Kokemuksia halvasta Samarasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

samara88 kirjoitti:Oletko Jussi ottanut huomioon, että 1300 ja 1500 Samaran vaihdelaatikoiden 5. vaihteen välitys on erilainen? Itse jouduin kerran vaihtamaan erääseen aikaisempaan 1.5 i:n vaihtamaan laatikon, mutta ei ollut muita tarjolla kuin 1.3 5-lovinen laatikko. Siinä vaiheessa huomasin, että ainakin 5. vaihde on välitetty eri tavalla => kiihtyi ärhäkämmin ja kierti suuremmilla kierroksilla samoissa nopeuksissa kuin aikaisemmin.
huomioithan sen että 1,3:ssa on yleensä eri vetopyörästön välitys jolloin kokonaisväli vitosella on eri kuin 1,5:ssä. Sen mitä tähän mennessä olen asiaan perehtynyt on aina Samaran laatikoissa ollut samat välitykset keskenään vaikkakin sitten kaikkia muita eroja lootissa on ollutkin (kytkin kopan malli yms..) niin ja jos vaihtaa laatikon niin etuvedoissahan tulee "peräkin" siinä samassa paketissa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
lada 1300s
Viestit: 323
Liittynyt: 13.5.2004 7:56
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja lada 1300s »

Tänään haettiin tuo ilmainen samara 1500s Prisman parkkikselta Vaikka seisonut syksystä asti lähti käyntiin vaikka startti löikin koko ajan hammaskehältä pois, kun lähettiin ajamaan niin jarrut ei toiminu kunnolla mutta ennen moottoritietä nekin aukes. Lämmitin toimii hienosti ja muutenkin ihan siisti peli. Pitää rueta huoltoa tekemään kun kerkiää. Alla on aidot venäläiset kesärenkaat ihan hyvät pidot lumella mutta hieman kovan tuntuset muuten.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo toi startin lyöminen kehältä taitaa olla yleistä noissa seisoneissa, saman teki ruiskukin, vaihdoin sitten koko startin.

samara on minullakin lähtenyt hyvin käyntiin, mutta sytkäboxia kannattaa pitää matkassa mukana jos matka sattuu välillä loppumaan kesken.

olikos toi 5 vai 3 ovinen minkä kävit noutamassa, saadaanko nähdä kuvia joskus lähiaikoina?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
lada 1300s
Viestit: 323
Liittynyt: 13.5.2004 7:56
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja lada 1300s »

3- ovinenhan tuo on, ja kuvia otin tuossa äsken pitää laittaa ladagalleriaan. Pitää katsella nyt mitä huolettavaa sitä löytyy. Ja ajaa sillä kortin saatua vähän aikaan ja sitten pistää tuo 1300s kilpiin, saa nähdä mikä on kohtalo Samaralle oli niin siistit penkit suojien alla että taidan ottaa ne toiseen ladaan kun siinä on hajonnut kuskin penkki.
Avatar
lada 1300s
Viestit: 323
Liittynyt: 13.5.2004 7:56
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja lada 1300s »

Nyt saatiin selville että verojen puolesta saa samaralla ajaa, ja ajettiin jääradalle siellä testasin Ladaa. voi HITTO että se kulki lujaa ihan yllätyin kiihty ku hullu eläin. 100km/h tuli ihan tuosta vain. Muutenkin oli ihan hyvä ajaa :D
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

1500 kaasutin samarassa ilman kattia onkin teho 75 hv eli jopa enemmän kuin 1,5 ruiskusamarassa (GM ruisku), aikanaan joskus äitillä oli tuollainen kaasutin peli ja se tosiaan lähti kuin tummaihoinen pikajuoksija... hauskinta oli että nopeassa kiihdytyksessä aukesi aina kojelaudan tuhkis :D
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tuolla tuninki puolella kaverit neuvoivat tekemään laskutoimituksia (kiitoksia siitä) ynnäilin sitten noita ruisku-samaran tehon ja väännön suhteita.

eli maksimi väännön kierrosluvulla olisi teho 47 hv
kaava: vääntö x 2 x pii x (rpm / 60) = W teho / 1000 x 1,36 = teho hv

vääntö Nm 118
r/min 2800
teho W 34581,9
teho kW 34,6
teho hv 47,0

ja maksimi tehon kierrosluvulla oli vääntö vielä 105 Nm
kaava: 7140 x teho hv / rpm = vääntö Nm

teho hv 71
r/min 4800
vääntö Nm 105,6
r/min 4800

eli jos toi pitää paikkaansa niin ei vielä maksikierroksilla vääntö paljoo kärsis, yli 100 Nm on aika hurjasti? Mutta kuinkahan matalalla kierroksella toi pysyy yli sadan?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ruiskun kulutuksen minimi ennätys tuli tänään, 440 km matkalla 32,25 litraa eli noin 7,3 litraa 100/km, selvästi tuossa kuten muissakin Ladoissa tuollainen tasainen matka-ajo nelosvaihteella nopeuden ollessa noin 90 km/h on se taloudellisin tapa liikkkua. Alle 7 litraa ei taida tuo kulutus tippua millään, tai sitten pihistämällä ajamisesta menee jo maku pois kokonaan.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

onkohan noi Bosch ruiskut jotenkin huonompia vai missä lienee vikaa. Oma GM-ruiskuinen raato on lähtenyt aina käyntiin, vaikka pakkasta on kuinka paljon ja mitään lohkolämppäreitähän minulla ei tietenkään ole. Äitin Bosch versio on jo pari kertaa jättänyt käynnistymästä tänä talvena ja silloin ei ole ollu lohkolämppäri käytössä. Vaatiiko uudet pakostakin esilämmityksen? Ja noissa uudemmissa ei tietysti puhuta halvasta Samarasta kun on sen verrran uudempikin.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Lada-Jussi kirjoitti:onkohan noi Bosch ruiskut jotenkin huonompia vai missä lienee vikaa. Oma GM-ruiskuinen raato on lähtenyt aina käyntiin, vaikka pakkasta on kuinka paljon ja mitään lohkolämppäreitähän minulla ei tietenkään ole. Äitin Bosch versio on jo pari kertaa jättänyt käynnistymästä tänä talvena ja silloin ei ole ollu lohkolämppäri käytössä. Vaatiiko uudet pakostakin esilämmityksen? Ja noissa uudemmissa ei tietysti puhuta halvasta Samarasta kun on sen verrran uudempikin.
Deltan huoltaja sano että GM ruiskut on parempia ja luotettavampia kuin Boschit....
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

yks tekijä voi löytyä valmistusmaasta: - GM- Made in USA(esim.rochester); - Bosch - sdelanu v Rossii 8) :wink:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
mam
Viestit: 204
Liittynyt: 17.10.2004 16:31
Paikkakunta: "paska kaupunni"

Viesti Kirjoittaja mam »

Ruisku koostuu monenlaisista osista ja venäläisen ruiskun ('Bosch') jotkut osat ovat huonompia kuin GM:n. Jotkut taas parempia. Esim. ne venäläiset ruiskuventtiilit lienevät parempia kuin GM:n vastaava. Mutta ainakin se kaasuläpän asennontunnistin ja tyhjäkäyntimoottori ovat huonommat. Kehitystä tapahtuu kuitenkin kaiken aikaa ja laatu paranee. Toinen ongelma on osien eri valmistajien välillä ts. kaikki osat eivät ole samasta tehtaasta vaan niitä on ympäri Venäjää!
Esim. viimeisimmät kaasuläpän asennontunnistimen mallit ovat Hall-anturipohjaisia ts. niissä ei ole enää lainkaan mekaanista kosketusta!
Oman kokemuksen perusteella kaasutinversio lähtee paremmin käymään kuin ruisku mutta sen jälkeen kun kone käy ei ole ruiskun voittanutta. Osa syynä lienee virranjakajaton rakenne - moottorin pitää pyörähtää kierros-kaksi ennen kuin oikea sytytysjärjestys löytyy!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mam kirjoitti:Ruisku koostuu monenlaisista osista ja venäläisen ruiskun ('Bosch') jotkut osat ovat huonompia kuin GM:n. Jotkut taas parempia. Esim. ne venäläiset ruiskuventtiilit lienevät parempia kuin GM:n vastaava. Mutta ainakin se kaasuläpän asennontunnistin ja tyhjäkäyntimoottori ovat huonommat. Kehitystä tapahtuu kuitenkin kaiken aikaa ja laatu paranee. Toinen ongelma on osien eri valmistajien välillä ts. kaikki osat eivät ole samasta tehtaasta vaan niitä on ympäri Venäjää!
Esim. viimeisimmät kaasuläpän asennontunnistimen mallit ovat Hall-anturipohjaisia ts. niissä ei ole enää lainkaan mekaanista kosketusta!
Oman kokemuksen perusteella kaasutinversio lähtee paremmin käymään kuin ruisku mutta sen jälkeen kun kone käy ei ole ruiskun voittanutta. Osa syynä lienee virranjakajaton rakenne - moottorin pitää pyörähtää kierros-kaksi ennen kuin oikea sytytysjärjestys löytyy!
Uudessa 1,6 110:ssä pitäisikin olla uudempi Bosch ruisku ja mm. tais toi tyhjäkäynti moottori olla kokonaan uuden tyyppinen.

GM Samaran kanssa on vähän huolestuttanut se kun auto käynnistyy niin saattaa joskus sammua melko pian, mutta käynnistyy kyllä uudestaan. Alkuun se ei tuota tehnyt ja alkoi vaan pelottamaan että kohta jotain menee rikki, että tämä on jokin merkki jostain.

kannattasiko äiteen sitten hankkia vaikka uudemman tyyppinen kaasuläpän asennon tunnistin että auton saa talvellakin käyntiin?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
lada 1300s
Viestit: 323
Liittynyt: 13.5.2004 7:56
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja lada 1300s »

Mikähän miun Samarassa on kun rupeaa joskus aina kesken ajon pätkimään. Pienellä kaasulla ja täys kaasulla kulkee mutta sillä välillä pätkii? Kaasari on purettu ja putsattu. Olisko sytty tai tankissa vettä kun seisonut. Olis kiva kokeilla ajaa ettei kaasu ole pohjassa koko aikaa :wink:
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mä sitten oikein yritän rikkoa Samaran :roll: öljyjä vaihtaessa oli jäänyt löysälle vaihteiston öljykorkki (tyhjennys-) ja nyt alkoi ääntämään, kyllä sinne litran verran meni öljyä sisään. Saas nähdä tuliko mitään pysyviä vaurioita, äänet ainakin vaimeni öljyn lisäyksen jälkeen.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin