1200 ja 1500 mäntien erot?

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
sjussila

1200 ja 1500 mäntien erot?

Viesti Kirjoittaja sjussila »

Onko kenelläkään irtonaisia mäntiä käden ulottuvilla?

Kiinnostaisi tieto siitä mikä on 1200L ja 1500s mäntien ero.
Lähinnä mietiskelen 1200L mäntien asentamista 1500s kampiakselin kanssa...

Paljonko noissa männissä on eroa männätapin keskipisteen ja laen huipun välillä??

Ladan mäntien mittoja en ainakaan googlettamalla tai täältä hakemalla löytänyt.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mä olen siinä uskossa että männät ovat aivan samat 1200 ja 1500 koneissa, näin voisi päätellä varaosaluettelostakin.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
sjussila

Viesti Kirjoittaja sjussila »

Onko 1200 ja 1500 lohkojen korkeuksissa eroa? vai millä saman suuruiset puristussuhteet saadaan aikaiseksi??

Kummassakin saman mittaiset kiertokanget(136mm), puristussuhteet ja poraus. Pienemmässä(1200L) iskunpituus 66mm ja männänlaki yläkuolokohdassa lohkotason korkeudella, suuremmassa(1500s) iskunpituus 80mm ja männänlaki jää 1,7mm lohkotason alapuolelle....

Jotta kummassakin olisi sama puristussuhde, on joko lohkojen korkeuksilla eroa tai männät ovat korkeudeltaan erilaiset ?!?

(tai sitten olen ymmärtänyt jotakin väärin)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo pidempi iskuisessa on korkeampi lohko
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
sjussila

Viesti Kirjoittaja sjussila »

paljonko on lohkojen korkeus ero?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

sjussila kirjoitti:paljonko on lohkojen korkeus ero?
no hitto nyt pistit pahan, noita en ikinä muista ulkoa, joku virittelijä varmaan muistanee
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Korkeuseron voi helposti laskea kuka tahansa:

iskunpituuden ero => 80-66=14mm jaetaan kahdella => 7mm

ja siihen tuo lohkon alapuolella pysyvä osa 7mm+1,8mm=8,8mm
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

männät ovat ihan samat 1200 ja 1500 moottoreissa kuten ovat 1300 ja 1600 moottoreissakin.... 1200 ja 1500 halkasia 76mm, 1300 ja 1600 79mm.... ei venäläisillä niin monia muoteja ole :wink:
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Männät ei tosiaankaan ole samat 1,3/1,6 koneissa.

Nykyään kylläkin 1,3 ketjukoneeseen on mahdollista saada vain 1,6 koneen mäntää.

21011 koneessa on 21011 mäntä eli tasalakinen 79mm
2105 koneessa on 2105 mäntä eli tasalakinen venttiilikoloilla 79mm
2106 koneessa on 2106 mäntä eli kuppi laessa 79mm

Nää on kylläkin muistista eli joku virhe voi olla mutta 79mm mäntää on kolmella eri lakimallilla ollut.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Jankos kirjoitti:Männät ei tosiaankaan ole samat 1,3/1,6 koneissa.

Nykyään kylläkin 1,3 ketjukoneeseen on mahdollista saada vain 1,6 koneen mäntää.

21011 koneessa on 21011 mäntä eli tasalakinen 79mm
2105 koneessa on 2105 mäntä eli tasalakinen venttiilikoloilla 79mm
2106 koneessa on 2106 mäntä eli kuppi laessa 79mm

Nää on kylläkin muistista eli joku virhe voi olla mutta 79mm mäntää on kolmella eri lakimallilla ollut.
Tuosta 21011 koneen tasalakisesta ei havaintoa, eli toi 21011 kone mikä mulla on purettuna sisälsi ihan ne samat männät kuin 1600 koneessa, lohkossa on numero 83 (vuosi?) josko noita olis sitten muutettu alkuajoista?
124/2101 practical beauty
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Mulla on ollut lohko jossa oli nuo tasalakiset männät... Eli varmaa tietoa ja olen kyllä joskus eestistä ostanutkin tuollaset tasalakimännät. Mutta enää niitä ei kai mistään saa.
Avatar
lada 1300s
Viestit: 323
Liittynyt: 13.5.2004 7:56
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja lada 1300s »

Jankos kirjoitti:Mulla on ollut lohko jossa oli nuo tasalakiset männät... Eli varmaa tietoa ja olen kyllä joskus eestistä ostanutkin tuollaset tasalakimännät. Mutta enää niitä ei kai mistään saa.

Minun 1200 koneessa ainakin oli tasalakiset männät ja lohkon tasalla vielä ylokokomännät (0.6mm) Eli siis 1500 kampiakselillako ei saa kuutiota lisää vaan männät pyttyjen yli :shock:
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo 1300 koneesta oli aluksi versio tasaisilla männillä, kunnes tuli uusi sylinteirin kansi joka sopi kaikkiin koneisiin, vuosi oli 1974-75, silloin 1,3 ja 1,6 sai sen kupin, 2105 remmikoneessa on sitten ne ihan venttiilin kolot.

tuolla näkyy 1,3 koneen männän muutoskuva, valitettavasti tuosta ei suoraa näe muutos ajankohtaa, mutta ajankohta on sama kuin sylinterin kannen muutos.

täällä taas näkyy kuva 1,3 (ketjukone) ja 1,6 männästä yhdessä samana kuvana käsittäen molemmat koneet
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin