Tekniikan Maailma horisee taas omiaan! TM 3/05

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Tekniikan Maailma horisee taas omiaan! TM 3/05

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kia Picanto 1,0LX:n testin alkukaneetissa sanotaan seuraavaa:

Muiksi saman kokoluokan autoiksi on helppo laskea Chevrolt (entinen Daewoo) Matiz,Renault Twingo ja Suzuki Alto.Hieman isompia ja kalliimpia ovat Ford Ka Seat Arosa.Myös Panda ja Lada Samara saattavat liikua joidenkin ostajien mielessä.

PS.Lada Samaran myynti loppui Elokuussa 2003.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ei ne ole oikein ajantasalla.
se on kans jännä juttu, että aina löytyy syitä ettei vertailutesteihin pääse Lada mukaan, yleensä johtuu koko/hinta suhteesta, halutaan vertailla tietyn lada on kokoisekseen aina liian halpa tai halvaksi autoksi liian iso. mutta onko se nyt järkevä este, taitaavat pelätä että Lada nöyryyttää länsiautoja :lol: olihan 70-luvullakin halpisvertailussa 133 Fiat ja Mosse sekä Warre samassa, on Warressa ja 133:ssa vähän koko eroa ja 133:ssa ja Elite 1500:ssa pikkusen teho eroa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Muistan nuo vanhat TM:n testit.Niissä oli jotain järkeäkin-mitä määrätynkokoisella setelitukulla saa.Olisi kiva nähdä kun viisi keski-ikäistä äijän körilästä tunkis itsensä matkatavaroineen tuollaiseen Pikanttoon ja sillä lähdettäisiin ajamaan auraamatonta metsäautotietä muutama kymmenen kilometriä.Mutta olishan se niin väärin Picantoa kohtaan,joka on tarkoitettu kauppakassiksi lyhyille matkoille.No enhän ole koskaan ymmärtänyt sitäkään,että kun lohkoon porataan sentin suurempi reikä ja siihen pannaan vastaava mäntä niin auton myyntihinta nousee ainakin 20%? :?
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Jaska HKI kirjoitti:Muistan nuo vanhat TM:n testit.Niissä oli jotain järkeäkin-mitä määrätynkokoisella setelitukulla saa.Olisi kiva nähdä kun viisi keski-ikäistä äijän körilästä tunkis itsensä matkatavaroineen tuollaiseen Pikanttoon ja sillä lähdettäisiin ajamaan auraamatonta metsäautotietä muutama kymmenen kilometriä.Mutta olishan se niin väärin Picantoa kohtaan,joka on tarkoitettu kauppakassiksi lyhyille matkoille.No enhän ole koskaan ymmärtänyt sitäkään,että kun lohkoon porataan sentin suurempi reikä ja siihen pannaan vastaava mäntä niin auton myyntihinta nousee ainakin 20%? :?
Tuo olisikin järkevä valintaperuste testiin. Mitä milläkin rahasummalla saa. Noin tava kuluttajan kannalta.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Joo, no huolihan ne vihdoin Skoda Octavian isompien autojen vertailuun ja tietty se voitti mennen tullen ku oli halvempi mut silti yhtä hyvä.

Sama juttu, KIA picanto ja Chevy Matiz vs. Lada 110. Ei taitais pystyy paneen hanttiin.

Toi suuremman moottorin tuoma hintalisä on muuten pahin huijaus ikinä! Miettii et 1.4 ja 2.0 moottoreiden ero on nolla ja tossa kakslitrasessa jopa vähemmän rautaa lohkossa!

No, harrastihan Ladakin sitä aikanaan laatikkomallien kanssa. Toisaalta 110ssa on sentään järkevästi tehty venttiilien mukaan. Tietty tuplanokkaisuus ja lisäventtiilit maksaa enemmän.

Siinä suhteessa 110llalla pitäis olla reilun kaupan efelanttimerkki.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Taitaa kyllä tuo norsumerkki jäädä saamatta. :roll:
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Oliskohan ollut TM:n talviautotesti 2001. Siinä oli Lada 111 yhtenä autona. Autojen hintahaitari oli aika iso. Vaikka Lada hävisikin testin, ei siinä mitenkään Ladaa mollattu. Lopputekstissäkin mainittiin joitain siihen malliin, että vaikka se pisteissä jäi viimeiseksi niin vain vähän ja joissain kohdissa oli aivan kärkitasoa. Omiin kokemuuksiin perustuen voin sanoa, että Ladaa kehuttiin juuri niissä asioissa, jotka itsekin koin hyviksi ja moitteet tulivat myös täysin aiheesta.

Yleensähän näihin testeihin valitaan uutuuksia. Ladalla niitä tulee aika harvakseltaan.

Itse petyin TM:n laihaan raportointiin viimeisestä Moskovan autonäyttelystä. Vain pieni neljän pikkukuvan osio pikku-uutisissa. Aikaisempina vuosina on sentään ollut vähintään aukeaman juttu.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Muistaakseni mm. etenemiskyvyssä Lada pesi (lähes) koko porukan tossa testissä. Ei auttanu EPSit, APSit, SIPSit, eikä TUPSit. :)
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Mosse-Aksu kirjoitti:Oliskohan ollut TM:n talviautotesti 2001. Siinä oli Lada 111 yhtenä autona. Autojen hintahaitari oli aika iso. Vaikka Lada hävisikin testin, ei siinä mitenkään Ladaa mollattu. Lopputekstissäkin mainittiin joitain siihen malliin, että vaikka se pisteissä jäi viimeiseksi niin vain vähän ja joissain kohdissa oli aivan kärkitasoa. Omiin kokemuuksiin perustuen voin sanoa, että Ladaa kehuttiin juuri niissä asioissa, jotka itsekin koin hyviksi ja moitteet tulivat myös täysin aiheesta.

Yleensähän näihin testeihin valitaan uutuuksia. Ladalla niitä tulee aika harvakseltaan.

Itse petyin TM:n laihaan raportointiin viimeisestä Moskovan autonäyttelystä. Vain pieni neljän pikkukuvan osio pikku-uutisissa. Aikaisempina vuosina on sentään ollut vähintään aukeaman juttu.
Hittolainen joo. en ole paljoa uudempia lehtiä lueskellut, mutta isäukko tuoreena 110:n omistajan etsi lehtijuttuja 119:stä:

TM 12/2001 Lada 110 16v Festival HB esittely
Moottori 10/2000 Lada 110 STW Festival esittely
TL 9/1999 Lada 110 testi
TM 18/1999 Lada 110 koeajo
TM 3/2001 Talviauto 2001 vertailu jossa häviää Lada 110 Sedan Festival 1,5i 16v

tossa testissä 110 tosiaan pärjää hyvin lumessa etenemisessä, mutta häviää kaikessa muussa. Jarrutestikin varmaan tehty vaan painamalla jarrupohjaan, kyllähän se ABS autoissa, mutta eikös apsittomat pitäis testata vähän eritavoin?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Luulishan noiden, kokeneiden autotoimittajien, osaavan jarruttaa ABSittomallakin autolla. Jos ei sitten ne sällit oo ollu niin nuorta sukupolvee, ettei ne oo kuulleetkaan ABSittomista autoista. :roll: Kyllä niillä satakympin jarruilla ihan hyvin kosla pysähtyy.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Harmi, että tuo lehti joutui vahingossa muiden lehtien kanssa paperinkeräykseen. Tarkoitus oli säästää se. En nyt tietenkään enää muista paljoakaan siitä testistä, mutta ei siinä minusta mitenkään Ladaa mollattu. Se, että se jäi viimeiseksi, ei liene mikään yllätys. Lada oli aika kovassa seurassa tuossa kisassa.

Vertailutestissähän on tarkoitus vertailla autoja keskenään. Silloin kaikki temput tehdään mahdollisuuksien mukaan samalla lailla. Yleensähän TM:ssä on selostettu, miten tehtiin ja minkä takia.

Jos ajatellaan tavallista autoilijaa, niin suurin osa meistä äkkitilanteessa tekee ns. paniikkijarrutuksen. Eli painaa tallan pohjaan riippumatta siitä, onko autossa ABS vai ei. Se on täysin refleksinomainen liike. Tämän takia minusta ei vertailutestissä ole perusteltua tehdä erilaista jarrutusta ilman ABS:ää olevalla autolla. Sitäpaitsi ABS:n päällimmäinen tarkoitus on pitää auto ohjattavissa jarrutuksen aikana.

Jokainen useampia autoja ajanut tietää, että Ladan jarruja saa painaa tosissaan. Vaikka 110:ssä onkin parannusta kanttiLadaan verrattuna, ovat sen jarrut siltikin vielä jäykät. Olen ajatellut, että tämän jäykkyyden takia menettää alussa hieman aikaan jarrutuksen alkamiseen verrattuna kevyempään poljettavaan. (Paineen lisäys sylinterissä hidas) 50:n nopeudessakin auto liikkuu jo pitkän matkan sekunnissa. Luulen, että nämä muutaman metrin pidemmät jarrutusmatkat johtuvat ainakin osittain juuri tuon alkuvaiheen myöhästymisestä. Kaikkeen kuitenkin tottuu ja Ladisti kyllä osaa pysäyttää autonsa ja ottaa jonossa ajettaessa tämän huomioon. Oudolle kuskille se kyllä tulee täytenä yllätyksenä.

Mutta saiko Lada tosiaankin kaikissa muissakin osa-aluissa huonoimmat pisteet. Ei se kärjessä kyllä ollut, mutta ei kai kaikissa huonoinkaan. Lämmitys kyllä oli huonoin. Minun Ladassa tuntui jo -15 olevan niin kylmä ilma, että puolen tunnin ajomatkalla ei sisälämpö noussut edes +18:aan. Tämä tietyst vaikutti myös tuulilasin sulamiseen. Uudemmissa on kait tapahtunut parannusta. Lisäksi puuttuvat istuinlämmitykset karsivat pisteitä. Täytyy sanoa, että istuinlämmitys kyllä auttaa kummasti tarkenemaan kylmässä autossa. Toinen huono kohta olivat varmaankin valot. Minulla on ollut huonommat valot vain 6 voltin KupaVolkkareissa. Nykyään kyllä monet muutkin uudet autot saavat moitteita valoista.

Oliko tuolla testillä sinänsä mitään vaikutusta Ladan myyntiin. Tuskinpa vaan. Muut autot olivat sen verran kalliimpia, että niiden ostajat eivät muutenkaan Ladaa osta. Muut Ladan kanssa saman hintaluokan autot ovat sitten taas kooltaan pienempiä. Niitten ostajat eivät välttämättä edes halua Ladan kokoista autoa. Kakkosautoksikin ostetaan usein joku pieni kauppakassi. Tuo testin tulos ehkä vaikutti niihin, jotka olivat jo valmiiksi harkinneet 110:n ostoa. Eli ostopäätös saattoi muuttua Samaran hyväksi, silloinhan niitä vielä sai.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Vaikka 110 oli testin kylmin niin tärkeintä on että sillä pääsee eteenpäin lumessa.Eipä siinä paljon naurata jos auto jää kinokseen.Lämpiminkin auto muuttuu 40 tunnin tyhjäkäynnin jälkeen aika kylmäksi kun polttoaine loppuu :shock: .Satakympin omistaja on kerinnyt sinä aikana lämmitellä viltin alla kotvan aikaa :lol: :lol:
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Mosse-Aksu kirjoitti:Harmi, että tuo lehti joutui vahingossa muiden lehtien kanssa paperinkeräykseen. Tarkoitus oli säästää se. En nyt tietenkään enää muista paljoakaan siitä testistä, mutta ei siinä minusta mitenkään Ladaa mollattu. Se, että se jäi viimeiseksi, ei liene mikään yllätys. Lada oli aika kovassa seurassa tuossa kisassa.

Vertailutestissähän on tarkoitus vertailla autoja keskenään. Silloin kaikki temput tehdään mahdollisuuksien mukaan samalla lailla. Yleensähän TM:ssä on selostettu, miten tehtiin ja minkä takia.

Jos ajatellaan tavallista autoilijaa, niin suurin osa meistä äkkitilanteessa tekee ns. paniikkijarrutuksen. Eli painaa tallan pohjaan riippumatta siitä, onko autossa ABS vai ei. Se on täysin refleksinomainen liike. Tämän takia minusta ei vertailutestissä ole perusteltua tehdä erilaista jarrutusta ilman ABS:ää olevalla autolla. Sitäpaitsi ABS:n päällimmäinen tarkoitus on pitää auto ohjattavissa jarrutuksen aikana.

Jokainen useampia autoja ajanut tietää, että Ladan jarruja saa painaa tosissaan. Vaikka 110:ssä onkin parannusta kanttiLadaan verrattuna, ovat sen jarrut siltikin vielä jäykät. Olen ajatellut, että tämän jäykkyyden takia menettää alussa hieman aikaan jarrutuksen alkamiseen verrattuna kevyempään poljettavaan. (Paineen lisäys sylinterissä hidas) 50:n nopeudessakin auto liikkuu jo pitkän matkan sekunnissa. Luulen, että nämä muutaman metrin pidemmät jarrutusmatkat johtuvat ainakin osittain juuri tuon alkuvaiheen myöhästymisestä. Kaikkeen kuitenkin tottuu ja Ladisti kyllä osaa pysäyttää autonsa ja ottaa jonossa ajettaessa tämän huomioon. Oudolle kuskille se kyllä tulee täytenä yllätyksenä.

Mutta saiko Lada tosiaankin kaikissa muissakin osa-aluissa huonoimmat pisteet. Ei se kärjessä kyllä ollut, mutta ei kai kaikissa huonoinkaan. Lämmitys kyllä oli huonoin. Minun Ladassa tuntui jo -15 olevan niin kylmä ilma, että puolen tunnin ajomatkalla ei sisälämpö noussut edes +18:aan. Tämä tietyst vaikutti myös tuulilasin sulamiseen. Uudemmissa on kait tapahtunut parannusta. Lisäksi puuttuvat istuinlämmitykset karsivat pisteitä. Täytyy sanoa, että istuinlämmitys kyllä auttaa kummasti tarkenemaan kylmässä autossa. Toinen huono kohta olivat varmaankin valot. Minulla on ollut huonommat valot vain 6 voltin KupaVolkkareissa. Nykyään kyllä monet muutkin uudet autot saavat moitteita valoista.

Oliko tuolla testillä sinänsä mitään vaikutusta Ladan myyntiin. Tuskinpa vaan. Muut autot olivat sen verran kalliimpia, että niiden ostajat eivät muutenkaan Ladaa osta. Muut Ladan kanssa saman hintaluokan autot ovat sitten taas kooltaan pienempiä. Niitten ostajat eivät välttämättä edes halua Ladan kokoista autoa. Kakkosautoksikin ostetaan usein joku pieni kauppakassi. Tuo testin tulos ehkä vaikutti niihin, jotka olivat jo valmiiksi harkinneet 110:n ostoa. Eli ostopäätös saattoi muuttua Samaran hyväksi, silloinhan niitä vielä sai.
Ladan jarrut ovat kyllä tosiaan hiukan omaperäiset, mutta hyvin niillä saa mobiilin pysähtymään. Lämmityslaitteen tehokin on riittänyt ihan mainiosti, tosin en juurikaan ole kylmillä keleillä ilman esilämmitystä lähteny liikkeelle. Ja kunnon pakkasilla höyryää sitten sisälämppäri. Takapotkut, mitä mulla aikoinaan oli, olivat oikeita saunoja. Siihen satakympistä ei kyllä ole. Valoista autolehdet aikoinaan totesivat, että mikäli saa valita, kannattaa ottaa ns. linssitekniikalla tehdyt valot. Se vain, että tehtaalta on tullut satunnaisesti molempia, perinteisiä ja linssivaloja. Omassa moiset linssit on ja valoteho on ihan ok. Lisävalotkin keulalta kyllä löytyy, jos tarvetta ilmenee.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Jaska HKI kirjoitti:Vaikka 110 oli testin kylmin niin tärkeintä on että sillä pääsee eteenpäin lumessa.Eipä siinä paljon naurata jos auto jää kinokseen.Lämpiminkin auto muuttuu 40 tunnin tyhjäkäynnin jälkeen aika kylmäksi kun polttoaine loppuu :shock: .Satakympin omistaja on kerinnyt sinä aikana lämmitellä viltin alla kotvan aikaa :lol: :lol:
Hyvä huomio. :)
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ja ihan pointtina niin nopein tapa pysähtyä lumella on täysi lukkojarrutus, moisella alustalla ovat absit kyykyssä. Niin raskaassa kalustossa kuin kevyissäkin. On muuten fakta, kokeilkaa. Osaava kuski pelastaa talvella lähes kaiken.
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin