Kun lada ei kulje???
Kun lada ei kulje???
Olen ollut pari viikkoa ladan (onnellinen?) omistaja, mutta kun olen seuraillut kuinka lähes kaikki väittävät ladansa kulkevan yli 150km/h, niin rupesi ihmetyttään, että mikäköhän omassani voisi olla vikana kun ei se vehje kulje kuin noin 125km/h ja 0-100km/h menee puoli minuuttia. Auto on 2105 1500s -92, eli kyllähän tuon pitäisi kai vähän pirteämpi olla. Sinänsä tämä ei haittaa, koska kyllä tuokin sentään lumella jaksaa ruapia eli riittää hyvin "pilluralliin", eikä tuon kovempaa kyllä tervejärkinen ladalla aja, ainakaan talvella.
Kattimallissa -95 2105 1500 oli samaa vikaa ajoittain vakioputkella kun oli siskon ajossa. Kokeiles ajaa kone ensin lämpöiseksi ja sitten vedät joka vaihteella niin paljon kierrosta kuin saa, pitäis parin rykäisyn jälkeen ruveta meneen. Saattaa joku paikka karstoittua / jumittua osakaasuajossa. Ei se sittenkään oikein kauheasti kulje kun ei saa kierroksilla bensaa tarpeeksi, toi oma laite ottaa noin 150 mutta nihkeesti, 140 suht helposti.
124/2101 practical beauty
Jeh, tuskinpa kukaan voi väittää Ladansa kulkevan kovin helpolla 150:ä, siis vakiokoneella jne. Ja Ladan ajo-ominaisuuksilla se vaatii jo uskallustakin... Itsekin uskalsin vasta kesän tullen kokeilla mitä Lada kulkee, ja ajoinkin sitten 140:ä koko matkan Helsingistä Tampereelle, minkä jälkeen se tuntui kiihtyvän ja kulkevan paremmin, eli karstat lienevät irronneen. Talvella ei hirveesti kyllä uskalla karstoja poltella...
Mutta kyllä tuo kuulostaa ihan normaalilta. Ei munkaan Lada keväällä ton paremmin kulkenut, kun olin koko talven sitä vedättänyt
. Ja voipi olla ettei mulla ollut kanttia polkea sitä tarpeeksi raivolla, ennen kuin sitten provosoiduin tarpeeksi...
Ja mulla on samanlainen auto, paitsi kahta vuotta uudempi.
Mutta kyllä tuo kuulostaa ihan normaalilta. Ei munkaan Lada keväällä ton paremmin kulkenut, kun olin koko talven sitä vedättänyt

Ja mulla on samanlainen auto, paitsi kahta vuotta uudempi.
Reippaina käymme rekkain alle 

- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmmm
Joudun varmaan taas morkkaamaan noita katti-Ladoja että ne ei varmaan ole niin kovia kulkemaan kuin vanhemmat, koska polttoaineen seostus on niin hienoa ja vielä ympäristösyyt huomioiden aseteltu. Ympäristö ystävällisyys ja ripea kulku ei valitettavasti tahdo kulkea käsi kädessä
Mut tuollaisella vanhemmilla Ladoilla jos ne ovat vain säädöissä olleet eikä kummemmin ole karstotettu niin kyllä kulkee. 1200 S -83 mittari loppuun (160 km/h) viimeseen asti rutistettuna, lievässä myötämäessä. 1500 SL -80 (ilman seosruuvia
) puolella kaasulla mittarissa 170 km/h. Mittari virhe ehkä noin 15 km/h.
Niin ja sen olen huomannut että 98E bensalla kulkee ja käy paremmin kuin 95E:llä

Mut tuollaisella vanhemmilla Ladoilla jos ne ovat vain säädöissä olleet eikä kummemmin ole karstotettu niin kyllä kulkee. 1200 S -83 mittari loppuun (160 km/h) viimeseen asti rutistettuna, lievässä myötämäessä. 1500 SL -80 (ilman seosruuvia

Niin ja sen olen huomannut että 98E bensalla kulkee ja käy paremmin kuin 95E:llä
Minä olen saanut kulkemaan meidän perheen samaran (1.5 sedan -92, siis kattilada) 160 mittarin mukaan lievään alamäkeen, ratti vispas jonkun verran tuossa vauhdissa joten katsoin paremmaksi hiljentää.
Omalla autollani (1500sl -95, tämäkin katti) en viellä ole kokeillut huippuja, koska näin talvella se ei ehkä ole mitenkään turvallista. Pirteämmältä tämä takapotku kyllä tuntuu näin talvella kuin tuo samara, mutta eikös sen pitäisi olla toisin päin
Mutta luultavasti se kyllä johtuu takapotkun uusista renkaista ja samaran neljä vuotta vanhoista renkaista.
Omalla autollani (1500sl -95, tämäkin katti) en viellä ole kokeillut huippuja, koska näin talvella se ei ehkä ole mitenkään turvallista. Pirteämmältä tämä takapotku kyllä tuntuu näin talvella kuin tuo samara, mutta eikös sen pitäisi olla toisin päin

Kyllä sen kattivehkeenkin pitäis kulkea
Oma larppani (-94 1500S) kulki ostohetkellä n. 145km/h. Ajotyylistä(?) johtuen noin viikon ajon jälkeen se alkokin vetämään mittarin pohjaan ja kierrokset nousi vielä sen jälkeen 4800:aan viitos vaihteella, eli pikaisesti laskien todellinen nopeus on 165km/h. Tämä kaikki aivan vakio 1500:lla. Ihan hyvin ottaen huomioon että ohjekirja lupaa 155km/h.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
Harmi kun tossa hankkimassani Samarassa ei ole axtekki, pääsis tosissaan testaamaan, mitä ne erot vanhempiin on, vai onko ne vain puheita. Nythän puhun vain olettamuksista.
mä olen lähes jokaisella Ladallani testannut noihin nopeusnäyttöihin ja aina näyttää tossa noin 100:sen vauhdissa olevan mittari virhe noin 10 km/h liikaa, kyllähän se nopeemmassa vauhdissa siitä hivenen lisääntyy. Ja minullahan on autossa aivan oikean korkuiset renkaat ja välityksiä ei ole näprätty joten mittarivirheen pitäisi olla tehtaalla asetetun hillitty.
Se että "Lintu" oli vähän meno päällä johtui varmasti siitä että seosruuvi puuttui kaasarista, tyhjäkäyntiähän se ei käynyt, mutta kulki rajummin kuin normaalisti, tosin olisihan siinä ajan myötä ollut koneenkannalta omat riskinsä... kuulemma.
mä olen lähes jokaisella Ladallani testannut noihin nopeusnäyttöihin ja aina näyttää tossa noin 100:sen vauhdissa olevan mittari virhe noin 10 km/h liikaa, kyllähän se nopeemmassa vauhdissa siitä hivenen lisääntyy. Ja minullahan on autossa aivan oikean korkuiset renkaat ja välityksiä ei ole näprätty joten mittarivirheen pitäisi olla tehtaalla asetetun hillitty.
Se että "Lintu" oli vähän meno päällä johtui varmasti siitä että seosruuvi puuttui kaasarista, tyhjäkäyntiähän se ei käynyt, mutta kulki rajummin kuin normaalisti, tosin olisihan siinä ajan myötä ollut koneenkannalta omat riskinsä... kuulemma.
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Mää ostin joskus 1200S Ladan, joka oli ollu jollakin vanhalla papalla. Se oli niin tukossa, että ei mennyt mihinkään! Pari kuukautta rankkaa ajoa, niin johan alkoi kulkea, kun karstat lähti. Ei sekään vielä mitään, sitten tuli pakoputkeen ennen ensimmäistä pönttöä putken halkaisijan kokoinen reikä, niin sitten vasta alkoi kulkea. Kone veti komeasti melkein 8000rpm asti, ja että sitä ääntä
Oli varmaan naapureilla mukavaa, kun en pitänyt mitään turhaa kiirettä sen putken paikkaamisen kanssa. Taisin paikata vasta kun olin autoa myymässä 


Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Itellä ei kans 80 km/h vauhdissa ollut sitten silmällä havaittavaa virhettä. Siis kun viisarit sojotti 80 km/h niin sillon tienvarren mittaustaulu näytti 81 tai 82 km/h muistaakseni.
Ja mitä tulee huippunopeuksiin kyllä se tossa välille 140-150 km/h on mennyt ilman suurta rutistusta. Mutta vois mennä lujempaakin siis oikeen kiusaamalla. Mutta tosiaan tossa vauhdissa ratin yms. värkkien tärinä ja järinä on sitä luokkaa että alkaa pelottaa.
Ja viä kun tää tapahtuu nelosella niin tuntuu että alkaa loppuun veto koneesta kun kiekat on rapiat 6000 rpm. Ja se ääni tosiaa on aika hirviä.
Eli mobiili on 1600 SL EI KAT mallinen.
Ja mitä tulee huippunopeuksiin kyllä se tossa välille 140-150 km/h on mennyt ilman suurta rutistusta. Mutta vois mennä lujempaakin siis oikeen kiusaamalla. Mutta tosiaan tossa vauhdissa ratin yms. värkkien tärinä ja järinä on sitä luokkaa että alkaa pelottaa.

Eli mobiili on 1600 SL EI KAT mallinen.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Iteppä laskin ton 165km/h ihan todelliseksi nopeudeksi, jos mittaria olis pidemmälle kuin 160km/h niin se näyttäis varmaan 175-180. Oikean nopeudenhan voi laskea kun tietää kierrokset ja välityssuhteet seuraavasti, Renkhalk*pii*RPM*3,6/(60*peräväl*vaihdeväl)=nopeus km/h. Eli kun ladani ottaa kierroksia sen 4800 vitosvaihteella(0.819), perä on 3.9, ja renkaan halkaisia 58cm, niin 0.58*pii*4800*3.6/(60*3.9*0.819)=164.29km/h.Nonnis kirjoitti:Kyllä mä luulen, että noi merkittävimmät erot tulee Ladojen mittarivirheistä. Esim. mulla tota mittarivirhettä ei oo Ruutanan näytön mukaan satkun vauhdissa lainkaan. Epäilempä että noissa 160-170 km/h kiitävissä raadoissa sitä on sitten vähän reippaammalti.
Oma kattini ('93, 2105/1500S) meni kesällä loivaan alamäkeen sen 160. Sitten loppu mittari ja uskallus, sekä se kolmen kilometrin suora.. Mittarivirheestä ei ole kovin tarkkaa tietoa. Kaheksassakympissä virhe on muutamia yksiköitä, mutta mittauksen suoritin kellolla ja kilometriksi merkatulla matkalla. Lisäksi, kun auto on paikallaan näyttää mittari kymmentä...
Tuli kans hieman testattua omaa turbo 1600sl konetta, mittarivirheestä ei mitään tietoa mutta nopeusmittari näytti 160 ja kiekka mittari vähän yli 8000 3 vaihteella sitten loppui suora (noin300 metriä kiihdytystä). Autohan on 5 vaihteinen joten mittarista luultavasti loppuvat lukemat kun pääsee kunnolla testailemaan sitten kun saan sen kilpiin.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa