Jäykkä ohjaus

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Ladaism

Jäykkä ohjaus

Viesti Kirjoittaja Ladaism »

Elikkäs vaihdoin eilen kesäkelin kumit oikeen aluvanteilla ja nokian nahkoilla..Nyt ratti on hiton jäykkä ja vähän kääntäessä renkaat vääntää auton takas suoraan.. Ja ohjaus on muutenkin ihmeellisen tuntuinen ja auto tärisee ajettaessa.
Renkaat on tasapainotettu mut paineita en ole tarkistanut.. tuskin yksin syynä?
Pavlovits
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Niin ne aina tuntuu talvirenkaiden jälkeen, varsinkin , jos ovat talvirenkaiita leveämmät ja ilmanpaine lian matala.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Stefa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tarkastappa ne paineet ja rasvaile ohjauksen liikkuvat osat, mm rattitolpan yläpään "liukulaakeri". Mutta luonnollisesti kesäkumeilla pitävällä tiellä ohjaus on jäykempi. Onkos aurausta milloin mitattu?
Vauhdin tae - alamäki
Ladaism

Aurauksen mittauksesta ei ole tietoa.
Rasvasin kaikki etupään osat ja lisäsin ilmaa, vaikuttaa jo paremmalta ;D

Seuraavaksi koneeseen ja vaihdelaatikkoon uudet öljyt, mitä olette käyttänyt?
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ladaism kirjoitti:Aurauksen mittauksesta ei ole tietoa.
Rasvasin kaikki etupään osat ja lisäsin ilmaa, vaikuttaa jo paremmalta ;D

Seuraavaksi koneeseen ja vaihdelaatikkoon uudet öljyt, mitä olette käyttänyt?
Mobil Super S 10W-40:ä on nyt ollu myllyssä viime keväästä lähtien, sitä kuluu kymmenesosa siitä mitä halvinta 10W-30 mineeralipaskaa :shock:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Stefa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Laatikkoon jotain gl-4:sta.
Vauhdin tae - alamäki
Martigan
Viesti:

ohjaus

Viesti Kirjoittaja Martigan »

Mulla taasen ohjaus on ihan liian nopea. Ottaa jokaisen montun ja kuopan, yms. ja auto heittelee kuin sekopää. Kyselin kaverilta, joka duunaa ralliautoja, että oliskos mahdollisesti alemman ja ylemmän tukivarren säädössä. Toinen mahd. aurauskulmat. Nyt mulla on alla 185/55/15" kumekset ja ihan yhtä rauhaton 14"talvikumeksilla. Tuossa on ihmeen kevyt ohjaus jopa paikallaan ollessa. Olisko joku laittanu vaikka tehostimen :roll:
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
liero

Viesti Kirjoittaja liero »

ohjauksessa yleistä. hätäiset liikkeet =liikaa aurausta . rauhallisempaa vaeltelua =liikaa haritusta . perus vinkki takaveto--> auraus 2-0mm .etuveto--> haritus 0-2mm.
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Martigan
Viesti:

auraus

tuota aurauskulmaa kyselin, että olisko edelinen omistaja säätänyt kohdalleen. ei sitten kuitenkaan ollut. Eikös Ladassakin ole kuitenkin kaksi kolmiotukivartta? ja niiden kulmaa säätäen joillain prikoilla saadaan aikaan ns. jättökulma, jolloin kääntyvyys/palautus saadaan kohdalleen. mulla taitaa olla kyllä kyseessä ihan liika auraus???

Niin silloin kun tuo auto oli aikaisemmin omistuksessani, niin se kyllä taisi syödä oikean puolen rengasta aikas hyvin ja tärinä on aikas voimakasta vieläkin. Luulisi, että leveämmillä renkailla tärinä on kovempaa tuossa tapauksessa, mutta???
Eli jos mulla auto syö ulkosyrjältä, niin pitää varmaan leventää hiukan?
Viimeksi muokannut Martigan, 8.4.2005 23:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
liero

mittaa ja koita muuttaa oikeaksi eka noi auraukset\haritukset se on helppoa kotikonstein ,harvassa biilissä on muita kulmia rotsattu ellei ole hieman kolautettu jonnekkin...
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Martigan
Viesti:

auraus

Käytänkö kalastajalankaa, neuloja ja tussia, vai onkos jo keksitty uutta mittaustapaa?

Kehittelin kyllä tuossa ajatuksissani laserikäyttöistä. 8)
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
liero

mulla on käytössä sellanen RHS:tä tehty tekele. neliöputki lattiaa vasten jonka molempiin päihin pystyyn samaa putkea n.2-300mm paras kun tulis mitattavan auton pyörän-navan korkeudelle. toiseen näistä pystyputkista päähän hitsaten joku lattaraudan pätkä jonka pää on n.20mm sinne sisäänpäin. siinä se.
mitattaessa rauta auton alle pystyyn ja tuo latta vanteetn reunaan kiinni ,sitten toiseltapuolelta rullamitalla mitta ja rauta renkaan etu puolele ja taas mitta ,erotukseta saadaan auraus\haritus ...helppoa
on toiminut omistamissani biileissä riittävän tarkasti jotta ei ole syoneet rengasta ja olleet hyviä ajaa :wink:
Misha

Viesti Kirjoittaja Misha »

No, mä vein aika pian ku sain auton auraukset säädettäviks ja se oli ihan sen arvoista, vaikkei mitään ihan halpaa lystiä olekaan. Toimii loistavasti.

Mun valkovenäläisillä kesäkumeilla ohjaus oli ihan sikaraskas ja se vaan paheni mitä kauemmas rattia käänsi sivuun. Talvirenkailla ohjaus taas oli oikein kevyt.

Nyt kun vaihdoin kumit niin ohjaus keveni huomattavasti. Ei mitään hajua miksi, sillä pyörän halkaisija ei muuttunut lainkaan ja leveys taisi hiukan lisääntyäkin. Pyörän profiili sitävastoin madaltui, et tiedä vaikuttiko se sitten.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Ladaism

110 ohjaus

No niin renkaiden painotusten ja nivelien öljyämisen jälkeen..huomasin ohjauksen olevan outo...vieläkin. Eli tuntuu että olis soraa koko ajan renkaiden alla jos kääntää tiukasti, esim. u-käännöksessä.
Renkaat niiq pyörähtää kun ne olis ilmassa?
Myös suoralla ajettaessa ohjaus tuntuu jäykältä ja pyrkii vääntää pyörät suoraan.
Eli seuraavaksi ilmeisesti vietävä aurauskulmien säätöön..?
Ehdotuksia PK-seudulla minne..?
Viimeksi muokannut Ladaism, 21.4.2005 12:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tiige

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Misha kirjoitti:Nyt kun vaihdoin kumit niin ohjaus keveni huomattavasti. Ei mitään hajua miksi, sillä pyörän halkaisija ei muuttunut lainkaan ja leveys taisi hiukan lisääntyäkin. Pyörän profiili sitävastoin madaltui, et tiedä vaikuttiko se sitten.
Renkaan rungon jäykkyys vaikuttaa myös huomattavasti ohjaukseen, eli mitä jäykkä runkoisempi sitä kevyempi. :wink: Lisäksi rengas reagoi huomattavasti paremmin ratin liikkeisiin ja on parempi ajettava mutkaisella tiellä. :)
Vastaa Viestiin