Lämmitin lakkasi yhtäkkiä toimimasta, ei tule kuin kylmää ilmaa (puhallin toimii). Onko jollain ehdotuksia mistä johtuu?
Katsoin vivustot, pelaavat ok, esim. kun vääntää lämpövivun täysille niin sekä kennoston ilmanohjaimen vipu että sen vesiventtiilin vipu (alhaalla jalkatilassa) liikkuvat.
Epäilen että vika on on venttiilissä joka laskee vettä lämppärin kennoon mutta onko jollain kokemuksia esim. ilmakuplasta yms. muusta viasta, olisi mukava tietää ennenkuin alan ryömimään auton alla ventiiliä irroittamassa...
Moottorin veden lämpötilan termostaatti ilmeisesti pelaa ok., koska ajossa moottorin lämpötila on normaali.
Samaran lämppäri.
No sitten vois olla seuraavia vaihtoehtoja: Vesiventtiili on hajonnu. Se kylläkin yleensä hajotessaan rupeaa vuotamaan vettä ulos, mutta ei välttämättä. Lämppärin vesiletkut on tukossa: ts. taittunu tukkoon tai letkun sisällä palkeenkieli. Huom! Myös poistopuolella. Taikka lämppärin kenno on kivettyny tukkoon. Muistaakseni Samarassa on jo sekoitusilmalämppäri. Jos näin on, niin tarkista, että ilmaläppä, jolla säädetään sekoitussuhdetta, kääntyy riittävästi kuumanilman asentoon. Tarkista, että lämppärille menevä ja sieltä tuleva letku lämpenee.
Hei vaan Jone,
Mull on hieman hitaat kiireet ja niimpä en ole tehnyt asialle vielä mitään. Kokeilin kyllä letkujen lämpötiloja käsin ja totesin että toinen lämmittimelle menevä vesiletku on aivan kuuma ja toinen viileä. Taittumisia en huomannut.
Mikä on sekoitusilmalämppäri? Puhaltimen kyljessä oleva vipu (+vesiventtiilin vipu alhaalla) kyllä heiluu kun vääntää kuuma/kylmä namikkaa et se on varmaan se. Tuli vaan mieleen et jos vesiventiili olisi tukossa ja vesi ei lainkaan kiertäisi lämppärissä niin ei kai silloin kumpikaan letku olisi kuuma? Ts. että jos on niin että lämppäri kyllä luovuttaa lämpöä (koska paluuletku on kylmä) mutta se kuuma ilma menee jonnekin muualle kuin auton sisälle?
Mull on hieman hitaat kiireet ja niimpä en ole tehnyt asialle vielä mitään. Kokeilin kyllä letkujen lämpötiloja käsin ja totesin että toinen lämmittimelle menevä vesiletku on aivan kuuma ja toinen viileä. Taittumisia en huomannut.
Mikä on sekoitusilmalämppäri? Puhaltimen kyljessä oleva vipu (+vesiventtiilin vipu alhaalla) kyllä heiluu kun vääntää kuuma/kylmä namikkaa et se on varmaan se. Tuli vaan mieleen et jos vesiventiili olisi tukossa ja vesi ei lainkaan kiertäisi lämppärissä niin ei kai silloin kumpikaan letku olisi kuuma? Ts. että jos on niin että lämppäri kyllä luovuttaa lämpöä (koska paluuletku on kylmä) mutta se kuuma ilma menee jonnekin muualle kuin auton sisälle?
Aiemmin lämpötilaa säädettiin säätämällä lämppärin kennoon virtaavan veden määrää. Sekoitusilmalämppärissä taas lämppärinkenno on kokoajan täysillä ja lämmönsäätö tapahtuu siten, että erillisellä ilmaläpällä sekoitetaan kylmää ilmaa kennolta tulevan lämpimän sekaan. Siitä nimi. Sekoitusilmalämppärin hyvä puoli on se, että se reagoi nopeammin säätöön ts. kun käännät kuumasta täysin kylmälle, niin kylmää ilmaa alkaa tulla miltei heti. Vaikka sekoituilmalämppäri ei oikeastaan tarvitse vedensäätöventtiliä kennolle, niin usein niistä sellainen kuitenkin löytyy. Tämä venttiili sulkee veden kierron ainoastaan, kun lämmönsäätö käännetään täysin kylmälle. Sekoitusilmaläppää ohjataan samalla vivulla (lämmönsäätö) joka käyttää myöskin vesiventtiiliä. Oletko kokeillut, miten moottorin kierrokset vaikuttavat lämmön tuottoon? Minulla oli aikoinaan Samara ja siinä ainakin lämppäri rupesi puhaltamaan kylmää ilmaa tyhjäkäynnillä talviaikaan. (Liian pieni kenno?) Samoilta ajoilta on muistikuva sekoitusilmalämppäristä, mutten ole täysin varma. Jäädytysjärjestelmä kannattaisi huuhdella kunnolla. Se on Sammukassa helppo tehdä. Lämppärin kennoa ei tarvitse erikseen ilmata. Jos lämppärin kennossa on liian vähän vettä, niin sen kuulee lurinana käynnistettäessä. Kun ajat lämpimällä koneella maantienopeutta ja lämmitys on täysillä, niin kuinka lämmintä ilmaa tulee sisään?
Jaha, selvis sekoitusilmalämppärin idea, kiitos. Huuhtelu ei tee varmaankaan pahaa. Ei kuulu lurinoita ja kun moottori on lämmin ei tule YHTÄÄN lämmintä vaan aivan kylmää ilmaa. Ja koko vika tuli siis aivan yhtäkkiä, koko talven pelasi kyllä hyvin ja tuli todella kuumaa ilmaa. Mut kiskon sen venttiilin nyt vkloppuna pois niin näkee sit.