1200 ja 1500 mäntien erot?
1200 ja 1500 mäntien erot?
Onko kenelläkään irtonaisia mäntiä käden ulottuvilla?
Kiinnostaisi tieto siitä mikä on 1200L ja 1500s mäntien ero.
Lähinnä mietiskelen 1200L mäntien asentamista 1500s kampiakselin kanssa...
Paljonko noissa männissä on eroa männätapin keskipisteen ja laen huipun välillä??
Ladan mäntien mittoja en ainakaan googlettamalla tai täältä hakemalla löytänyt.
Kiinnostaisi tieto siitä mikä on 1200L ja 1500s mäntien ero.
Lähinnä mietiskelen 1200L mäntien asentamista 1500s kampiakselin kanssa...
Paljonko noissa männissä on eroa männätapin keskipisteen ja laen huipun välillä??
Ladan mäntien mittoja en ainakaan googlettamalla tai täältä hakemalla löytänyt.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Onko 1200 ja 1500 lohkojen korkeuksissa eroa? vai millä saman suuruiset puristussuhteet saadaan aikaiseksi??
Kummassakin saman mittaiset kiertokanget(136mm), puristussuhteet ja poraus. Pienemmässä(1200L) iskunpituus 66mm ja männänlaki yläkuolokohdassa lohkotason korkeudella, suuremmassa(1500s) iskunpituus 80mm ja männänlaki jää 1,7mm lohkotason alapuolelle....
Jotta kummassakin olisi sama puristussuhde, on joko lohkojen korkeuksilla eroa tai männät ovat korkeudeltaan erilaiset ?!?
(tai sitten olen ymmärtänyt jotakin väärin)
Kummassakin saman mittaiset kiertokanget(136mm), puristussuhteet ja poraus. Pienemmässä(1200L) iskunpituus 66mm ja männänlaki yläkuolokohdassa lohkotason korkeudella, suuremmassa(1500s) iskunpituus 80mm ja männänlaki jää 1,7mm lohkotason alapuolelle....
Jotta kummassakin olisi sama puristussuhde, on joko lohkojen korkeuksilla eroa tai männät ovat korkeudeltaan erilaiset ?!?
(tai sitten olen ymmärtänyt jotakin väärin)
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
no hitto nyt pistit pahan, noita en ikinä muista ulkoa, joku virittelijä varmaan muistaneesjussila kirjoitti:paljonko on lohkojen korkeus ero?

- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
Männät ei tosiaankaan ole samat 1,3/1,6 koneissa.
Nykyään kylläkin 1,3 ketjukoneeseen on mahdollista saada vain 1,6 koneen mäntää.
21011 koneessa on 21011 mäntä eli tasalakinen 79mm
2105 koneessa on 2105 mäntä eli tasalakinen venttiilikoloilla 79mm
2106 koneessa on 2106 mäntä eli kuppi laessa 79mm
Nää on kylläkin muistista eli joku virhe voi olla mutta 79mm mäntää on kolmella eri lakimallilla ollut.
Nykyään kylläkin 1,3 ketjukoneeseen on mahdollista saada vain 1,6 koneen mäntää.
21011 koneessa on 21011 mäntä eli tasalakinen 79mm
2105 koneessa on 2105 mäntä eli tasalakinen venttiilikoloilla 79mm
2106 koneessa on 2106 mäntä eli kuppi laessa 79mm
Nää on kylläkin muistista eli joku virhe voi olla mutta 79mm mäntää on kolmella eri lakimallilla ollut.
Tuosta 21011 koneen tasalakisesta ei havaintoa, eli toi 21011 kone mikä mulla on purettuna sisälsi ihan ne samat männät kuin 1600 koneessa, lohkossa on numero 83 (vuosi?) josko noita olis sitten muutettu alkuajoista?Jankos kirjoitti:Männät ei tosiaankaan ole samat 1,3/1,6 koneissa.
Nykyään kylläkin 1,3 ketjukoneeseen on mahdollista saada vain 1,6 koneen mäntää.
21011 koneessa on 21011 mäntä eli tasalakinen 79mm
2105 koneessa on 2105 mäntä eli tasalakinen venttiilikoloilla 79mm
2106 koneessa on 2106 mäntä eli kuppi laessa 79mm
Nää on kylläkin muistista eli joku virhe voi olla mutta 79mm mäntää on kolmella eri lakimallilla ollut.
124/2101 practical beauty
- lada 1300s
- Viestit: 323
- Liittynyt: 13.5.2004 7:56
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Jankos kirjoitti:Mulla on ollut lohko jossa oli nuo tasalakiset männät... Eli varmaa tietoa ja olen kyllä joskus eestistä ostanutkin tuollaset tasalakimännät. Mutta enää niitä ei kai mistään saa.
Minun 1200 koneessa ainakin oli tasalakiset männät ja lohkon tasalla vielä ylokokomännät (0.6mm) Eli siis 1500 kampiakselillako ei saa kuutiota lisää vaan männät pyttyjen yli

- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
joo 1300 koneesta oli aluksi versio tasaisilla männillä, kunnes tuli uusi sylinteirin kansi joka sopi kaikkiin koneisiin, vuosi oli 1974-75, silloin 1,3 ja 1,6 sai sen kupin, 2105 remmikoneessa on sitten ne ihan venttiilin kolot.
tuolla näkyy 1,3 koneen männän muutoskuva, valitettavasti tuosta ei suoraa näe muutos ajankohtaa, mutta ajankohta on sama kuin sylinterin kannen muutos.
täällä taas näkyy kuva 1,3 (ketjukone) ja 1,6 männästä yhdessä samana kuvana käsittäen molemmat koneet
tuolla näkyy 1,3 koneen männän muutoskuva, valitettavasti tuosta ei suoraa näe muutos ajankohtaa, mutta ajankohta on sama kuin sylinterin kannen muutos.
täällä taas näkyy kuva 1,3 (ketjukone) ja 1,6 männästä yhdessä samana kuvana käsittäen molemmat koneet
