Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Oletan HB:n ilmanvastuksen olevan aika hyvän.Senhän näkee silmämääräisesti korin muodosta,polttoaineen kulutuksesta ja huippunopeudesta joka 90 hevosvoiman teholla on jopa 185.
Kävin eilen hakemassa tuubipaikatun kesärenkaan TB:ltä.Ruuvihan sieltä oli löytynyt keskeltä kulutuspintaa.Ei ensimmäistä kertaa,mutta toivottavasti viimeisen kerran.Joskus rengas vaurioiden syynä on olleet rikotut pullot,vuoto venttiilin juuresta tai vuoto vanteen juuresta.
Katselin pienen kolmioikkunan mahdollisia vuotopaikkoja.Koska ikkunan reunat peittää kaareva muovilista niin yksi mahdollinen paikka voisi olla tämä muovilistan ja kattopellin sauma.Toinen paikka voisi olla ikkunan alareuna muovilistan alla.
Varapyöräkotelo peräkontissa on nurkistaan pyöristetty neliö,joka jättää tilaa muillekkin tavaroille kuin tunkille ja pyöräavaimelle.Tämä on hyvä sillä tyhjä tila yleensä täyttyy ennen pitkää.
Kävin eilen hakemassa tuubipaikatun kesärenkaan TB:ltä.Ruuvihan sieltä oli löytynyt keskeltä kulutuspintaa.Ei ensimmäistä kertaa,mutta toivottavasti viimeisen kerran.Joskus rengas vaurioiden syynä on olleet rikotut pullot,vuoto venttiilin juuresta tai vuoto vanteen juuresta.
Katselin pienen kolmioikkunan mahdollisia vuotopaikkoja.Koska ikkunan reunat peittää kaareva muovilista niin yksi mahdollinen paikka voisi olla tämä muovilistan ja kattopellin sauma.Toinen paikka voisi olla ikkunan alareuna muovilistan alla.
Varapyöräkotelo peräkontissa on nurkistaan pyöristetty neliö,joka jättää tilaa muillekkin tavaroille kuin tunkille ja pyöräavaimelle.Tämä on hyvä sillä tyhjä tila yleensä täyttyy ennen pitkää.
110 lisäkokemuksia
Lämmittimen puhallin mullakin rikki, tiukka isku konehuoneesta auttaa...mutta vaan hetkeksi. Täytyy vaihtaa uusi puhallin jostain Samarasta jos ei hiilien tiukentaminen auta.
Ja keskuslukoista..mulla hälyjen yhteydessä kaukosäädettävä.
Sulkee lukot kyllä, mutta 1/3 avauksesta lukot aukee ja samantien pomppaa kiinni. Avasin kuskin ovenpahvit, mutten löytänyt vikaa. Avausnupissa/muoviholkissa ei ole mitään edessä.
Ja keskuslukoista..mulla hälyjen yhteydessä kaukosäädettävä.
Sulkee lukot kyllä, mutta 1/3 avauksesta lukot aukee ja samantien pomppaa kiinni. Avasin kuskin ovenpahvit, mutten löytänyt vikaa. Avausnupissa/muoviholkissa ei ole mitään edessä.
Kaksi kertaa autolle tullessani keskuslukitus ei ole ollut päällä,vaikka mielestäni olen aina lukinnut auton.Silloin kun esimerkiksi otan tavaraa takapenkiltä lukitsen ovet painamalla lukitusnapin kuljettajan puolelta alas ja näin muutkin ovet lukittuvat.Se,että keskuslukitus avautuu itsestään tuntuu oudolta,koska kuljettajan puoleisen oven ovimoottori pitäisi saada ohjausjännite jostakin.Jos kysymys olisi kauko-ohjattava keskuslukitus niin ongelma olisi helpommin ymmärrettävissä.Jos vielä edelleen tapaan ovet avoinna,niin alan pitää muistikirjaa lukituksista niin ongelma on haarukoitavissa siten,että lukitsemattomuus ei ainakaan mene huonomuistisuuden piikkiin.
Mainitsin,että peräkontin vasemmanpuoleisesta kaukalosta löytyi vettä.Hb:ssä on tavattu vuotavia kolmioikkunan saumoja.Niinpä tein kokeen ja kaadoin limsapullolla 3litraa vettä kolmioikkunan yläsaumaan ja takaoven ja kolmioikkunan saumaan.Parin tunnin kuluttua kurkkasin peräkonttiin ja havaitsin kaukalon täysin kuivaksi.Täytyy tarkkailla tilannetta myöhemmin kun alkukesä ja kevät on yleensä kuivia.Pesulinjalla käynnin jälkeen tarkistus voisi olla myös ajankohtainen.
Edellämainitun kolmioikkunan suojalistaa pitää paikallaan eräänlaiset muoviniitit ja yksi ruuvi.Alin muoviniitti ei pidä listaa kunnolla paikallaan,vaan lista hieman repsottaa.Koska en ole vielä keksinyt millä tämän niitin voi korvata olen jättänyt asian "hautumaan".
Edellämainitun kolmioikkunan suojalistaa pitää paikallaan eräänlaiset muoviniitit ja yksi ruuvi.Alin muoviniitti ei pidä listaa kunnolla paikallaan,vaan lista hieman repsottaa.Koska en ole vielä keksinyt millä tämän niitin voi korvata olen jättänyt asian "hautumaan".
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
velipojan -00 110 STW 16v alko pätkimään ja savuttamaan
tarttee käydä katsomassa mitä oikeesti tapahtuu, mutta ei kuulosta kovin hyvältä. Mutta onhan autolla jo ajettukin yli 60 tkm.


No haloo L-J.Lada-Jussi kirjoitti:velipojan -00 110 STW 16v alko pätkimään ja savuttamaantarttee käydä katsomassa mitä oikeesti tapahtuu, mutta ei kuulosta kovin hyvältä. Mutta onhan autolla jo ajettukin yli 60 tkm.



Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Studiojoukkue veikkaa saastelaitteiston/tietokoneen vikaa.Lada-Jussi kirjoitti:velipojan -00 110 STW 16v alko pätkimään ja savuttamaantarttee käydä katsomassa mitä oikeesti tapahtuu, mutta ei kuulosta kovin hyvältä. Mutta onhan autolla jo ajettukin yli 60 tkm.
Kirjaan tähän samalla myös omat kokemukseni 110:stä viime kuukausien ajalta:
110 HB -05: Eilen tuli täyteen 4000 km, 2 viikon omistuksen jälkeen piti käydä vaihtamassa repsikan puolen ovenkahva Deltassa, ei muuta vikaa koko aikana. Ensihuolto oli n. 100 euroa.
110 STW 16V -00: Mittarissa on nyt reilut 85 000 km. Kuukausi sitten kävin leimalla, ei tullut ekalla kun etujarrupalat olivat kuluneet. Vaihto ja säätö maksoi satasen, uusintatarkastus oli sen 12 euroa.
Toissaviikolla syttyi Check Engine, ensimmäisen kerran auton koko omistusaikana (kohta 2 v). Ajoin Deltaan, nokka-akselin asennontunnistin oli vialla. Vaihto töineen 155 euroa.
Nämä ovat ainoat vikakorjaukset, jotka tuohon STW:hen on tehty nyt yli 35 000 km:n ajon aikana. Lisäksi olen itse rikkonut sen sähköjä ajotietokoneella, mutta se taas ei ole Ladan vika.
Nyt kesän alla pitää hioa ja massata farmarin helmat, talven aikana oven kumitiiviste on taas hieronut pellin näkyviin ja pintaruosteeseen.
Kalusto: Octavia RS -12, Cadillac Fleetwood -81, Samara -86 (projekti). Delta-Auto vs. Maailma.
Vahasin autoni uuden auton vahalla taas ties monenneko kerran? Vaha ei edes narissut hangatessa kuten auton ollessa uusi.Havaitsin mustan maalin,joka on vedetty kynnyskoteloihin kuluneen ovien alareunoissa olevien tiivisteiden hankauksen takia.Taidampa asentaa Pressan mainitsemaa mustaa sähköteippiä kynnyskoteloihin.Kannattaa hankkia sitä leveämpää niin sen peitto on varmempi.
Elokuussa tulee muukin huolto ajankohtaiseksi koska 24kk tulee ennemmin täyteen kuin 30 000km.Seuraavat kohteet tulee tarkistaa:
-sytytystulppien vaihto
-nokkahihnan kireyden tarkistus
-ilmanpuhdistimen vaihto
-laturin hihnan tarkistus
-akun tarkistus ja napojen rasvaus
-jäähdytysnesteitä ei tarvitse vaihtaa koska viimeksi ne vaihtuivat viime kesänä letuvuotojen takia
Elokuussa tulee muukin huolto ajankohtaiseksi koska 24kk tulee ennemmin täyteen kuin 30 000km.Seuraavat kohteet tulee tarkistaa:
-sytytystulppien vaihto
-nokkahihnan kireyden tarkistus
-ilmanpuhdistimen vaihto
-laturin hihnan tarkistus
-akun tarkistus ja napojen rasvaus
-jäähdytysnesteitä ei tarvitse vaihtaa koska viimeksi ne vaihtuivat viime kesänä letuvuotojen takia
Farmarin kattokaiteista lähtee mustat muovit irti, alla lienee ruostumatonta terästä tms, koskapa ruostetta ei näy. Näyttää vaan vähän rumalta, pitänee vaikkapa maalata mattamustalla.
Muuten ei ruostetta näy, mutta noissa oven alapuolissa ja sitten takalasin pyyhkijän varsi on ihan ruskea. Sen jo viime kesänä hioin ja maalasin, mutta eipä näytä kestävän. Sanotaan, että on hiottava puhtaaseen peltiin. Mielestäni näin tein, mutta olisiko sitten jäänyt joku pilkku johonkin.
90 000 km lähestyy, hyvin toimii muuten, mutta öljyn ja jäähdytysnesteen valot palaa aina vaan, teki mitä tahansa. On oikeastaan palanut uudesta lähtien.
Ja ne puskurit; ihan vähän sipaset johonkin tolppaan ja naarmut on karmeat. Mihin helkuttiin ne kunnon puskurit hävis? Eiks puskurin olis tarkoitus kestää just näitä pikkutällejä. Niin ja oviin listat, ettei parkkihallisssa asuva auto ole joka aamu enemmän rutussa.
Muuten ei ruostetta näy, mutta noissa oven alapuolissa ja sitten takalasin pyyhkijän varsi on ihan ruskea. Sen jo viime kesänä hioin ja maalasin, mutta eipä näytä kestävän. Sanotaan, että on hiottava puhtaaseen peltiin. Mielestäni näin tein, mutta olisiko sitten jäänyt joku pilkku johonkin.
90 000 km lähestyy, hyvin toimii muuten, mutta öljyn ja jäähdytysnesteen valot palaa aina vaan, teki mitä tahansa. On oikeastaan palanut uudesta lähtien.
Ja ne puskurit; ihan vähän sipaset johonkin tolppaan ja naarmut on karmeat. Mihin helkuttiin ne kunnon puskurit hävis? Eiks puskurin olis tarkoitus kestää just näitä pikkutällejä. Niin ja oviin listat, ettei parkkihallisssa asuva auto ole joka aamu enemmän rutussa.
Minäkin olen nähnyt joissakin nettikuvissa todella karmean näköisiä pyyhkijän varsia.Taas tyypillistä Ladaa-toisilla ruostuu,toisilla ei.Puskureista olen samaa mieltä.Vasemmalla takana on punainen naarmu kun taas edessä on musta naarmu ja molemmat jonkun toisen aiheuttamia.Tällaisia pieniä kolhuja tulee nykyaikana aina vaan lisää koska nykyautoista näkee huonosti taakse ja autojen koko turpoaa koko ajan.
ensimmäinen vika
kävin kioskilla ja jätin auton käyntiin
sammui itsestään kun nousin autosta kun tulin autoon käynnistyksen esto pimeänä (siis ledi ei vilkkunut)
yritin käynistää mutta turhaan uudelleen ei tulosta
irrotin akun miinuksen ja laitoin takaisin niin heräsi henkiin
tietokone näytti vikakoodin 1570 (käynistyksen estolla ei signaalia)
kuittasin pois ja taas toimii
kävin kioskilla ja jätin auton käyntiin
sammui itsestään kun nousin autosta kun tulin autoon käynnistyksen esto pimeänä (siis ledi ei vilkkunut)
yritin käynistää mutta turhaan uudelleen ei tulosta
irrotin akun miinuksen ja laitoin takaisin niin heräsi henkiin
tietokone näytti vikakoodin 1570 (käynistyksen estolla ei signaalia)
kuittasin pois ja taas toimii
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
olisko pyyhkiän varsissa eroja iän mukaan. Ainakin uudemmissa Samaroissa (euro-3 mallit) on viikossa ruostuvat pyyhkijän varret kun taas vanhemmissa ei ruostu ollenkaan. Koko ajan saa vahtia ettei julle-setä käy lainaamassa multa pyyhkijöitä äitin samaraan.Jaska HKI kirjoitti:Minäkin olen nähnyt joissakin nettikuvissa todella karmean näköisiä pyyhkijän varsia.Taas tyypillistä Ladaa-toisilla ruostuu,toisilla ei.
