Vaiennut Lada

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
ssundell

Vaiennut Lada

Viesti Kirjoittaja ssundell »

Huomenia.

Niinhän siinä sitten kävi, että Lada (110 STW, vm. 2000) päätti tehdä stopin.

Eilen kävimme kääntymässä kylillä. Kaupan parkkipaikalta lähtiessä vehjas heitti kehiin varoituksen jarrunesteen määrästä. Ajoimme pikkumatkan kotipihalle, ja muiden kiireiden takia asian tarkempi tutkailu pääsi venymään tämän päivän puolelle.

Konepellin alla sitten paljastui, että jarrunesteen säiliö on aika lailla täynnä, joten sen suhteen ei pitäisi olla ongelmia. Mm. öljyanturi on puhellut omiaan aiemminkin, joten siinä suhteessa tuollaisissa väärissä hälytyksissä ei ole mitään uutta.

Uutta sen sijaan oli se, että virta-avainta vääntäessä kone ei inahdakaan. Valot syttyy, mittaristossa on merkkivalot päällä, tuuletin toimii jne. mutta käynnistäessä mitään ei tapahdu. Starttimoottori ei inahdakaan, ei kuulu edes naksetta.

Mistäs suunnasta tuohon lähtisi hakemaan pelastusta? Alkaa hiljalleen tuntua siltä, että Ladan vaihtaminen autoon voisi olla kestävämpi ratkaisu...
Sepesusi
Viestit: 328
Liittynyt: 14.5.2005 22:16
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sepesusi »

Vika voipi olla solenoidissa,virtalukonpohjassa,johtoliitoksissa.Kai sinä sulakkeet olet tarkastanut?Johtoliitokset kannattaa käydä läpi,ettei ole hapettunut tai löystynyt.Sitten voisi tutkia tuleeko solenoidille virta kun starttaa.Jos tulee niin voisi koputella solenoidia samalla kun starttaa.
Ladalla 1983-2007
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
ssundell

Viesti Kirjoittaja ssundell »

Sepesusi kirjoitti:Vika voipi olla solenoidissa,virtalukonpohjassa,johtoliitoksissa.Kai sinä sulakkeet olet tarkastanut?Johtoliitokset kannattaa käydä läpi,ettei ole hapettunut tai löystynyt.Sitten voisi tutkia tuleeko solenoidille virta kun starttaa.Jos tulee niin voisi koputella solenoidia samalla kun starttaa.
Vihjatkaas vielä, mikä sulake tuosta startista huolehtii? Solenoidia voisi tietysti koputella aikansa kuluksi muuten vaan - työkalut ovat siinä määrin kortilla, että virtojen tarkastelu onnistuu vähän nihkeästi.
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Ehdottaisin vikakohteeksi ajonestoa... Eikös noissa ollut se ajonestokin? Ei ole varmaa tietoa että estääkö se koko startin pyörittämisen vai vain käynnistymisen....
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Mittaa akun jännite kun kaveri vääntää virta avaimesta.
Mikäli jännite on esim. luokkaa 9v, on startti luultavasti oikosulussa.
Mulle kävi ainakin näin 110 stw vm. 2000 kanssa. Eli startti meni silloin
vaihtoon. Ajonestolaitteesta ei ainakan kannata aloittaa.
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

veikkaisin ajonestoa jos semmoinen on.. muuten irronnuta startin heräte virta johtoo.. :roll:
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Sepesusi
Viestit: 328
Liittynyt: 14.5.2005 22:16
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sepesusi »

jta kirjoitti:Ehdottaisin vikakohteeksi ajonestoa... Eikös noissa ollut se ajonestokin? Ei ole varmaa tietoa että estääkö se koko startin pyörittämisen vai vain käynnistymisen....
Mulla ainakin startti pyörii vaikka ajonesto unohtuu/epäonnistuu kuitata.

Ei taidakkaan olla sulaketta startille.
Testaukseen käy vaikka 12V lamppu ja pari johdon pätkää.Halpa yleismittari kannattaisi hommata,käy moneen muuhunkin hommaan.Tai ainakin testikynä hinnat alkaen 1,5€.
Ladalla 1983-2007
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

juu, kyllä se startti pyörii vaikka ei ajonestoa kuittaisi.
ssundell

Viesti Kirjoittaja ssundell »

Sepesusi kirjoitti:Mulla ainakin startti pyörii vaikka ajonesto unohtuu/epäonnistuu kuitata.
Näin tekee. Hämärä muistikuva kertoo, että auton jopa saisi etäisesti muistuttamaan käyvää, mutta ei sillä ajamaan pystynyt.
Sepesusi kirjoitti:Ei taidakkaan olla sulaketta startille.
Testaukseen käy vaikka 12V lamppu ja pari johdon pätkää.Halpa yleismittari kannattaisi hommata,käy moneen muuhunkin hommaan.Tai ainakin testikynä hinnat alkaen 1,5€.
Näin täytyy tehdä, muutama muukin työkalu odottaa ostajaansa ihan vastaisuuden varalle.

Noh, tällä kertaa ei kuitenkaan päästy niin helpolla kuin alhaisella jännitteellä, vaan remonttireiskan mukaan starttimoottori oli täysin pimeä. Vaihtoon meni, samalla tuli sitten teetettyä autolle huoltokin. Jospa se taas hetken kulkisi.

Kiitokset vihjeistä itse kullekin vastanneelle. 8)
Vastaa Viestiin