Eurosamarassa palelee.

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Kanttikuski

Eurosamarassa palelee.

Viesti Kirjoittaja Kanttikuski »

Tuli tässä 27 kanttiladavuoden jälkeen hankittua samara rinnalle.
Alkumetreillä kummastuttaa lämmityslaitteen heikkoteho,ääntä kyllä lähtee,mutta lämpö ja ilmamäärät ovat vaatimattomat.
Lämpimästätallista lähdettäessä 20:n km matkalla,sivuikkunat jäätyivät
tuulilasi pysyi tyydyttävästi auki. pakkasta oli 20 astetta,moottori lämpeni nopeasti oikeaan lämpöön.
Tuntui että auto olisi jäähtynyt mitä suurempinopeus puhaltimessa oli.
Onko tämä ominaisuus vai vika.
Voiko jäähdytysnesteenvaihto aiheuttaa,ettei lämppärin kenno täyty kunnolla ja jää vajatehoiseksi.
Avatar
Jome
Viestit: 128
Liittynyt: 2.10.2003 10:35
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Jome »

Kyllä se vika on.
Itselläni ainakin auttoi jäähdytysnesteen vaihto.Joku oli käyttänyt järjestelmän vuotojen paikkaukseen jäähdytinsementtiä.

Alavesiletku irti ja ja ylhäältä niin kauan vettä että alavesiletkusta tulee puhdasta vettä, sen jälkeen uudet tilalle. Omassani on ainakin pysynyt nesteet sisällä tämän jälkeen. Ennen vaihtoa joutui hieman lisäilemään.
Cadillac Deville Concours -95
Lada 2105 -94
Igor

Viesti Kirjoittaja Igor »

Niin ei ainakaan kanttilampussa voi ottaa alavesiletkua irti kun termostaatti ei päästä vettä läpi kylmänä...vai olenko jälleen kerran tyhmä :D??
Onko kellään tietoa kun ladaan saa sellasta termostaattia joka on yli 90 astetta ennenkuin se aukeaa niin aukeaako se olleskaan kun pakkasta on ulkona -25 astetta ja ajasi vaikka kuinka pitkän matkan.
Koska ladassani ei alavesiletku lämpeni yli -15 asteen pakkasissa mihinkään vaikka ajaisi 10 kilometrin matkan ja -4 asteen pakkasissakin vain hiukan että sen tuntee. Niin eikä sisällä ole lämmintä olleskaan ennenkuin käyttää autoa niin että flekti pyörii niin sitten lämmöt ei tipu ja sisällä on lämmintä mutta kun flektiä ei saa pyöriin kuin paikoillaan seisottamalla 20 minsaa.
Avatar
Jome
Viestit: 128
Liittynyt: 2.10.2003 10:35
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Jome »

Igor kirjoitti:Niin ei ainakaan kanttilampussa voi ottaa alavesiletkua irti kun termostaatti ei päästä vettä läpi kylmänä...vai olenko jälleen kerran tyhmä :D??
Kanttilamppuisesta en oo viä kattonu, mutta kyse olikin Samarasta...
Cadillac Deville Concours -95
Lada 2105 -94
Avatar
Lara-Mies
Viestit: 243
Liittynyt: 9.10.2003 19:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lara-Mies »

Mä huomasin kanssa että kyllä kanttilamppunen on kylmempi kun nappisilmä :cry: Kävin tossa itä-suomessa ja oli pakkasta tollaset -15 astetta niin meinas tulla vilu sisällä eli joutuu käyttämään niin lämpöiseksi että termari aukee ennen kun tulee lämmintä ja sittenkin se jäähtyy heti kun lähtee liikenteeseen.Takas tullessa piti peittää koko keula pahvilla että sai edes vähän lämpöä. Jos jollain on ideoita vian korjaamiseksi niin kertokaa ihmeessä :roll:
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

mä en muuta osaa sanoa, että Samarassa -sinistä/punasta hoitavan vaijerin liikerata ei välttämättä avaa lämppärin hanaa kunnolla auki ja työntää silloin aika haaleata ilmaa. Se kannattaa ainakin katsella.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jome
Viestit: 128
Liittynyt: 2.10.2003 10:35
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Jome »

Lara-Mies kirjoitti:Mä huomasin kanssa että kyllä kanttilamppunen on kylmempi kun nappisilmä :cry: Kävin tossa itä-suomessa ja oli pakkasta tollaset -15 astetta niin meinas tulla vilu sisällä eli joutuu käyttämään niin lämpöiseksi että termari aukee ennen kun tulee lämmintä ja sittenkin se jäähtyy heti kun lähtee liikenteeseen.Takas tullessa piti peittää koko keula pahvilla että sai edes vähän lämpöä. Jos jollain on ideoita vian korjaamiseksi niin kertokaa ihmeessä :roll:
Kanttilampulla pärjää hienosti Lapin pakkasissakin...eikä tarvi keulaa peittää... :wink:

Kannattaa kokeilla ja kattoo tota mistä samarai kirjotti... :wink:
Pakkohan sinne on lämpöö saada
Cadillac Deville Concours -95
Lada 2105 -94
Avatar
Lara-Mies
Viestit: 243
Liittynyt: 9.10.2003 19:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lara-Mies »

No nythän se tänää tempun teki :evil: olin tossa päivällä liikenteessä niin sepäs päätti aivan yllättäin pistää vesihuurut sisälle ja näkyvyys oli lähes nolla :shock: en tiedä mistä se edes oli löytänyt vettä tai lunta sisuksiinsa kun konepellin aukotkin oli peitetty että ei ainakaan sitä kautta. Pistäkääs nyt aivosolut liikkeelle ja koettakaa kertoa missä mättää :cry:
Kanttikuski

Viesti Kirjoittaja Kanttikuski »

Vielä siitä samaran lämmityslaitteesta.Pitää ruveta etsimään sitä hanaa
jostain muovien alta,KIITOS.
Vaihdoin heti aluksi jäähdytysnesteet,niin ajattelin että voiko jäädä ilmatasku lämmityslaitteen kennoon,kun putket lähtee molemmat alaspäin.
Jossain muissa merkeissä olen nähnyt ilmausnipan.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ei kai Lara-miehellä vuoda hana tai kenno sinne jonnekin verhoiluihin, sillä saa äkkiä ikkunat huuruun, mutta toisaalta ei se lämpöä vähentänyt ja lisäksi jos oikein tulvii niin tuoksuukin hassulle.... pääs kerran hana pettämäään :(
Avatar
Lara-Mies
Viestit: 243
Liittynyt: 9.10.2003 19:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lara-Mies »

Ei vuoda hana eikä kenno koska matot on kuivat näistä kohdista :) Olisko se mahdollista että kun toi ilma lämpeni ni se olis keränny kosteutta johonkin ja tiputtanu sen sitten lämppärin kennon päälle :x ja sitten olis tullu toi höyrysauna ominaisuus :? pahus kun ei ollu vastaa mukana :P
Igor

Viesti Kirjoittaja Igor »

Niih...En tiiä kyllä missä on vika kun ei lämpene....Romu mikä romu :D
Kyllähän siä pärjää mutta ei shortseilla ja t-paidalla !
nipa

palelee

Viesti Kirjoittaja nipa »

euro ja uudemissa samaroissa on lämpärin kenno muovi/alumiini. vanhemissa oli kuparinen kenno alkkari kenno ei luovuta lämpöä niin kuin kupari(vanhoilla mosse miehillä oli lisä lämpärinä hyppy naru hanska kotelossa)
Avatar
jasu35
Viestit: 582
Liittynyt: 3.10.2003 14:35
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja jasu35 »

Omissa ladoissa jos on ollut lämpenemis ongelmia niin syy on usein ollut joko risa termari tai säätövivun ja hanan välisen vaijerin löystyminen kiinnikkeistään, eli ei aukaise lämppärin hanaa kokonaan. :?
Vastaa Viestiin