Onnistuuko vetoakselinlaakerin vaihto ilman prässiä?
Alfamerin oppaan mukaan:"Laakeri on kiinnitetty akseliin pidätinrenkaalla joka on lämmitettävä 300 C lämpötilaan ja puristettava paikalleen 5 tonnin voimalla. "
Vanhoja viestejä lukemalla hommasta on selviydytty käsittääkseni ilman
prässiä?
Kuinka olette kohtalotoverit ovat selviytyneet kyseisestä rojektista?
Takavedon vetoakselin laakerin vaihto
Kerran kokeillut, vähän v... ikävä homma mutta kyllä sen tekee.
Työkalut normaalien avaimien lisäksi:
-Kulmahiomakone
-Taltta
-Höyryputkenpätkä sen verran paksu että akseli mahtuu sopivasti sisään ja pituutta vähän enemmän kuin vetarilla.
-Sopiva hienosäätöleka
Täältä poimittujen ohjeiden mukaan sekä tuo lukkorengas, että laakerin sisäkehä (no ulkokehäkin ehkä, omassa se oli jo irti valmiiksi) sopivasti melkein halki rälläkällä. Napakka isku taltan avulla niin molemmat renkaat saa halkaistua ja poistettua kohtuu helposti. Varovaisesti vain ettei vetari kärsi rälläköidessä.
Sen jälkeen kun vanhat rojut oli pois akselilta lämmitin laakerin noin 100:n asteeseen ruokaöljyssä (ruokaöljyssä sen takia että sen sai näppärästi määrälämpöiseksi mikroaaltouunissa
) Akseli pystyyn tukevalle alustalle, varmoin ottein laakeri ulos öljystä, pujotus akselille, putki perään ja kohtalainen kolautus lekalla putkeen.
Ja sama homma lukkorenkaalle. Kuumennus öljyssä akselille, putki ja reilu kolautus perään. Upposi ilman suurempia ongelmia vaikka kohtalaisen tiukka olikin.
Näin se onnistui minulla. Syksyllä tein ja vielä on ainakin pyörä pysynyt alla.
Työkalut normaalien avaimien lisäksi:
-Kulmahiomakone
-Taltta
-Höyryputkenpätkä sen verran paksu että akseli mahtuu sopivasti sisään ja pituutta vähän enemmän kuin vetarilla.
-Sopiva hienosäätöleka
Täältä poimittujen ohjeiden mukaan sekä tuo lukkorengas, että laakerin sisäkehä (no ulkokehäkin ehkä, omassa se oli jo irti valmiiksi) sopivasti melkein halki rälläkällä. Napakka isku taltan avulla niin molemmat renkaat saa halkaistua ja poistettua kohtuu helposti. Varovaisesti vain ettei vetari kärsi rälläköidessä.
Sen jälkeen kun vanhat rojut oli pois akselilta lämmitin laakerin noin 100:n asteeseen ruokaöljyssä (ruokaöljyssä sen takia että sen sai näppärästi määrälämpöiseksi mikroaaltouunissa

Ja sama homma lukkorenkaalle. Kuumennus öljyssä akselille, putki ja reilu kolautus perään. Upposi ilman suurempia ongelmia vaikka kohtalaisen tiukka olikin.
Näin se onnistui minulla. Syksyllä tein ja vielä on ainakin pyörä pysynyt alla.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Se on toi normaali rullalaakeri yleensä semmonen että ei anna välystä kun on rikki vaan pitää tosiaan ääntä ja monesti voi vielä ajaa jonkun matkaa vaikka ääntää, kun taas kartiokuulalaakeriin tulee kulumisen mukaan välys ja kun se menee rikki niin se on sitten rikki eikä autolla enää paljo ajeta paitti rengas lukossa 

Kuulalaakeri se ainakin takavetoisessa on...
Mulla oli se sidekehä hajonnut joka pitää kuulat erillään toisistaan. Myöskään ei tuntunut välystä käsin riuhdottaessa, mutta hankaava ääni kuului ajossa.
Ihan heti ei varmaksi voinut väittää pyöränlaakerivikaa - ennen kuin huomasin takapyörää ilmassa pyörittäessä hiljaisen tikityksen joka varmisti vian. Kuulat eivät olleet jakautuneet enää niin tasaisesti laakerin kehälle ja "putoilivat" pyörittäessä.
Hyvä ettei kerennyt hajota koko sidekehä (oli vielä kasassa parin kuulan osalta), muuten olisi laakeri saattanut levitä totaalisesti ja akseli poistua pyörineen.
Mulla oli se sidekehä hajonnut joka pitää kuulat erillään toisistaan. Myöskään ei tuntunut välystä käsin riuhdottaessa, mutta hankaava ääni kuului ajossa.
Ihan heti ei varmaksi voinut väittää pyöränlaakerivikaa - ennen kuin huomasin takapyörää ilmassa pyörittäessä hiljaisen tikityksen joka varmisti vian. Kuulat eivät olleet jakautuneet enää niin tasaisesti laakerin kehälle ja "putoilivat" pyörittäessä.
Hyvä ettei kerennyt hajota koko sidekehä (oli vielä kasassa parin kuulan osalta), muuten olisi laakeri saattanut levitä totaalisesti ja akseli poistua pyörineen.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06