjattakoon vielä, että mannissa on kuitenkin pitkä akselivälikin. Telivehje voisi olla rauhallisempi? Ja ennen kaikkea lyhyempi auto? Eihän ton perään voi enää mitä tahansa kärryäkään laittaa ettei mee mitat yli. En tiedä kun vasta oon harjottelua alottamassa, mutta ei mun ukkokaan tota yhistelmää saanu ees suoraan pakitettua, vaikka on täysperällä joskus ajanutkin (puolikkaalla sitten enemmän).

No, pitäisi korjata mun vaki-Scanian jarrupistoke ja kokeilla sillä, kai se on tutulla autolla aina helpompi. Kun ei nyt puolikastakaan oo saatavilla.

Meni tää aihe vähän isompiin yhistelmiin :lol:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Nonnis kirjoitti:^Jaa, mistäs se äkkinäisyys sitten johtuu?
Se äkkinäisyyshän siinä on just se juttu. Kun takaylitystä on paljon, perä tekee sivusuunnassa suuremman liikkeen pienemmällä ohjausliikkeellä eikä koko autolla tartte tehrä helvetillistä mutkaa saadakseen aisaa kääntymään tarvittavasti.

Suoraan pakittaessa ainakin mulla auttoi kun pisti vähän enemmän vauhtia.
Vastaa Viestiin