huomioithan sen että 1,3:ssa on yleensä eri vetopyörästön välitys jolloin kokonaisväli vitosella on eri kuin 1,5:ssä. Sen mitä tähän mennessä olen asiaan perehtynyt on aina Samaran laatikoissa ollut samat välitykset keskenään vaikkakin sitten kaikkia muita eroja lootissa on ollutkin (kytkin kopan malli yms..) niin ja jos vaihtaa laatikon niin etuvedoissahan tulee "peräkin" siinä samassa paketissa.samara88 kirjoitti:Oletko Jussi ottanut huomioon, että 1300 ja 1500 Samaran vaihdelaatikoiden 5. vaihteen välitys on erilainen? Itse jouduin kerran vaihtamaan erääseen aikaisempaan 1.5 i:n vaihtamaan laatikon, mutta ei ollut muita tarjolla kuin 1.3 5-lovinen laatikko. Siinä vaiheessa huomasin, että ainakin 5. vaihde on välitetty eri tavalla => kiihtyi ärhäkämmin ja kierti suuremmilla kierroksilla samoissa nopeuksissa kuin aikaisemmin.
Kokemuksia halvasta Samarasta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala

- lada 1300s
- Viestit: 323
- Liittynyt: 13.5.2004 7:56
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Tänään haettiin tuo ilmainen samara 1500s Prisman parkkikselta Vaikka seisonut syksystä asti lähti käyntiin vaikka startti löikin koko ajan hammaskehältä pois, kun lähettiin ajamaan niin jarrut ei toiminu kunnolla mutta ennen moottoritietä nekin aukes. Lämmitin toimii hienosti ja muutenkin ihan siisti peli. Pitää rueta huoltoa tekemään kun kerkiää. Alla on aidot venäläiset kesärenkaat ihan hyvät pidot lumella mutta hieman kovan tuntuset muuten.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
joo toi startin lyöminen kehältä taitaa olla yleistä noissa seisoneissa, saman teki ruiskukin, vaihdoin sitten koko startin.
samara on minullakin lähtenyt hyvin käyntiin, mutta sytkäboxia kannattaa pitää matkassa mukana jos matka sattuu välillä loppumaan kesken.
olikos toi 5 vai 3 ovinen minkä kävit noutamassa, saadaanko nähdä kuvia joskus lähiaikoina?
samara on minullakin lähtenyt hyvin käyntiin, mutta sytkäboxia kannattaa pitää matkassa mukana jos matka sattuu välillä loppumaan kesken.
olikos toi 5 vai 3 ovinen minkä kävit noutamassa, saadaanko nähdä kuvia joskus lähiaikoina?

- lada 1300s
- Viestit: 323
- Liittynyt: 13.5.2004 7:56
- Paikkakunta: Siilinjärvi
3- ovinenhan tuo on, ja kuvia otin tuossa äsken pitää laittaa ladagalleriaan. Pitää katsella nyt mitä huolettavaa sitä löytyy. Ja ajaa sillä kortin saatua vähän aikaan ja sitten pistää tuo 1300s kilpiin, saa nähdä mikä on kohtalo Samaralle oli niin siistit penkit suojien alla että taidan ottaa ne toiseen ladaan kun siinä on hajonnut kuskin penkki.
- lada 1300s
- Viestit: 323
- Liittynyt: 13.5.2004 7:56
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
1500 kaasutin samarassa ilman kattia onkin teho 75 hv eli jopa enemmän kuin 1,5 ruiskusamarassa (GM ruisku), aikanaan joskus äitillä oli tuollainen kaasutin peli ja se tosiaan lähti kuin tummaihoinen pikajuoksija... hauskinta oli että nopeassa kiihdytyksessä aukesi aina kojelaudan tuhkis 


- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
tuolla tuninki puolella kaverit neuvoivat tekemään laskutoimituksia (kiitoksia siitä) ynnäilin sitten noita ruisku-samaran tehon ja väännön suhteita.
eli maksimi väännön kierrosluvulla olisi teho 47 hv
kaava: vääntö x 2 x pii x (rpm / 60) = W teho / 1000 x 1,36 = teho hv
vääntö Nm 118
r/min 2800
teho W 34581,9
teho kW 34,6
teho hv 47,0
ja maksimi tehon kierrosluvulla oli vääntö vielä 105 Nm
kaava: 7140 x teho hv / rpm = vääntö Nm
teho hv 71
r/min 4800
vääntö Nm 105,6
r/min 4800
eli jos toi pitää paikkaansa niin ei vielä maksikierroksilla vääntö paljoo kärsis, yli 100 Nm on aika hurjasti? Mutta kuinkahan matalalla kierroksella toi pysyy yli sadan?
eli maksimi väännön kierrosluvulla olisi teho 47 hv
kaava: vääntö x 2 x pii x (rpm / 60) = W teho / 1000 x 1,36 = teho hv
vääntö Nm 118
r/min 2800
teho W 34581,9
teho kW 34,6
teho hv 47,0
ja maksimi tehon kierrosluvulla oli vääntö vielä 105 Nm
kaava: 7140 x teho hv / rpm = vääntö Nm
teho hv 71
r/min 4800
vääntö Nm 105,6
r/min 4800
eli jos toi pitää paikkaansa niin ei vielä maksikierroksilla vääntö paljoo kärsis, yli 100 Nm on aika hurjasti? Mutta kuinkahan matalalla kierroksella toi pysyy yli sadan?

- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
ruiskun kulutuksen minimi ennätys tuli tänään, 440 km matkalla 32,25 litraa eli noin 7,3 litraa 100/km, selvästi tuossa kuten muissakin Ladoissa tuollainen tasainen matka-ajo nelosvaihteella nopeuden ollessa noin 90 km/h on se taloudellisin tapa liikkkua. Alle 7 litraa ei taida tuo kulutus tippua millään, tai sitten pihistämällä ajamisesta menee jo maku pois kokonaan.

- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
onkohan noi Bosch ruiskut jotenkin huonompia vai missä lienee vikaa. Oma GM-ruiskuinen raato on lähtenyt aina käyntiin, vaikka pakkasta on kuinka paljon ja mitään lohkolämppäreitähän minulla ei tietenkään ole. Äitin Bosch versio on jo pari kertaa jättänyt käynnistymästä tänä talvena ja silloin ei ole ollu lohkolämppäri käytössä. Vaatiiko uudet pakostakin esilämmityksen? Ja noissa uudemmissa ei tietysti puhuta halvasta Samarasta kun on sen verrran uudempikin.

Deltan huoltaja sano että GM ruiskut on parempia ja luotettavampia kuin Boschit....Lada-Jussi kirjoitti:onkohan noi Bosch ruiskut jotenkin huonompia vai missä lienee vikaa. Oma GM-ruiskuinen raato on lähtenyt aina käyntiin, vaikka pakkasta on kuinka paljon ja mitään lohkolämppäreitähän minulla ei tietenkään ole. Äitin Bosch versio on jo pari kertaa jättänyt käynnistymästä tänä talvena ja silloin ei ole ollu lohkolämppäri käytössä. Vaatiiko uudet pakostakin esilämmityksen? Ja noissa uudemmissa ei tietysti puhuta halvasta Samarasta kun on sen verrran uudempikin.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Ruisku koostuu monenlaisista osista ja venäläisen ruiskun ('Bosch') jotkut osat ovat huonompia kuin GM:n. Jotkut taas parempia. Esim. ne venäläiset ruiskuventtiilit lienevät parempia kuin GM:n vastaava. Mutta ainakin se kaasuläpän asennontunnistin ja tyhjäkäyntimoottori ovat huonommat. Kehitystä tapahtuu kuitenkin kaiken aikaa ja laatu paranee. Toinen ongelma on osien eri valmistajien välillä ts. kaikki osat eivät ole samasta tehtaasta vaan niitä on ympäri Venäjää!
Esim. viimeisimmät kaasuläpän asennontunnistimen mallit ovat Hall-anturipohjaisia ts. niissä ei ole enää lainkaan mekaanista kosketusta!
Oman kokemuksen perusteella kaasutinversio lähtee paremmin käymään kuin ruisku mutta sen jälkeen kun kone käy ei ole ruiskun voittanutta. Osa syynä lienee virranjakajaton rakenne - moottorin pitää pyörähtää kierros-kaksi ennen kuin oikea sytytysjärjestys löytyy!
Esim. viimeisimmät kaasuläpän asennontunnistimen mallit ovat Hall-anturipohjaisia ts. niissä ei ole enää lainkaan mekaanista kosketusta!
Oman kokemuksen perusteella kaasutinversio lähtee paremmin käymään kuin ruisku mutta sen jälkeen kun kone käy ei ole ruiskun voittanutta. Osa syynä lienee virranjakajaton rakenne - moottorin pitää pyörähtää kierros-kaksi ennen kuin oikea sytytysjärjestys löytyy!
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Uudessa 1,6 110:ssä pitäisikin olla uudempi Bosch ruisku ja mm. tais toi tyhjäkäynti moottori olla kokonaan uuden tyyppinen.mam kirjoitti:Ruisku koostuu monenlaisista osista ja venäläisen ruiskun ('Bosch') jotkut osat ovat huonompia kuin GM:n. Jotkut taas parempia. Esim. ne venäläiset ruiskuventtiilit lienevät parempia kuin GM:n vastaava. Mutta ainakin se kaasuläpän asennontunnistin ja tyhjäkäyntimoottori ovat huonommat. Kehitystä tapahtuu kuitenkin kaiken aikaa ja laatu paranee. Toinen ongelma on osien eri valmistajien välillä ts. kaikki osat eivät ole samasta tehtaasta vaan niitä on ympäri Venäjää!
Esim. viimeisimmät kaasuläpän asennontunnistimen mallit ovat Hall-anturipohjaisia ts. niissä ei ole enää lainkaan mekaanista kosketusta!
Oman kokemuksen perusteella kaasutinversio lähtee paremmin käymään kuin ruisku mutta sen jälkeen kun kone käy ei ole ruiskun voittanutta. Osa syynä lienee virranjakajaton rakenne - moottorin pitää pyörähtää kierros-kaksi ennen kuin oikea sytytysjärjestys löytyy!
GM Samaran kanssa on vähän huolestuttanut se kun auto käynnistyy niin saattaa joskus sammua melko pian, mutta käynnistyy kyllä uudestaan. Alkuun se ei tuota tehnyt ja alkoi vaan pelottamaan että kohta jotain menee rikki, että tämä on jokin merkki jostain.
kannattasiko äiteen sitten hankkia vaikka uudemman tyyppinen kaasuläpän asennon tunnistin että auton saa talvellakin käyntiin?

- lada 1300s
- Viestit: 323
- Liittynyt: 13.5.2004 7:56
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
mä sitten oikein yritän rikkoa Samaran
öljyjä vaihtaessa oli jäänyt löysälle vaihteiston öljykorkki (tyhjennys-) ja nyt alkoi ääntämään, kyllä sinne litran verran meni öljyä sisään. Saas nähdä tuliko mitään pysyviä vaurioita, äänet ainakin vaimeni öljyn lisäyksen jälkeen.

