Puuttuva alipaineletku (kat/Axtec/2105/vm1995)
Puuttuva alipaineletku (kat/Axtec/2105/vm1995)
Jopas on viritelmä tuo asteekki, olen tässä pari päivää forumin haun kautta tutustunut kyseiseen viritykseen - tai siis sen tiimoilta käytyihin keskusteluihin. Omassa 1500s vempeleessä on tuo kyseinen härpäke, ja nyt pitäs viritellä vähän jotta sais tyhjäkäynnin tyhjäkäynniksi.
Aloitetaanpa nyt siitä, että kävin alipaineletkuja läpi, ja yksihän sieltä puuttuu. Letkut alkuperäsiä, ja hieman haperon näköisiä - joskin lian alta on toistaiseksi paljastunut hyväkuntoiset ja kimmoisat letkut. Kaasarin kurkkuja kurkin, ja hyvältä näyttää. Vivustokin on juuri öljytty.
Imusarjan päässä orpo paikka:
http://cassu.net/lada/naytakuva.php?ph= ... G_1957.JPG
Ilmanputsarissa toinen orpo reikä:
http://cassu.net/lada/naytakuva.php?ph= ... G_1958.JPG
Olisiko niin että tuosta imusatsista pitäisi mennä letkun tuohon putsariin???
Tyhjäkäynti on ihan sekasin. Automaattiryyppy kun tippuu matkasta pois, käy niin matalalla tyhjäkäyntiä että öljynpainevalo vilahtelee ja meinaa sammua melkein joka koneen kiepillä. Sitten yllättäen nostaa rundit tuonne 1000 - 1200rpm kunnes taas pian laskee takaisin erittäin matalille kierroksille. Suomeksi siis tyhjäkäynti vaeltaa todella laajalla skaalalla.
Imusarjassa olevan imureiän tukkimalla saa tyhjäkäynnin paranemaan hieman (luonnollisesti ei ime ilmaa niin paljon kaasarin ohi), mutta silti vaeltelee hieman.
Tyhjäkäyntiruuvikin on mallia "jos pistät ruuvista lisää tyhjäkäyntiä, alkaa takkuamaan kaasuvivusto". Toisin sanoen hirttää kaasupedaalin puoleen väliin.
Päästöt pitäisi päästä säätämään, mutta pitäs ensin saada tyhjäkäynti lähemmäs totuutta.
Joutuu asteekkijumalalle ilmeisesti uhraamaan vuohen tai pari, mutta minkä vuohen... (Siis hyvät neuvot on nyt tarpeen).
Aloitetaanpa nyt siitä, että kävin alipaineletkuja läpi, ja yksihän sieltä puuttuu. Letkut alkuperäsiä, ja hieman haperon näköisiä - joskin lian alta on toistaiseksi paljastunut hyväkuntoiset ja kimmoisat letkut. Kaasarin kurkkuja kurkin, ja hyvältä näyttää. Vivustokin on juuri öljytty.
Imusarjan päässä orpo paikka:
http://cassu.net/lada/naytakuva.php?ph= ... G_1957.JPG
Ilmanputsarissa toinen orpo reikä:
http://cassu.net/lada/naytakuva.php?ph= ... G_1958.JPG
Olisiko niin että tuosta imusatsista pitäisi mennä letkun tuohon putsariin???
Tyhjäkäynti on ihan sekasin. Automaattiryyppy kun tippuu matkasta pois, käy niin matalalla tyhjäkäyntiä että öljynpainevalo vilahtelee ja meinaa sammua melkein joka koneen kiepillä. Sitten yllättäen nostaa rundit tuonne 1000 - 1200rpm kunnes taas pian laskee takaisin erittäin matalille kierroksille. Suomeksi siis tyhjäkäynti vaeltaa todella laajalla skaalalla.
Imusarjassa olevan imureiän tukkimalla saa tyhjäkäynnin paranemaan hieman (luonnollisesti ei ime ilmaa niin paljon kaasarin ohi), mutta silti vaeltelee hieman.
Tyhjäkäyntiruuvikin on mallia "jos pistät ruuvista lisää tyhjäkäyntiä, alkaa takkuamaan kaasuvivusto". Toisin sanoen hirttää kaasupedaalin puoleen väliin.
Päästöt pitäisi päästä säätämään, mutta pitäs ensin saada tyhjäkäynti lähemmäs totuutta.
Joutuu asteekkijumalalle ilmeisesti uhraamaan vuohen tai pari, mutta minkä vuohen... (Siis hyvät neuvot on nyt tarpeen).
Letkut on sekaisin se on selvä.
Imusarjasta menee muistaakseni toi letku lämpötilaventtiilin kautta täystehotunnistimelle. Siinä kaiketi voi olla haara hiilipöntölle.
Jos tyhjäkäyntivaeltaa on syynä kohokammion venttiili joka on syytä vaihtaa. Silloin päästöt pysyy myös tasaisina eikä seilaa.
Venttiilin kohokammioon ja uuden tiivisteen saa multa.
Imusarjasta menee muistaakseni toi letku lämpötilaventtiilin kautta täystehotunnistimelle. Siinä kaiketi voi olla haara hiilipöntölle.
Jos tyhjäkäyntivaeltaa on syynä kohokammion venttiili joka on syytä vaihtaa. Silloin päästöt pysyy myös tasaisina eikä seilaa.
Venttiilin kohokammioon ja uuden tiivisteen saa multa.
Lada rules
Ahaa ... Kiitos tuosta, ekaa kertaa tommonen lada hyppysissä. Ihan siis vasta opetteluasteella koko laitosNonnis kirjoitti:Tohon ilmanputsariin ei tuu kun siihen toiseen haaraan letku, eli toinen on siis tyhjä!

No mikähän tuo toinen sitten... Koitin löytää noita orpoja letkun paikkoja enemmänkin - huonolla menestyksellä.
Kone toimii kuin unelma silloin kun ryyppy on matkassa, mutta kun ryyppy tipahtaa pois, alkaa tuo tyhjäkäyntisekoilu. Ajaessa eli siis kierroksilla kone / kaasari toimii hyvin (no okei, siis lähinnä normaaliin lada-tapaan) mutta tyhjäkäynti on se ongelma.
Seoksissa saattaisi mitä ilmeisimmin olla mätää - mutta tuo alipainepuoli pitänee saada ihan ensin kuntoon. Muuten on kait turha edes ajatella mitään sen kummempia säätämisiä...
Sehän tässä vähän ottaa pattiin kun en edellisestä omistajasta tiedä, mimmonen tee-se-itse-säätäjä on ollut kyseessä. On saattanu sotkea noi letkut aivan täysin.RTJN65 kirjoitti:Letkut on sekaisin se on selvä.
Imusarjasta menee muistaakseni toi letku lämpötilaventtiilin kautta täystehotunnistimelle. Siinä kaiketi voi olla haara hiilipöntölle.
Tietty ompi huonompi hommeli sekin, että on ekaa kertaa tommonen vekotin ihmeteltävänä - ja pitäs päästömittauskuntoon saada melkosen ripeellä aikataululla.
Mitäs maksaa?RTJN65 kirjoitti: Jos tyhjäkäyntivaeltaa on syynä kohokammion venttiili joka on syytä vaihtaa. Silloin päästöt pysyy myös tasaisina eikä seilaa.
Venttiilin kohokammioon ja uuden tiivisteen saa multa.

Sehän passaa - jos vain semmoisen vaivan haluat / viitsit nähdäRTJN65 kirjoitti:Tuu käymään joku ilta niin pannaan laite kuntoon. Soittele 041-4541455

Käymään pitäisi tulla siis joko tänään tahikka huomenna keskiviikkona kun torstaina olisi eka päästöjen säätötuokio mittarin kanssa tuttavan koululla...
Mutta soittelen.
Hieno hommaRTJN65 kirjoitti:Huomenissa hyvä.

Tämäpä vasta ystävällistä!
Pääsen kahdelta töistä, josko soittelen sitten että mikä itselläsi on tilanne...
Sulla taitaa sitten olla aika hyvät välit tohon asteekkijumalaan kun noita lähes sarjatyönä räpläätRTJN65 kirjoitti: Tänään rakennan asteekki kaasaria (koetan tehdä uhrauksia ASTEEKKI jumalalle).
Josko saatas Nonnikselle sellainen versio joka toimii.


En kyllä mikään asiantuntuja ole, mutta josko jotain uskaltais veikata kun on tullut jonkinverran noita letkuja ihmeteltyä...
Ekasta ei äkkiseltään muista mihin olis itsellä samarassa mennyt, mutta jotenkin tuntuu, että vois liittyä siihen pakokaasujen takaisinkierrätys tsydeemiin? Noh kyllä siinä letku pitäis varmasti olla...
Toka on itselläkin tyhjä, toi on joku ryypyn alipainesäiliön ilmaventtiili käsittääkseni, jos ryypyn kanssa on ongelmia niin kannattaa tarkistaa perusteellisesti toi käytetystä liittimestä lähtevä letku, samoinkuin se joka menee siitä alipainesäiliöstä kaasariin...
Jos itse letkut näyttää hyvältä, niin huomasin ainakin joidenkin kohdalla omassani että prkl eihän nää liitokset pidä mitään...
Minulla seilaus väheni huomattavasti kun leikkasin letkun päästä murtunutta pois, pitäis vaihtaakin koko letku kun jaksais... Toistaiseksi myös muut ongelmat on ollut kadoksissa kun häthätää tiivistelin erinäisiä liitoksia nippusiteillä (koputtaa puun näköistä lastulevyä)....
Ekasta ei äkkiseltään muista mihin olis itsellä samarassa mennyt, mutta jotenkin tuntuu, että vois liittyä siihen pakokaasujen takaisinkierrätys tsydeemiin? Noh kyllä siinä letku pitäis varmasti olla...
Toka on itselläkin tyhjä, toi on joku ryypyn alipainesäiliön ilmaventtiili käsittääkseni, jos ryypyn kanssa on ongelmia niin kannattaa tarkistaa perusteellisesti toi käytetystä liittimestä lähtevä letku, samoinkuin se joka menee siitä alipainesäiliöstä kaasariin...
Jos itse letkut näyttää hyvältä, niin huomasin ainakin joidenkin kohdalla omassani että prkl eihän nää liitokset pidä mitään...

Minulla seilaus väheni huomattavasti kun leikkasin letkun päästä murtunutta pois, pitäis vaihtaakin koko letku kun jaksais... Toistaiseksi myös muut ongelmat on ollut kadoksissa kun häthätää tiivistelin erinäisiä liitoksia nippusiteillä (koputtaa puun näköistä lastulevyä)....
Kyllä toimii huomattavasti paremmin, kulkee kevyemmällä kaasulla ja tehoja tuntuu löytyvän hieman paremmin tarvittaessa - joskin taitaa käydä hieman turhan rikkaalla. Tyhjäkäynti on taas olemassa - ja suht tasainen, mutta tyhjäkäyntikierrokset on aika minimissä. Pitäs vähän vielä säätää, ei vaan oo vielä kerinny.RTJN65 kirjoitti:Tuon mukaan sitä eilen viriteltiin. Toivottavasti toimii.
Täysin kunnostettu kaasutin kyllä kiehtoo, ihan vaan sen takia että on vähän semmonen "nokumähaluun" -fiilis...

Säätötuokio kaverin koululla ei nyt sitten onnistunutkaan, mutta täytyy ottaa käyttöön jonkinasteinen suunnitelma B (ilmeisesti se eräs RTJN65:n mainittema paja).
Viimeistään ensi viikon tiistaina (31.5.) on käytävä konttorilta hakemassa vikalista ja kuukausi korjausaikaa...
Nyt on sytkäosat (jakajan kansi, pyörijä, tulpat, johdot) ja suodattimet (bensansuodatin, ilmansuodatin) pantu uusiksi.
30.5. vaihtuu vielä öljyt ja suodatin. Öljynvaihdon jälkeen saadaan larppa päästömittariin kiinni, saapa nähä minkälaisia tuloksia pukkaa pihalle. Turhan rikkaalla ainakin käy vielä kun tulpat nokeentuu melkosesti ja välillä tuppaa tukehtumaan. Säätäminen käy onneks helpommaks kun saa mittariin kiinni.
30.5. vaihtuu vielä öljyt ja suodatin. Öljynvaihdon jälkeen saadaan larppa päästömittariin kiinni, saapa nähä minkälaisia tuloksia pukkaa pihalle. Turhan rikkaalla ainakin käy vielä kun tulpat nokeentuu melkosesti ja välillä tuppaa tukehtumaan. Säätäminen käy onneks helpommaks kun saa mittariin kiinni.