Koneen alakerran rakennus

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Koneen alakerran rakennus

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Kävipä niin, että kiertokanki tuli lohkosta läpi, joten koneen rakennus on väistämättä edessä.Mitenkähän tämä kannattaisi tehdä alakerran suhteen?Varalle on jo hankittu 2106-moottori, josta lähdetään liikkeelle.Männistä, kiertokangista ym. tarvittaisiin vihjeitä, hintoja ym.Toivottavasti kansi on säilynyt kutakuinkin ehjänä, jotta ei tarvitsisi ihan kaikkea tehdä uusiksi.Tärkein kriteeri alakerran suhteen olisi kestävyys varsinkin korkeita kierroksia ajatellen, mutta ei siihen nyt kovin montaa tonnia haluaisi sijoittaa.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
rhmotor

Viesti Kirjoittaja rhmotor »

Huolellinen tasapainotus, jos vähän enemmänki on kierroksia koneessa..
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

No eipä noihin korkeisiin kierroksiin auta mikään muu kuin hyvät männät. Eli vakiolla ja mahlella ei pärjää. Wiseco, ross, je, tai muu vastaava kisamäntävalmistaja ja sitten kestänee. Veivien kanssa ei ole ongelmia ollut kunhan käyttää aina uusia pultteja.

Mulla ainakin on paukkunut todella paljon mäntiä kisakoneesta kun on vedättänyt 8krpm asti. Toivottavasti nyt kestää paremmin kun mitoitin imusarjan uudelleen ja tehohuippu laski 7200-7500 rpm välille.

Amerikasta mäntien tilaaminen pitäisi olla melko edullista tällä hetkellä...
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Onkos 2105:n ja 2106:n männässä muuta eroa kuin venttiilien kolot päällä?Onkos Ladan orkkis mäntien öljyrengasuran pohjalla poraukset vai pitkät viillot?Mistäs yleensä saa muita kuin alkuperäisiä mäntiä?
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Toveri Sladimir kirjoitti:Onkos 2105:n ja 2106:n männässä muuta eroa kuin venttiilien kolot päällä?Onkos Ladan orkkis mäntien öljyrengasuran pohjalla poraukset vai pitkät viillot?Mistäs yleensä saa muita kuin alkuperäisiä mäntiä?
Erot: eipä kai...

Öljyrengasurassa ei ole pitkää viiltoa muttei porauksiakaan vaan neliskanttiset reiät 6kpl...
124/2101 practical beauty
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Nyt tuo räjähtänyt kone on purettu, ja männissä näyttäis olevan venttiilien kolot.Minkäs mallin ne on?Tulevassa koneaihiossa(2106)on lievät upotukset männän päissä, kun taas Nivassa on kuulemma pattipäämännät.Tuon räjähtäneen koneen Kolbensmith-männät kesti kilpailukäyttöä 17-vuotta, ja mäntien puolesta olis kestänyt pitempäänkin.Kisakoneessa näyttäis olevan uiva männäntappi, mutta alkuperäiset lienee lämpösovitettuja ilman männäntapin lukkorenkaita.2105:n 79 mm männät lienee ainoita mitä tarvikkeena saa.Merkki on AE Hepolite, tekeeköhän niillä kisakäytössä mitään?
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

männistä.

Viesti Kirjoittaja Jankos »

2106 männät on aina tuollaset pienellä syvennyksellä on se kone sitten nivasta tai takavedosta. 2105 mäntä on tasalakinen missä venttiilikolot. Alkuperäinen 1300 ketjukoneen mäntä taas on ihan puhdas tasalakinen mutta niitä taas ei saa edes alkuperäisiä enää.

Mahlelta kyllä muuten taitaa saada tuota tasalakistakin mäntää, kuten kaikkia muitakin malleja. Suomalaiset luettelot ei niitä tunne mutta kun numeron tietää niin halutessaan pystyvät tilaamaan.

Eikös tuo mahle ole ostanut kolbensmithin vai onko se aina ollutkin samaa firmaa?

Alkuperäisenä muuten tuo 1,7:n veivi pitäisi olla uivalla tapilla, pitäis ehtiä purkaa tuo tallissa oleva kone joskus.

Oletko saanut hinta-arvion mitä maksaa tarvikemännät?
Rossin sivuilla custom mäntäsarjan hinnaksi on laitettu 523.35$ eli kutakuinkin 400e. Jos tuolta saisi suoraan tilattua... Voisin yhden kaverin kautta yrittää tuonne yhteyttä kun eivät suoraan vastaa maileihin.
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Mikähän olis se Mahlen numero?AE:n männät olis 70€/kpl.Venttiilien paikat pitäis kyllä olla männän päissä, nytkin on jäljet lievästä hipaisusta joka männässä.Mitäs muutoksia tarvii, jos tuollaiset Ross:n männät sattuis saamaan?Mahle osti Kolbensmithin, kummankohan muotilla nykyiset/viimeiset on tehty?Mahlessa taisi olla ne öljyrenkaiden urissa olevat aukot aika pitkät, mistä mäntä pahimmassa tapauksessa katkesi.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
heka

Viesti Kirjoittaja heka »

uudet wisecon kisa männät vaan niin rupee kestämään
:P
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Jos esim tetttää ross:n männät niin niistähän saa just sellaset kuin haluaa. Eli joko ihan alkuperäisen malliset eli lähettää sinne mallin ja sitten sieltä tulee samanlaiset takaisin.

Mahlen männistä tosiaan lähtee laki irti, kokemusta on :(
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

heka kirjoitti:uudet wisecon kisa männät vaan niin rupee kestämään
:P
Jos löytyis käypäset, niin mikä ettei.Kiertokankien teetäminen maksaa vaan huomattavasti enemmän kuin ne Wisecot.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Missähän vaiheessa kiertokangenlaakerista lähtevä öljyreikä jää pois, kun ei noissa uusimmissa kangissa sitä ole?Onkos se sylinterin/männäntapin voitelua vai männänpohjan jäähdytystä varten?Olisko tuo reikä syytä säilyttää kilpakoneessa?
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Vastaa Viestiin