Kannen madallus

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Ertzu
Viestit: 192
Liittynyt: 10.8.2004 8:56
Paikkakunta: Kouvola

Kannen madallus

Viesti Kirjoittaja Ertzu »

Elikkäs paljon voi ottaa vakio 21011 kannesta lastua pois, ettei venttiilit ota mäntiin kiinni?
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Ehkä ei suoranaisesti liity tähän asiaan, mutta samasta asiasta kun on kyse niin kysyn heti perään toisen jutun. Täällä paikallisessa pajassa sanottiin että jos otetaan lohkosta niin vaikutus on suurempi. Onko tolla mitään perä? Mihin perustuu?
Avatar
Lada ukko
Viestit: 129
Liittynyt: 26.6.2004 9:00
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja Lada ukko »

Helpottais aika paljon kun tietäis
1mikä lohko
2Männissä kolot?
3Rankempi nokka?

Tästäkin on ollut paljon juttua elikkäs kannattaa käyttää HAKUA. Esim "nivan koneen viritys" ja "lohkosta pois mutta kolahtaako..."
Siperia opettaa...
ilkkahy

Viesti Kirjoittaja ilkkahy »

Jos männän halkaisija on vaikka 80mm ja lohkosta otetaan 1mm pois niin tilavuuden muutos olisi noin 5cm^3. Jos lastutaan sama milli kannesta pois, samaan tilavuuteen pääsemiseen edellytetään se että ensimmäinen milli kantta on myös tyhjää 80mm sylinteriä. Kannen rakenne ei aina kuitenkaan ole tämmöinen.

http://www.kolumbus.fi/markusko/Kansiprojekti1.htm

Oletetaan että tuon soikion pinta-ala olisi vaikka 40cm^2 niin milli siitä pois tekee vain 4cm^3.

Vähän huonosti selitetty, mutta varmaan idean saattoi tajuta.
Avatar
Ertzu
Viestit: 192
Liittynyt: 10.8.2004 8:56
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Ertzu »

Elikkäs lada on 1500s, vakionokalla ja vakiomännillä. Hakua käytin mutta suoraa vastausta en löytänyt :oops:
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ja kun alukantta höyläilee niin kansi heikkenee samalla kun puristus nousee, eli lohkosta pois mielummin, ja vaikutuskin tällä suurempi.

Edit Höpöt pois välistä :oops:

Kannattaa lukea allekirjoittaneen sivuilta vinkeistä puristussuhteen laskeminen, olen mielestäni aika seikkaperäisesti asian selventänyt. Toki kysymyksiä pitää esittää jos epäselviä asioita.
Viimeksi muokannut Stefa, 28.2.2005 22:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vauhdin tae - alamäki
ilkkahy

Viesti Kirjoittaja ilkkahy »

*Nusnus*

Stefa, eikös ympyrälieriön tilavuus ole r^2*pii*h :wink:
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

ilkkahy kirjoitti:*Nusnus*

Stefa, eikös ympyrälieriön tilavuus ole r^2*pii*h :wink:
:oops: Juu, on se noin :oops:

Menen häpeämään, tuo olikin siis vaipan ala mitä itse tulin laskeneeksi... Pitäähän nämä korjata.
Vauhdin tae - alamäki
ilkkahy

Viesti Kirjoittaja ilkkahy »

tuo olikin siis vaipan ala mitä itse tulin laskeneeksi
Ei vieläkään oikein :lol: En voinut vastustaa kiusausta!

edit. Ainiin siis sylinteriseinämän vaipan ala... Sain!
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

ilkkahy kirjoitti: edit. Ainiin siis sylinteriseinämän vaipan ala... Sain!
Saaminen on aina kivaa :wink:
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

omastani on höylätty 1,5mm kannesta...Ei mitään onkelmia oo ollu... yhel kaveril olis saman verran kannesta mutta viä noin 1mm lohkosta niin tuli nokan kans onkelmia.. ku oli 1300 lovi männät ja lovet oli vähän vääräl kohalla mutta siitä selvis vinkulla.. yks ralli ukko puhu että niiden sytytys järjestys numeroiden alareunaan asati sopii höylätä ettei tarvi ruveta vesi kanavia vahvisteleen tai täytteleen...
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuo lohkon höylääminen on tosiaan suotavampi tapa. Vaikuttaa enemmän eikä heikennä kannen rakennetta. Kestää kansipahvitkin paremmin isompia puristuksia kun kansi mahdollisimman jäykkä.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Jakun lohkosta ottaa niin saa lisänä männän ja kannen väliin paremman paljealueen jolloin nakutus herkkyys alenee, eli ei tartte syttyä myöhäistää vaikka puristukset rajusti nouseekin. Omassa turbossa tuli tehtyä se virhe että en ettiny pitempiä kiertokankia kun tuli lyhyemmät männät niin nakuttaa tosi herkästi vaikka puristukset on alle 7. ennen vakiopuristuksilla 1.8mm paljealueella puristusten ollessa noin 8 pystyi ajamaan samoilla paineilla ja ennakoilla. Seuraava kokoonpano tulee olemaan liki 9 puristuksilla männät lohkon tasalle.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Vastaa Viestiin