Tänään aamulla kun peruutin autoa ruudusta, kuului jostain (takaosasta?) hirveä jyrinä, joka tuntui koko korissa. Eteenpäin ajaessa ei jyrinää ilmennyt.
Eli mikäs siellä nyt on särki, kardaanin ristinivelkö? Vai perä vai loota?
Näin Lada osoittaa kiitollisuuttaan siitä, että pesin ja vahasin sen eilen .
Ladan tyypillinen vika,etenkin märässä kelissä.
kosteus menee rummun sisään ja yhdessä jarrupölyn kanssa tekee
jarrukengät todella tarttuviksi. Jyrinää tulee kunnolla.
korjaus: rummut pois ja smirgelinauhalla kengät puhtaiksi.
Jaahas kaipa tuo sopisi kuvaan. Kyllähän mää jarrua ekana mietin, mutta hylkäsin sen vaihtoehdon, kun kässäri ei ollut ollut päällä enkä muutenkaan ollut jarruun kajonnut.
Jarrukengät on kesän alussa vaihdettu, oliskohan venäläisissä hihnoissa sitten jotain sellaista, joka tuon ilmiön saa aikaan?
Viimeksi muokannut Nonnis, 27.12.2003 17:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuo rumpujarrun metelöinti kylmänä ei ole pelkkä ladan ongelma/ominaisuus, mun työmatka hiluxi pitää pakilla kamalaa kitinää jos käytää jarrut auki ja putsaa pölyt pois nii toimii viikon hyvin ja aloittaa taas. Lisäksi kylmänä yleensä jarrut samasta asiasta johtuen erittäin takapainoiset.
Niin, ei tarvii kai paljon käsijarrun jäädä makaamaan, niin se peruuttaessa tekee tuon, eikös se ole jotenkin niin, että rumpujarru, ainakin tietyn tyyppinen tavallaan tehostaa itseään esim. peruuttaessa. Ottaa vähän kiinni alkuu, niin se vetää itsestään kunnon jarrutukset.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
NesteHukka kirjoitti:Niin, ei tarvii kai paljon käsijarrun jäädä makaamaan, niin se peruuttaessa tekee tuon, eikös se ole jotenkin niin, että rumpujarru, ainakin tietyn tyyppinen tavallaan tehostaa itseään esim. peruuttaessa. Ottaa vähän kiinni alkuu, niin se vetää itsestään kunnon jarrutukset.
Mutta kun en mä käytä kässäriä pysäköidessä!
(Ja ainakin dukatolla on ollut niin että vaikka kässäri onkin pitänyt nokka alamäkeen päin, perä alamäkeen se on mennyt vauhdilla jos on jättänyt kässärin varaan. )
Ei tarvi välttämättä käsijarruun edes koskea,kun pysähtyessä tuota jarrua tulee painettua saattaa nuo liinat jäädä just ratkaisevasti jumiin... varsinkin jos tuo keli on sopivan kostea ja rupeaa vaikka pikkuisen pakastamaan.
parit etuvetoiset omistaneena ( omistavana ) , joissa rummut takana , sekä nykyinen nappisilmä , jyrnyyttävätten silloin tällöin , no worries , sitten kun eteenpäin mennessä kunnolla jarruttaessa jyristyttää voit tietää olleesi hiukan myöhässä , lasku on väliltä nolla - jarruremppaa
anna kantille kenkää kuin vaan ikinä sille Ducatille ei kun mikä se nyt olikaan vaan ...
Tämä oli mullakin tavallaan ongelmana. Luulin tietysti että jarrut oli kulunu loppuun, mutta tuttava kertoi että kyse on kosteuden ja jarrupölyn aiheuttaman mömmön yhteisvaikutus. Ainoa tapa korjata ongelma on avata jarrut, poistaa kaikki mömmöt, hioa hiekkapaperilla liiinat karheiksi ja puhaltaa paineilmalla yms, tai vaiks pestä kaikki kököt pois. Kannattaa kiinnittää erityistä huomiota rumpujen sisäulkoreunan uraan, josta se mömmö pitää kaivaa jollain tikulla ulos.
Sit ei enää jyristä.
Ja kaikkihan tietää sen mainion/karmivan kikan millä ne rummut saa irtoon? Pitäisi se ääni nauhottaa johonkin kauhuleffaan.