Elikkäs akku tyhjeni tuossa viime yönä jotenkin. Uuden akun osto on käynyt mielessä. Mutta miten tuo voi sitten noin vain tyhjentyä?
Eilen päivällä käynnistyi hyvin. Ja nyt tarkistin ettei mikään kytkin olisi jäännyt yöllä päälle mutta kaikki oli auki. Tiirailin vielä konepellin alta ettei mikään ottanut maihin.
hmmm
Ja ainiin... olen huomannut että nyt n. kuukauden ajan laturi ladannut hieman
enemmän kuin pitäisi. Eli mittari on ollut siinä kahden vihreän palkin välissä.
Täsä nyt vuoden päivät tätä palsataa lueskellut, niin vaikuttaa enempi normaalilta nuo akun itsetyhjentymiset kuin virran säilyminen. Eli sinuna en sen kummemmin tuosta ensimmäisestä kerrasta hätääntyisi. Jos ilmiö jatkuu, niin sitten kannattaa lueskella vanhempia viestejä tästä aiheesta...
Mulla meni aikoinaan 2107:ssa lampunpesin oikoseen ja veti akun tyhjäksi. Sitten poistin sen kokonaan, kun ei oo pakollinen. Siis se pesin, akun jätin. No heh heh...........
Ladisti kirjoitti:Mulla meni aikoinaan 2107:ssa lampunpesin oikoseen ja veti akun tyhjäksi. Sitten poistin sen kokonaan, kun ei oo pakollinen. Siis se pesin, akun jätin. No heh heh...........
noi lampunpesimet on täälläkin päin aiheuttanut ongelmaa, lampunpyyhin on jymähtänyt toiminta asentoon ja yön aikana vetänyt akun tyhjäksi.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Ladisti kirjoitti:Mulla meni aikoinaan 2107:ssa lampunpesin oikoseen ja veti akun tyhjäksi. Sitten poistin sen kokonaan, kun ei oo pakollinen. Siis se pesin, akun jätin. No heh heh...........
noi lampunpesimet on täälläkin päin aiheuttanut ongelmaa, lampunpyyhin on jymähtänyt toiminta asentoon ja yön aikana vetänyt akun tyhjäksi.
Jos akkua yliladataan,niin akun levyt voivat vaurioitua ylikuumenemisella.Muutenkaan elektrolyytin (akkunesteen) lämpötila ei saisi ylittää ladatessa 38:aa astetta.
Mulla on kerran Nappiscombissa jäänyt takalasin pyyhin jotenkin jumiin. Sitä ei huomannut mistään. Sitten kun kerran nostin sen aivan muusta syystä lasista irti, teki varsi yhden käännöksen. Ja koko tämän ajan pyyhin oli kuluttanut virtaa, mutta tämän yhden käännöksen jälkeen virran kulutus loppui.
Mutta yleensä akku tyhjenee siksi, että se alkaa ikääntyessään itse purkamaan itseään. Akun kennoista irtoaa pientä mujua, joka laskeutuu akun pohjaan. Kun siellä on niin paljon metallimujua, että se alkaa koskettamaan kennolevyjä, alkaa purkautuminen. Akku on tuolloin tullut käyttöikänsä päähän.
Tässä mielessä akuissa on eroja. Jotkut akut kestävät vain takuu ajan. Jotkut nykyään kymmenenkin vuotta. Samoin lopun lähestyessä toiset akut purkavat aluksi vain vähän, mutta toiset menevät lähes kertalaakista. Sinulla on se suurempi lataustarve ilmeisesti jo viitannut siihen, että pientä ylimääräistä purkautumista on tapahtunut. Akun päästäminen tyhjäksi esim. unohtamalla valot päälle, lyhentää akun ikää ilmeisesti juuri tuon mujun suuremmasta määräästä jouhtuen.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
normaalia akkua voi tekohengittää siten että avaat korkit ja kaahat nesteet muoviastiaan
huuhtele akku useaan kertaan puhtaalla vedellä
kaada nesteet takaisin esim. kahvinsuodatimen läpi jolloin irtolyijy hiukkaset saadaan pois
pese akku päältä esim. fairyllä joka irrottaa lian todella hyvin
lataa akkua kokovuorokausi pienellä virralla
nyt akku näyttää lähes uudeltä ja on taas valmiina palvelemaan
Tämä olikin ihan hölmä juttu sittenkin. Eli laitoin eilen akun kiinni ja käynnistin auton ja lähin tutkiskelemaa noita lampunpesimiä -> Oli nuo pyyhkimet jäännyt päälle ja käynnyt jurruttamaan kun olin laittanut nippusiteillä kiinni .
Älkää kysykö miksi .